Demokrati i Sverige
Fra : Kim2000

Dato : 22-07-10 09:13

I en kronik (JP) for nogen tid siden var der en der påstod at et valg i
sverige foregik på denne måde:

Hvert parti har forskelig farvet papir, hvis man vil stemme på
socialdemorakterne tager man altså den røde farve og sætter sit personlige
kryds. Vil man stemme på konservative er det en anden farve. Det gør jo at
valget ikke er hemmeligt. Kan det virkelig være rigtigt?

Fra : Peter Nicolaysen

Dato : 22-07-10 10:33

"Kim2000" <Kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen news:4c47fd7f$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> kryds. Vil man stemme på konservative er det en anden farve. Det gør jo at
> valget ikke er hemmeligt. Kan det virkelig være rigtigt?

Det virker lidt underligt!

næsten samme emne:

Jeg sad og overvejede konstruktionen af de elektronisk stemme maskiner,
hvor der hele tiden er mistanke om bedrageri!(Diebold ect:)

Beholdere til 5.000 paintball kugler
(af metal eller plastik, når en stemme bliver afgivet elektronisk,
kan vælgeren se en kugle løbe ned i en beholder, kuglens farve svarer til parti!)

Hvis der er tvivl, kan antallet af kugler tælles op, og sammenlignes med det elektroniske resultat!

Hurtig resultat, sikkerhed mod bedrageri ect ect.....især hvis det kræver et cpr kort med smart chip(og pinkode)
at bruge maskinen!

Ny og gammel teknologi

Sane
Peter

--
Pnic/Allah-25-04-1973 http://tinyurl.com/y9bsn2h
http://tinyurl.com/ydnohlo, http://tinyurl.com/ydbqkpr

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-07-10 11:45

> [...]

> personlige kryds. Vil man stemme på konservative er det en anden
> farve. Det gør jo at valget ikke er hemmeligt. Kan det virkelig være

Nej. Du vælger en stemmeseddel afhængig af hvilket parti, du ønsker at
stemme på. Farven er ens. De forskellige farver benyttes, når der er valg
til mere end én ting på samme tid.

Men det korte og det lange er, at det svenske system er latterligt og ganske
udemokratisk. Særligt i et land, der i dén grad dyrker politisk korrekthed.
Mange mennesker vil føle sig *så* intimideret, at de ikke tør tage en
stemmeseddel for f.eks. Sverigedemokraterne, selvom det er dét parti, de
egentlig ønsker at stemme på.

En klog man sagde engang, at Asien startede på den anden side af Øresund.
Han havde ret.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bo Warming

Dato : 23-07-10 02:23

On Thu, 22 Jul 2010 12:44:51 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>egentlig ønsker at stemme på.
>
>En klog man sagde engang, at Asien startede på den anden side af Øresund.

Tvangsindlæggelser har altid været brutalere i Sverige og Norge og med
muslimflertal i et snarligt Sverige bliver afholdsbevægelse mm rigtig
slem.

Norske kristne elsker muslimimport der letter censur mod voksenporno
og prostitution. SF elsker forbud, står der meter højt på mit
plankeværk for muslimelskere vil livsglæde til livs

Hvad lærtes af den forbudslovgivning der skabte Al Capone?
Et indføre forbud mod hash og narko så endnu mere politi kunne
ansættes

Fra : \"@'

Dato : 22-07-10 17:59

On Thu, 22 Jul 2010 10:13:13 +0200, "Kim2000" <Kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]
>kryds. Vil man stemme på konservative er det en anden farve. Det gør jo at
>valget ikke er hemmeligt. Kan det virkelig være rigtigt?

_hvis_ ovenstående beskrivelse er rigtig og _hvis_ man skal tage sin
stemmeseddel et sted hvor andre kan se på,
så synes det mig som om svenskerne har et problem med hemmelig
afstemning

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : J. Nielsen

Dato : 22-07-10 19:31

On Thu, 22 Jul 2010 18:59:03 +0200, "\"@'" <1@iindnaavalid.invavvlid>
wrote:

>_hvis_ ovenstående beskrivelse er rigtig og _hvis_ man skal tage sin
>stemmeseddel et sted hvor andre kan se på,
>så synes det mig som om svenskerne har et problem med hemmelig
>afstemning

Problemet blev taget op af Morten Messerschmidt, der foreslog at
Europaparlamentet måske burde sende valgobservatører til Sverige.
(selvfølgelig et hip til de åh så demokratiske svenskere)

Avisen Politiken så på sagen og måtte erkende, at der var noget om
snakken:

http://politiken.dk/debat/kroniker/article907822.ece

[...]
Den overraskende konklusion var, at der faktisk er væsentlige problemer,
i hvert fald hvis man har en målsætning om at afholde genuint
demokratiske valg, altså det, der i politisk og journalistisk jargon
ofte omtales som ’frie og fair valg’.
[...]
--

-JN-