Ka du li, sætter du fri
Fra : Bo Warming

Dato : 27-06-10 06:01

Ka du li, sætter du fri
Roskilde-Rock sangere har i årevis sunget at hvis man elsker nogen, så
sætter man vedkommende fri(et Nietzsche-slogan, som så mange
rocktekster).
Men hvorfor blande forelskelse ind i det. Kærlighed er for kvinden om
at eje manden og for manden lidt friere, og forelskelse har derfor
sindsygens ustabilitet.
Nej, skru ned på håb og sig blot at venskab er om at sætte den anden
fri. Ikke binde med løfter men en ven respekterer særheder og give
dem en chance (ja blot en medborger bør udvises så meget sympati og
ikke kun fordi grundloven legaliserer profet-tegning).
Mine lejeres overdrevne respekt for min plankeværkskunst var ikke
bæredygtig, fordi de troede jeg er en landsbytosse ,der er så glad for
smiger at denne godt må være hyklerisk.
Når de i månedsvis havde skamrost min neonfarverigdom på plankeværket
og 3-D-symmetrien i polyedrene , og jeg i den tid havde været for
doven til at bevæge mit tunge korpus på til 1-sals-fællesarealerne, så
de troede jeg ved at leje dem 3 rum havde lejet dem en lejlighed, så
opstod misforståelse ved at jeg ville have 2 neonfarveskulpturer på
den mindste af 1salsterasserne som vender mod gaden og høfligt spurgte
efter accept af det og fik det.
Men da jeg opsatte aftalt dekoration og nødvendigvis passerede
fællesarealer som de juridisk analfabetiske århusianere var begyndt
at tro var deres, så gik den mest skamrosende lejer amok og lavede
meningsløst hærværk på min kunst.
Men når de foregiver venskab, altså at der til udlejer ikke blot er et
betalingsforhold, men MAN KAN LI, så bør man respektere vennens frihed
til at opsætte kunst hvis Dannebrogssymbolik måske i lejernes pigers
øjne er så DF-agtig at nul fisse i en uge.

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-06-10 12:20

Bo Warming wrote:
> [...]
> Nej, skru ned på håb og sig blot at venskab er om at sætte den anden
> fri. Ikke binde med løfter men en ven respekterer særheder og give

Kvinden kender kun til kærligheden - Hun er endnu ikke modnet til
venskabet - Nietzsche

Og glem ikke pisken...

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 28-06-10 04:47

On Sun, 27 Jun 2010 13:20:07 +0200, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Kvinden kender kun til kærligheden - Hun er endnu ikke modnet til
>venskabet - Nietzsche
>
>Og glem ikke pisken...

Pisk per ord på kvinders stikirenddrenge hedder huslejeforhøjelse

Det er det bedste N -citat jeg har øget min citatsamling med i et år-
kan du huske hvor han skriver

"Kvinden kender kun til kærligheden - Hun er endnu ikke modnet til
venskabet - Nietzsche

Eller er det din - velformulerede - fortætning af hans budskab`?

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-06-10 17:05

Bo Warming wrote:

> [...]
> venskabet - Nietzsche
>
> Eller er det din - velformulerede - fortætning af hans budskab`?

Jeg er ikke klar over hvor formuleringen stammer fra på dansk, men læs
dette som jeg fandt til dig:

Kærligheden og venskabet
En anden tysk sociolog, Niklas Luhmann, har i Liebe als Passion
(Kærligheden som passion), redegjort for hvorledes kærligheden eller
forelskelsen, opsluger mennesket og udkonkurrerer venskabet, som ellers
havde fået en renæssance i 1700 tallet, også kaldet venskabsdyrkelsens
århundrede.
Fra oplysningstiden over den følsomme tid, og ind i romantikken, besang
man venskabet med poesi og prosa. Menneskene var blevet sat fri af
stændersamfundet og laugsystemet og dens rolletilskrivninger. Til
gengæld var tilværelsen blevet mere flydende, mere usikker, og mere
ustadig. Individualiseringen var for alvor begyndt.
Dyrkelsen af venskabet var et svar på individualiseringen. Venskaber
sluttes og brydes af mennesker, som selv må skabe de sociale bånd og
bindinger. Men den generelle følelseskulde, i de mellemmenneskelige
relationer i det moderne samfund, fremelsker også en slags modvægt;
behovet for permanent forelskelse. Derfor søger vi hellere kærligheden
end venskabet, når vi vil realisere rene forhold. Kvinden er ikke moden
til venskab, hun kender kun kærligheden, siger Friedrich Nietzsche i
Således talte Zarathustra

Mvh
Martin