Dagligstue-latrin er måske fremtiden for æ~
Fra : Bo Warming

Dato : 26-06-10 03:17

Dagligstue-latrin er måske fremtiden for ældre
Spejderhytter jeg beboede 1954-64 havde ofte eller altid et lille hus
med en latrinspand og da min patruljeførerbror kommanderedes til at
gave hul og tømme var der skam ved det, men kun i sommerferier var der
lugt og måske efterår.
Gylle lugter grimt fordi enzymer fra svinelort nedbryder til stærkt
duftende unaturlige feromoner især skatol og indol og merkaptaner
Men alligevel sku jeg dette forår omsider prøve at smide min lort i
plastikurindunken og endnu har det ikke været varmt nok til at noget
ku lugtes.
En lort i et marmeladeglas med skruelåg behøver ikke meget defekt i
lågets pakning for at det efter en vintermåned i varmt rum lugter ud
gennem minimal sprække, men den svage lugt fra åbenstående
lort-pis-dunk er især ammoniak og en tæt termokandeprop med
gummipakning på siden er nok til at hindre lugt i at komme ud i stuen,
i hvert fald i en så kold juni som nu-
At dagligstuelatrineksperimentet overrasker positivt er nok fordi
lortelugt bindes i urinens 99% vand - og dunkens åbning er ret lille
så tragt er praktisk.