Asket-fakirers antimaterialistiske budskab
Fra : Bo Warming

Dato : 16-06-10 06:35

Asket-fakirers antimaterialistiske budskab
Megen ulykke er skabt af flagellant-typer der pisker sig selv pr
afholdenhed og kræver forsagelse af sprut og røg af uskyldige
medborgere.
Men fra de livsglæde-hadende inderfakirers verdensdel rejste både
kloge Zen-buddhister (fra Kina til Japan) og den Sokrates-efterflgende
Athen-filosof Diogenes (fra Lilleasien til Athen), som begge sagde at
ejer du mere end 8 ting, så ejer tingene dig.
Du gør dig afhængig af kapitalikster når du vænner dig til
"unødvendige nødvendigheder"
Diogenes angreb Platos højttravende og matematikglade skrivebordsteori
og var populær hos hetære-luksusluderne og sked på Athens torv for at
understrege en pointe om dettes uskadelighed
På Athens torv onanerede han også og sagde at det ville være skønt om
man tilsvarende kunne helbrede mad-sult ved at gnide sig på mave.
Hans forgænger Aiskulos havde sagt
Du ser hændelser og spørger "hvorfor?"
Jeg fantaserer om muligheder og spørger "hvorfor ikke?".
Diogenes opfandt måske brainstormingen og Freuds fri associationer.
Da Aleksander den Store havde erobret verden og kom hjem tog han
straks til Diogenes og spurgte hvilken gav han måtte give ham?
Flyt dig så solen kan skinnne på mig, var hans eneste ønske. Han boede
i en tønde og var glad for at lære af en dreng at man ikke behøver
kop - man kan drikke direkte af kilden . Så hans 8 ting blev til 7
"Hvis jeg ikke var Alexander, ville jeg være Diogenes"
, sagde verdenserobreren beundrrende.

Rabbinere diskvalificerede soldater der drak direkte af søen og ikke
brugte hjelm som kop - de ønskede afhængighed af varer.