Sprog og videnskab er overvurderede, og fo~
Fra : Bo Warming

Dato : 12-06-10 20:09

Sprog og videnskab er overvurderede, og forståelse er allemandshobby
der ku eksplodere lykkekagen.

Sprog er kvinder gode til så de insisterer, at det er vigtigt i
uddannelse
Ingeniørfærdigheder har vundet krige og gjort civiisationen rig, men
det forties og skolens fysik-kemi undervisning giver ære til nytteløs
videnskab, selvom risikovillige kreative Edisontyper har været langt
vigtigere.
Med en grum kulturrevolution som omkostning har Maos ukommunistiske
"kommunistparti" taget risiko det har fået Fjernøsten til at overhale
Vesten
Med øget hysteri giver medierne Einstein ære for abombe, hvis
afgørende tekniske underlag skabtes af Hitlers tyskere - det er et af
de mange små og store bedrag i historieskrivningen
Kinesernes overlegenhed skyldes, at de fører Glistrup-politik med lave
skatter og minimal lovjungle
Og børnearbejde. Man lærer praktisk forståelse i stedet for teori og
arbejdhypoteser
Vestens hang til fiktionsfilm i TV-underholdning har at gøre med at vi
oplever en illussion af forståelse når vi dechifrerer de dygtige
skuespilleres kropssprog
I Japan udviklede man aviser længe før vor Gutenberg kopierede
kinesisk bogtryk og japanerne har altid haft færre analfabeter. Med
populære mangategneserier og sladder-aviser om upolitiske ting der
intersserer folk opnår man trivsel, og Kina lærer alt af Japan. TV-er
afledt af denne populære fiktion. Vi bør satse på ægte forståelse af
væsentlige realiteter, som er drevet af at TV finansieres af reklamer
dvs at hvad folk kan lide at se. Der er trivsel i al selvbestemmelse
og hvor læsning , andet sprog og sociale videnskaber er kedelige er vi
fulde af glæde når vi opnår forståelse af livet omkring os.Henrik
Ibsens og Strindberg skuespil og HCAndersens eventyr er mirakler fra
en tid før verden fik af lave og hvor det belønnedes at ting var
forståelige og hjalp brugerne til at opnåe noget bedre end viden,
forståelse af det meget vi oplever og bliver klogere af og kunne blive
endnu klogere af via debat og konversation og ved at gøre egne fejl og
lære af dem.

1.   When we begin to understand we grow polite, happy, ingenuous.
Nietzsche
fs The improvement of understanding is for two ends: first, our own
increase of knowledge; secondly, to enable us to deliver that
knowledge to others John A. Locke
fs    Man skal ikke dømme et mennesker værd efter hans store
egenskaber, men efter den brug, han forstår at gøre af dem. La
Rochefoucauld
fs      `Nothing is easier than to denounce the evildoer;
nothing is more difficult than to understand him.      Fyodor
Dostoevski   1821-81
Fs      Det er ren luksus at blive forstået R.W.Emerson
Fs      Menneskene hader alt for ofte hinanden af den grund,
at de ikke kender hinanden. Silvio Pellico
Fs      WHAT WE SAY TO DOGS: Okay, Ginger! I`ve had it! You
stay out of the garbage!Understand, Ginger? Stay out of the garbage,
or else! WHAT THEY HEAR: blah blah GINGER blah blah blah blah blah
blah blah blah GINGER blah blah blah blah blah……Gary Larson, The Far
Side, carton, 1983
fs   .   Den højeste Klogskab er: nøje at kende Tingenes Værdi.
La Rochefoucauld
fs   `Nothing is easier than to denounce the evildoer; nothing is
more difficult than to understand him.   Superskurke er lette at
foragte, svære at forstå   Fyodor Dostoevski   1821-81
Fs   "Ikke fordømme, men forstå - og prøve at hjælpe"
fs   Afsky = misbilligelse der skyldes det man ikke har ordentligt
forstået Ambrose Bierce 1842-1914
fs   Antipatien analyserer bedre, men det er kun sympatien, som
forstår.    André Siegfried
fs   As soon as we are shown the existence of something old in a
new thing, we are pacified. Nietzsche
Fs   At forstå er at komplicere. Det er at berige med dybde. Lucien
Febvre
Fs   At lære andre at kende er visdom. At lære at kende sig selv er
den højeste visdom. Lao-Tse
Fs   Being is the great explainer. Thoreau
fs   Den ene halvdel af verden kan ikke forstå den anden halvdels
fornøjelser. Jane Austen      Den virkelig vise er den der
forstår, at forstå også den som hanikke forstår" Piet Hein
fs   Den, der forstår, kæmper ikke.       Herman Bang
fs   Der er ingen anden synd end dumhed.       Oscar Wilde
fs   Det man har lært at forstå, frygter man ikke længere. Marie
Curie
fs   En sindsbevægelse der er en lidelse, ophører med at være en
lidelse , så snart vi gør os en klar og tydelig forståelse af den.
Spinoza.
fs   Enhver hører kun, hvad han forstår. Goethe
Fs   Erfaring er evnen til at genkende en fejltagelse, næste gang
man begår den. Franklin P. Jones
fs   Forståelsen rækker ofte langt videre end forstanden. Marie von
Ebner-Eschenbach
Fs   Halvdelen af menneskeheden ved ikke, hvordan den anden halvdel
lever. Francois Rabelais
fs   Herein lies the tragedy of the age:
not that men are so poor - all men knows something of powerty.
-not that men are wicked , who is good ?- not that men are ignorant -
what is truth?
Nay, but that men know so little of men. Web Du Bois
fs   Hvad er årsagen til de fleste uoverensstemmelser i denne
verden? Simpelthen dette - to mennesker mødes og forstår ikke
hinanden rettidigt nok til at forhindre et chok eller en overraskelse
over den ene eller den anden parts opførsel.       Keats
Fs   Hvad er virkeligheden?
Hvem er Mozart? Spurgte den døve. Palle Lauring
fs   I grunden misforstår vi altid os selv og forstår sjældent
andre; erfaringen har ingen moralsk værdi, den er bare et navn, vi
giver vore fejltagelser. I reglen betragter vi den kun som en form for
advarsel, tillægger den en vis evne til at uddanne karakteren, lov
pris er den som noget, der siger os, hvad vi bør gøre, og viser os,
hvad vi bør undgå.      Oscar Wilde
fs   I mit hoved er de forskellige affærer ordnet skuffevis som i
et skab. Når jeg vil lukke af for en ting, så lukker jeg bare dens
skuffe og åbner en anden. De blandes aldrig imellem hverandre, de
forvirrer mig ikke og trætter mig ikke ved deres mangfoldighed. Vil
jeg sove, lukker jeg alle skuffer og sover med det samme" "Når jeg
skal tage fat på noget, åbner jeg vedkommende luge og lukker samtidig
alle de andre. Når jeg vil sove, lukker jeg dem alle"Goethe citerende
Napoleon
fs   I would not ask for pity, but just your understanding - not
even that - no. Just for your recognition of me in you, and the enemy
, time, in us all. Tennesee Williams
Fs   Iagttag, lyt, ti. Døm sjældent. Spørg ofte. August von
Platen
fs   Ingen kvinde vil give afkald på at kende grænsen for deres
elskers kærlighed til dem       Baudelaire
fs   Intelligence is charactarized by the natural lack of ability
to understand life. Henri Bergson
fs   It is by universal misunderstanding that all agree. For if, by
ill luck, people understood each other,
fs
fs   It is not always by plugging away at a difficulty and sticking
at it, that one overcomes it; but, rather, often by working on the one
next to it. Certain people and certain things require to be
approached on an angle.      Andre     Gide
fs   Jeg har bestræbt mig på ikke at latterliggøre, ikke at græde
over, ikke at afsky, men at forstå menneskers gerninger. Spinoza
fs   Jeg ved alt, jeg forstår ingenting af det, jeg taler om det,
og jeg skriver om det.       ChateaubriandWilde
fs   Jo mere man lærer at kende, desto mere elsker man. Leonardo da
Vinci
fs   Knowing me, knowing you, it's the best we can do. Abba
Fs   Man lever ikke forgæves, hvis der findes nogen i denne verden,
der virkelig forstår en. Chang-Chao
Fs   Man plejer at være uretfærdig over for den, man ikke har
tilsrækkelige forudsætninger for at forstå.   Klara Johanson
Fs   Man ser på et objekt for at dele dets erfaring.    Otto
Fenichel
fs   Mange har svært ved at forstå, hvad glæde andre kan have af
livet.       Frithiof Brandt 1892-1964
Fs   Når man har forståelse, bør man le; man skal ikke græde.
Zen-buddhistisk talemåde
Fs   People only see what they are prepared to see. Ralph Waldo
Emerson 1803-1882
fs   Religion is the idol of the mob; it adores everything it does
not understand Frederick the Great
fs   The greatest happiness is to know the source of unhappiness.
Dostoievsky    1821-81
fs   The ignorant man always adores what he cannot understand.
Cesare Lombroso 1836 - 1909
Fs   To forget one's ancestors is to be a brook without a source, a
tree without a root. Chinese Proverb
fs   Understand, Ginger? Stay out of the garbage, or else!
WHAT THEY HEAR: blah blah GINGER blah blah blah blah blah blah blah
blah GINGER blah blah blah blah blah……Gary Larson, The Far Side,
carton, 1983
fs   Vil man gøre en ven noget forståeligt, må man passe få at
finde ham hvor han er.Min mere-forståen hjælper ellers intet. Så vil
jeg i grunden ikke gavne ham, men beundres af ham. " Søren Kierkegaard
Fs   Visdom er evnen til at forstå en livsindstilling, som ikke
kunne være ens egen. Piet Hein som satte det på rim således
Den virkelig vise er den der forstår/ at forstå også det som han ikke
forstår