En lille reminder; I Danmark er jeg født -~
Fra : Patruljen

Dato : 11-06-10 04:47

Bog feature;

Unge indvandrere for fuld skrue -
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Unge fra etniske minoritetsgrupper tager uddannelse, gør karriere og
blander sig i politik, kultur og foreningsliv som det ikke er set
tidligere.

" De unge nydanskere vil blive en stor ressource for det danske
samfund - de er det allerede og de kommer til at blive det langt mere
i fremtiden." sådan fortæller Postdoc Flemming Mikkelsen, der er en af
3 forfattere til rapporten; I Danmark er jeg født - minoritets unge i
bevægelse.

Undersøgelsen har udgangspunkt i unge, som klarer sig godt og som har
taget en uddannelse. De har gode jobs og er også aktive i kulturelle
sammenhænge. De tager del i foreningslivet og er deltagende i politik.
I forhold til danske unge er de endog langt mere istand til at starte
egne virksomheder.

De har et tættere forhold til deres forældregeneration og har bevaret
deres rødder, uden at de hindrer dem i at klare sig godt i det danske
samfund. " Indvandrerfamilier er bedre til at holde sammen end de
danske familier, og der er adskillige forhold som indikerer, at
familierne også er bedre til at føre deres unge videre i
uddannelsessystemet" fortæller Flemming Mikkelsen.

I de etniske minoritetsmiljøer er uddannelse kommet højt op på
dagsordenen og der foregår nærmest en konkurence, hvor man
sammenligner på, hvis børn som har fået de højeste uddannelser. Der er
sket et skred i normer og værdier, sådan at det er både velset og ret
almindeligt at pigerne får videregående uddannelser, at de arbejder og
venter med at blive gift og få børn.

De nydanske piger har forlængst overhalet gennemsnitte af danske unge,
når det drejer sig om uddannelses niveauet.

Flemming Mikkelsen fortsætter; "De unge drenge er langsommere, med de
kommer også med. Mange gør en stor indsats." I bogen fortæller unge,
at de lavede ballade og røg ud af skolen. Men senere fik forældrenes
bekymringer dem til at tage sig sammen og rette kursen ind.

Der findes mange eksempler på - rødder - som tager sig sammen. Også
blandt danskere - "Relativt set, er der måske flere indvandrerdrenge,
som endnu ikke får taget en uddannelse.

"Men det store samfundsproblem er de danske drenge" fortæller Flemming
Mikkelsen.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

http://www.youtube.com/watch?v=-fGR5l5BibM

Bogen "I Danmark Er Jeg Født...Etniske minoritetsunge i bevægelse" er
skrevet af Flemming Mikkelsen, Malene Fenger-Grøndahl og Tallat
Shakoor.

Bogen udkom d. 27. maj.

Mediernes historier om indvandrerunge handler ofte om manglende
integration, kriminalitet og tvangsægteskaber. Alt for sjældent hører
vi den positive historie. Det retter bogen I Danmark Er Jeg Født … op
på.

Bogen fortæller om de minoritetsunge, man kalder ‘mønsterbrydere’
eller ‘frontløbere’. De er ressourcestærke, de ønsker at få en
uddannelse og et arbejde – og at bidrage positivt til det land, de er
en del af. De er kulturelle navigatører, og de formår at finde deres
egen vej i et Danmark i globaliseringens tidsalder. Et Danmark, som de
unge sætter deres præg på – måske i højere grad end de fleste tror.

Center for Ungdomsforskning.
http://www.cefu.dk/emner/aktuelt/nyt-fra-cefu/ny-bog-i-danmark-er-jeg-foedt-udkommer-i-dag.aspx

VidensCenter for Vejledning .
http://www.ug.dk/flereomraader/videnscenter/litteratur_og_artikler/viden_om_vejledningssoegende/vejledte/i_danmark_er_jeg_foedt.aspx

Fra : Bo Warming

Dato : 11-06-10 19:17

>Bogen fortæller om de minoritetsunge, man kalder ‘mønsterbrydere’
>eller ‘frontløbere’. De er ressourcestærke, de ønsker at få en
>uddannelse og et arbejde – og at bidrage positivt til det land

Kun fordi særbehandles og står i kontrast til skadelig Ishøjpøbel kan
de kaldes frøntløbere

De kan intet som danskere ikke kan - vi har ikke brug for dem

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-06-10 22:08

Bo Warming skrev:

> Kun fordi særbehandles og står i kontrast til skadelig Ishøjpøbel kan
> de kaldes frøntløbere
>
> De kan intet som danskere ikke kan - vi har ikke brug for dem

De fleste mønsterbryderudnævnelser er velmener-redigeret virkelighed,
som tjener det formål at kaste blår i øjnene på den opinion, der kunne
være skeptisk mht massemimport af kulturfremmede. Og måske ønsker de
også at narre sig selv - hvem kan lodde dybden af deres bedrag?
Husk mønsterbrydergeniet fra Rosengårdscentret der skød 3 israelere - og
hvis meriter iøvrigt viste sig at være ret blakkede.

Mvh
Martin

Fra : Patruljen

Dato : 11-06-10 12:41

On 11 Jun., 20:17, Bo Warming <b...@bwng.dk> wrote:

> Kun fordi særbehandles og står i kontrast til skadelig Ishøjpøbel kan
> de kaldes frøntløbere

Hvordan mener du at de særbehandles?

> De kan intet som danskere ikke kan - vi har ikke brug for dem

Vi har brug for unge, som kan betale din og min alderdom. Du har vel
hørt om ældrebyrden - mindre årgange osv?

Fra : Patruljen

Dato : 12-06-10 05:15

On 11 Jun., 23:08, Martin Larsen <mlar...@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
> Husk mønsterbrydergeniet fra Rosengårdscentret der skød 3 israelere - og
> hvis meriter iøvrigt viste sig at være ret blakkede.

Du er utvivlsomt ikke en mønsterbryder :)