Konkurence; Hvor i teksten manipuerer Moss~
Fra : Patruljen

Dato : 06-06-10 06:39

AF Herbert Pundik, seniorkorrespondent

Hvilke uhyggelige kræfter har bemægtiget sig den israelske politiske
og militære ledelse. Først og fremmest Benjamin Netanyahu,
ministerpræsidenten, og hans forsvarsminister, Ehud Barak.

Begge tidligere officerer i hærens eliteenheder. Hvilke mareridt
blinder disse mænds dømmekraft, så de forholder sig autistisk til
virkeligheden.

I løbet af de mindre end to år, dette sammenrend af nationalistiske
kræfter og religiøse, der gør sig ud for at være en regering, har
siddet på magten i Jerusalem, er det lykkedes at placere Israel i
klasse med Nordkorea og Iran i den internationale bevidsthed.

Israels regerings adfærd har medført en alvorlig krise i forhold til
Obama, der har sat sin prestige ind på en tostatsløsning. En løsning,
Netanyahu og Barak, støttet af en enig regering, forsøger at sabotere.

Chefen for Mossad, Meir Dagan, har i parlamentet sagt, at Israel i
voksende grad er en belastning for USA, og at landets værdi som
allieret, set fra Washingtons synspunkt, var for nedadgående.

Samtidig har Israel mistet en af sine få allierede i den muslimske
verden, Tyrkiet. Måske var forholdet dømt til opløsning, efter at AK-
partiet kom til magten i 2002.

Tyrkiet arbejder på at blive en faktor i Mellemøsten og har nu andre
strategiske interesser i regionen end Israel, men bruddet skader
Israel, militært og politisk.

Og nu de katastrofale følger af kommandoaktionen, der opbragte de syv
skibe, der forsøgte at bryde marineblokaden af Gaza, med det resultat
at ni tyrkiske muslimske aktivister med tilknytning til den tyrkiske
bevægelse IHH blev dræbt. IHH var en af armadaens organisatorer.

Bevægelsen er tæt knyttet til Hamas, der for tre år siden overtog
magten i Gaza. Passagererne på skibene bestod af to grupper. De
humanitært sindede, især fra vestlige lande, og et flertal af
repræsentanter fra muslimske lande, især Tyrkiet.

Politisk fælde
De første kom for at demonstrere solidaritet med de 1,5 millioner
palæstinensere, spærret inde i Gaza, der for måske to tredjedeles
vedkommende lever en kummerlig tilværelse, der delvis skyldes Israels
blokade.

Den blev indledt, da Hamas tog magten for tre år siden. Israel påstår,
at blokaden ikke medfører en humanitær katastrofe. Ingen sulter. Men
de to tredjedele lever på eksistensminimum.

De tyrkiske IHH-aktivister havde en politisk dagsorden: at skabe
konfrontation med det formål at tvinge Israel til at opgive blokaden
Blokaden skal svække Hamas, som Israel ligger i åben krig med, men den
rammer befolkningen, og intet tyder på, at den har svækket Hamas, især
ikke i den seneste uge.

Den anden gruppe, de tyrkiske IHH-aktivister, havde en politisk
dagsorden, der var at skabe en konfrontation med det formål at tvinge
Israel til at opgive blokaden.

Set fra et israelsk synspunkt er den begrundet i sikkerhedshensyn. Fri
sejlads kan blive udnyttet bl.a. af Iran til indsmugling af våben,
især raketter.

Også Egyptens præsident, Hosni Mubarak, og præsidenten for det
palæstinensiske selvstyre, Mahmoud Abbas, støttede stiltiende den
israelske marineblokade, fordi de frygtede etableringen af en iransk
base i Gazaområdet, tæt på Kairo.

Netanyahu og Barak valgte at handle, selv om en rationel risikoanalyse
ville have overbevist dem om, at hvis det var Israels sikkerhed, der
lå dem på sinde, så skulle de lade skibene sejle til Gaza. Der var
ingen våben om bord, men der var tale om en politisk fælde, som Israel
faldt i.

Handler uden om internationale normer
Konsekvenserne er bl.a., at Sikkerhedsrådet har fordømt Israel, at
forhandlinger, som slæber sig af sted med amerikansk mellemkomst, nu
vil blive forsinket, Hamas og Iran har vundet en politisk sejr,
Tyrkiets prestige blandt de arabiske landes befolkninger er skyhøj til
stor bekymring for de arabiske magthavere bl.a. i Egypten og Saudi-
Arabien, og, hvad der måske er mest problematisk, forholdet mellem
Israel og dets palæstinensiske mindretal er blevet yderligere
forbitret.

Hvorfor valgte Netanyahu og Barak at brugte magt i stedet for omtanke?
Hvad er det for nogle dæmoner, der betinger deres handlinger, som
enhver udenforstående kan se kun er til skade for Israels sikkerhed og
fortsatte eksistens?

Hvordan forklare, at et land, der netop er blevet medlem af OECD,
klubben, der omfatter verdens mest udviklede lande, handler uden om
internationale normer?

Hvordan forklare, at man kan være så bange, når man er så stærk i
militær henseende? Og hvordan forklare, at vælgerne ikke for længst
har sendt disse ledere, der har skadet Israel mere end dets fjender,
på porten; med det budskab, at vi er ikke venne- og frændeløse, vi er
ikke ofre, vi handler ikke kun i selvforsvar.

Det er os, der er undertrykkerne. Lad palæstinenserne få deres stat på
Vestbredden, og lad os derefter sammen se, om vi kan løse problemerne
med Hamas. Ja, hvorfor? Svaret kan måske findes i det historiske felt
mellem Hitler og Ahmadinejad. http://politiken.dk/debat/signatur/article987798.ece#tocomment

Fra : Bo Warming

Dato : 06-06-10 20:10

On Sun, 6 Jun 2010 05:38:53 -0700 (PDT), Patruljen
<Patruljen@yahoo.dk> wrote:

>Hvordan forklare, at man kan være så bange, når man er så stærk i
>militær henseende?

Israel har indrømmet fejl - at de ikke anede at aktivister kunne være
så voldelige og livsfarlige

Alt er gået efter tyrkerbogen

og tyrkerne har været diktatorer over Israel i mange århundreder, så
når en aliance med Iran er på banen er Israel nødt til at tænke BETTER
SAFE THAN SORRY

Fra : .

Dato : 06-06-10 16:42

On 6 Jun., 21:10, Bo Warming <b...@bwng.dk> wrote:

> [...]
>
> og tyrkerne har været diktatorer over Israel i mange århundreder, så
> når en aliance med Iran er på banen er Israel nødt til at tænke BETTER

Det er en manipulation af det centrale, at henvise kontinuerligt til
Tyrkernes tilstedeværelse. Det drejer sig om Gaza og blokaden af Gaza,
som er ulovlig. De 6 andre skibe, kom ikke fra Tyrkiet -

Herbert Pundik manipulere med hans statement i Politiken. De er ganske
enkelt ikke i overensstemmelse med facts. Jeg har skrevet det i en
kommentar 3 gange i Politiken. Men de vil ikke bringe mine
oplysninger. Man præsterer en censur på Politiken, som jeg er vældig
overrasket over at konstatere er tilstede - det er bestemt ikke
smigrende for avisen.

Kan du gennemskue hvor Pundik manipulerer?

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-10 09:05

Det er ret ligegyldigt. Folk der læser Politiken er alligevel tabt for
den virkelige verden.

Fra : Nicky

Dato : 07-06-10 11:21

"Henrik Svendsen" <hrsvendsen@msn.com> skrev i meddelelsen
> Det er ret ligegyldigt. Folk der læser Politiken er alligevel tabt for den
> virkelige verden.

mens de virkelige oplyste folk er dem, der læser alverdens kook-sites...

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-10 12:29

Nicky wrote:
> "Henrik Svendsen" <hrsvendsen@msn.com> skrev i meddelelsen
>
> mens de virkelige oplyste folk er dem, der læser alverdens
> kook-sites...

Du lyder som en, der kunne være en Politiken læser. Du lyder sjældent
som andet.

Fra : Vidal

Dato : 07-06-10 12:41

Den 07-06-2010 13:28, Henrik Svendsen skrev:

> Du lyder som en, der kunne være en Politiken læser. Du lyder sjældent
> som andet.

Der er ikke noget galt med Politiken.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-10 12:43

Vidal wrote:

> Der er ikke noget galt med Politiken.

Det samme siger du jo om Biblen. nuf said.

Fra : Vidal

Dato : 07-06-10 12:40

Den 07-06-2010 12:20, Nicky skrev:
> "Henrik Svendsen" <hrsvendsen@msn.com> skrev i meddelelsen
>
> mens de virkelige oplyste folk er dem, der læser alverdens kook-sites...

Hehe, jo ...

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-10 12:47

Vidal wrote:

> Hehe, jo ...

Så må du være meget oplyst med alt det bibellæsning, du præsterer.

Fra : Vidal

Dato : 07-06-10 12:56

Den 07-06-2010 13:47, Henrik Svendsen skrev:

> Så må du være meget oplyst med alt det bibellæsning, du præsterer.

Det ved du jo ikke noget om. Desuden, jeg bruger ikke
religiøs argumentation i politiske diskussioner. Du
kan næppe have noget mod, jeg diskuterer kristendom i
kristengruppen.

Dine argumenter vedrørende klimaet lyder forøvrigt ofte
temmeligt religiøse, ofte inspireret af engelske adelsmænd,
som de er.

Du er i fint selskab.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-10 13:00

Vidal wrote:

> Det ved du jo ikke noget om.

At du ikke læser i biblen? Hvem prøver du at narre?

Fra : Vidal

Dato : 07-06-10 13:13

Den 07-06-2010 14:00, Henrik Svendsen skrev:

> At du ikke læser i biblen? Hvem prøver du at narre?

Det er din kvantificering, jeg anholder.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-10 13:22

Vidal wrote:

> Det er din kvantificering, jeg anholder.

Sikke du snakker. Sig dog blot, hvis det ikke passer, du dyrker tekster
fra bibelen i videre omfang. Det kunne være morsomt.

Fra : Vidal

Dato : 07-06-10 14:30

Den 07-06-2010 14:22, Henrik Svendsen skrev:

> Sikke du snakker. Sig dog blot, hvis det ikke passer, du dyrker tekster
> fra bibelen i videre omfang. Det kunne være morsomt.

Jeg understreget bare, at *du* ikke kan have den ringeste
ide om omfanget af min bibellæsning.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-10 14:57

Vidal wrote:

> Jeg understreget bare, at *du* ikke kan have den ringeste
> ide om omfanget af min bibellæsning.

Mere snak. Og jo naturligvis kan både jeg og mange andre herinde have en
ide om din bibeldyrkning gennem årene. Om ikke andet kan vi bare google
dine indlæg om emnet.

Fra : Vidal

Dato : 07-06-10 20:03

Den 07-06-2010 15:56, Henrik Svendsen skrev:

> Mere snak. Og jo naturligvis kan både jeg og mange andre herinde have en
> ide om din bibeldyrkning gennem årene. Om ikke andet kan vi bare google
> dine indlæg om emnet.

Dine argumenter hviler som sædvanligt på det luftige gætteniveau
i denne udveksling, såvel som de fleste diskussioner, du går ind
i.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-10 20:08

Vidal wrote:

> Dine argumenter hviler som sædvanligt på det luftige gætteniveau
> i denne udveksling, såvel som de fleste diskussioner, du går ind
> i.

Du blamerer dig som vanligt og tror, at jeg angiv et præcist mål for den
tid du spilder med bibellæsning. Prøv at læse det, du svarer på.

Fra : Vidal

Dato : 07-06-10 21:40

Den 07-06-2010 21:07, Henrik Svendsen skrev:

> Du blamerer dig som vanligt og tror, at jeg angiv et præcist mål for den
> tid du spilder med bibellæsning. Prøv at læse det, du svarer på.

Du har selv introduceret udtrykket chatnar. Du giver her en glimrende
demonstration af, hvad det betyder.

Bla, bla, bla ... Rent overfladisk snak om ingenting.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-10 21:58

Vidal wrote:

> Du har selv introduceret udtrykket chatnar.

Nej. Prøv nogen flere forskellige påstande. En dag må du få sagt noget,
der ikke er helt hen i vejret. Måske hvis du holdt lidt igen på det
bibel cookness, du har brugt så mange år af dit liv på.

Fra : Vidal

Dato : 08-06-10 09:15

Den 07-06-2010 22:57, Henrik Svendsen skrev:

> Nej.

For mig har du.

> [...]
> bibel cookness, du har brugt så mange år af dit liv på.

Bla, bla, bla ... Rent overfladisk snak om ingenting.

Du accentuerer din mangel på indhold. Dumme ord uden
mening sat i sammenhæng. Det runger af tomhed. Få da
et liv, noget må du da kunne finde på, noget andet end at
sidde og udsprede din kedsomhed og tomhed ud over verden.

EOD

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : N/A

Dato : 08-06-10 20:36

Fra : N/A

Dato : 08-06-10 20:36

Fra : Patruljen

Dato : 07-06-10 08:13

On 7 Jun., 10:04, "Henrik Svendsen" <hrsvend...@msn.com> wrote:
> Det er ret ligegyldigt. Folk der læser Politiken er alligevel tabt for
> den virkelige verden.

Jeg har altid læst Politiken. Men jeg er virkelig ikke stolt at hvad
man præsterer her. Det er uanstændigt, at man må vride armen rundt på
realiteten. Artiklen præsterer rendyrket manipulation af facts - det
er skammeligt.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-10 15:41

Patruljen wrote:

> [...]
> man præsterer her. Det er uanstændigt, at man må vride armen rundt på
> realiteten. Artiklen præsterer rendyrket manipulation af facts - det

Politiken er hof organet for den mest ekstreme politiske korrekthed i
dette land. Det er det, jeg mener med, at Politiken læsere er tabt for
virkeligheden. Hvis man kan læse en avis som Politiken og så mene, man
er blevet oplyst fair og har modtaget et retvisende billede af
virkeligheden, er der ikke mere at gøre.

Fra : Patruljen

Dato : 07-06-10 10:01

On 7 Jun., 16:41, "Henrik Svendsen" <hrsvend...@msn.com> wrote:

> [...]
> er blevet oplyst fair og har modtaget et retvisende billede af
> virkeligheden, er der ikke mere at gøre.

Kan du få øje på de løgne som Herbert Pundik spreder ?

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-10 19:08

Patruljen wrote:

> Kan du få øje på de løgne som Herbert Pundik spreder ?

Der er en masse spekulation og sludder; men det er tænkeligt oldingen er
ved at blive dement. Jeg er dog ikke i tvivl om, han er hudløst ærlig,
når han siger:"Det er os, der er undertrykkerne.". Han er israeler og
ikke dansker.

Fra : Patruljen

Dato : 07-06-10 15:24

On 7 Jun., 20:07, "Henrik Svendsen" <hrsvend...@msn.com> wrote:

> [...]
> ved at blive dement. Jeg er dog ikke i tvivl om, han er hudløst ærlig,
> når han siger:"Det er os, der er undertrykkerne.". Han er israeler og

Det som først og fremmest støder mig, er at Pundik fortæller, at Hamas
kom til magten ved et kup. Det er en lodret løgn. Hamas vandt valget i
2006 og fik omtrent det dobbelte antal pladser ud af 132 mulige i
forhold til Fatah -

Det er muligt at vi ikke bryder os om Hamas. Men når vi nu kæmper for
at fremme demokrati både i Afghanistan og Irak, så er det uhyrligt, at
såsnart en arabisk population vælger et parti, som vi ikke bryder os
om, så gør vi både igang med at bekæmpe dem ved militær hjælp til
opponenter mv. Og sandelig om ikke også vi helst omskriver historien
efterfølgende -

Vi må naturligvis respektere den palæstinensiske befolknings
demokratiske valg. Og ellers er alt, som også de danske soldater
mv.kæmper og dør for blot en joke -

Derefter skriver Pundik at Hamas har tætte forbindelser til IHH. Det
er også en lodret løgn -

Fra : Patruljen

Dato : 08-06-10 04:57

On 7 Jun., 13:55, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>
> Dine argumenter vedrørende klimaet lyder forøvrigt ofte
> temmeligt religiøse, ofte inspireret af engelske adelsmænd,

Og endnu engang består Villy Dalsgaards bidrag af små defamerende
personangreb og iøvrigt - ikke andet.

Forsøg på karaktermord - er en sport for Villy Dalsgaard. Måske skal
vi prise os lykkelige for, at Villyèn kan udleve sin trang og
forkærlighed på usenet i en mere symbolsk form, så han ikke må færdes
på gader og stræder efter midnat - istedet.

Fra : Vidal

Dato : 08-06-10 20:36

Den 08-06-2010 12:56, Patruljen skrev:

> [...]
> forkærlighed på usenet i en mere symbolsk form, så han ikke må færdes
> på gader og stræder efter midnat - istedet.

Kan du selv se ironien, først en anklage om karaktermord,
derefter et karaktermord?

Fra : N/A

Dato : 08-06-10 20:36