/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Krarups fjendebillede er uretfærdigt dømt
Fra : Bo Warming


Dato : 03-06-10 02:29

Krarups fjendebillede er uretfærdigt dømt

Søren Krarup har stor respekt hos jyder fordi han er en præst som får
mange kronikker optaget i aviserne - og så vrisser han så surt som den
konfirmationspræst vi alle elsker at hade.
Han er lang i spyttet når han skriver og højtravende med unødvendig
mange fremmed ord - ren Martin Larsen - men ellers er han en
superværdifuld DF-politiker , selvom fætter Langballe er gemytligere.
Blandt hans få fejl er at han spilder tid på at nedgøre geniet
Rousseau, som Napoleon udnævnte til idemand for den franske
revolutions blodtørstige Robespierre og som næsten kodede socialismens
"Ejendom er tyveri"
Men som fremgår af de bedste af citaterne nedenfor var han en tidlig
romantiker med respekt for følelser og naturlighed og et forstadie for
Nietzsche.

Krarup har meget ondt af at Rousseau rejste Europa tyndt med en
tjenestepige som elskerinde og hun fik 5 børn med ham og Rousseau lod
dem placere på børnehjem hvor overlevelsen var ringe dengang.
Samtidig skrev han "Emile" med epokegørende kloge ideer om
børneopdragelse.

Jeg synes at det er genialt at kunne det uden at have erfaring med
langtidsbørneopdragele og at det måske ville have nedsat antal bøger
der kunne færdiggøres , hvis han sku passse børn, så det var OK at
kvindens børn røg på institution. De var ikke gift og hun var glad for
at være sammen med en spændende lærd og sprudlende mand , så hun er
hovedansvarlig - en egosvag klæbende slavenatur og han en travl og
superberømt verdensmand..
Socialismen var opstået også uden Rousseau - den er i Jesu ord og
Gl.Testamente om at "beskyt enker og faderløse" og "foragt de riges
luksusliv".

CITATER FRA Rousseau (1712-1778)French Philosopher, Author, Theorist,
and Composer
Vi har set at Rousseaus stygge og sygelige karakter fandt sin ægte
afspejling i hans uhyre talentfulde, men forløjede, lumske og
hysteriske skrifter". Egon Friedell

Den der siger "Udenfor kirken er der ingen frelse", bør udjages af
staten. Rousseau

De der prædiker kærlighed til menneskene, ødsler så meget med deres
kærlighed, at de kun har lidt til overs til deres naboer. Rousseau(og
dette er et af de mange citater, som Nietzsche moderniserede)

Enhver ondskab stammer fra svaghed, barnet er kun ondt fordi det er
svagt. Gør barnet uforfærdet overfor alt. Rousseau

Ikke "adlyde" og "befale", men "pligt" og "hensyn" -
"magt-nødvendighed" og "afmagt" skal have stor plads i barnets ordbog.
Rousseau

At glemme al religion fører uvilkårligt til at glemme menneskets
pligter.Rousseau

Fællesviljen eller den "offentlige ånd"(korpsånden i samfundet) skal
ikke blot være de nulevende borgeres stemme, men også de afdødes og
endnu ufødtes. Rousseau(en korpsånd og fremtids fornyelse som
Nietzsche videreudvikler)
---------------

MISBRUG AF ROUSSEAU: "Menneskerettighederne rummer alle, de er åbne
for alle. De har almen ret på programmet. De er tolerante. Og dermed
er de fjender af enhver ideologi eller tro, der prædiker udstødelse,
afgrænsning, klassekamp og had. (PeterWivels, indledning til sin bog
"Rousseau - Fantasien til magten"1998

"Rousseau opdagede som den første menneskets dybt skjulte natur under
den mangfoldighed af skikkelser, mennesket havde antaget." Immanuel
Kant

"Rousseau er overalt den dristige verdensfavnende vismand, der ikke
ænser nogen fordomme, måtte de være nok så alment anerkendte, men
styrer direkte imod sandheden uden at bekymre sig om de skinsandheder,
han måtte ofre for hvert et skridt". Lessing

[Rousseau opdagede, som den første, menneskets natur, den skjulte, den
mangfoldighed af karakterer den har antaget.. Immanuel Kant]
------------------------
Good laws lead to the making of better ones ; bad ones bring about
worse.      Rousseau

Love er altid nyttige for de rige. Rousseau

Truth is not road to fortune.       Rousseau

De penge, man ejer, er frihedens instrument. De penge, man jager
efter, er trældommens instrument.       Jean-Jacques Rousseau

Drømmenes land er i denne verden det eneste, der er værd at leve i.
Rousseau

Aldrig har jeg løjet for min egen vindings skyld,
men ofte har jeg løjet af skam for at komme ud af forlegenheden i
sager uden betydning…
når jeg måtte holde liv i en diskussion,
og mine tankers træghed og min konversations tørhed tvang mig til at
tage tilflugt til fantasier for dog at have noget at sige. Rousseau

Frequent punishments are always a sign of weakness or laziness on the
part of a government.'      Jean Jacques Rousseau (hvilket Goethe
og Nietzsche gentager i forbedret formulering)

Man was born free, and everywhere he is in chains. Rousseau
(og i forlængelse af dette skrev han - ordrigt, hvor Proudhon
skriver Nietzsche agtig "dynamit": "ejendom-er-tyveri":"Ondskaben kom
ind i verden, da en mand satte hegn om sin jord." Rousseau)

"Det er ikke ordet "frihed" der intet betyder, det er ordet
"nødvendighed" Rousseau

Af så kroget ved, som mennesket er gjort af, kan der ikke gøres en ret
planke. Rousseau

Our greatest misfortunes come to us from ourselves    Rousseau
(1712-1778)French Philosopher, Author, Theorist, and Compose.

Menneskets frihed består ikke deri, at det kan gøre, hvad det vil. Men
derimod i, at det ikke er tvunget til at gøre, hvad det ikke vil.
Jean-Jacques Rousseau

Ungdommen er den tid, hvor man bør studere visdom,
alderdommen den tid, hvor man bør udøve den. Rousseau

Rousseau -the-Composer: Taste is, so to speak, the microscope of
judgment.Rousseau      
Det menneske, der har levet mest, er ikke det, der kan tælle de fleste
år, men det, der har følt livet dybest.       Rousseau

Domination is servile, when beholden to opinion. For you depend upon
the PREJUDICES of those you govern, by means of their PREJUDICES.
Rousseau

("Gamle Rousseau havde mod til at sige, at han var den ædleste mand i
verden. Alle vi andre nøjes med i stilhed at tro det samme os selv."
skrev Aldous Huxley,
- og Friedell og Paul Johnson kalder Rousseau usympatisk, fordi de
ikke forstår normal inkonsekvens og hypokondri og rethaveriskhed og
selv-iscenesættelse !)

""Tilbage til naturen""    Rousseau(hans slogan ifølge
historiebøgerne, men faktisk var det de fysiokratiske laissez-faire
økonomer , dog ikke Adam Smith, der markedsførte sloganet om, at
markedsfrihedens _natur_lighed fjerner al uretfærdighed(den usynlige
hånd)
- så sloganet lå i luften, "På et frit marked fører egoisme til dygtig
kapitalisme , der skaber job for andre og varer til endnu flere, så
godhed skabes af en "usynlig hånd". Adam Smith

""Al magt til fantasien""/""Fantasien til magten""    Rousseau
(ifølge Peter Wivels bog, der bygger det på, at han var sanselig,
komponist, naturglad(botaniker), respekterede LEG.)

Smag er følelsesdom, som fornuften siden vil bifalde - det samme med
samvittighed.Rousseau

Mennesket fødes frit, men er overalt i lænker.    Rousseau

Alle religioner er gode, blot man handler efter Guds
vilje("almenviljen"). Den vigtigste gudsfrygt er hjertets.Rousseau

Alt oprindeligt er gået til grunde ved nivellering og
kunstlethed.Rousseau

Lydighed overfor den lov, som man har foreskrevet sig, er
frihed.Rousseau
Staten selv har rod i friheden.Rousseau

God smag/Det smukke. er, hvad der behager uden at personlig interesse
er impliceret. Rousseau(og Kant, som kom til at beundre Rousseau, for
at have den følelses-indsigt, som han selv manglede)

Den der taler om naturtilstand, taler om en tilstand, som ikke længere
eksisterer, og som måske aldrig har eksisteret. Og som alligevel skal
ihukommes, for at man kan fatte nutiden. Rousseau.(tilsvarende er
Emile beskrevet som et nyttigt fantasi-produkt - en fornyelse vedr
saglig fiktion: "generaliseret case study".)

I bogen "Emile : "Der er ingen underkastelse så total, som den der
ligner frihed".Rousseau(som tidligst beskrev "skjult dagsorden" og
"repressiv tolerance")

"Befri os for fordærvelige fremskridt, befri os for vore fejltagelser
og laster, befri os for menneskeværket, og alt er godt."Rousseau

"Jeg udleder ikke disse regler af en høj filosifis principper, men
finder dem i mit hjertes dyb, uudsletteligt indskrevet af naturen. Det
er mig selv, jeg udspørger om, hvad jeg gør og vil. Alt, hvad jeg
opfatter som godt, er godt,
Alt, hvad jeg opfatter som ondt, er ondt."Rousseau

"Den sande frihed består i alles binding til loven"Rousseau

"_Almenviljen_ skal udtrykkes af suverænen, og de ledere der bryder
deres ed og ytrer sig i strid med den sociale fællesvilje, skal
straffes."Rousseau(som levede i en despotisk tid, og ingen evnede
endnu at fantasere om et styre uden straffe)

Rousseaus menneskerettigheder vedr lighed: "Alle mennesker er lige,
når ikke
_hensynet til fællesskabet_ nødvendiggør forskelsbehandling."(så han
var helt på linie med Voltaire om ikke at ønske revolution eller
total-lighed eller pøbelvælde.)

Rousseau om børneopdragelse; "Barnet skal lære at opføre sig,
så andre er flinke overfor ham,
og han ikke bliver hundset med.
Barnets kærlighed til sig selv er basis for ære og fair play."Rousseau

"Barnet bør have frihed, men ikke magt over læreren "Rousseau (det
glemmer vor tids lærere!) Rousseau

Vi starter spædbarnets liv med at svøbe det, det er en form for
trældom". Rousseau(og læger har idag kortlagt enorme skader af
fortidens brug af svøb)(At han så kister som unødvendige ved
begravelse, er en sund spire til nudisme, som var ukendt før
Rousseau.)

"Opdragelse handler ikke kun om at give barnet nyttige vaner(som Locke
havde påstået) Rousseau

I ethvert land er mændende der, som kvinderne gør dem til --- før
kvinderne tilbage til kvindeligheden, og vi vil igen være mænd."
Rousseau

"Kvinderne i Paris tilriver sig det ene køns rettigheder uden at ville
give afkald på det andets; som følge heraf besidder de intet af dem
fuldt ud. " Rousseau

Alt oprindeligt er gået til grunde ved nivellering og
kunstlethed.Rousseau
Sociale hensyn udvikles ikke kun hos os gennem oplysning. Skønt
barmhjertigheden er naturlig i menneskets hjerte, ville den for evigt
være uvirksom uden fantasien, der sætter den i spil Rousseau

"Nydelse skal stjæles, nydelse følger viljen. Den skal ikke påtvinges
os. Man kan ikke tvinge folk til at blive lykkelige . Rousseau.

"Incestforbud er samfundets første hellige lov. Uden den ville
mennesket kun møde sig selv. Rousseau

"Hvad betyder det for samfundet, at færre myrdes, hvis staten dræber
dem før fødslen ved at gøre børn til en byrde for fædrene.Rousseau -
Kort efter at have givet sit femte barn til hittebørnshospitalet og
den visse dødPWivel

"Den som ikke kan opfylde sine pliger som far, har ikke ret til at
blive det. Fattigdom, arbejdsopgaver og samfundsfordomme fritager
ingen fra at forsørge sine børn og opfostre dem selv. Opfylder man
ikke dette, finder man aldrig trøst".RousseauMateriel ulighed gør han
til årsag for sit eget brist.



"MENNESKERETTENS OPRINDELSE: Diskussion om ulighedens oprindelse og
grundlæggelse blandt menneskene", hedder bog og kapitel/bog-overskrift
hos PeterWivel/Rousseau, og her er kernen i den Rousseau-popularitet,
der lagde op til Robespierre og Stalin, og som især startede med
Jesus, der præker fordelingspolitik - eller ihvertfald udtrykker sig
så tvetydigt så kristendom blev til tvangs-socialisme. Et stort skridt
i den udvikling skete på Rousseaus tid, og fordi Rousseau var en
gudbenådet dygtig, sentimentalistisk taler, der listede
Messias-snuptags-misundelsespolitik ind i fransk over- og
middelklasse, så kom revolutione(r)n(e).("Lader de små børn komme til
mig"/"Rige kan næsten ikke komme i himlen"Jesus Kristus)
Men Rousseau nød sin popularitet og opnåede den ved at foregøgle at vi
er født gode og paradis kan opnås ved revolutionær snuptagsløsning, og
har dermed en vis indirekte medskyld i socialist-ulykker senere.
Berlingske-manden Peter Wivels bog "Rousseau"Gyldendal 1998
Han resumerer: Menneskerettighederne er et revolutionært begreb. Det
er overbevisningen om at magt ikke er ret. De bygger på en
forestilling om naturret. De siger, at menneskene er født lige og
frie. Mennesket har et ansvar, ingen myndighed kan fratage det.
Menneskerettighederne er universelle. De gælder for alle.
Oplysningstiden er denne almenheds tidsalder, men det er deri dens
fornuftstro ligger. Menneskerettighederne rummer alle, er åbne for
alle. De har almen ret på programmet.. De er tolerante. Og dermed er
de også fjende af enhver ideologi eller tro, der prædiker udstødelse,
afgrænsning, klassekamp og had.
HER SER VI AT ROUSSEAU VAR SVÆRMER OG MORALISERENDE, DVS INTOLERANT:
Han pådutter sine modstandere at være onde. Han foregiver tolerance,
som han ikke har. Han glemmer at lighed kan kun opnås ved intolerant
fordelingspolitik - og at lighed måske ikke skaber lykke, men er
drevet af misundelse.Han pådutter at vi har et ansvar for hele
menneskeheden. Mon ikke dette bør gradbøjes og vi især har en -
spontant, ikke-påtvungen - ansvar for de nærmeste.

Immanuel Kant skrev "Efter Newton og Rousseau er Gud retfærdiggjort.".
"Vov at vide".

Den første der satte hegn om jord og kaldte den sin, var en forbryder.
Jordens frugter tilhører alle. Rousseau

 
 
Lyrik (02-06-2010)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 02-06-10 19:38

On 3 Jun., 03:28, Bo Warming <b...@bwng.dk> wrote:

> Den første der satte hegn om jord og kaldte den sin, var en forbryder.
> Jordens frugter tilhører alle. Rousseau
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvis Rousseau havde fået sin vilje ville der ikke være noget landbrug.
Så snart en nomade bliver en landmand, har han brug for at hegne sit
arbejdsområde-jorden-ind. Så får vi den urgamle Kain-og-Abel konflikt..

Jens


Bo Warming (03-06-2010)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 03-06-10 06:07

On Wed, 2 Jun 2010 18:38:15 -0700 (PDT), Lyrik
<jenserikbech@gmail.com> wrote:

>On 3 Jun., 03:28, Bo Warming <b...@bwng.dk> wrote:
>
>> Den første der satte hegn om jord og kaldte den sin, var en forbryder.
>> Jordens frugter tilhører alle. Rousseau
>,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>Hvis Rousseau havde fået sin vilje ville der ikke være noget landbrug.
>Så snart en nomade bliver en landmand, har han brug for at hegne sit
>arbejdsområde-jorden-ind. Så får vi den urgamle Kain-og-Abel konflikt.


Ja det et netop det citat der lagde op til anarkist Proudhons EJENDOM
ER TYVERI

Men Rousseau var slet ikke aktiv blandt Mirabeautyperne der styrede
revolutionen

Han forlystede salonerne med ekstremisme, der ikke var seriøs.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408537
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste