Løn
Fra : Kim2000

Dato : 29-05-10 08:24

Politibetjente, fastansatte, stat 38.479

Sygeplejersker, regioner 30.944

Sygeplejersker, privat 36.074

Lærer, kommuner 35.112

Lærer, privat 32.387

http://www.bt.dk/penge/spritnye-tal-saa-meget-tjener-din-nabo

Nu har jeg lige tjekket min løn som lærer i det offentlige.

Grundløn: 24462 + tillæg + erfaringstillæg + teamtillæg = 27791 i månedsløn.

Når man så tæller lige præcis _mig_ og ting, så bliver det 29488 kroner.

Ifølge staten så skulle jeg altså få knap 68000 mere om året end jeg reelt
gør. Gad vide hvor de penge forsvinder hen? Der indbetales jo næppe omkring
68.000 til pension.

MEEEEN HOV:

Kunne det være noget med at samtlige stillinger indenfor skolevæsenet
betragtes som lærer? Dvs. at en lærer i databasen altså er alt lige fra
lærer der underviser børn, til inspektøren, til skoledirektøren? Og så kan
du spørge hvad kan vi så bruge sådan en opgørelse til? Den almindelige
opfattelse er helt klart den at en lærer i det private tjener mere end i det
offentlige, jeg kunne til gengæld sagtens forstille mig at der var væsentlig
mindre administration der og det burde man så tage til efterretning.

Jeg tog de andre tal med fordi de også virker forkerte.

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-05-10 08:30

Kim2000 skrev den 29-05-2010 09:24:
> .... Og så
> kan du spørge hvad kan vi så bruge sådan en opgørelse til?

Den eneste statistik jeg stoler på er den jeg selv forfalsker
Winston Churchill

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Jan Kronsell

Dato : 29-05-10 09:21

> Ifølge staten så skulle jeg altså få knap 68000 mere om året end jeg
> reelt gør. Gad vide hvor de penge forsvinder hen? Der indbetales jo
> næppe omkring 68.000 til pension.

Det lyder nu meget sandsynligt, at der indbetales omkring 68.000 til
pension, med en løn som du anfører.

Jan

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-05-10 09:39

Kim2000 <Kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen
4c00c12e$0$36566$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Ifølge staten så skulle jeg altså få knap 68000 mere om året end jeg
> reelt gør. Gad vide hvor de penge forsvinder hen? Der indbetales jo
> næppe omkring 68.000 til pension.

Næppe? Det må du da kunne oplyse os om selv let som at klø dig i nakken.
Hvad får du egentlig i pensionsbidrag?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim2000

Dato : 29-05-10 09:51

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Kim2000 <Kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen
> 4c00c12e$0$36566$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Næppe? Det må du da kunne oplyse os om selv let som at klø dig i nakken.
> Hvad får du egentlig i pensionsbidrag?

Det kan jeg faktisk ikke finde på lønsedlen, kaldes det noget andet end
pensionsbidrag?

Fra : \"@'

Dato : 30-05-10 18:37

On Sat, 29 May 2010 10:50:31 +0200, "Kim2000" <Kim2000@surfer.dk>
wrote:

>"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen

>Det kan jeg faktisk ikke finde på lønsedlen, kaldes det noget andet end
>pensionsbidrag?

find din seneste årsopgørelse - der finder du hvad du har optjent året
før divider' med 12 og du har månedslønnen

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Andreas Andersen

Dato : 29-05-10 09:59

On 29-05-2010 09:24, Kim2000 wrote:
> [...]
>
> Ifølge staten så skulle jeg altså få knap 68000 mere om året end jeg
> reelt gør. Gad vide hvor de penge forsvinder hen? Der indbetales jo

Så vidt jeg ved får lærere 17% i pension. 17% af 29488,- er lige godt
5000,-. Med 12 måneder i året giver det 60000,-. Det er da tæt på. Nu
anfører du ikke områdetillæg, så måske du bor i en lille by - offentligt
ansatte får vist en smule mere i løn i byerne.

--
Andreas

Fra : Andreas Andersen

Dato : 29-05-10 10:06

On 29-05-2010 10:59, Andreas Andersen wrote:
> Så vidt jeg ved får lærere 17% i pension.

17,3% helt præcist kan jeg google mig frem til. Med 5 år på
universitetet og 5 års erhvervserfaring, får jeg i det private kun
marginalt mere i løn end en folkeskolelærer, og jeg bor i Århus.
Derudover er der en masse goder i det offentlige (betalt frokost
f.eks.), jeg ikke får. Det var måske anderledes for et par år siden, men
hvor jeg arbejder, har der været lønstop de sidste par år.

--
Andreas

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-05-10 06:11

"Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.com> wrote in message

> 17,3% helt præcist kan jeg google mig frem til. Med 5 år på universitetet
> og 5 års erhvervserfaring, får jeg i det private kun marginalt mere i løn
> end en folkeskolelærer, og jeg bor i Århus.

Er du da selv lærer?

Fra : Andreas Andersen

Dato : 31-05-10 14:53

On 30-05-2010 07:11, Christian R. Larsen wrote:
> "Andreas Andersen"<andreas2411@gmail.com> wrote in message

> Er du da selv lærer?

Nej, det er jeg ikke. Men jeg har en uddannelse, der er et år længere,
og arbejder i det private, men får ikke ret meget mere i løn end den
gennemsnitlige folkeskolelærer. Det kan selvfølgelig have noget med
anciennitet at gøre, folk med min uddannelse og 10 års anciennitet mere
end mig, tjener typisk også 10000,- mere. Jeg ved ikke, hvor mange år
Kim har været folkeskolelærer, og hvor en folkeskolelærer slutter
lønmæssigt.

--
Andreas

Fra : Jan Kronsell

Dato : 29-05-10 10:08

Andreas Andersen wrote:

> [...]
> anfører du ikke områdetillæg, så måske du bor i en lille by -
> offentligt ansatte får vist en smule mere i løn i byerne.

Jeg synes også at pensionsbeløbet lyder fornuftigt, men du kan ikke regne
det ud som du gør. For de fleste offentligt ansattes vedkommende gælder at
mange af de tillæg de får, netop ikke udløser pension. Mit gæt er, at i
ovenstående er i hvert fald erfaringstillæg og teamtillæg uden for
pensionsberegningen.

Jan

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-05-10 06:10

> Så vidt jeg ved får lærere 17% i pension. 17% af 29488,- er lige godt
> 5000,-.

~17% er inklusiv egenandelen, som givetvis er inkluderet i de 29.488.

> Med 12 måneder i året giver det 60000,-. Det er da tæt på. Nu anfører du
> ikke områdetillæg, så måske du bor i en lille by - offentligt ansatte får
> vist en smule mere i løn i byerne.

Lærere har i hvert fald tidligere haft et stedtillæg - men det er ikke alle
offentlige overenskomster, der har et sådant.

Fra : Patruljen

Dato : 29-05-10 03:01

On 29 Maj, 10:50, "Kim2000" <Kim2...@surfer.dk> wrote:

> Det kan jeg faktisk ikke finde på lønsedlen, kaldes det noget andet end
> pensionsbidrag?

Det er måske bl.a.derfor der regelmæssigt kan forekomme berettiget
tvivl om, hvorvidt du er skolelærer eller blot sørger for at holde
vandet varmt og tilsætte bullionterninger til pølsevandet i
pølsevognen på torvet i Ydre Udsted.

Du modtager - i givet fald - et tilskud til din pension, som ligger
udover den egenbetaling til pensionen, som fratrækkes din løn. Med
andre ord - du får tilført et fast månedligt beløb til en
pensionsopsparing, som reelt betyder at din løn er højere end det
beløb, som er anført til udbetaling.

Det nytter ikke noget alene at kikke på det beløb, er er til rådighed
- brutto - på din årsopgivelse, når du fortæller om, hvad du tjener på
årsbasis. Du skal lægge din pensionsopsparing oveni, da andre -
eksempelvis selvstændige - selv skal betale en pensionsopsparing.

Var det for svært - Hr." Jeg håber, at du bliver kørt over af en
traktor -?

Fra : Patruljen

Dato : 29-05-10 03:03

On 29 Maj, 10:59, Andreas Andersen <andreas2...@gmail.com> wrote:

> [...]
> anfører du ikke områdetillæg, så måske du bor i en lille by - offentligt
> ansatte får vist en smule mere i løn i byerne.

Ydre Udsted - eller sådan noget. Netop.

Fra : Patruljen

Dato : 29-05-10 03:31

On 29 Maj, 11:08, "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
> mange af de tillæg de får, netop ikke udløser pension. Mit gæt er, at i
> ovenstående er i hvert fald erfaringstillæg og teamtillæg uden for

Ja -

Pensionsbeløbet beregnes udfra grundlønnen. Særlige
kvalifikationstillæg, risiko og ulempetillæg, fastholdelsestillæg
mv.indgår ikke i pensionsberegningen. Det er fuldstændigt korrekt.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-05-10 06:16

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> wrote in message
>Pensionsbeløbet beregnes udfra grundlønnen. Særlige
>kvalifikationstillæg, risiko og ulempetillæg, fastholdelsestillæg
>mv.indgår ikke i pensionsberegningen. Det er fuldstændigt korrekt.

Er du sikker på, at kvalifikationstillæg ikke er pensionsgivende på
læreroverenskomsten? Det er de på de fleste andre overenskomster.
Funktionstillæg er derimod ikke.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 29-05-10 04:07

On 29 Maj, 09:24, "Kim2000" <Kim2...@surfer.dk> wrote:

> Jeg tog de andre tal med fordi de også virker forkerte.

Mon ikke, det er gennemsnitstal for alle lærere? Dem, der har været
ansat i 25 år tjener vel betydeligt mere, end de nyansatte, ligesom
mange lærere har andre tillæg, f.eks. funktionstillæg,
specialundervisning osv.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-05-10 11:24

Kevin Borbye Edelvang skrev den 29-05-2010 12:06:

> [...]
> ansat i 25 år tjener vel betydeligt mere, end de nyansatte, ligesom
> mange lærere har andre tillæg, f.eks. funktionstillæg,

Og netop derfor kan man ikke bare bruge ét tal, når man taler om indkomst.
Det er dejlig nemt for journalister, men nogen af disse er vist heller
ikke for spidse. Ingen nævnt, ingen glemt.

Indkomst er mange ting som du selv er inde på.

En naturlig opdeling vil være:

- grundløn renset for pension og tillæg; oplyst efter hvor lang tid man
har været, samt hvor mange der er i de forskellige løntrin.
- tillæg; opdelt efter hvad det er for noget og hvor mange der reelt får
det tillæg og hvor mange der får flere tillæg.
- pension. Opdelt i eget bidrag og arb.giv bidrag.

gennemsnitstal kan i hele taget aldrig bruges til noget som helst, når
man ikke kender noget mere om populationens sammensætning.

fx når du ved, at gennemsnitsdybden i en å er 30 cm...ville du køre med
bil igennem åen? Eller ville gerne have lidt flere informationer fx
max-dybden.

Eller klassikeren med et ben i et bål og og det andet ben i en spand med
tøris. Gennemsnitlig er der vist en fornuftig temperatur.

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-10 11:30

"Kim2000" <Kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> Ifølge staten så skulle jeg altså få knap 68000 mere om året end jeg reelt
> gør. Gad vide hvor de penge forsvinder hen? Der indbetales jo næppe
> omkring 68.000 til pension.

lidt over 17 % pension.

Husk altid at sammenligne BRUTTOlønninger.

Og hvis man eksempelvis har en overenskomst der giver frokost med løn, så
svarer det til ca 5 % mere i løn.

Fra : Kim2000

Dato : 29-05-10 11:58

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn*mail.dk> skrev i meddelelsen
> "Kim2000" <Kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> lidt over 17 % pension.
>
> Husk altid at sammenligne BRUTTOlønninger.

Du tror vel ikke at jeg får udbetalt 29000??

> Og hvis man eksempelvis har en overenskomst der giver frokost med løn, så
> svarer det til ca 5 % mere i løn.

Nu må du sguda tage og styre dig, du tror da vel ikke i fuldt alvor at en
lærer holder frokost? Vi skal selvfølgelig være tilrådighed hele tiden,
selvfølgelig. Det skal sygeplejersken selvfølgelig også. Hvis man selv
betaler sin frokost betyder det at du må forlade arbejdspladsen og fx handle
ind.

Fra : Andreas Andersen

Dato : 29-05-10 12:37

On 29-05-2010 12:57, Kim2000 wrote:
> [...]
> tiden, selvfølgelig. Det skal sygeplejersken selvfølgelig også. Hvis man
> selv betaler sin frokost betyder det at du må forlade arbejdspladsen og

Nej, det gør ikke. Det betyder, man har fri, indtil nogen ringer. Man
siger ikke til kunder: Jeg har ikke lige tid, jeg holder frokost.

--
Andreas

Fra : Kim2000

Dato : 29-05-10 12:45

"Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Nej, det gør ikke. Det betyder, man har fri, indtil nogen ringer. Man
> siger ikke til kunder: Jeg har ikke lige tid, jeg holder frokost.

Det garanterer jeg dig for man gør, hvis arbejdsgiveren ikke vil betale for
min tid i de 30 minutter så har han ingen ret til min ydelse.

Fra : Andreas Andersen

Dato : 29-05-10 12:49

On 29-05-2010 13:44, Kim2000 wrote:

> "Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det garanterer jeg dig for man gør, hvis arbejdsgiveren ikke vil betale
> for min tid i de 30 minutter så har han ingen ret til min ydelse.

Måske man gør i det offentlige. I det private bliver man fyret, og så
kan man ikke bruge rigtigt og forkert til ret meget.

--
Andreas

Fra : Kim2000

Dato : 29-05-10 12:53

> Måske man gør i det offentlige. I det private bliver man fyret, og så kan
> man ikke bruge rigtigt og forkert til ret meget.

Du fortæller med din handling at du ikke behøver betaling for dit arbejde.
Selvfølgelig bliver du udnyttet når du tillader det. Arbejder du også gratis
i din weekend?

Fra : Andreas Andersen

Dato : 29-05-10 12:58

On 29-05-2010 13:53, Kim2000 wrote:
> Du fortæller med din handling at du ikke behøver betaling for dit
> arbejde. Selvfølgelig bliver du udnyttet når du tillader det. Arbejder
> du også gratis i din weekend?

Nu får jeg jobløn, og der står i min kontrakt, at det forventes, at jeg
"i rimeligt omfang" arbejder over, og det inkluderer da nogle gange at
sidde i weekenden uden ekstra betaling.

Hvis jeg ikke har tid til frokostpause, regner jeg selvfølgelig den
halve time med i min arbejdsdag, og går en halv time tidligere. Det jeg
mente var, at jeg ikke nødvendigvis har en halv time, jeg kan bruge til,
hvad jeg har lyst til. Jeg skal være tilgængelig.

--
Andreas

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-10 12:28

> [...]
> arbejdsdag, og går en halv time tidligere. Det
> jeg mente var, at jeg ikke nødvendigvis har en
> halv time, jeg kan bruge til, hvad jeg har lyst

Kommunen kan råde over lærernes arbejdstid i to
lørdage hvert skoleår -uden overarbejdsbetaling.
Får man overarbejde, tæller det kun med i et vist
omfang og skal næsten altid afspadseres.

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-05-10 12:58

Kim2000 <Kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen
4c01002e$0$36582$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Du fortæller med din handling at du ikke behøver betaling for dit
> arbejde. Selvfølgelig bliver du udnyttet når du tillader det.
> Arbejder du også gratis i din weekend?

Dit kendskab til, hvordan det foregår i Den Virkelige Verden[tm], er
rystende ringe.

Og ja, selvfølgelig arbejder man gratis i weekenden, hvis der er behov for
dét. Det er sådan, man i fællesskab (medarbejdere og ledelse) driver
virksomheder, så der skabes arbejdspladser og deraf følgende indtægter til
statskassen, så vi kan have offentligt ansatte lærere gående, der ikke gider
arbejde "gratis".

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim2000

Dato : 29-05-10 13:40

> [...]
> virksomheder, så der skabes arbejdspladser og deraf følgende indtægter til
> statskassen, så vi kan have offentligt ansatte lærere gående, der ikke

Og når du går ned med stress og fyres så sidder du efterfølgende og er
målløs. "Vi er i samme båd", mumler du fortvivlet. Eller når du oplever at
tre kolleager bliver fyret og du må arbejde til kl. 22 hver dag, så er det
du skal tænke, "vi er i samme båd". Og når direktøren sælger firmaet og
scorer 22 millioner, og du står arbejdsløs og opdager din kone er skredet
med de fire børn, så er du skal tænke "vi er jo samme båd"......

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-05-10 13:45

Kim2000 <Kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen
4c010b03$0$36584$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Og når du går ned med stress og fyres så sidder du efterfølgende og er
> målløs. "Vi er i samme båd", mumler du fortvivlet.

Nej. Det ligger mig meget fjernt at klynke over forhold, jeg enten ikke selv
kan gøre noget ved, eller som jeg selv er 112% ansvarlig for.

Jeg bliver aldrig arbejdsløs.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim2000

Dato : 29-05-10 14:19

> [...]
>
> Nej. Det ligger mig meget fjernt at klynke over forhold, jeg enten ikke
> selv kan gøre noget ved, eller som jeg selv er 112% ansvarlig for.

Jeg har set kammerater gå ned med stress eller komme til skade og helt kold
og kynisk få en fyreseddel. Også efter 30 års ansættelse uden sygdom. Din
loyalitet skal du placerer hos dig selv, ikke hos en tilfældig arbejdsgiver.

Hvis det er din egen virksomhed, så kan jeg fint forstå du hvis du gider
knokle 16 timer om dagen.

> Jeg bliver aldrig arbejdsløs.

Det har jeg også mange sige. Ofte de samme der aldrig bliver ramt af sygdom
eller økonomiske problemer, de kan gå på vandet. Langt de fleste vågner op
til livets realiteter en dag.

Fra : Andreas Andersen

Dato : 29-05-10 14:02

On 29-05-2010 14:39, Kim2000 wrote:
> [...]
> firmaet og scorer 22 millioner, og du står arbejdsløs og opdager din
> kone er skredet med de fire børn, så er du skal tænke "vi er jo samme

Måske er forskellen, at man i det private kan have større ambitioner end
højeste løntrin. Når man gør en ekstra indsats, er det selvfølgelig ikke
for ens blå øjnes skyld, men fordi man håber, det kan fremme karrieren.

--
Andreas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-05-10 13:42

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> Og ja, selvfølgelig arbejder man gratis i weekenden, hvis der er behov for
> dét. Det er sådan, man i fællesskab (medarbejdere og ledelse) driver

Da kun hvis det er aftalt. Sædvanligvis er der overtidsbetaling hvis
man skal arbejde udover det aftalte.

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-05-10 13:46

"Thorbjørn" Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen
m239xaj2w5.fsf@gmail.com:

> Da kun hvis det er aftalt. Sædvanligvis er der overtidsbetaling hvis
> man skal arbejde udover det aftalte.

Tja. Sædvanligvis plejer man i fælleskab at finde ud af en rimelig ordning

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bo Warming

Dato : 29-05-10 22:54

On Sat, 29 May 2010 14:42:02 +0200, nospam0002@gmail.com (Thorbjørn
Ravn Andersen) wrote:

>Da kun hvis det er aftalt. Sædvanligvis er der overtidsbetaling hvis
>man skal arbejde udover det aftalte.

Jurister siger ofte at Danmark har aftalefrihed, selvom vi ikke har
det

Bo Warming, 35861000

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-10 09:24

"Kim2000" <Kim2000@surfer.dk> wrote in message

> Du fortæller med din handling at du ikke behøver betaling for dit arbejde.
> Selvfølgelig bliver du udnyttet når du tillader det. Arbejder du også
> gratis i din weekend?

Dette har intet med virkeligheden at gøre. Og så er den ikke meget længere.

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-05-10 13:04

Andreas Andersen skrev den 29-05-2010 13:48:
> Måske man gør i det offentlige.

Nej, men man er til rådighed for arbejdsgiveren når man har betalt
frokost og kan netop derfor kan man få afbrudt sin frokost i tilfælde af
uopsættelige opkald/ekspeditioner.

I samme øjeblik arbejdsgiveren kræver at du er til rådighed, så er det
sgu da din egen skyld, at du ikke har forhandlet et rådighedstillæg
eller tilsvarende hjem i din løn.

> I det private bliver man fyret, og så
> kan man ikke bruge rigtigt og forkert til ret meget.

Hvad når kunden ringer om weekenden? Arbejder du også gerne der uden
betaling?
Eller hvad med i din fyraften?

Interessetimer?

Fra : Andreas Andersen

Dato : 29-05-10 13:09

On 29-05-2010 14:03, Carsten Riis wrote:

> [...]
>
> I samme øjeblik arbejdsgiveren kræver at du er til rådighed, så er det
> sgu da din egen skyld, at du ikke har forhandlet et rådighedstillæg

Arbejdsgiveren vil gerne have noget af mig, men jeg vil også gerne have
noget af ham - arbejde - så jeg kan jo ikke bare kræve uhæmmet. Der er
mange ting, jeg kan forhandle om til lønforhandlinger, og lige det står
ret langt nede på min liste.

> Hvad når kunden ringer om weekenden? Arbejder du også gerne der uden
> betaling?
> Eller hvad med i din fyraften?
>
> Interessetimer?

Jeg har aldrig min arbejdstelefon med hjem. Men jeg arbejder da også
nogle gange om aftenen - igen jobløn, samme løn uanset hvor meget jeg
arbejder, og en forventning om, at jeg overarbejder, når det er
nødvendigt. Sådan fungerer det altså rigtig mange steder.

--
Andreas

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-05-10 13:19

Andreas Andersen skrev den 29-05-2010 14:08:

> Arbejdsgiveren vil gerne have noget af mig, men jeg vil også gerne have
> noget af ham - arbejde - så jeg kan jo ikke bare kræve uhæmmet.

Det kan din arbejdsgiver altså heller ikke, selvom han har givet en
fastpris for din arbejdskraft.

> Der er
> mange ting, jeg kan forhandle om til lønforhandlinger, og lige det står
> ret langt nede på min liste.

Interessant tankegang. tænk sig, hvis jeres kunder også gik rundt i
jeres butik på den måde.

Kunden lægger hundrede kroner også "forvente" at hente varer som han
mener koster hundrede kroner.
Gad vide, hvad din arbejdsgiver ville sige, når kunden kommer til at
tage lidt for mange varer end din arbejdsgiver bryder sig om.

> [...]
> arbejder, og en forventning om, at jeg overarbejder, når det er
> nødvendigt. Sådan fungerer det altså rigtig mange steder.

Hvorfor lønnen i den type stillinger, hvor man har den type
forventninger også er noget højere end i stillinger, hvor der ikke er
disse forventninger.

Fra : Andreas Andersen

Dato : 29-05-10 13:24

On 29-05-2010 14:19, Carsten Riis wrote:
> Hvorfor lønnen i den type stillinger, hvor man har den type
> forventninger også er noget højere end i stillinger, hvor der ikke er
> disse forventninger.

Det var fedt for nogle år siden. Ikke ret meget overarbejde og 10%
lønstigning om året. Tiderne har godt nok ændret sig markant, og det er
vel den risiko man løber i det private. Man kan tjene flere penge, når
det går godt, men man kan også risikere at arbejde meget mere for
mindre, når det går dårligt.

--
Andreas

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-10 09:27

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message
> I samme øjeblik arbejdsgiveren kræver at du er til rådighed, så er det sgu
> da din egen skyld, at du ikke har forhandlet et rådighedstillæg eller
> tilsvarende hjem i din løn.

Det kan jo være, at han hellere vil have en højere løn...?

> Hvad når kunden ringer om weekenden? Arbejder du også gerne der uden
> betaling?
> Eller hvad med i din fyraften?

Hvis man er privatansat, og tjener 50K om måneden, så siger man ikke nej,
hvis man f.eks. får et vigtigt opkaldt kl. 17.30 eller lørdag formiddag. Der
er en grund til, at tallet var 50K og ikke 35K.

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-05-10 10:00

Christian R. Larsen skrev den 31-05-2010 10:26:

> Hvis man er privatansat, og tjener 50K om måneden, så siger man ikke nej,
> hvis man f.eks. får et vigtigt opkaldt kl. 17.30 eller lørdag formiddag. Der
> er en grund til, at tallet var 50K og ikke 35K.

nemlig, men det er så en af grundene til, at man ikke bare kan samligne
lønninger, når ikke man ved hvilke ydelser man forventes at lægge.

Når man har lønninger indenfor det offentlige i det prisleje du taler
om. De har ikke 37timers arbejdsuge mv.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-10 10:10

> nemlig, men det er så en af grundene til, at man ikke bare kan samligne
> lønninger, når ikke man ved hvilke ydelser man forventes at lægge.

Nej, selvfølgelig kan man ikke sammenligne lønninger for to forskellige
jobs. Men det er heller ikke det, vi taler om her: Vi taler om at
sammenligne "lige arbejde" - er der "lige lån for lige arbejde"?

Og her er det naturligvis væsentligt at indregne sådan noget som betalt
frokost.

Fra : \"@'

Dato : 30-05-10 19:41

On Sat, 29 May 2010 13:44:57 +0200, "Kim2000" <Kim2000@surfer.dk>
wrote:

>"Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Det garanterer jeg dig for man gør, hvis arbejdsgiveren ikke vil betale for
>min tid i de 30 minutter så har han ingen ret til min ydelse.

hvis lokumet brænder eller vandrøret lækker går det også ud over
frokostpausen hos ansatte som ikke får løn i pausen

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-10 09:24

> Det garanterer jeg dig for man gør, hvis arbejdsgiveren ikke vil betale
> for min tid i de 30 minutter så har han ingen ret til min ydelse.

Det ved du ikke noget om, da du selv har et job med betalt frokost. Prøv at
lytte til dem, der ikke har betalt frokost. De ved naturligvis bedre på
dette punkt.

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-05-10 12:59

Andreas Andersen skrev den 29-05-2010 13:36:

> Nej, det gør ikke. Det betyder, man har fri, indtil nogen ringer. Man
> siger ikke til kunder: Jeg har ikke lige tid, jeg holder frokost.

så det vil sige, at du er til din arbejdsgivers rådighed, men han ikke
betaler dig for denne rådighed?

Fra : Andreas Andersen

Dato : 29-05-10 13:02

On 29-05-2010 13:58, Carsten Riis wrote:

> så det vil sige, at du er til din arbejdsgivers rådighed, men han ikke
> betaler dig for denne rådighed?

Som sagt andetsteds får jeg jobløn med forventning om en hvis mængde
overarbejde. Langt de fleste dage spiser jeg min frokost i fred, men jeg
kan ikke bare forlade virksomheden i frokostpausen uden at sige det til
nogen.

--
Andreas

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-05-10 13:13

Andreas Andersen skrev den 29-05-2010 14:01:
> Som sagt andetsteds får jeg jobløn med forventning om en hvis mængde
> overarbejde.

Og når man er jobløn så er der naturligvis også taget højde for den
mængde overarbejde i din løn, hvorfor du naturligvis har en højere
"grundløn" end andre.

Hvordan ville din løn se ud uden overarbejdsforventningen?
Bliver forventningen indfriet eller er det reelt penge lige ned i din lomme?

Og derfor kan man ikke bare lige samligne lønninger på kryds og tværs
medmindre man opdeler hvad der er i lønpakken.

> Langt de fleste dage spiser jeg min frokost i fred, men jeg
> kan ikke bare forlade virksomheden i frokostpausen uden at sige det til
> nogen.

Frokosten er altså en del af dine de forhold som er taget højde for din
lønpakke!

Fra : Andreas Andersen

Dato : 29-05-10 13:21

On 29-05-2010 14:12, Carsten Riis wrote:

> Og når man er jobløn så er der naturligvis også taget højde for den
> mængde overarbejde i din løn, hvorfor du naturligvis har en højere
> "grundløn" end andre.

Måske, men min samlede løn er som sagt ikke voldsomt meget højere end
den gennemsnitlige folkeskolelærers, Kim refererede til. Et par tusinde
højere. Netto giver det lidt ekstra, fordi jeg ikke betaler nær så meget
til pension, men det bider mig jo bare i røven senere.

> Hvordan ville din løn se ud uden overarbejdsforventningen?
> Bliver forventningen indfriet eller er det reelt penge lige ned i din
> lomme?

Forventningen bliver i høj grad indfriet. I disse krisetider har det
været penge lige ned i virksomhedens lomme, fordi de samtidig har aflyst
de årlige lønforhandlinger. Normalt ville man kunne bruge overarbejdet
til at kræve noget mere i løn, men det har der altså ikke været mulighed
for i lang tid.

--
Andreas

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-10 12:32

> [...]
> de fleste dage spiser jeg min frokost i fred,
> men jeg kan ikke bare forlade virksomheden i
> frokostpausen uden at sige det til nogen.

Det kan en lærer sgu heller ikke. Vi har fået
indskærpet netop dette af vores chef, så nej, du
kan ikke som lærer i det offentlige forlade din
arbejdsplads i dine pauser uden videre.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-10 09:28

> så det vil sige, at du er til din arbejdsgivers rådighed, men han ikke
> betaler dig for denne rådighed?

Nej, det vil det ikke. Det vil sige, at han får en samlet løn, der er
højere, end den ville have været, hvis han havde insiseret på betalt
frokost.

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-10 12:27

> [...]
>
> Nej, det gør ikke. Det betyder, man har fri,
> indtil nogen ringer. Man siger ikke til kunder:
> Jeg har ikke lige tid, jeg holder frokost.

Man må som lærer IKKE forlade sin arbejdsplads i
frokostpausen. Man skal være til rådighed hele
tiden til tilsyn, da alle lærere har
tilsynsforpligtelser hele tiden. Det har man så
forsøgt at komme uden om ved at betale nogle
lærere for at have fast tilsyn, men den går ikke
længere, så i princippet er vi alle tilsynsførende
og har pligt til at lade os tilkalde hvis det er
nødvendigt. Det samme gælder i øvrigt for
sygeplejersker og andre offentligt ansatte på
lignende vilkår.

Fra : \"@'

Dato : 30-05-10 20:07

On Sun, 30 May 2010 13:26:38 +0200, "ahw" <nix> wrote:

>Man må som lærer IKKE forlade sin arbejdsplads i
>frokostpausen.

hvornår er den regel blevet indført??

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-10 16:44

"Kim2000" <Kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> "Carl Alex Friis Nielsen" <cafn*mail.dk> skrev i meddelelsen

> Du tror vel ikke at jeg får udbetalt 29000??

Arbejdsgiverbidrag til pension er med i bruttolønnen - noget offentligt
ansatte ofte glemmer, når de vil fremføre hvor lidt de får i løn. Det er det
beløb det koster arbejdsgiveren at have en ansat.

> [...]
> selvfølgelig. Det skal sygeplejersken selvfølgelig også. Hvis man selv
> betaler sin frokost betyder det at du må forlade arbejdspladsen og fx

Hvis du ikke havde en overenskomst talte frokostpausen ikke som arbejdstid -
og efter som en væsentlig del af en lærers arbejdstid kan udføres hjemme, så
kunne frokosten jo også.
Ikke at betragte frokost med løn, som svarende til 5 % mere i løn er
simpelthen useriøst.

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-10 12:47

> [...]

> udføres hjemme, så kunne frokosten jo også.
> Ikke at betragte frokost med løn, som svarende
> til 5 % mere i løn er simpelthen useriøst.

Det er da flintrende ligegyldigt hvordan du skruer
bogholderiet sammen. Du kan dårligt passe et job
som lærer effektivt hvis du ikke har pause mindst
en gang om dagen. At komme med sådan noget lal om
at "en væsentlig del af en lærers arbejdstid kan
udføres hjemme, så kunne frokosten jo også", er
simpelthen useriøst. Vi kan jo ikke udskyde maden
til vi kommer hjem hver dag, vel?Vi kan heller
ikke pludselig forlade undervisningen for at gå på
toilettet eller kontakte socialforvaltninger,
psykologer, kommunen og forældre, som er en del af
det daglige lærerarbejde.

Vi skal naturligvis forberede os på det vi
underviser i. Det at være lærer er trods alt ikke
det samme som at være ansat som mekaniker i en
lufthavn, hvor man kl. 18 nul dut skal skrue på en
skrue på flight no 1467 fra Singapore på bane 8,
og så regne med at alt er i orden.
At have med børn at gøre og undervise dem er både
en pædagogisk opgave såvel som en
socialrådgiveropgave, en pædagogopgave og ofte en
forældrerolleopgave.

Hvis vores undervisning skal være forsvarlig,
bliver vi nødt til at forberede os og holde os
ajour med verden omkring os. Vores arbejdstid
begynder altså ikke klokken 8 med frihed kl. 15
hvor vi så kan gå hjem til lillemor og den lune
kaffe med brød. Vores arbejdstid kan meget vel
være fra kl. 8 -kl. 16 og ellers længere eller
kortere tid i det daglige. En lærers
gennemsnitlige arbejdstid er ca. 42 timer om ugen,
fordi der skal kompenseres for de elevsvage dage
hvor der er sommerferie for børnene.

Vores elever går fx på sommerferie fra slutningen
af juni måned og skal møde igen i begyndelsen af
august. Vi, derimod, skal møde på skolen i den
sidste uge af juni til fælles planlægning, ligesom
vi har "lørdagsskoler" og aftenarrangementer,
skole-hjemsamtaler og forældremøder der kan trække
ud til kl. 21 om aftenen. Det vil sige at vi i
praksis kan have en undervisningsdag med møder fra
kl. 8-16 og derpå skole-hjemsamtaler fra kl 16-21
eller længere, den ene dag og derpå fra kl. 15-20
den næste dag. Altså i den ene dag 13 timers
arbejde og den næste dag "kun" 12 timers arbejde.
Dertil kommer forældremøder, forberedelser,
retteopgaver, afgangsprøver med rettepligt, censor
og eksaminatoropgaver etc. Så mange lærere er i
disse tider på arbejde i mere end 12 timer om
dagen, og det uden overarbejdspenge eller ret til
afspadsering.

Fra : \"@'

Dato : 30-05-10 19:39

On Sat, 29 May 2010 12:57:58 +0200, "Kim2000" <Kim2000@surfer.dk>
wrote:

>"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn*mail.dk> skrev i meddelelsen

>Du tror vel ikke at jeg får udbetalt 29000??

nej

men at sammenligne bruttolønninger er eneste reelle måde -

at nogle faggrupper kollektivt har valgt at spare mere af bruttolønnen
op til pensionen end andre er sagen uvedkommende

> [...]
>betaler sin frokost betyder det at du må forlade arbejdspladsen og fx handle

hvor mange timer årligt befinder du dig på din arbejdsplads?

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-10 09:22

> [...]
> selvfølgelig. Det skal sygeplejersken selvfølgelig også. Hvis man selv
> betaler sin frokost betyder det at du må forlade arbejdspladsen og fx

Betalt frokost: Du er på arbejde i 37 timer om ugen inklusiv frokost.

Egenbetalt frokost: Du er på arbejde i 39,5 timer om ugen inklousiv frokost.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-05-10 06:09

> [...]
>
> Ifølge staten så skulle jeg altså få knap 68000 mere om året end jeg reelt
> gør. Gad vide hvor de penge forsvinder hen? Der indbetales jo næppe

Pension er vel forklaringen. Jeg går ud fra, at de 29488 er inklusiv din
egenandel, og at vi der til skal lægge et sted mellem 10 og 12%.

Endvidere formoder jeg, at dette er gennemsnitslønnen for alle lærere. Kunne
du tænkes, at du lån under gennemsnit mht. erfaring og tillæg?

Er der i øvrigt ikke noget med, at læreroverenskomsten indeholder et
stedtillæg, og at du bor i den del af landet, hvor stedtillægget er lavest
pga. lavere boligudgifter?

> Kunne det være noget med at samtlige stillinger indenfor skolevæsenet
> betragtes som lærer?

Det lyder ikke sandsynligt, at de skulle indgå her.

> [...]
> efterretning.
>
> Jeg tog de andre tal med fordi de også virker forkerte.

Jeg synes, de ser meget rimelige ud, når man ser på dit eget eksempel.