Rentefradrag
Fra : Kim2000

Dato : 27-05-10 18:37

Hvorfor er det egentlig at man kan trække renterne fra? Hvorfor skal
skatteborgerne indirekte være med til at betale for andres luksus?
Rentefradraget burde væk. Man kunne jo nedsætte det med 2% hvert år indtil
det er væk.

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-05-10 18:43

Kim2000 skrev den 27-05-2010 19:37:
> [...]
> skatteborgerne indirekte være med til at betale for andres luksus?
> Rentefradraget burde væk. Man kunne jo nedsætte det med 2% hvert år

Det kommer stille og roligt. Det er allerede en del af skattereformen
som blev vedtaget sidste år. Gradvis nedsættes skatteværdien til 25%,
hvor den nu er godt 33%.

Rentefradrag er ren og skær erhvervstilskud til bankerne og
realkreditinstitutter.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-05-10 19:05

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> skrev i meddelelsen
4bfeaf0a$0$281$14726298@news.sunsite.dk:

> Rentefradrag er ren og skær erhvervstilskud til bankerne og
> realkreditinstitutter.

Øh. Rentefradrag er ren og skær tilskud til hr. og fru Hansens gældsætning.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-05-10 19:04

Kim2000 <Kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen
4bfeada1$0$36577$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> [...]
> skatteborgerne indirekte være med til at betale for andres luksus?
> Rentefradraget burde væk. Man kunne jo nedsætte det med 2% hvert år

Enig. Det er grotesk, at min nabo skal være med til at betale for mine lån.
Og det er ligeså grotesk, at jeg skal være med til at betale for min nabos
medlemskab af en fagforening. Væk med alle de latterlige fradrag for dit og
dat, og ned med skatten i stedet for.

Og lad os samtidig afskaffe ulandbistanden. Den alene kunne næsten
finansiere de manglende, 24 milliarder kroner. Lad det være op til den
enkelte, om man ønsker at smide penge efter despotier og forfejlede
kontinenter.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : hanzen

Dato : 27-05-10 19:06

> [...]
> finansiere de manglende, 24 milliarder kroner. Lad det være op til den
> enkelte, om man ønsker at smide penge efter despotier og forfejlede

ulandshjælpen er på ca 15 mia om året. Det giver 45 mia over de 3 år hvor vi
samlet skal spare 24 mia.
Så der er overskud.
--

hilzen
hanzen

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-05-10 19:15

hanzen <hanzen@mailmeej.dk> skrev i meddelelsen
4bfeb489$0$279$14726298@news.sunsite.dk:

> ulandshjælpen er på ca 15 mia om året.

Mig bekendt er ulandsbistanden tættere på de 20 milliarder end på de 15.

> Det giver 45 mia over de 3 år
> hvor vi samlet skal spare 24 mia.
> Så der er overskud.

Fedest. Ned med skatten, så alle de velmenende mennesker kan få flere penge
mellem hændene, så de ganske frivilligt kan donere klækkeligt til den 3.
verden.

Men måske folk får det lidt sværere ved at få muldvarpen op af lommen, når
de rent faktisk står med sedlerne i hånden, inden de skal pumpes ned i én
eller anden afrikansk despots lommer via en "velmenende" organisation med
"velmenende", vellønnede medarbejdere? Måske det er derfor, vi i stedet skal
tvangsindlægges til at betale for, at denne og hin medarbejder i denne og
hin "velmenende" organisation kan føle sig som et gode mennesker, der
samtidig hæver fede hyrer ved at være disse "gode" mennesker?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-05-10 19:30

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> Men måske folk får det lidt sværere ved at få muldvarpen op af lommen, når
> de rent faktisk står med sedlerne i hånden, inden de skal pumpes ned i én

Lyder som lidt samme grund til at der blev indført direkte beskatning
istedet for at folk selv skulle betale.

Fra : hanzen

Dato : 27-05-10 19:31

> hanzen <hanzen@mailmeej.dk> skrev i meddelelsen
> 4bfeb489$0$279$14726298@news.sunsite.dk:

> Mig bekendt er ulandsbistanden tættere på de 20 milliarder end på de 15.

15,2 mia

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article1351498.ece
--

hilzen
hanzen

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-05-10 19:45

hanzen <hanzen@mailmeej.dk> skrev i meddelelsen
4bfeba7d$0$276$14726298@news.sunsite.dk:

> 15,2 mia
>
> http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article1351498.ece

OK. Knapt fem milliarder kroner skal ikke skille os ad.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : hanzen

Dato : 28-05-10 07:45

> hanzen <hanzen@mailmeej.dk> skrev i meddelelsen
> 4bfeba7d$0$276$14726298@news.sunsite.dk:

> OK. Knapt fem milliarder kroner skal ikke skille os ad.

Nej det er småpenge.

De røde mener at det er umuligt at spare 24 mia over 3 år, da det er et
enormt beløb, hvorimod et ulandsbidrag på 45 mia i samme periode er alt for
lidt.
--

hilzen
hanzen

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-05-10 10:36

> Nej det er småpenge.
>
> De røde mener at det er umuligt at spare 24 mia over 3 år, da det er et
> enormt beløb, hvorimod et ulandsbidrag på 45 mia i samme periode er alt
> for lidt.

For ikke at nævne omkring 100 mia årligt til deres musse-zoo.

Mvh
Martin

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 28-05-10 10:32

"Kim2000" <Kim2000@surfer.dk> wrote in message
> [...]
> skatteborgerne indirekte være med til at betale for andres luksus?
> Rentefradraget burde væk. Man kunne jo nedsætte det med 2% hvert år indtil

Der er to spørgsmål i dette: Hvorfor har vi et rentefradrag, og hvad vil det
ske, hvis vi afskaffer det?

Rentefradraget er grundlæggende en ret logisk foranstaltning, hvis man ser
det i den sammenhæng, som det naturligt indgår i. Det knytter sig jo tæt til
kapitalindkomstbeskatningen, dvs. beskatningen af renter, kursgevinster,
aktiegevinster, ejendomsvance osv. Rationalet er, at der bør være symmetri,
sådan at gevinster og indtægter beskattes, men at tab og udgifter skal kunne
trækkes fra. Man betaler altså kun skat af NETTOkapitalindkomsten.

En af grundene til ønsket om symmetri kunne være, at man har den holdning,
at hvis man betalte skat af bruttokapitalindkomsten i stedet, ville den
samme indkomst blive beskattet to gange. Se dette eksempel:

To personer, A og B, har begge en trækprocent på 50% - og de har ingen
fradrag.

A låner 10.000 kr. af B til en rente på 10%.

A tjener 5.000 kr. om året, og skal ud af dette beløb betale 1.000 kr. i
rente til B.

B bliver beskattet af de 1.000 kr., og skal altså betale 500 kr. i skat.

A bliver beskattet af de 5.000 kr., og skal betale 2.500 kr. i skat.

Det vil sige, at der nu i alt er betalt 3.000 kr. i skat, selvom
bruttoindkomsten kun var 5.000 kr.

Hvad vil der ske, hvis rentefradraget afskaffes? Det vil få boligpriserne
til at falde, hvis det sker lige nu. Læs evt. her:

http://www.bolius.dk/nyheder/artikel/snak-om-lavere-rentefradrag-faar-boligpriser-til-at-falde/

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-05-10 11:00

Christian R. Larsen skrev den 28-05-2010 11:32:
> [...]
> sådan at gevinster og indtægter beskattes, men at tab og udgifter skal kunne
> trækkes fra. Man betaler altså kun skat af NETTOkapitalindkomsten.

Ud fra den tankegang bør man også få fradrag for en tøj, mad, alle
transportudgifter og andre ting som er nødvendige for passe sit arbejde.
Og først når alle disse ting er betalt, så betale skat af resten.
Det er alt sammen udgifter som er knyttet op den indkomst man har ved at
arbejde. NETTOarbejdsindkomst så at sige.

Sådan er det for virksomheder.
De bliver heller ikke beskattet af deres omsætning (pengene de får af
deres kunder), men af deres overskud dvs. når der har trukket husleje,
vareforbrug og køretøjer fra.

Bare lige for at anskueliggøre hvor kunstig dit rationale er.

> Hvad vil der ske, hvis rentefradraget afskaffes? Det vil få boligpriserne
> til at falde, hvis det sker lige nu. Læs evt. her:

hvilket bare resulterer i et naturligt leje for hvad husene reelt er værd!

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 28-05-10 11:19

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message
> Ud fra den tankegang bør man også få fradrag for en tøj, mad, alle
> transportudgifter og andre ting som er nødvendige for passe sit arbejde.

Men sådan er det jo netop også i vid udstrækning.

Du kender befordringsfradraget, så det behøver jeg vel ikke sige mere om.

Hvad tøj angår, er det fradragsberettiget i den udstrækning det kun benyttes
til erhvervsrelaterede formål. F.eks. betaler McDonalds-personalet ikke skat
af deres uniformer - dem betaler arbejdsgiveren, og han kan i øvrigt trække
denne udgift fra i skat.

Hvad mad angår, er der flere ordninger at nævne. Firmaer med
kantineordninger skal opkræve deres medarbejdere max. 20 kr. per person per
dag, men det behøver ikke at være ligmed omkostningerne. Når du rejser i
embeds medfør, er forplejningen skattefri.

> hvilket bare resulterer i et naturligt leje for hvad husene reelt er værd!

Du kunne med samme ret hævde, at hvis vi slet ikke betalte skat, så ville
huspriserne finde et mere naturligt leje, al den stund at det så ikke ville
være vores statsbestemte nettoindkomst, der udgjorde den øvre grænse for
vores betalingsevne.

Jeg mener ikke, det giver mening at tale om et "naturligt leje" for priser
på noget somhelst. Prisdannelse vil altid være et samspil mellem, hvad køber
kan og vil betale, og hvad sælger kan og vil sælge til - under de givne
omstændigheder. Der er ingen naturlove i spil her.

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-05-10 12:36

Christian R. Larsen skrev den 28-05-2010 12:19:

> Men sådan er det jo netop også i vid udstrækning.

nope!

> Du kender befordringsfradraget, så det behøver jeg vel ikke sige mere om.

Nemlig! .....for der er minimumsgrænser for hvor langt man skal have for
at få fradrag.

I din nettokapitalopgørelse kunne man indbygge ingen rentefradrag for de
første fx 10% ÅRP (Årlig Rente i Procent. Gebyrer mv holdes udenfor
som hidtil).
Og derefter kun give skatteværdien af resten.

Så er der sat lighedstegn mellem rentefradrag og befordringsfradrag.

Derudover dækker befordringsfradrag-reglerne slet ikke de udgifter man
måtte have ved at have transporten. Se fx fradraget for
Øresund/storebælt, hvor man kun får 50 hhv. 90 kroner pr. overfart.

> Hvad tøj angår, er det fradragsberettiget i den udstrækning det kun benyttes
> til erhvervsrelaterede formål.

Jep, i forbindelse med mit arbejde skal jeg selv betale (indkomsten
efter skat) for det tøj jeg har på. Og det ses gerne, at man ser
respektabel ud. At der er vidde rammer for / at se respektabel ud / er
en anden snak.

Ligeså i alle mulige andre job, hvor der er en vis takt og tone af tøjvalg.
Måske skulle du prøve det.

Vi taler naturligvis om tøj som kun benyttes til erhvervsrelaterede
formål! dvs. jeg bruger ikke de skjorter, bukser og sko privat.
Kan jeg få fradrag for det? nej.

Og selv hvis jeg burde kunne det, så skal jeg betale de 5500 kroner selv
(feltet øvrige lønmodtagerudgifter).
Og der er sat pænt strikse regler om hvad man skrive i det felt (langt
om længe i hvert fald hvad angår kost&logi).

> F.eks. betaler McDonalds-personalet ikke skat
> af deres uniformer - dem betaler arbejdsgiveren, og han kan i øvrigt trække
> denne udgift fra i skat.

nemlig....hvorfor skal det kun gælde virksomheder som pålægger deres
ansatte at gå i uniform?
Burgeren hos McDonalds smager ikke anderledes, når personen står i sin
private skjorte vs. McDonalds-skjorte.

Alle andre skal betale for tøjet efter man har betalt skat af indkomsten.

Man kunne da snildt pålægge medarbejderen at leje uniformen mens man er
ansat. Det ville ligesom udjævne den skattefordel at få udleveret en
uniform på jobbet.
Det samme med tøjvask. Uniformerne vaskes ofte for arbejdsgivers
regning (Netto undtaget..i hvert fald i 2004). Alle andre skal tage
deres privatbetalte tøj og vaske det igen af private penge.

Noget helt andet:
Hvilken skat betaler McDonalds? Det må være nogen satans dyre uniformer
de har.

> Hvad mad angår, er der flere ordninger at nævne. Firmaer med
> kantineordninger skal opkræve deres medarbejdere max. 20 kr. per person per
> dag, men det behøver ikke at være ligmed omkostningerne.

jep. Det er da også noget svineri, at nogen får gratis mad, hvor andre
skal betale mad for de penge som er beskattet.

Naturligvis skal der være en egenbetaling!

> Når du rejser i
> embeds medfør, er forplejningen skattefri.

og igen: kun op til en vis grænse: 455 kroner kan man få i
kost-godtgørelse.
Hvilket også er noget mærkelig, at kostfradraget er over dobbelt så højt
som logi-fradraget på 195 kroner pr. døgn.
(prøv du at finde et hotelværelse til 195 kroner pr. døgn)

I det mindste har man udhulet fradrags-siden af kost&logi-reglen, så det
maks kan udgøre 50.000 kroner. eller skatteværdi: en tredjedel af 50.000
kroner.
Og igen: arbejdsgiveren kan trække hele beløbet fra i sin
indkomstopgørelse (den personlige indkomst). Lønmodtageren kan få
fradraget som ligningsmæssigt fradrag.

Det er sgu lidt sjovt diskutere med folk som gør sig kloge på noget de
ikke ved noget om.

> [...]
> være vores statsbestemte nettoindkomst, der udgjorde den øvre grænse for

Jeg hævder for så vidt ingenting. Det er din groteske tankegang som
gives et twist virkelighed.

Jeg snakker ikke om mere naturligt leje. bare naturligt.

så almindelige mennesker også har råd til at købe ejerboliger.

en evt. gevinst i ejendomsavance ved salg af ens private bolig er i
forvejen skattefri (parcelhusreglen i ejendomdsavancebeskatningsloven
svjh §8).

> Jeg mener ikke, det giver mening at tale om et "naturligt leje" for priser
> på noget somhelst.

hvem har så fordelen af, at priserne stiger og stiger og stiger og stiger?

Kan du ikke selv se problemet med den der evige stigning?

> Prisdannelse vil altid være et samspil mellem, hvad køber
> kan og vil betale, og hvad sælger kan og vil sælge til - under de givne
> omstændigheder.

du tror altså, at der er tale om ligeværdige parter aftaler? Hvad tror
du selv?

Nemlig i en salgssituation, hvor sælger scorer en skattefri gevinst, men
køber kun kan få en tredjedel hjælp til at dække de ekstra udgifter der
er ved at indgå handlen.

En udhulning af rentefradraget udhuler også sælgernes gevinstmulighed.
Og set i lyset af prisudviklingen de sidste 10-15-20 år....så er der
vist også plads til lidt udhulning af ejendomsavancer..

> Der er ingen naturlove i spil her.

nej, men skattelove

og anden lovgivning som enten hjælper køber eller sælger til at få bedre
forhold overfor den anden part.

privat indlæg og alt det der.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 28-05-10 20:34

> Nemlig! .....for der er minimumsgrænser for hvor langt man skal have for
> at få fradrag.

Ja, men det ændrer da ikke på, at befordringsfradraget er der af netop de
grunde, vi taler om her.

At der er minimumsgrænser med videre er blot et udtryk for, at hensynet til
det, man kan kalde symmetrien, ikke er det eneste, der spiller ind. Det er
klart, at staten også skal tænke på sit skatteprovenu f.eks.

> [...]
> hidtil).
> Og derefter kun give skatteværdien af resten.

Det kunne man, men jeg mener ikke, at ensretning er eller behøver at være
den primære driver for, hvordan man indretter disse regler. Det
finansieringsmæssige hensyn er naturligvis altid væsentligt, ligesom der kan
være nogle hensyn relation til incitamentstrukturerne i samfundet, som
spiller ind, og som vel er en af årsagerne til, at man i stedet har valgt at
sætte
rentefradraget til en vis procent af renteudgifterne.

> Så er der sat lighedstegn mellem rentefradrag og befordringsfradrag.

Men hvorfor skal der være "lighedstegn" imellem de to ting?

> Derudover dækker befordringsfradrag-reglerne slet ikke de udgifter man
> måtte have ved at have transporten. Se fx fradraget for
> Øresund/storebælt, hvor man kun får 50 hhv. 90 kroner pr. overfart.

Det er korrekt, at de ikke dækker udgifterne. Det gør rentefradraget heller
ikke. Så...?

> Jep, i forbindelse med mit arbejde skal jeg selv betale (indkomsten efter
> skat) for det tøj jeg har på. Og det ses gerne, at man ser respektabel
> ud. At der er vidde rammer for / at se respektabel ud / er en anden snak.

Jeg ser ingen grund til millimeterretfærdighed på dette punkt, og det er jo
dybest set det, du mener, vi skal gå efter.

Min pointe var såmænd bare, at ligesom rentefradraget ikke er på 100%, så er
de andre fradragsmuligheder det heller ikke. Og det er der mange grunde til.
Dette er jo igen ikke kun et spørgsmål om at tilgodese ét hensyn.

> [...]
>

> Vi taler naturligvis om tøj som kun benyttes til erhvervsrelaterede
> formål! dvs. jeg bruger ikke de skjorter, bukser og sko privat.

Du bruger ikke bukser og sko privat? Det lyder spændende.

Men anyway: Det er muligt, at du som en af de få har noget tøj, som du kun
bruger i arbejdsmæssig sammenhæng. Langt de fleste mennesker går dog i deres
helt normale tøj på arbejde. Og selvfølgelig skal det ikke v.re sådan, at
man som hovedregel har fradragsret for sit mad og sit tøj, hvis blot man har
brugt dem i arbejdsmæssig sammenhæng en enkelt gang eller to. Det ville jo
hurtigt ende med, at alt tøj og mad de facto var skattefrit.

> Og selv hvis jeg burde kunne det, så skal jeg betale de 5500 kroner selv
> (feltet øvrige lønmodtagerudgifter).

Nej, du kan sjovt nok ikke få fradrag for en udgift, din arbejdsgiver har
haft. Det kan han så til gengæld.

> [...]
> længe i hvert fald hvad angår kost&logi).

> nemlig....hvorfor skal det kun gælde virksomheder som pålægger deres

Fordi det ellers ville være sådan, at alt tøj var skattefrit, fordi folk
uden videre kunne hævde, at de havde købt det efter pålæg fra deres
arbejdsgiver.

> [...]
>

> Man kunne da snildt pålægge medarbejderen at leje uniformen mens man er
> ansat. Det ville ligesom udjævne den skattefordel at få udleveret en

Hvorfor mener du, det er en skattefordel? Tror du, de bruger deres
McD-unirformer privat?

> [...]
>

> Noget helt andet:
> Hvilken skat betaler McDonalds? Det må være nogen satans dyre uniformer

Det er en anden diskussion.

> [...]
> som logi-fradraget på 195 kroner pr. døgn.
> (prøv du at finde et hotelværelse til 195 kroner pr. døgn)

De regler, du omtaler her, er reglerne for den skattefri rejsegodtgørelse,
som er et *tillæg*, arbejdsgiveren kan udbetale oven i din normale løn, HVIS
han vel at mærke ikke dækker dine udgifter efter regning.

Det, jeg derimod taler om, er den mere almindelige situation, hvor han netop
dækker dine omkostninger efter regning, hvorved forplejning og bolig bliver
skattefri.

> I det mindste har man udhulet fradrags-siden af kost&logi-reglen, så det
> maks kan udgøre 50.000 kroner. eller skatteværdi: en tredjedel af 50.000
> kroner.

Sådan er det jo igen også med rentefradraget.

> [...]
> fradraget som ligningsmæssigt fradrag.
>

> Det er sgu lidt sjovt diskutere med folk som gør sig kloge på noget de

Er det et spørgsmål?

> Jeg hævder for så vidt ingenting. Det er din groteske tankegang som
> gives et twist virkelighed.

Jeg tror ikke helt, du forstår det, jeg skriver her så. Mit indlæg var en
konstatering. En konstatering af, hvordan reglerne af, og hvorfor de er
sådan.

Det har givet anledning til en masse skriverier fra din side, hvilket mest
af alt har gjort det tydeligt for mig, at du ikke har forstået mit
oprindelige indlæg, omend jeg gjorde det meget tydeligt, hvad det var, jeg
skrev om. Det fortæller nemlig intet om "min tankegang", men derimod handler
det om tankegangen hos de politikere, der har lavet reglerne. Det kan du så
mene om, hvad du vil.

Indtil nu synes jeg så ikke, du har formået at overbevise mig om, at du har
ret i din tese om, at der eksisterer en eller anden form for misforhold
mellem rentefradragsreglerne og andre fradragsregler. Tværtimod viser det,
du har skrevet indtil nu jo primært, at der er stor ligheder mellem
reglerne.

> Jeg snakker ikke om mere naturligt leje. bare naturligt.

Og hvad er så det for et leje, der er "naturligt"?

> så almindelige mennesker også har råd til at købe ejerboliger.

Et simpelt spørgsmål: Vil du mene, at det forhold, at ingen "almindelige"
mennesker har råd til at købe ejerboliger på Manhattan, er et udtryk for, at
priserne har et unaturligt niveau?

Jeg kunne også godt - ud fra din tankegang - ønske mig et mere "naturligt"
prisleje for guld og diamanter, sådan at "almindelige mennesker" som mig
kunne få råd til at købe et par diademer og diamantbesatte ferrarier.

> en evt. gevinst i ejendomsavance ved salg af ens private bolig er i
> forvejen skattefri (parcelhusreglen i ejendomdsavancebeskatningsloven svjh
> §8).

Under visse omstændigheder, ja.

Men igen er det som om du fuldstændig overser den meget simple pointe, som
jeg NETOP drog frem i mit første indlæg i tråden, og som er, at der altså
også er provenumæssige hensyn, praktiske hensyn og en masse andre hensyn,
som nøådvendigvis må influere på udformningen af disse regler.

Det kan aldrig bare blive et spørgsmål om, hvad der på papiret kunne se ud
til at være mest retfærdigt.

> hvem har så fordelen af, at priserne stiger og stiger og stiger og stiger?

Dem, der vil sælge...?

Lad mig prøve med en simpel pointe her: Jeg ville helst ikke leve i et
samfund, hvor priserne ikke blev bestemt af udbud og efterspørgsel. Jeg
synes ligesom, konceptet har været afprøvet, uden at det førte de helt store
økonomiske, demokratiske og levefodsmæssige landvindinger med sig for nu at
sige det diplomatisk.

Så grundlæggende finder jeg spørgsmålet irrelevant. Det er naturligvis de
færreste, der har gavn af, at priserne stiger. Men det ændrer sådan set ikke
på, at de fleste af os har gavn af, at priserne kan stige, fordi de
fastsættes på et frit marked.

> Kan du ikke selv se problemet med den der evige stigning?

Nej, det kan jeg ikke.

En interessant betragtning i den sammenhæng er, at den europæiske
centralbank har det som sit mål at holde inflationen mellem 0 og 2%. Hvorfor
tror du, at man ikke i stedet har vedtaget, at inflationen skal være 0 eller
endog negativ?

> du tror altså, at der er tale om ligeværdige parter aftaler? Hvad tror
> du selv?

Nej, det tror jeg ikke, at der altid er. Og hvad så?

> [...]
> ved at indgå handlen.
>
> En udhulning af rentefradraget udhuler også sælgernes gevinstmulighed.

No shit?

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-05-10 21:46

Christian R. Larsen skrev den 28-05-2010 21:34:

> Er det et spørgsmål?

nej, en konstatering

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-10 09:37

> nej, en konstatering

Er du tankelæser?

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-05-10 09:58

Christian R. Larsen skrev den 31-05-2010 10:36:
> "Carsten Riis"<carsten.riis@gmail.com> wrote in message

> Er du tankelæser?

ja, men der er ikke særlig meget at læse.

Fra : Peter K

Dato : 29-05-10 00:48

> [...]
> skatteborgerne indirekte være med til at betale for andres luksus?
> Rentefradraget burde væk. Man kunne jo nedsætte det med 2% hvert år indtil

Et bedre spørgsmål er hvorfor har vi så høj skat? Vi skal nedsætte den med
2% hvert år indtil den er væk.

Fra : Kim2000

Dato : 29-05-10 07:55

"Peter K" <peter@parcelvej.dk> skrev i meddelelsen
> "Kim2000" <Kim2000@surfer.dk> wrote in message
>
> Et bedre spørgsmål er hvorfor har vi så høj skat? Vi skal nedsætte den med
> 2% hvert år indtil den er væk.

Hvorfor belønner man folk for at optage lån? Udover bankerne så er det svært
at se hvem der har glæde af det.

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-05-10 09:43

Kim2000 <Kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen
4c00ba40$0$36566$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Hvorfor belønner man folk for at optage lån? Udover bankerne så er
> det svært at se hvem der har glæde af det.

Låneoptagning er ikke pr. definition noget skidt. Tværtimod. Låneoptagning
sikrer vækst og gør, at vi kan realisere nogle idéer, vi ellers ikke ville
kunne realisere.

Men det er gak-gak, at Petersen skal være med til at betale for Sørenses
lån. Og det er gak-gak, at Sørensen skal være med til at betale for Hansens
fagforeningsmedlemskab. Og det er gak-gak, at Hansen skal være med til at
betale for Jensens donationer til en religiøs organisation. Osv.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter K

Dato : 29-05-10 10:07

> [...]
> til at betale for Jensens donationer til en religiøs organisation. Osv.

Hvis jeg køber et æble til 4 kr og du køber et til 5 kr, har du været med
til at betale for mit æble? Nej, vel. Jeg har bare fået en rabat du ikke har
fået. Det er det samme med at betale skat, nogle får en rabat andre ikke
får.

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-05-10 10:19

Peter K <peter@parcelvej.dk> skrev i meddelelsen 4c00d924@news.xnet.co.nz:

> [...]
> med til at betale for mit æble? Nej, vel. Jeg har bare fået en rabat
> du ikke har fået. Det er det samme med at betale skat, nogle får en

Nej. Du tager fejl på flere punkter:

1) Ingen tvinger mig til at købe et æble, hvis jeg ikke synes, jeg får rabat
nok.
2) Og jo, hvis jeg alligevel vælger at købe et æble til 5 kr., så har jeg
været med til at betale *din* rabat. Det er en ganske simpel
markedsmekanisme, jeg troede, var almen viden på børnehaveniveau.
2) Staten skal således bruge en vis sum penge hvert år for at finansiere
vort "velfærdssamfund". Hvis staten giver Jensen rabat på skatten, skal
denne rabat nødvendigvis betales af Hansen. Nægter Hansen dét, bliver han
smidt i spjældet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter K

Dato : 29-05-10 10:35

> [...]
> vort "velfærdssamfund". Hvis staten giver Jensen rabat på skatten, skal
> denne rabat nødvendigvis betales af Hansen. Nægter Hansen dét, bliver han

Haha, hvor er du sjov.

Pointen er, man betaler skat i Danmark. Man kan synes det er god ide, eller
en dårlig ide. At sidde og klynke om at den ene betale den andens skat er
latterligt.

Mht mit æble, hvis sælgeren tjente 3 kr af mig, tjente han bare mere fra
dig. Du har slet ikke betalt noget for mig, bare givet en større overpris
til sælgeren.

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-05-10 10:45

Peter K <peter@parcelvej.dk> skrev i meddelelsen 4c00dfd1$1@news.xnet.co.nz:

> Haha, hvor er du sjov.

Øh?

> Pointen er, man betaler skat i Danmark. Man kan synes det er god ide,
> eller en dårlig ide. At sidde og klynke om at den ene betale den
> andens skat er latterligt.

Vi stopper bare her. Find du dig nogle andre, du kan "debattere" med.

> Mht mit æble, hvis sælgeren tjente 3 kr af mig, tjente han bare mere
> fra dig. Du har slet ikke betalt noget for mig, bare givet en større
> overpris til sælgeren.

Du er langt under mit niveau.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : \"@'

Dato : 30-05-10 19:34

On Sat, 29 May 2010 21:06:41 +1200, "Peter K" <peter@parcelvej.dk>
wrote:

>Hvis jeg køber et æble til 4 kr og du køber et til 5 kr, har du været med
>til at betale for mit æble?

ikkr for æblet,
men har dog betalt 20 øre mere til fælleskassen i form af MOMS -

så hvis jer to æblekøbere senere skal dele fælleskassen ligeligt vil
det være uretfærdigt over for den som har skæppet mest

> Nej, vel. Jeg har bare fået en rabat du ikke har
>fået. Det er det samme med at betale skat, nogle får en rabat andre ikke
>får.

og de som gennem hele livet via gældsætning har fået skatterabat er de
samme som i en høj alder får mest af den fælles kasse -

altså betale mindst og nyde mest - sikke et samfund vi har fået
indrettet

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-10 09:20

> Hvorfor belønner man folk for at optage lån? Udover bankerne så er det
> svært at se hvem der har glæde af det.

Jeg er helt uenig i denne logik.

Du synes at mene, at låntagning som udgangspunkt er dårligt, hvilket jeg
mener, er helt forkert. Det er naturligvis ikke det samme som, at det altid
er godt at optage lån. Men det ændrer bare ikke på, at det i masser af
situationer kan være gavnligt for samfundet, at nogen er villige til at løbe
risikoen ved at låne (og udlåne).

Jeg mener, vi må se på penge som en vare på linie med andre varer. Hvis man
skal producere cykler, er det nødvendigt med viden, en organisation,
råmaterialer - og kapital. Ham, der har kapitalen, har ikke nødvendigvis
viden, organisation eller råmaterialer til at kunne producere cykler. Men
mod at han udlåner nogle af sine penge til ham, der har alle de andre ting,
bliver det muligt at producere cykler, som kan sælges med overskud - selv
efter at renteudgiften er betalt.

Så jo, det kan bestemt være i samfundets interesse, at nogen låner og
udlåner penge.

Og hvis vi skal løfte det op på et lidt højere niveau, er det relevant at
minde om finanskrisen.

Hvorfor opstod krisen? Hvad skete der med væksten i den periode?

Fra : \"@'

Dato : 30-05-10 18:00

On Thu, 27 May 2010 19:37:02 +0200, "Kim2000" <Kim2000@surfer.dk>
wrote:

>Hvorfor er det egentlig at man kan trække renterne fra?

hvorfor er der ikke MOMS på handel med jord og fast ejendom?

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Peter K

Dato : 31-05-10 08:10

""@'" <1@iindnaavalid.invavvlid> wrote in message

> hvorfor er der ikke MOMS på handel med jord og fast ejendom?

Hvorfor er der MOMS overhovedet?

Hvorfor er der skat overhovedet?

Og hvorfor er indkomstskat regnet ud som en procentdel? Hvorfor skal jeg
betale kr 400.000 i skat, og andre slipper med kr 150.000? Hvor skal vi ikke
allesammen betale det samme - altså kr 400.000 hver?

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-05-10 08:45

Peter K skrev den 31-05-2010 09:10:

> Hvorfor er der MOMS overhovedet?
>
> Hvorfor er der skat overhovedet?

hvorfor har du veje at køre på? Hvorfor kan dine børn modtage
undervisning i folkeskolen uden betaling? Hvorfor er sundhedsvæsnet
parat til at tage imod dig, når du kommer til skade.....uden at de
spørger til dine forsikringsforhold?

læs meget mere her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=141223&vId=201008

> Og hvorfor er indkomstskat regnet ud som en procentdel? Hvorfor skal jeg
> betale kr 400.000 i skat,
> og andre slipper med kr 150.000? Hvor skal vi
> ikke allesammen betale det samme - altså kr 400.000 hver?

Man betaler efter evne.

PS: Når du stiller de spørgsmål du stiller, så er det ganske
usandsynligt at du betaler 400.000 kroner i skat om året.

PS2: hvis du er så utilfreds: Hvad laver du så her?

Fra : Peter K

Dato : 31-05-10 09:15

> [...]
> til at tage imod dig, når du kommer til skade.....uden at de spørger til

Hvorfor ikke brugerbetaling, forsikring.... hvorfor betaler for andre?
Hvorfor ikke disponerer over dine egne midler som du selv ønsker, istedet
for at staten tage beslutningerne fra dig?

> læs meget mere her:
> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=141223&vId=201008

Propaganda.

> Man betaler efter evne.

Godt det ikke er sådan i supermarkedet så. Ellers kunne et sykke brød koster
alt fra -20.000 kr til +20.000 kr.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-10 09:37

"Peter K" <peter@parcelvej.dk> wrote in message
> [...]
> betale kr 400.000 i skat, og andre slipper med kr 150.000? Hvor skal vi
> ikke allesammen betale det samme - altså kr 400.000 hver?

Hvorfor keder den slags spørgsmål mig?

Fra : Peter K

Dato : 31-05-10 09:58

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message
> "Peter K" <peter@parcelvej.dk> wrote in message

> Hvorfor keder den slags spørgsmål mig?

Fordi du synes de er blevet spurgt og svaret tidligere, til din tilfredshed?
Fordi du synes det er ok med en stat der kræver at alle betaler en hvis
procentdel af deres løn, uanset om de vil eller ej, og gider ikke høre at
andre ikke dele dine meninger?

Jeg ved det ikke. Hvorfor keder spørgsmål angående udformningen af
skattesystemet, dig? Fortæl - du har sikkert noget interessant at tilføje.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-10 10:00

> Fordi du synes de er blevet spurgt og svaret tidligere, til din
> tilfredshed?

Fordi svaret er indlysende.

Fra : \"@'

Dato : 31-05-10 18:56

On Mon, 31 May 2010 10:59:46 +0200, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

>"Peter K" <peter@parcelvej.dk> wrote in message

>Fordi svaret er indlysende.

AHA

man låner(lejer) kapital til f.eks. køb af fast ejendom til at bo i -
og betaler renter(leje) af de penge man har lånt
(udlåner betaler så skat af sin rente(leje)indtægt
dette udløser et skattefradrag

man låner(lejer) fast ejendom til at bo i -
og betaler leje
udlejer betaler så skat af sin lejeindtægt
dette udløser ikke et skattefradrag

sligt kan vist kun være indlysende for lalleglade Fort
Neuropa-tilhængere

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-06-10 09:20

> [...]
>

> man låner(lejer) fast ejendom til at bo i -
> og betaler leje
> udlejer betaler så skat af sin lejeindtægt

Du tager tingene ud af deres rette sammenhæng nu. Først og fremmest ser du
helt bort fra den meget væsentlige faktor, at boligejere betaler
ejendomsskat og ejendomsværdiskat af boligen - det vil sige det, der
tidligere hed "lejeværdi af egen bolig".

Hvis vi skulle følge din argumentation, forekommer det åbenlyst urimeligt,
at man som indehaver af en ejerbolig både skal betale "lejeværdi af egen
bolig" og dernæst beskattes af sine renteudgifter. Det svarer jo nærmest
til, at man som boligejer vil skulle betale husleje to gange.

I øvrigt overser du helt og holdent det faktum, at en meget stor del af de
renteudgifter, der betales i Danmark, ikke vedrører boliglån men alt muligt
andet. Rentefradraget er således ikke et fradrag, man har indført af hensyn
til boligejere, men derimod ud fra et generelt princip om, at man kun
betaler skat, hvis man netto har overskud.

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-06-10 18:19

Christian R. Larsen skrev den 01-06-2010 10:20:
> ....men derimod ud fra et generelt princip om, at man kun
> betaler skat, hvis man netto har overskud.

hvor jeg tidligere har vist dig, at det princip kun eksisterer inde i
dit hoved.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-06-10 07:43

> hvor jeg tidligere har vist dig, at det princip kun eksisterer inde i dit
> hoved.

Øh nej, Carsten.

Jeg skrev, at dette princip er den bagvedliggende motivation bag
rentefradragsreglerne. Det kan man sådan set ikke rigtig bestride, og det er
i øvrigt ikke en forklaring, jeg har opfundet til lejligheden, hvis du
skulle tro det. Hvis du søger lidt på rentefradragets historie, vil du kunne
genfinde den forklaring flere steder.

Du mener så, at du kan påvise, at dette princip ikke eksisterer, ved at
opstille eksempler, hvor det - ifølge dig - ikke er anvendt. Til det er der
overordnet set to ting at sige:

For det første er der ingen, der nogensinde har sagt, at dette var det
overordnede, styrende princip for al dansk skattelovgivning. Så
grundlæggende er din argumentation skudt helt forbi.

For det andet viste indeholdt samtlige af dine eksempler da netop elementer
af det princip, jeg har beskrevet her. F.eks. fremdrog du befordring, hvor
vi jo har befordringsfradraget mv.

Så nej, Carsten, du har ikke vist, at det princip kun eksisterer inde i dit
hoved.

Fra : \"@'

Dato : 01-06-10 20:04

On Tue, 1 Jun 2010 10:20:01 +0200, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>ejendomsskat og ejendomsværdiskat af boligen - det vil sige det, der
>tidligere hed "lejeværdi af egen bolig".

nej det ser jeg absolut ikke bort fra, men ejendomsbeskatningen
sammenlignet med beskatningen af indtægt er dog af nærmest ubetydelig
størrelse

>Hvis vi skulle følge din argumentation, forekommer det åbenlyst urimeligt,
>at man som indehaver af en ejerbolig både skal betale "lejeværdi af egen
>bolig" og dernæst beskattes af sine renteudgifter.

hvorledes mener du renteudgifter bliver beskattet??

> [...]
>til boligejere, men derimod ud fra et generelt princip om, at man kun
>betaler skat, hvis man netto har overskud.

aha,
og hvorfor så lige give fradrag for kapitalleje og ikke for
ejendomsleje eller flødebolleindkøb?

altså en lang CRL-svada uden sustans til forsvar for de rige på de
fattiges bekostning

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-06-10 08:06

> nej det ser jeg absolut ikke bort fra, men ejendomsbeskatningen
> sammenlignet med beskatningen af indtægt er dog af nærmest ubetydelig
> størrelse

For det første er det irrelevant, og for det andet er det forkert.

Sidder man i et hus med en vurdering på 1,5 mio. kr., heraf grundværdi 0,5
mio., hvilket mange gør, så betaler man 1% heraf i ejendomsværdiskat, dvs.
15.000 kr. årligt. Der til kommer grundskylden (ejendomsskatten), som er
kommuneafhængig, men som maksimalt udgør 34 promille af grundværdien + en
reguleringsprocent, dvs. 17.000 årligt (hvor jeg så ikke har medregnet
procentreguleringen). I alt betaler man altså over 32.000 kr. årligt i
ejendomsskat og ejendomsværdiskat eller ca. 3.000 kr. om måneden. Jeg kender
ikke mange mennesker, for hvem det er et ubetydeligt beløb.

> hvorledes mener du renteudgifter bliver beskattet??

Hvis det ikke var for rentefradraget, ville de penge, jeg betaler
renteudgifter med, være fuldt beskattede lige som resten af min indkomst.

> aha,
> og hvorfor så lige give fradrag for kapitalleje og ikke for
> ejendomsleje eller flødebolleindkøb?

Man kan ikke forvente, at disse regler er underlagt et eller andet stort,
overordnet, logisk paradigme. Som jeg også har skrevet til andre, er
skatteregler sammensat ud fra mange forskellige hensyn. Der kan være
retfærdighedsbetragtninger som her, der vil være provenumæssige hensyn og
der vil selvfølgelig også være hensynet til incitamentstrukturerne i
samfundet.

Hvis vi tager incitamentstrukturerne, så er det blandt andet det, der gør,
at vi ud over moms skal betale ekstraafgifter på tobak. Hvis vi tager de
provenumæssige hensyn, så er det vel hovedforklaringen på, at vi betaler
moms på madvarer - men ikke på f.eks. renter.

Hvis vi tager de retfærdighedsmæssige hensyn, så er det vel forklaringen på,
at du kan opnå fradrag for "øvrige lønmodtagerudgifter", dvs. udgifter, som
du er tvunget til at afholde på grund af dit job. Det kunne f.eks. være
beklædning.

> altså en lang CRL-svada uden sustans til forsvar for de rige på de
> fattiges bekostning

Du tager helt fejl her - meget mere, end du selv er klar over.

Rentefradraget er ikke primært til fordel for de rige. Grundlæggende hænger
verden vel sådan sammen, at jo rigere, du er, jo mindre behøver du at låne.
Så jeg ville nærmest sige tværtimod ud fra denne simple tommelfingerregel.

Fra : \"@'

Dato : 03-06-10 20:05

On Wed, 2 Jun 2010 09:06:18 +0200, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>mio., hvilket mange gør, så betaler man 1% heraf i ejendomsværdiskat, dvs.

og for mange er det cirka 1/12 af hvad de betaler i indkomstskat,
og meget mindre end de betaler i MOMS

så ejendomsbeskatningen er temmelig minimal for de fleste med det der
forstås ved normal lønindtægt

> [...]
>ejendomsskat og ejendomsværdiskat eller ca. 3.000 kr. om måneden. Jeg kender
>ikke mange mennesker, for hvem det er et ubetydeligt beløb.

for en familie med to lønindtægter ER beskatingen at fast ejendom
minimal sammenlignet med indkomstskat og MOMS

>Hvis det ikke var for rentefradraget, ville de penge, jeg betaler
>renteudgifter med, være fuldt beskattede lige som resten af min indkomst.

hvorledes beskattes renteudgifterne??

>Du tager helt fejl her - meget mere, end du selv er klar over.
>
>Rentefradraget er ikke primært til fordel for de rige.

jo ganske udelukkende,

de rige begunstiges jo netop af to ting

ingen MOMS på handel med jord og fast ejendom,
skattereglerne gør at alle de lidt mindre rige har bedere råd til at
låne penge til at betale gæld i huse/jord som kan handles til højere
priser fordi der ikke pålægges MOMS

så de rige får altså på grund af de gældende skatte- og MOMSregler en
øget indtægt fordi kapitalefterspørgslen holdes på et højt niveau på
grund af skatte-moms-reglerne

> Grundlæggende hænger
>verden vel sådan sammen, at jo rigere, du er, jo mindre behøver du at låne.
>Så jeg ville nærmest sige tværtimod ud fra denne simple tommelfingerregel.

og?

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-06-10 09:43

> for en familie med to lønindtægter ER beskatingen at fast ejendom
> minimal sammenlignet med indkomstskat og MOMS

Hvad der er højest: Rundetårn eller et tordenskrald?

Det er et meningsløst argument at påstå, at et beløb er ubetydeligt, fordi
det er mindre end et andet beløb. 3.000 kr. om måneden er ikke et
"ubetydeligt" beløb for hovedparten af Danmarks befolkning, og så er den
faktisk ikke ret meget længere.

> hvorledes beskattes renteudgifterne??

Nu har jeg forklaret det. Jeg synes ikke, jeg behøver at forklare det en
gang til.

> [...]
> skattereglerne gør at alle de lidt mindre rige har bedere råd til at
> låne penge til at betale gæld i huse/jord som kan handles til højere

Der er flere ting i dette.

Du blander rentefradraget sammen med det at eje fast ejendom, og
argumenterer for, at rentefradraget er til fordel for de rige, fordi der
ikke er moms på fast ejendom. Sammenhængen er svær at få øje på, og i øvrigt
overser du jo så fuldstændig alle de renter, Yvonne betaler på sine fem
overtrukne Mastercards og de renter, Brian betaler på billånet, som han
optog, da han skulle købe sin mintgrønne Seat Ibiza med sænket undervogn og
hækspoiler.

Endvidere vil jeg da i øvrigt lige nævne, at der faktisk indføres moms på
erhvervsmæssig handel med byggegrunde fra 1/1-2011. I øvrigt synes jeg, du
glemmer den ene side af ligningen. For uanset at der heller ikke fremover
vil være moms på privat ejendomshandel, så skal man jo omvendt huske, at der
heller ikke er ejendomsbeskatning på alle de varer, der er moms på.

Endelig vil jeg godt anfægte påstanden om, at "boligejerne" = "de rige", som
du indirekte anlægger her.

Hvis vi kun så på perioden fra 1993 til 2005, blev boligejerne ganske
rigtigt rigere på grund af værdistigninger, som de - skal vi huske - også
har betalt skat af. Men ser vi på de seneste par år, har boligejerne jo tabt
rigtig mange penge. Hvor mange danskere ejer i øvrigt deres egen bolig?
Omkring halvdelen af boligmassen er ejerboliger, hvilket i sig selv meget
klart illustrerer, at middelklassen bestemt også ejer deres egne boliger.
Oven i det skal man huske, at en stor del af dem, der bor til leje lige
netop nu, har boet eller kommer til at bo i ejerboliger senere i livet.
Langt de fleste danskere ejer deres bolig på et eller andet tidspunkt i
livet. Det kan f.eks. være som følge af en skilsmisse, mens man studerer,
når man bor i pensionistbolig eller lignende. 3/4 af de danske børnefamilier
ejer således deres egen bolig.

> så de rige får altså på grund af de gældende skatte- og MOMSregler en
> øget indtægt fordi kapitalefterspørgslen holdes på et højt niveau på
> grund af skatte-moms-reglerne

Det er klart, at kapitalefterspørgselen øges på grund af rentefradraget, men
det gør udbuddet jo logisk nok også, og dfet er vel til gavn for dem, der
låner - og har brug for - pengene?

Det giver vel sig selv.

Fra : \"@'

Dato : 31-05-10 18:48

On Mon, 31 May 2010 19:10:21 +1200, "Peter K" <peter@parcelvej.dk>
wrote:

>""@'" <1@iindnaavalid.invavvlid> wrote in message

>Hvorfor er der MOMS overhovedet?

staten skal have indtægter hvis borgerne ønsker betjening,

men hvorfor skal handel med jord og fast ejendom være friholdt?

>Hvorfor er der skat overhovedet?
>
>Og hvorfor er indkomstskat regnet ud som en procentdel?

hvorfor beskatte arbejdsmarkedets foretagsomhed overhovedet?

beskat jord og fast ejendom - at betragte som en "husleje" til staten
for at have råderet over XX antal kvadratmeter af landet

at beskatte den sidst tjente krone med 63% er det rene galemandstis

man har 37 ører med hjem af den krone - og bruger man disse 37 ører
kan man være sikker på at først tages der 7,4 ører i MOMS og man kan
risikere derforuden at skulle betale punktafgift hvis man køber f.eks.
spillekort eller EL-pærer

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-05-10 20:30

"@' skrev den 31-05-2010 19:48:
> staten skal have indtægter hvis borgerne ønsker betjening,

Det var rigtig godt sagt.

> men hvorfor skal handel med jord og fast ejendom være friholdt?

Det er det heller ikke.

Kun i helt specielle tilfælde fx parcelhus-reglen dvs. man skal have
boet på ejendommen.

Fra : \"@'

Dato : 01-06-10 19:50

On Mon, 31 May 2010 21:30:19 +0200, Carsten Riis
<carsten.riis@gmail.com> wrote:

>Det var rigtig godt sagt.

og burde være logik for urhøns

>Det er det heller ikke.

du klipper ganske groft -

og du tager fejl
der er ikke MOMS på handel med jord og fast ejendom

>Kun i helt specielle tilfælde fx parcelhus-reglen dvs. man skal have
>boet på ejendommen.

du tænker sikkert på fortjeneste ved salg
det har intet med MOMS at gøre

--
Si vis pacem - para bellum