Klar, svensk tale
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 21-05-10 10:34

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/varlden/article7156394.ab

"Om Greklandskrisen har illustrerat något så är det att alla EU-länder
sitter i samma båt."

"Förra veckans EU-beslut om en ny krishanteringsmekanism är historiskt.
Tillsammans med lån från Internationella Valutafonden (IMF) är paketet värt
minst 720 miljarder euro. Besluten visar att EU förmår agera för att
stabilisera situationen på de finansiella marknaderna. Inget enskilt EU-land
hade klarat det på egen hand. Genom överenskommelsen skaffar sig unionen
muskler för att genomföra den typ av insatser som kritikerna anser har
saknats."

Fra : N_B_DK

Dato : 22-05-10 05:40

Christian R. Larsen wrote:
> http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/varlden/article7156394.ab

Er svenskerne ligeså dygtige til det med EU, som de er mht fri indvandring
og deraf følgende enorme problemer?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Ivannof

Dato : 25-05-10 10:30

> [...]
> hade klarat det på egen hand. Genom överenskommelsen skaffar sig unionen
> muskler för att genomföra den typ av insatser som kritikerna anser har

I gamle dage devaluerede et land. Så fik alle ansatte, private som
offentlige mindre i løn uden at se færre penge på lønchecken.

Nu er det så alle andre lande, der skal understøtte et land, der har
problemer i stedet for.

Er det godt? Og for hvem?

Nu har man så fundet ud af at værdien af penge i Danmark (bundet til Euro)
er lige så stor som at man i Grækenland og Spanien kan håndtere deres
finanslov.

Det betyder at vi i alle euro-lande skal håndtere vores finanslov på samme
måde og at det er et EU-krav at vi gør som EU siger i den forbindelse.

Bortset fra at forordninger vælter ind over grænsen fra EU så er det lige nu
sådan at vi ikke må have mere end 3% underskud på finansloven. Det gælder
alle EU lande. De lande, der har større underskud, nasser på de andre lande.
Sådan er det!

Men det betyder at vi bevæger os væk fra at kunne bestemme selv. Det bliver
EU der bestemmer vores finanslov og skal godkende den. Det er den eneste
måde man kan holde græske problemer fra livet i fremtiden. Man må styre den
græske (og alle andre for den sags skyld) finanslov fra EU. Og dermed:
Farvel selvstændige lande!

Måske er det en god ting. Det kunne blive et farvel til uansvarlige
politikere! Men det kunne også blive et goddag til "Far EU" som vi er
EU-børn af. Altså Europas Forenede Stater. Er dette den endelige løsning på
Grækenland?

Hilsen Ivan

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 25-05-10 12:00

"Ivannof" <ivannof@hotmail.com> wrote in message
> I gamle dage devaluerede et land. Så fik alle ansatte, private som
> offentlige mindre i løn uden at se færre penge på lønchecken.

Jeg mener ikke, man kan løse et gældsproblem som det, Grækenland har her,
ved at devaluere. Grundlæggende vil det medføre, at den græske stats
kreditværdighed forværres, hvilket ville være et åbenlyst problem i den
situation.

Det er svært at diskutere dette spørgsmål, fordi Grækenland *har* euro, og
fordi vi ikke kan vide, hvad Grækenlands pengepolitiske udgangspunkt ville
have været uden eurosamarbejdet: Ville Grækenland have ført fastkurspolitik
over for DM eller ville man have haft flydende valutakurser?

Det faktum, at Grækenlands økonomi ikke er blandt de stærkeste, taler klart
for fastkurspolitik. Det er det, de fleste andre lande i samme situation har
valgt.

Problemet ved at løse gældsproblemer med en devaluering er grundlæggende, at
en del statsgælden er optaget i udenlandsk valuta. Hvor stor en del og
hvorfor, afhænger især af, om landet fører fastkurspolitik eller har
flydende valutakurser.

Havde Grækenland ført fastkurspolitik, ville landet have haft en stor
valutareserve i D-mark eller euro (ligesom Danmark har nu). Dette er reelt
et lån, vi har optaget, og som vi skal forrente og afdrage. Hvis Danmark
devlauerede nu, ville vi få sværere ved at afdrage og forrente dette lån, og
dermed ville devalueringen lægge yderligere last på vores i forvejen
anstrengte økonomi.

Et andet problem, som måske er endnu væsentligere, er den udenlandsgæld, som
er indstiftet af private.

Hvad den andel af gælden angår, som er optaget i drachmer, ville den græske
regering have kunnet lade seddelpressen rulle, og på den måde ville gældende
hurtigt være blevet barberet ned. Prisen for det ville have været inflationi
stor stil. Igen ikke noget, man plejer at stræbe efter.

> Nu er det så alle andre lande, der skal understøtte et land, der har
> problemer i stedet for.
>
> Er det godt? Og for hvem?

Ja, det er godt, og det er godt for alle.

> Nu har man så fundet ud af at værdien af penge i Danmark (bundet til Euro)
> er lige så stor som at man i Grækenland og Spanien kan håndtere deres
> finanslov.

Hvad betyder den sætning?

> Det betyder at vi i alle euro-lande skal håndtere vores finanslov på samme
> måde og at det er et EU-krav at vi gør som EU siger i den forbindelse.

Det er ganske enkelt noget vrøvl.

Finansloven håndteres på 17 forskellige måder i EU, og sådan vil det også
være fremover. Det eneste, der er fælles, er konvergenskravene, som jeg
sandt for dyden ikke kan se, hvordan man kan være modstander af.

Det er da helt åbenlyst i vores interesse, at vore nabolande ikke indstifter
en enorm gæld eller har enorme budgetunderskud på deres statsbudgetter. Og
det er ikke en interesse, vi har, fordi vi tilfældigvis fører
fastkurspolitik. Der er en grund til, at Barack Obama (hvis stat hverken
deler valuta med Spanien eller fører fastkurspolitik i forhold til euroen),
for et par uger siden brugte en stor del af sin enormt dyrebare tid på at
overtale den spanske regering til at gennemføre nogle særdeles omfattende.
økonomiske reformer i forhold til de offentlige udgifter.

http://epn.dk/okonomi2/global/article2065693.ece

En meget vigtig pointe:

At vi har fælles regler for budgetunderskud mv., skyldes ikke bare, at vi
har fået en fælles valuta, omend det er rigtigt, at vi ikke kunne have en
fælles valuta, hvis vi ikke også havde konvergenskravene. Derimod handler
dette i særdeleshed om, at euroen netop blev indført, fordi det er i alles
interesse at kunne fastsætte nogle fælles spilleregler for de andre landes
budgetunderskud og statsgæld. Den græske krise er jo netop et eksempel på,
at økonomiske problemer rammer omverdenen, uanset om man har samme valuta
eller ej. Se bare på den amerikanske aktier.

Så grundlæggende er din argumentation forkert. Årsagssammenhængene ser ikke
sådan ud, som du beskriver dem.

> [...]
> nu sådan at vi ikke må have mere end 3% underskud på finansloven. Det
> gælder alle EU lande. De lande, der har større underskud, nasser på de

Sådan har det været i årevis - det er ikke noget, der er indført nu.

Og hvis du vil se et eksempel på, hvorfor det er en fornuftig regel, skal du
tage et kig på ... Grækenland!!

> Men det betyder at vi bevæger os væk fra at kunne bestemme selv.

Nej, det betyder, at vi på ét bestemt punkt er underlagt nogle fælles
regler, som i øvrigt er yderst fornuftige. Dette er ikke en glidebane nogen
steder hen. Det er de samme konvergenskrav, der har eksisteret siden vi
første gang stemte om ØMU'ens tredjefase som et led i unionsafstemningen i
1992.

> Det bliver EU der bestemmer vores finanslov og skal godkende den.

Nej, det bliver det ikke. Det eneste, EU blander sig i, er underskuddet og
statsgældens størrelse. Hvad der ellers står i finansloven, blander EU sig
ikke i, for det har EU ingen interesse i.

> [...]
> finanslov fra EU. Og dermed: Farvel selvstændige lande!
>
> Måske er det en god ting. Det kunne blive et farvel til uansvarlige

Ja, du har da fat i noget her: Det kunne det netop..!!

Fra : Ivannof

Dato : 25-05-10 15:54

> [...]
> ved at devaluere. Grundlæggende vil det medføre, at den græske stats
> kreditværdighed forværres, hvilket ville være et åbenlyst problem i den

Nej, det "mener du ikke". Men det var det man gjorde i "gamle dage".
Hvorefter man tog sig sammen.

> [...]
>
> Det faktum, at Grækenlands økonomi ikke er blandt de stærkeste, taler
> klart for fastkurspolitik. Det er det, de fleste andre lande i samme

Ja, ja, Hvis de har politikere, der kan tænke og en befolkning, der bakker
op og hvis, hvis og hvis.

> [...]
> at en del statsgælden er optaget i udenlandsk valuta. Hvor stor en del og
> hvorfor, afhænger især af, om landet fører fastkurspolitik eller har

Ja, det er en dårlig ide, men så holder man sine problemer indenlands og
besværer ikke sine naboer direkte, udover at de er sværere at eksportere
til.

> [...]
> gældende hurtigt være blevet barberet ned. Prisen for det ville have været
> inflationi stor stil. Igen ikke noget, man plejer at stræbe efter.

For at svare med noget af det øverste. Man betaler sin gæld ved at producere
og derved lave værdiforøgelse i landet, hvorefter man beskatter den værdi
til at betale gælde med

> Ja, det er godt, og det er godt for alle.

> Hvad betyder den sætning?

At Danmark penges værdi afhænger af den måde Grækenland og spanien behandler
deres penge.

> [...]

> eller ej. Se bare på den amerikanske aktier.
>
> Så grundlæggende er din argumentation forkert. Årsagssammenhængene ser

Ja, men så prøv og se her. For at undgå grækenlandsagtige problemer i
fremtiden er EU NØDT TIL at have langt mere hånd i hanke med f.eks.
Grækenlands økonomi. Grækenland HAR vist at man ikke uden videre kan lade et
land køre sin egen økonomi i blind tillid til at landet nok skal overholde
krav.

> [...]
> nogen steder hen. Det er de samme konvergenskrav, der har eksisteret siden
> vi første gang stemte om ØMU'ens tredjefase som et led i

Og nu véd vi at det ikke er nok at vi er underlagt regler. NOGEN skal få ET
ANDET LAND til at OVERHOLDE det. Og lige dér ophører vi at være et land og
mere noget i retning af en kommune.

> Nej, det bliver det ikke. Det eneste, EU blander sig i, er underskuddet og
> statsgældens størrelse. Hvad der ellers står i finansloven, blander EU sig
> ikke i, for det har EU ingen interesse i.

Som du siger EU blander sig i VORES finanslov.

> Ja, du har da fat i noget her: Det kunne det netop..!!

Netop. Det kunne blive et farvel til uansvarlige
politikere og goddag til formynderi!

Hilsen Ivan

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-05-10 21:10

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, det "mener du ikke". Men det var det man gjorde i "gamle dage".
> Hvorefter man tog sig sammen.

Man holdt op, fordi det efterhånden blev klart for alle, at det ikke virkede
efter hensigten - tværtimod. Så det er præcis den kendsgerning og den
erfaring, jeg henviser til nu, når jeg siger, at det ikke kan løse
Grækenlands problemer.

> [...]
>
> Ja, det er en dårlig ide, men så holder man sine problemer indenlands og
> besværer ikke sine naboer direkte, udover at de er sværere at eksportere

Hvad er en dårlig idé? At devaluere? Jeg ved heller ikke, hvad du mener med,
at man ikke besværer sine naboer direkte og i hvilken situation det er, at
du mener, man gør det.

Men Nord Korea er vist det eneste land i verden, der "holder sine problemer
indenlands", som du siger. Det eneste, det har krævet var en stålsat
præsident, der fastholdt den holdning, at landet var selvforsynende, og at
intet kunne rokke ham i troen på det - heller ikke det faktum, at stor dele
af hans befolkning dør af sult, hver gang høsten er lidt dårligere end
forventet.

De fleste andre lande, herunder Grækenland, har opdaget fordelene ved en
åben økonomi. Tag bare Danmark som eksempel: Vi er for det første ikke
selvforsynende med særlig mange ting, og for det andet er der en del varer,
som vi ikke kan producere billigt nok. Og for det tredje producerer vi en
hel del varer og tjenesteydelser, som vi ikke selv kan aftage, fordi
hjemmemarkedet ikke er stort nok. Hvis vi skulle lege selvforsynende i et
års tid, ville vi løbe tør for sådan noget træls noget som elektronik og
biler, og vi ville til gengæld få lov at betale det tidobbelte for en masse
varer, som vi i dag typisk importerer, fordi de simpelthen kan produceres
billigere i udlandet. Samtidig ville vi få det problem, at mange af de ting,
vi selv producerer, ikke længere ville kunne afsættes, og det ville så også
ramme os på købekraften. Og så ville vi i øvrigt få problemer med at holde
varmen, med mindre vi da valgte at se stort på, at Nordsøen en dag løber tør
for olie og naturgas.

> For at svare med noget af det øverste. Man betaler sin gæld ved at
> producere og derved lave værdiforøgelse i landet, hvorefter man beskatter
> den værdi til at betale gælde med

Hvordan skulle det så hjælpe at devaluere?

> At Danmark penges værdi afhænger af den måde Grækenland og spanien
> behandler deres penge.

USA's penges værdi afhænger af den måde, Spanien og Grækenland behandler
deres penge på. USA's aktiers værdi afhænger af den måde, Spanien og
Grækenland behandler deres penge på.

> Ja, men så prøv og se her. For at undgå grækenlandsagtige problemer i
> fremtiden er EU NØDT TIL at have langt mere hånd i hanke med f.eks.
> Grækenlands økonomi.

Ja, det er klart.

> Grækenland HAR vist at man ikke uden videre kan lade et land køre sin egen
> økonomi i blind tillid til at landet nok skal overholde krav.

På det overordnede plan har du ret, men det er bare meget vigtigt at huske,
at det ikke betyder, at EU (de andre lande) behøver at blande sig I
Grækenlands finanspolitik, UD OVER at stille krav i forhold til Grækenlands
statsgæld og budgetunderskud. Det er selvfølelig nogle vigtige anliggender,
men det er for mig at se heller ikke urimeligt, at andre lande har en
holdning til den slags - heller ikke selvom man ikke har fælles valuta. Se
bare på USA ift. Spanien.

> Og nu véd vi at det ikke er nok at vi er underlagt regler. NOGEN skal få
> ET ANDET LAND til at OVERHOLDE det. Og lige dér ophører vi at være et land
> og mere noget i retning af en kommune.

Du kan definere tingene præcis, som du vil. Jeg kan ikke forhindre dig i
det. Men det gør det ikke mere rigtigt.