Forståelse iog Abbados Berlinere
Fra : Bo Warming

Dato : 15-05-10 18:56

Forståelse og Abbados Berlinere
Verdens milliarder af årsag-virkning sammenhænge er spændende at søge
at få forståelse af. En god intuitiv hjerne drevet af viljen til magt
kan når langt og det er en god hobby a la debat.
Jeg kører oftest den smagfulde fransk-tyske Mezzo-TVkanal som
baggrundsmusik og når særlig interessevækkende billede eller lyd
matcher et ophold i væsentligere foretagender, søger jeg koncentreret
at nyde og forstå.
Klassisk musik lærte mine forældre mig at snobbe for og det gir gode
stunder.
Klasse er vel noget med at samle i klaser eller klasser, og en lødig
gruppe kulturfrembringelse r, der beskæftigede finkultureliten vildt
meget i seneste 3-4 århundreder, var den "klassiske" tid fra græsk
skriftsprog begyndte at efterlade os filosofi og drama fx Heraklit,
Sofokles og Homer, og til Rom-kultur blev pavelig og derfor droppede
de oldgrækere og kejserlige stoikere, der sidenhen for alvor i
Firenze fremprovokerede renæssance, da middelalderen gik på hæld.
Da tysk violinindustri og kor-nodeskriveri blev fyrstemode lidt før
Bach, startede, hvad jeg forstår ved den bevaringsværdige klassiske
musik, og fordi de bedste symforniorkestre Berlin og Wien
Philharmonikerne under WW2 og derefer gav angelsakserne
mindreværdsfølelse med aggressive Furtwængler og Karajan dirigenter,
skal de stakkels Berlinerphilharmonikere nu udøve selvdisciplin og
har hippiedirigenter til udlån til Polen begravelse, når et fly med
politikere falder ned, og til Beethoven-Wagner kernerepertoiret er
topchefen blevet en supersympatisk lille mager italiensk Claudio
Abbado, der ikke gir Hitlerassociationer som sine macho forgængere,
men fuldender sit eget lands tyskland-snobbede Verdi-Pucinni-udvikling
med rødder til Rom og Athen klassicisme - og det er bare perfekt.

Man føler sin smag befæstet med uangribelig tradition, når det nydes.
Men dog ikke stagnerende snobbe-smag, der undertrykker de, der ikke
forkæledes med social arv.
Bedre kan jeg ikke uddrage en essence af følgende fine citater om
forståelse, især nr 1.

1.    "When we begin to understand we grow polite, happy,
ingenuous. Nietzsche
" The improvement of understanding is for two ends: first, our own
increase of knowledge; secondly, to enable us to deliver that
knowledge to others John A. Locke
"Man skal ikke dømme et mennesker værd efter hans store egenskaber,
men efter den brug, han forstår at gøre af dem. La Rochefoucauld
fs      `Nothing is easier than to denounce the evildoer;
nothing is more difficult than to understand him.      Fyodor
Dostoevski   1821-81
Fs      Det er ren luksus at blive forstået R.W.Emerson
Fs      Menneskene hader alt for ofte hinanden af den grund,
at de ikke kender hinanden. Silvio Pellico
Fs      WHAT WE SAY TO DOGS: Okay, Ginger! I`ve had it! You
stay out of the garbage!Understand, Ginger? Stay out of the garbage,
or else! WHAT THEY HEAR: blah blah GINGER blah blah blah blah blah
blah blah blah GINGER blah blah blah blah blah……Gary Larson, The Far
Side, carton, 1983
fs   .   Den højeste Klogskab er: nøje at kende Tingenes Værdi.
La Rochefoucauld
fs   `Nothing is easier than to denounce the evildoer; nothing is
more difficult than to understand him.   Superskurke er lette at
foragte, svære at forstå   Fyodor Dostoevski   1821-81
Fs   "Ikke fordømme, men forstå - og prøve at hjælpe"
fs   Afsky = misbilligelse der skyldes det man ikke har ordentligt
forstået Ambrose Bierce 1842-1914
fs   Antipatien analyserer bedre, men det er kun sympatien, som
forstår.    André Siegfried
fs   As soon as we are shown the existence of something old in a
new thing, we are pacified. Nietzsche
Fs   At forstå er at komplicere. Det er at berige med dybde. Lucien
Febvre
Fs   At lære andre at kende er visdom. At lære at kende sig selv er
den højeste visdom. Lao-Tse
Fs   Being is the great explainer. Thoreau
fs   Den ene halvdel af verden kan ikke forstå den anden halvdels
fornøjelser. Jane Austen      Den virkelig vise er den der
forstår, at forstå også den som hanikke forstår" Piet Hein
fs   Den, der forstår, kæmper ikke.       Herman Bang
fs   Der er ingen anden synd end dumhed.       Oscar Wilde
fs   Det man har lært at forstå, frygter man ikke længere. Marie
Curie
fs   En sindsbevægelse der er en lidelse, ophører med at være en
lidelse , så snart vi gør os en klar og tydelig forståelse af den.
Spinoza.
fs   Enhver hører kun, hvad han forstår. Goethe
Fs   Erfaring er evnen til at genkende en fejltagelse, næste gang
man begår den. Franklin P. Jones
fs   Forståelsen rækker ofte langt videre end forstanden. Marie von
Ebner-Eschenbach
Fs   Halvdelen af menneskeheden ved ikke, hvordan den anden halvdel
lever. Francois Rabelais
fs   Herein lies the tragedy of the age:
not that men are so poor - all men knows something of powerty.
-not that men are wicked , who is good ?- not that men are ignorant -
what is truth?
Nay, but that men know so little of men. Web Du Bois
fs   Hvad er årsagen til de fleste uoverensstemmelser i denne
verden? Simpelthen dette - to mennesker mødes og forstår ikke
hinanden rettidigt nok til at forhindre et chok eller en overraskelse
over den ene eller den anden parts opførsel.       Keats
Fs   Hvad er virkeligheden?
Hvem er Mozart? Spurgte den døve. Palle Lauring
fs   I grunden misforstår vi altid os selv og forstår sjældent
andre; erfaringen har ingen moralsk værdi, den er bare et navn, vi
giver vore fejltagelser. I reglen betragter vi den kun som en form for
advarsel, tillægger den en vis evne til at uddanne karakteren, lov
pris er den som noget, der siger os, hvad vi bør gøre, og viser os,
hvad vi bør undgå.      Oscar Wilde
fs   I mit hoved er de forskellige affærer ordnet skuffevis som i
et skab. Når jeg vil lukke af for en ting, så lukker jeg bare dens
skuffe og åbner en anden. De blandes aldrig imellem hverandre, de
forvirrer mig ikke og trætter mig ikke ved deres mangfoldighed. Vil
jeg sove, lukker jeg alle skuffer og sover med det samme" "Når jeg
skal tage fat på noget, åbner jeg vedkommende luge og lukker samtidig
alle de andre. Når jeg vil sove, lukker jeg dem alle"Goethe citerende
Napoleon
fs   I would not ask for pity, but just your understanding - not
even that - no. Just for your recognition of me in you, and the enemy
, time, in us all. Tennesee Williams
Fs   Iagttag, lyt, ti. Døm sjældent. Spørg ofte. August von
Platen
fs   Ingen kvinde vil give afkald på at kende grænsen for deres
elskers kærlighed til dem       Baudelaire
fs   Intelligence is charactarized by the natural lack of ability
to understand life. Henri Bergson
fs   It is by universal misunderstanding that all agree. For if, by
ill luck, people understood each other,
fs
fs   It is not always by plugging away at a difficulty and sticking
at it, that one overcomes it; but, rather, often by working on the one
next to it. Certain people and certain things require to be
approached on an angle.      Andre     Gide
fs   Jeg har bestræbt mig på ikke at latterliggøre, ikke at græde
over, ikke at afsky, men at forstå menneskers gerninger. Spinoza
fs   Jeg ved alt, jeg forstår ingenting af det, jeg taler om det,
og jeg skriver om det.       ChateaubriandWilde
fs   Jo mere man lærer at kende, desto mere elsker man. Leonardo da
Vinci
fs   Knowing me, knowing you, it's the best we can do. Abba
Fs   Man lever ikke forgæves, hvis der findes nogen i denne verden,
der virkelig forstår en. Chang-Chao
Fs   Man plejer at være uretfærdig over for den, man ikke har
tilsrækkelige forudsætninger for at forstå.   Klara Johanson
Fs   Man ser på et objekt for at dele dets erfaring.    Otto
Fenichel
fs   Mange har svært ved at forstå, hvad glæde andre kan have af
livet.       Frithiof Brandt 1892-1964
Fs   Når man har forståelse, bør man le; man skal ikke græde.
Zen-buddhistisk talemåde
Fs   People only see what they are prepared to see. Ralph Waldo
Emerson 1803-1882
fs   Religion is the idol of the mob; it adores everything it does
not understand Frederick the Great
fs   The greatest happiness is to know the source of unhappiness.
Dostoievsky    1821-81
fs   The ignorant man always adores what he cannot understand.
Cesare Lombroso 1836 - 1909
Fs   To forget one's ancestors is to be a brook without a source, a
tree without a root. Chinese Proverb
fs   Understand, Ginger? Stay out of the garbage, or else!
WHAT THEY HEAR: blah blah GINGER blah blah blah blah blah blah blah
blah GINGER blah blah blah blah blah……Gary Larson, The Far Side,
carton, 1983
fs   Vil man gøre en ven noget forståeligt, må man passe få at
finde ham hvor han er.Min mere-forståen hjælper ellers intet. Så vil
jeg i grunden ikke gavne ham, men beundres af ham. " Søren Kierkegaard
Fs   Visdom er evnen til at forstå en livsindstilling, som ikke
kunne være ens egen. Piet Hein
fs1   At forstå noget er at være kaldet til at realisere det. Ernest
Renan
fs1Naturligvis kan vi aldrig forstå uden gennem os selv. George
Brandes
fsahvi   Den matematiske formulering af naturlovene er ikke en
"erkendelse", men et perspektiv på verden, et sæt af "illusioner"
(symboler), der sætter os i stand til at håndtere den. "Tallet er vort
store middel til at gøre verden håndterlig. Vi begriber så vidt vi kan
tælle, dvs. som en konstant lader sig opfatte"The number is our great
tool of making it possible to grasp the world - . When we can count,
we believe that we understand..Nietzsche      vitssth
Nietzsche opfatter årsag-virkningsrelationen - kausaliteten - som en
"fiktion", vi danner i analogi til os selv.J. Hass Causality is a
fiction we have produced in analogy with ourselves, Nietzsche
fsal   The defects of the understanding, like those of the face, grow
worse as we grow old.Rochefoucauld (1613-1680)French Classical Writer
fsanz    Schizophrenia cannot be understood without understanding
despair.      R.D. Laing
fsb   Our enemies come nearer the truth in the opinions they form of
us than we do in our opinion of ourselvesFrancois de La Rochefoucauld
(1613-1680)French Classical Writer.
fsfb   Det, man hader, det kan man ikke forstå.       Heinz
Hilpert
fsfdhysm   Ingenting er så foragteligt, som når man diskuterer
med et menneske om årsager og hensyn og gør alt for at overbevise ham
da pludselig at mærke, at man ikke har med hans forstand at gøre, men
med hans vilje: han vil ikke forstå      Schopenhauer
fsff   It is more often from pride than from defective understanding
that people oppose established opinions: they find the best places
taken in the good party and are reluctant to accept the inferior ones.
La Rochefoucauld
fsff   Vil man gøre en ven noget forståeligt, må man passe få at
finde ham hvor han er.Min mere-forståen hjælper ellers intet. Så vil
jeg i grunden ikke gavne ham, men beundres af ham. " Søren Kierkegaard
fsfil   At forstå fornuftens grænser - det alene er hvad virkelig
filosofi handler om. Nietzsche
fsGLglG   Mange har svært ved at forstå, hvad glæde andre kan have af
livet.       Frithiof Brandt 1892-1964
fsHæ   Intet menneske har ret til at klandre eller fordømme et andet.
I virkeligheden kender vi ikke nogen andre rigtigt. Thomas
BrowneEMERSON
fsHi   Historiens kulturarv bør ikke beundres - det vil hæmme det
umiddelbare livs udfoldelsesmuligheder. Nietzsche
fshivimk   Den, der forstår, kæmper ikke.       Herman Bang
fshmsTABUviådfma   Det man har lært at forstå, frygter man ikke
længere.       Marie Curie
fsHPhp   Prostitution lader sig ikke afskaffe; der gives endda grunde
til at ønske, at man ikke afskaffer den. Følgelig må man FORÆDLE den -
jeg håber, man forstår dette "følgelig" - prostitution er i hele
verden noget uskyldigt og naivt.    Nietzsche
fsHt   Der findes kun tre ting i verden som kvinder ikke forstår:
frihed, lighed, broderskab. G. K. Chesterton
fshtd   The same emotions are in man and in woman, but in different
tempi. Because of this, men and woman never cease to misunderstand one
another.
fsii   Jeg forstår ikke noget, der er indviklet. Albert Einstein
som svar på spørgsmålet: Hvad er Deres hemmelighed?
fsIuh   I am sparkling; you are unusually talkative; he is drunk.
Competition, New Statesman
Fsiyh   I am an epicure; you are a gourmand; he has both feet in the
trough. Competition, New StatesmanSave Water,
fsiyh   I am righteously indignant; you are annoyed; he is making a
fuss about nothing.Competition, New Statesman
Fsiyhh   FLANDERS: Hi diddly ho, neighbour!HOMER: Get lost Flanders!
FLANDERS: OKl-ee doklee! David Richardson, Homer Loves Flanders`,
The Simpsons, Fox TV, 1994
fskå      Den, der ser begge sider af en sag, ser ikke noget.
Oscar Wilde
fsKm   Dogs bark at a person whom they do not know. Heraclitus
fskm   Man siger: at forstå et menneske er at tilgive ham. Men jeg
siger: hvem ville der så blive tilgivelse for? Vi forstår ikke engang
os selv. Lad os da tilgive andre uden at gøre krav på at forstå dem!
Frejlif Olsen
fskmk   Nothing in life is to be f eared. It is only to be
understood.      Marie Curie
fskmklkm   At forstå alt er at tilgive alt.       Madame
de Ståel
fskmsl   At forstå alt er at tilgive alt.      Thomas a
Kempis
fskmsl   Man bør blive mildere med alderen; jeg ser ikke nogen fejl,
jeg ikke selv kunne have begået.      Johann Wolfgang von
Goethe
fskmvi   Hade ham? Hvordan kan jeg hade ham? Jeg kender ham jo! Jeg har
aldrig kunnet hade nogen, jeg kendte.       Charles Lamb
fskmvi   Jeg er et menneske; og jeg anser intet menneskeligt for at
være mig fremmed.       Terents
fslg   De gode og retfærdige selv kunne ikke forstå ham: deres ånd er
indfanget i deres gode samvittighed. De godes dumhed er uudgrundelig
klog. Nietzsche
fslg   Det giver velvære at forstå naturens ligegladhed med godt og
ondt. Nietzsche
fslgkmsl   "Elsk din fjende".      Bibel
fslgslkl   Den dybeste misforståelse af livet er at tro, at der
skulle bestå en modsætning mellem ens egen og ens næstes sjælefred.
Ellen Margrete Nielsen
fsmei   It is easier to know (and understand) men in general than one
man in particular. La Rochefoucauld
fsmg   Den ene halvdel af verden kan ikke forstå den anden halvdels
fornøjelser.      Jane Austen
fsmi   Du vil også ønske at hjælpe, men kun dem hvis nød du forstår,
fordi de har en lidelse og et håb sammen med dig … jeg vil lære dem
det, som få nu forstår, og allermindst disse medlidenhedens
prædikanter:medglæden      Nietzsce
fsmiELVvibi   I grunden misforstår vi altid os selv og forstår
[...]
Fsmlø   Ingen ville tale meget i selskaber, hvis han var sig bevidst,
hvor ofte han misforstår de andre.    Goethe
fsMr   Reglen ser altid mere interessant ud end undtagelsen - den der
tænker sådan er på vej til kundskab , der gør ham en af den
indforståede elite. Nietzsche (Offentlig ansatte elsker forbud der
giver dem status og magt)
fsor   De forsegler hver ting og handling med en lyd og tager derved
symbolsk ejendom over det. Nietzsche Kender man troldens navn, så har
man magt over ham.
fsOR   Hvis en løve kunne tale, ville vi ikke kunne forstå den.
Ludwig Wittgenstein
Fsor   My fifty years have shown me that few people know what they
are talking about. I don´t mean idiots who don´t know. I mean
everyone. John Cleese, 1990
fsorbogvisa   Alt hvad man kan trække ud af ting, incl. bøger, er
ikke mere end, hvad man allerede ved. Hvad man ikke har adgang til via
erfaring , har man ikke øre for. Nietzsche
fsORikåvid   What we do not understand we do not possess.' Goethe
fsorwitt   The understanding has suffered BRUISES from bumping
its head against the limits of language. Wittgenstein
fspiz>Se nu fuldbragtes verden" sådan tænker enhver kvinde, når hun
adlyder af al sin kærlighed.
fspp   It is easier to know (and understand) men in general than one
man in particular.       La Rochefoucauld
fsPs   Det er aldeles ikke nogen indvending imod en bog, at en eller
anden finder den uforståelig; måske lå netop dette i dens forfatters
hensigt - han ville ikke forstås af "en eller anden". Nietzsche
fsrafs   God grant me to contend with those who understand me. Thomas
Fuller
fsRos   Inderlig deltagelse i vor sorg som glæde, er hvad vi herneden
mest trænger til og mindst finder i verden.   Grundtvig
fssb   It is a common fault never to be satisfied with our fortune,
fssgtta   Man kan måske nok få folk til at følge en bevægelse, men det
er ikke sikkert, man kan få dem til at forstå den. Kung-Fu-Tse
fssia   Hvad er årsagen til de fleste uoverensstemmelser i denne
verden? Simpelthen dette - to mennesker mødes og forstår ikke
hinanden rettidigt nok til at forhindre et chok eller en overraskelse
over den ene eller den anden parts opførsel.       Keats(så
skarpt hvordan irritation skaber amatør-diagnostik)
fssifordel   Look into the depth of your own soul and learn first
to know yourself, then you will understand why this illness was bound
to come upon you and perhaps you will thenceforth avoid falling ill.
Sigmund Freud
fsSIu   Jeg havde forstået, hvordan det kunne være, at to synspunkter
eller handlemåder ikke blot begge oprigtigt kunne anses for gode, men
begge virkelig kunne være gode - og når de to kom i kontakt med
hinanden den ene dog kunne både synes og være ond. Det kan ske, når
begge stræber i samme almene retning, men den ene bevæger sig så meget
langsommere, at den bliver en kæp i den andens hjul.       Julian
Huxley
fssiz   At miste sig selv. - Når man først har fundet sig selv, må man
forstå fra tid til anden at miste sig - og så igen finde sig: forudsat
at man er en tænker. For denne er det nemlig en ulempe hele tiden at
være bundet til én person. Nietzsche
fssky   Hvis man forstod, ville man ikke kunne dømme. André
Malraux
fssm   Mange er ikke klar over, i hvor høj grad smerte kan være en
nydelse, og i hvor høj grad tilfredsstillelse og nydelse ved smerte er
et interessant aspekt ved den menneskelige psyke. William E.
Gladstone
fsSMdø   At berøve sig livet er at bekende at man er overvundet af
livet eller ikke forstår det. Albert Camus
fssø   Hvem, spørger han, er i stand til at udholde denne følelse,
der overgår alle andre føleleser? Bestemt kun en digter:og digtere
forstår altid at trøste sig selv.Nietzsche
fssTABUviåtded   Menneskene hader alt for ofte hinanden af den grund,
at de ikke kender hinanden.      Silvio Pellico
fsSv   De gode og retfærdige selv kunne ikke forstå ham: deres ånd er
indfanget i deres gode samvittighed. De godes dumhed er uudgrundelig
klog. Nietzsche
fsTABUviådfma   Smede-børn reddes ej for gløderne.      Danske
Ordsprog
fsto      And the ones who were dancing were thought to be
insane, by those who could not hear the music. Nietzsche
fsUd   Blessed is the generation in which the old listen to the
young; and doubly blessed is the generation in which the young listen
to the old. Talmud
fsufielmk   Den ene halvdel af verden kan ikke forstå den anden
halvdels fornøjelser.       Jane Austen (at udfordringen er tilpas
stor, er ofte det der gør fornøjelsen god for netop den person der har
valgt den)
fsvi+   fsviåv   I have striven not to laugh at human actions, not to
weep at them, not to hate them, but to understand them.      Baruch
Spinoza
fsvicx   Enhver hører kun, hvad han forstår.       Goethe
fsvihand   Erkende, det vil sige at forstå alle ting til vort
bedste. Nietzsche
fsvisa    The truth is more important than the facts.       Frank
Lloyd Wright
Fsvisa   En mand er, hvad han ved.    Francis Bacon
fsVisa   Jeg tror, det er derfor, vi er på jorden, For at tænke over og
søge efter tabte, fjerne toner, og bag dem ligger vor sande hjemstavn.
Marcel Proust
fsvisa   Sandhed er indre harmoni.      Walther Rathenau
fsvisaa   At forstå vil sige at kunne udtrykke noget nyt i noget
gammelts sprog.      Nietzsche
fsvital   The number is our great tool of making it possible to grasp
the world - . When we can count, we believe that we
understand..Nietzsche opfatter årsag-virkningsrelationen -
kausaliteten - som en "fiktion", vi danner i analogi til os
selv.Causality is a fiction we have produced in analogy with
ourselves, Nietzsche
fsvki   En grænse for høresans. Man hører kun de spørgsmål, som man er
i stand til at finde et svar på. Nietzsche
fsvki   Enhver hører kun,hvad han forstaa.      Goethe.
fsvki   Hvad man engang forstod med forstanden, kan man senere komme
til at forstå om igen med hjertet.       Frithiof Brandt
1892-1964
fsvki   No man can reveal to you aught but that which already lies
half asleep in the dawning of your knowledge.       Kahlil Gibran
fsXx   Woman understands children better than man does, but man is
more childlike than woman. Friedrich Nietzsche (1844-1900)German
Philosopher
Fsz   Livet er et middel til erkendelse - med denne grundsætning i
hjertet kan man ikke blot leve tappert, men endog leve muntert og le
muntert.    Nietszche