Stress
Fra : Kim2000

Dato : 15-05-10 10:04

Når hver femte borgers henvendelse til lægen handler om stress så er der
noget galt.

http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1346632.ece

Først og fremmest hvad er stress? Hvornår er det stress og hvornår er det
travlhed? Hvorfor lider 20% af befolkningen af noget som enten er stress
eller føles som stress?

Jeg tror at der handler om to grupper, dem der reelt er stresset på arbejdet
og så dem der gør sig selv stresset. Den sidste gruppe er dem der aldrig
kobler af, fx er det bevist at computerspil får hjernen i højeste mode, så 7
timer på kontoret og derefter computerspil, fuldt op af tv, måske lektier og
iøvrigt bekymringer over alt det man burde nå. Ja, så er grundlaget for
stress lagt.

Den bedste kur er i mine øjne at læse en bog i mindst 20 minutter om dagen
(det er nemlig ligeledes bevist ikke er stresser), selvom der findes medicin
mod stress, så er selvfølgelig aldrig løsningen på længere sigt.

Fra : Andreas Andersen

Dato : 15-05-10 10:09

On 15-05-2010 11:04, Kim2000 wrote:
> [...]
> travlhed? Hvorfor lider 20% af befolkningen af noget som enten er stress

Jeg har i perioder meget overarbejde med hårde deadlines, det giver mig
stress. Hvis man f.eks. har arbejdet til kl. 23, og ligger og vender og
drejer sig hele natten, fordi hovedet ikke kan slippe arbejdet. Det er
næppe sundt.

> [...]
> lektier og
> iøvrigt bekymringer over alt det man burde nå. Ja, så er grundlaget for

Jeg tror ikke, man får stress af at bruge hjernen. Man får stress af at
tænke på deadlines, og hvor langt man er bagud.

> [...]
> medicin
> mod stress, så er selvfølgelig aldrig løsningen på længere sigt.

Den bedste kur, jeg kender, er motion hver dag.

--
Andreas

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-05-10 11:09

Andreas Andersen <andreas2411@gmail.com> skrev i meddelelsen
4bee6491$0$32170$ba624c82@nntp06.dk.telia.net:

> [...]
> mig stress. Hvis man f.eks. har arbejdet til kl. 23, og ligger og
> vender og drejer sig hele natten, fordi hovedet ikke kan slippe

I begrænsede perioder er dén slags stress hverken farligt, usundt eller
uhensigtsmæssigt. Tværtimod yder de fleste mennesker lidt udover det
sædvanlige, når der er "stress" på. Naturen har rent faktisk udstyret os med
fysiske egenskaber, der gør, at vi yder allermest optimalt, når vi er under
pres.

> Den bedste kur, jeg kender, er motion hver dag.

Tja. Motion stimulerer udskillelsen af stresshormoner og endorfiner. Når jeg
har dyrket idræt sent om aftenen, kan jeg ikke sove bagefter. Jeg er
"stresset". Men ingen tvivl om, at daglig motion er godt for mange ting.

Jeg læser Weekendavisen i sengen, og kan for det meste kun nå to-tre sider,
inden søvnen indfinder sig - selvom jeg er totalt stresset op. Ikke, at
Weekendavisen er kedelig. Tværtimod. Læser jeg i stedet faglitteratur og
lign., har jeg svært ved at lægge bogen fra mig.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bo Warming

Dato : 15-05-10 10:32

On Sat, 15 May 2010 11:04:10 +0200, "Kim2000" <Kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]
>(det er nemlig ligeledes bevist ikke er stresser), selvom der findes medicin
>mod stress, så er selvfølgelig aldrig løsningen på længere sigt.

Lægeligt set indebærer stress ikke travlhed men en vedvarende ubalance
eller anspændthed der kan tænkes at øge niveau af stresshormoner fx
adrenalin eller cortisol fra binyrerne, som dog ikke er rutine-analyse

Immunforsvaret nedsættes derved Bogråd er ammestuesnak
Medicinsk mirakelkur eksisterer ikke - subjektiv følelse af
frustrerende travlhed er vanlig

Ignorer hypokonderne mener jeg.Men læger og system er jobskabende.

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-05-10 12:20

"Kim2000" <Kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> travlhed? Hvorfor lider 20% af befolkningen af noget som enten er stress

Stresset bliver man når Godhedsindustrien ikke kender grænser for vækst.

Sundhedssystemet bør privatiseres, så folk får overvejet om de er så
stressede at *egenbetaling* til en meningsløs konsultation hos sniksnakkende
Big Mother, får dem beroliget lidt.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 15-05-10 12:34

wrote:

>Når hver femte borgers henvendelse til lægen handler om stress så er der
>noget galt.

Når du får et forsøgsdyr til at dø af varmestress er det om
velbefindende nedsættelse som når en jøde i kz ikke får koshermad

Vi er vanemennesker og alle forskellige og nogle af os meget forkælede

Men nyeste dyreforskning er om at hvis afstand mellem ambitioner og
realistiske muligheder blir afskrækkende stor lægger dyret sig syg
eller depri med lavt stofskifte for det er både artsligt og egoistisk
uklot at stå i vejen for de mere succesrige artsfæller

DERFOR BLIR VI legemligt syge, evt med lidt smitstof som strart og
fjer der blir fem høns og indleder hypokondri-selvbedrag

Skitzoer har ofte stresset lavt immunforsvar, helt som de der gir
efter for forkølelsen eller AIDSen

Forskningen har Knud Erik Heller skrevet bog om - en zoolog jeg kender
fra hans Jagtvejlaboratorie men den er ret fortiet for du kan ikke få
millionbevilginger til behandlerjobs hvis det vises at du selv gør dig
syg - hvad var banalt for de gamle grækere mm og da kinesiske
mandariner for tusind år siden kasserede den vaccination som altså
ikke Jenner opfandt, så var det fordi det er en kortsigtet løsning

Har penicillin øget levealderen? Nej insulin næppe heller. Hvis du
står i vejen så bør du dø og du ejer ikke selv dit sygdomsforsvar det
gør din art, dit DNA som altså ikke er dit.

Vi har fået prærien til låns sagde høvding Seattle og ku ha sagt
legemet.

At realisere sig selv er at passse på lånet og give noget bedre retur
til fællesskabspoolen.

Fra : Michael Weber

Dato : 15-05-10 12:58

Kim2000 wrote:
> [...]
>
> Først og fremmest hvad er stress? Hvornår er det stress og hvornår er
> det travlhed? Hvorfor lider 20% af befolkningen af noget som enten er

Egne ambitioner?

Ulige skal behandles ulige, for at være lige.
http://www.dubistterrorist.de/
Die Schöne neue Welt der Überwachung:
http://www.spiegel.de/media/0,4906,15385,00.swf

Fra : Lyrik

Dato : 15-05-10 07:37

On 15 Maj, 13:57, "Michael Weber" <mich...@michaelweber.invalid>
wrote:

> Egne ambitioner?http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/05/15/112428.htm
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Verdensbilledet er forandret temmelig meget fra jeg begyndte at
arbejde, til jeg sluttede med at arbejde. I den tid jeg var VVS-er
kunne man iagttage den tid der blev brugt til at sætte en WC-cisterne
op. Før min tid kunne en bliktud bruge en hel dag på at sætte en
støbejernscisterne op til et højtskyls-WC. Da jeg begyndte var tiden 2
1/2 time. Senere var der afsat 1 time til det samme.
Det man kan konstatere er, at effektiviteten er steget støt og
arbejdsgiveren får samme arbejde udført på 1/8 del af den tid vores
forældre fik til "samme opgave"

I min tid som bliktud var der masser af slup imellem opgaverne. Der
var tid til en kop kaffe på en kaffebar formiddag og eftermiddag. I
dag har de ikke engang tid til at drikke en vand imellem opgaverne.
Kontrollanter optræder hele tiden på scenen. Folk bevæger sig i
afmålte bevægelser, nærmest som robotter, når de udfører
arbejdsopgaverne.
Hele tiden får kunden spørgsmål om de er tilfredse, om de har noget at
klage over. At de endelig må klage og sige til hvis der er mangler.
Alt bliver efterkontrolleret op til flere gange. Det er med til at
piske montørerne frem med de hele tiden opskalerede krav til
udførelsen!

Det hele skriger på effektivitet og kvalitet. Hvad det ikke skriger på
er en menneskeværdig arbejdsdag. En robotværdig arbejdsdag. Men ikke
en menneskeværdig arbejdsdag.

Hvordan skete det? Jeg har grublet meget over det og sammenlignet med
mine egne iagttagelser. Jeg tror det skete på denne måde, i hvert fald
for blikkenslagererhvervets vedkommende :

Der blev tjent småpenge på VVS i starten. Så gik der profit i
foretagnet. Timebetalingen for firmaets side blev på kort tid -cirka 4-
doblet. Når man 4-dobler en kundebetaling, så vil kunden hænge sig i
om der er brugt en time eller halvanden time. For det betyder enormt
for regningsbeløbet.

Endvidere vil kunden hænge sig i om der er arbejdet effektivt i
tidsperioden. Dengang timeprisen kun var en fjerdedel, var det
ligemeget om der var brugt en time eller halvanden! Forskellen på
regningen var minimal! Det gav "frirum" til montørerne. De behøvede
ikke hænge i en klokkestreng. Deres effektivitet behøvede ikke være i
"robotklassen!"
Ser man et elektronikreparations -firma så skriver de, at skal de
rykke ud så tager de 1000 kroner i timen! Heraf får montøren vel
omkring 150. Så er der 850 til "bilen og profit"

Disse enorme profitter og konduktør-kvalitetskontroller, har lagt pres
på medarbejderne. De bemærker det sjovt nok ikke selv, for de har ikke
oplevet udviklingen over lang tid. De tror det er normalt at arbejde
på den måde. Og det er det også, i 2010. Men de frugter der høstes
siger mere end ord. Folk har nået grensen af deres ydeevne! Og den
yderste grense vil profitmagerne gerne beholde dem på!!

Jens

Fra : Bo Warming

Dato : 15-05-10 16:19

On Sat, 15 May 2010 06:36:51 -0700 (PDT), Lyrik
<jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
>siger mere end ord. Folk har nået grensen af deres ydeevne! Og den
>yderste grense vil profitmagerne gerne beholde dem på!!

Konkurence og inspiraton fra Kina har nok hjulpet til at det gik tjæp
at slippe af med højtskyl og få rationelle billige lavskyldimser til
norm, men det influerer ikke på om VVS-manden planlægger sit arbejde,
så han slæber stress med hjem. Hans mor har nok afgjort hans skæbne i
den henseende.

Fra : Bo Warming

Dato : 15-05-10 22:19

wrote:

>Når hver femte borgers henvendelse til lægen handler om stress så er der
>noget galt.

Stress er sundt, det der slider /
Er at tro man ikke gider// skrev Piet Hein og han har ret at kedsomhed
er værre end travlhed

Al stress er en overkommelig udfordring. Den ubalance der skabes ved
travlhed og tvivl og uoverkommelige ambitioner er noget selvskabt, som
man kan arbejde sig ud af, og det gør mange uvægerligt

"   Making them wait. A sure way to provoke people and to put
evil thoughts into their heads, is to make them wait a long time.
Nietzsche