Tysk fortidig og nutidig poudre-tørlort-gø~
Fra : Bo Warming

Dato : 13-05-10 15:29

Tysk fortidig og nutidig poudre-tørlort-gødning og ulande

Hollandske svineavlere undgår at lort og pis blandes og kan derved
bevare hovedparten af kvælstofsgødningsværdien som stabilt urinstof i
en sådan tokomponent gylle og kan opnå minimalt lugt og
kvælstofsspild problem. Ublandet urin indeholder nemlig meget lidt
urease-enzym så det er stabilt indtil lort iblandes og stank begynder.
Nogle få tyske svineavlere og menneskeboligselskaber for hundred år
siden tilsatte svovlsyre ( der er meget billig) til latrin og
svinegylle. og så kan man på flade metalfade lufttørre latrinen til
"poudre" = et næsten lugtløst brunt pulver, der er let at håndtere og
sprede på marker som gødning. Selvom ingen sundheds- eller
lugt-problemer opstod er de tyske storbyer, der tidligere havde
poudreringsanlæg , vistnok alle gået over til spildagtig kloakering,
fordi folk er konforme og ikke vil bo i en bydel der skiller sig ud
vedr dette "pinlige/komiske" emne.
Højtliggende tørre Augsburg der også er kendt for fremragende
lufttørrede skinker a la parmaskinker var længst om at droppe den
rationelle poudre
Born-Haberproces og Topsøe-katalysatorer fra Danmark har betydet at
fremstilling af ammoniumnitrat udfra luftens kvælstof og lidt råolie
for længst er blevet så rørende billig, at kun kapitalisthadende
økologiske fanatikere i stat og kommunes miljøbureaukratier er årsag
til, at underskudsgivende brug af gylle til gødning opretholdes, men
jeg ville, hvis jeg var på plejehjem have en lugtløs
supermarkeds-bærepose med tørlort parat til min søn ved hvert besøg
så han ku gøde sin have gratis, for jeg har udviklet en metode til
selvhjulpenhed, som betyder, at jeg kan bortspare også ugentlige
hjemmehjælps-besøg i høj alder .
Jeg lorter især i en plasttallerken og har en strødåse med alm.
billigt Aldi-hvedemel (6½ kr pr 2 kg) og ved at bestrø den friske lort
med mel bliver vandet suget ud af den og den bliver lugtløs.
Tilfældigvis bor jeg i stuelejlighed og har arbejdsrum nær havedør,
hvorfra der er få meter til kommunens udendørs affaldskontainer, så
jeg ku blot tømme tallerknen i en en skyggefuldt placeret udendørs
spand og tømme den i affaldskontaineren onsdag aften og da den dømmes
torsdag morgen, ku det selv i juli-hedebølge give overkommeligt
ultra-lille lugtproblem. Men jeg ser en sport i at udvikle et system
til også højtboende , ikke-altanejende og gangbesværede pensionister
og ulandsfamilier. Mel kan gøre din lort så lugtløs, at du kan have
måneders lorte i dit opholdsrum uden at gæster bemærker noget, og i
ulande hvor mel er for dyrt til dette, kan du med en kornkværn meget
let pulverisere den soltørrede mel-lort-blanding, og så har du et
vandsugende brunt pulver a la poudre, og det kan bruges i stedet for
mel, til at gøre næste friske lort lugtløs, så melforbruget nærmer sig
nul pr genbrug.
I en ulandsfamilie kan et af børnene på ti minutter ugentligt tage sig
af omdannelse af familiens lorte til bekvem gødning , der lugtløst kan
fordoble køkkenhavens udbytte af næringsrige grøntsager. Det
sundheds-gavnlige gratis mirakel kræver blot en vis mangel på fine
fornemmelser og her er ulande ofte mere progressive end os.
Men regn ikke med stor ros fra de korrupte politikere for de tror på
dollarsforbrug som vejen frem. Men faderen og moderen, der er træt af
at deres børn dør af mangelsygdomme, vil være motiveret hvis projektet
præsenteres på rette sted af en Søren Pind nytænker med respekt for
årtusind gammel bondefornuft.