Gylleproblematik for børn og pensionister.
Fra : Bo Warming

Dato : 13-05-10 15:29

Gylleproblematik for børn og pensionister.
Mine børn havde ladet alle lorte blande sig med pis i bleen , havde
jeg ikke haft den lykke at hun havde job på hospital så jeg afgjorde
alt om dagpasningen.
I Pottetræningsalderen kravlede både søn og datter meget rundt i haven
om sommeren og uden ble og så ku jeg bare mase lortene ned i
græsplænen med min hæl og selv i julihedebølge var der intet
lugtproblem.
Om vinteren krøb de rundt i dobbeltsengen der var gjort til en
kravlegård med en barriere. Spædbørn er så kloge som svin og pisser og
skider samme sted hver gang jeg lagde en stavl gamle aviser under
lagnet på det sted og kunne blot skifte dem og før mor kom hjem lade
en varmeblæser tørre lagnet Lorte tog jeg med hånden og bar i
køkkenaffaldsposen. Havde det været mig selv i høj alder havde jeg
hvis jeg især spiste havregryn så lortene var faste smidt dem i samme
"gylle-femlitersdunk", der er nævnt i foregående artikel som kun
urindunk.
Faste lorte blander sig ikke med urin i samme grad som svinelorte hvis
urease-enzym medf'ører den extreme aggressive ammoniak-produktion og
dermed stank fra svinegylle.
Har man diarre eller lignende kan man lorte i en plastpose i en skål
og droppe det ned i urindunk en og stanken er klaret ved at man skruer
dæksel på dunken, hvad man ikke behøver om vinteren