Hvad skal man med 6 kerner?
Fra : Ivar

Dato : 15-07-10 19:57

Jeg spekulerer over at bygge en PC til min søn. Den skal være rimeligt
kraftig. Hvis jeg vil ofre 1000 til 1500 kr på CPU'en kan jeg
få en Phenom II X6 1055T med 6 kerner på 2,8 GHz. Den ligger i
pænt selskab her:
http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html
Men hvad hjælper det, når langt den meste software bruger
højst to kerner. Til samme pris kan jeg få en
Intel Core i5 660 med 2 kerner på 3,33 GHz. Den leverer kun lidt
over den halve performance på ovenstående liste. Men regner
man performance på en kerne, blot ved at dele performance med
antallet af kerner, får man 1545 for i5 660, men kun 937 for
1055T. Hvad bør man vælge?

Hvorfor har de dog lagt en GPU i en i5? De fleste vil vel montere
et grafikkort i en i5-maskine.

Ivar Magnusson

Fra : N_B_DK

Dato : 15-07-10 20:31

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message

> Men hvad hjælper det, når langt den meste software bruger
> højst to kerner.

Hvis softwaren kan benytte 2 cpuer/kerner, kan den også benytte 4,6,8, 16
osv.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Ivar

Dato : 15-07-10 21:39

N_B_DK skrev:

> Hvis softwaren kan benytte 2 cpuer/kerner, kan den også benytte 4,6,8, 16
> osv.

Nej. Softwaren er skrevet til at benytte et antal tråde. Disse tråde
kan evt. deles ud på flere processorer, men det kan ikke deles mere
end det. Hvis det er to, har man igen glæde af 4 kerner. Ofte er
flertrådet programmering lavet således at en tråd venter på en anden,
så flere kerner vil ikke altid hjælpe.

Ivar Magnusson

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-07-10 21:54

On 15/07/2010 21:31, N_B_DK wrote:

> Hvis softwaren kan benytte 2 cpuer/kerner, kan den også benytte 4,6,8,
> 16 osv.

Jeg er tidligere Amiga-bruger, og multitaker derfor ofte i helt ekstrem
grad. Netop dér har jeg hørt at flere kerner er godt.

--
Peter Knutsen

Fra : Henning

Dato : 15-07-10 21:52

On Thu, 15 Jul 2010 20:56:33 +0200, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

>Jeg spekulerer over at bygge en PC til min søn. Den skal være rimeligt
>kraftig. Hvis jeg vil ofre 1000 til 1500 kr på CPU'en kan jeg

Kraftig i hvilken forstand? Til lektier, spil, database...?

Fra : Martin [6000]

Dato : 31-07-10 22:59

> Men hvad hjælper det, når
> langt den meste software bruger højst to kerner.

Ej forstået? Langt det meste af det software (det hele vist nok) jeg
benytter udnytter mine 4 kerner.

Det af det jeg har specs på udnytter op til 16 kerner - jeg kunne snildt
forestille mig det andet ligeså, men kun et gæt.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Ivar

Dato : 01-08-10 14:02

Martin [6000] skrev:

> Ej forstået? Langt det meste af det software (det hele vist nok) jeg
> benytter udnytter mine 4 kerner.

Næppe. Her er en liste jeg fandt over software, der kan udnytte
mindst 4 kerner.
http://www.motherboards.org/reviews/motherboards/2024_3.html
Det er selvfølgelig ikke en fuldstendig liste, men hvis almindeligt
kendt softwere ikke er med, skal du ikke regne med at den
understøtter andet end 1 eller 2 kerner.

Har man flere processortunge programmer kørende samtidigt, vil
der kunne være fordele. Et virusprogram kan køre i baggrunden på
sin egen kerne, men det hjælper ikke meget hvis hovedprogrammet
skal vente på data fra virusprogrammet, eller de skal dele resurser.

Der er rigtig mange 4-kerne cpu'er i de danske hjem, hvor de sidste
to processorer ikke laver andet end varme.

Ivar Magnusson

Fra : Rado

Dato : 01-08-10 22:16

On Sun, 01 Aug 2010 15:01:51 +0200, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

> [...]
>kendt softwere ikke er med, skal du ikke regne med at den
>understøtter andet end 1 eller 2 kerner.

At de ikke har et så kendt program som Omnipage Pro med på listen kan
også undre lidt. Der er faktisk mange firmaer der der ved at komme med
på vognen, hvis deres software er CPU krævende.

--
Rado
"Den genetiske kode minder ikke om software - den ER software,

Fra : Martin [6000]

Dato : 01-08-10 22:27

> Næppe.

Altså siger du jeg lyver?

Ikke desto mindre så er alle mine kerne aktive når jeg arbejder i de
tunge programmer, herunder Bibble (som også er på din liste),
ImageMagick, tar osv.

Bortset fra det, så spotter jeg mest Windows-software på den liste.. det
er en verden jeg ikke rigtig beskæftiger mig med. Jeg kan selvfølgelig
derfor ikke udtale mig om det software dertil