| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Lønsedler som mail Fra : Maria Frederiksen | 
  Dato :  25-06-10 19:32 |  
  |   
            Hvis man som virksomhed gerne vil sende lønsedler ud på mail (som vedhæftede 
 pdf-filer), så gælder der en bekendtgørelse nr 1520, hvor det i §28 stk 2 
 afsnit 4 stå:
 
 at persondatalovens krav om datasikkerhed overholdes, herunder navnlig at 
 ikke andre end indkomstmodtageren selv kan få adgang til den pågældende 
 meddelelse, og at indkomstmodtageren har mulighed for at udskrive eller 
 videresende meddelelsen, uden at der er risiko for, at oplysningerne kommer 
 til uvedkommendes kendskab.
 
 Betyder det at man ikke må sende den til en almindelig emailadresse? Vi 
 forudsætter her at medarbejderen selv har valgt at få lønsedlen på mail - så 
 reelt er spørgsmålet nok mere om medarbejderen rent faktisk kan vælge det? 
 En almindelig emailadredsse er vel ikke beskyttet mod risiko for at andre 
 ser dem? Gør det en forskel om det er en privat mail-adresse eller en 
 firmamail?
 
 Mvh Maria 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           alexbo (25-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  25-06-10 19:55 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           Maria Frederiksen (25-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Maria Frederiksen | 
  Dato :  25-06-10 20:01 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
            alexbo (25-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  25-06-10 20:31 |  
  |   
            
 "Maria Frederiksen"  skrev
 
 > SKAL den det, hvis modtager ønsker noget andet?
  Det vil jeg mene.
 
 >Det er set fra et  arbejdsgiversynspunkt, hvor det naturligvis er
 >attraktivt at man kan sende lønsedler på mail i stedet for postvæsnet.
 
 Ja, men det er kryptering da ikke en hindring for.
 Man kan vælge en løsning hvor den ansatte selv henter sin
 lønseddel på firmaets hjemmeside.
 Eller man kan vælge E-boks.
 
 Sikker mail har den fordel at også anden post mellem firma og medarbejder
 kan sendes sikkert.
 
 Forøvrigt burde man kunne sende lønsedlen som bilag til bankoverførslen.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Maria Frederiksen (25-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Maria Frederiksen | 
  Dato :  25-06-10 20:59 |  
  |   
            >> SKAL den det, hvis modtager ønsker noget andet?
 > Det vil jeg mene.
 >
 >>Det er set fra et  arbejdsgiversynspunkt, hvor det naturligvis er
 >>attraktivt at man kan sende lønsedler på mail i stedet for postvæsnet.
 >
 > Ja, men det er kryptering da ikke en hindring for.
 > Man kan vælge en løsning hvor den ansatte selv henter sin
 > lønseddel på firmaets hjemmeside.
 > Eller man kan vælge E-boks.
 
 Hvilket for mange arbejdsgivere er dyrere end 8 kr. i porto pr. lønseddel.
 
 > Sikker mail har den fordel at også anden post mellem firma og medarbejder
 > kan sendes sikkert.
 
 Hvilket er uinteressant. Hvor meget post modtager du fra din arbejdsgiver?
 
 Mvh Maria 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            N/A (27-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : N/A | 
  Dato :  27-06-10 21:00 |  
  |   
            
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henning (25-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning | 
  Dato :  25-06-10 20:11 |  
  |   
            On Fri, 25 Jun 2010 20:32:18 +0200, "Maria Frederiksen"
 <mf@easyfrag.dk> wrote:
 
 >Hvis man som virksomhed gerne vil sende lønsedler ud på mail (som vedhæftede 
 >pdf-filer), så gælder der en bekendtgørelse nr 1520, hvor det i §28 stk 2 
 >afsnit 4 stå:
 >
 >at persondatalovens krav om datasikkerhed overholdes, herunder navnlig at 
 >ikke andre end indkomstmodtageren selv kan få adgang til den pågældende 
 >meddelelse, og at indkomstmodtageren har mulighed for at udskrive eller 
 >videresende meddelelsen, uden at der er risiko for, at oplysningerne kommer 
 >til uvedkommendes kendskab.
 >
 >Betyder det at man ikke må sende den til en almindelig emailadresse? Vi 
 >forudsætter her at medarbejderen selv har valgt at få lønsedlen på mail - så 
 >reelt er spørgsmålet nok mere om medarbejderen rent faktisk kan vælge det? 
 >En almindelig emailadredsse er vel ikke beskyttet mod risiko for at andre 
 >ser dem? Gør det en forskel om det er en privat mail-adresse eller en 
 >firmamail?
 
 Hvis din mail er passwordbeskyttet (det er en arbejdsmail, du logger
 jo på med et personligt login), så er det op til dig selv om andre
 kender dine logon-informationer?
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           John N. H. (25-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : John N. H. | 
  Dato :  25-06-10 20:25 |  
  |   
            "Maria Frederiksen"  skrev i en meddelelse:
 
 > at persondatalovens krav om datasikkerhed overholdes, herunder navnlig 
 > at ikke andre end indkomstmodtageren selv kan få adgang til den 
 > pågældende meddelelse, og at indkomstmodtageren har mulighed for at 
 > udskrive eller videresende meddelelsen, uden at der er risiko for, at 
 > oplysningerne kommer til uvedkommendes kendskab.
 
 Nogle arbejdsgivere sender da pdf-filen til e-boks.
 Så kan lønmodtageren logge ind her og hente sin fil, kan herefter gøre 
 med den, som han vil.
 
 -- 
 Med venlig hilsen
 John
 ; -)) 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Maria Frederiksen (25-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Maria Frederiksen | 
  Dato :  25-06-10 20:57 |  
  |   
            > Nogle arbejdsgivere sender da pdf-filen til e-boks.
 > Så kan lønmodtageren logge ind her og hente sin fil, kan herefter gøre med 
 > den, som han vil.
 
 Problemstillingen er, at det koste en middelsvær formue som arbejdsgiver at 
 kunne benytte E-Boks. Derfor forsøges andre muligheder.
 En middelsvær formue betyder at man som arbejdsgiver skal have mindst 100 
 ansatte for at det kan svare sig at benytte E-Boks i forhold til porto på 8 
 kr. pr. lønseddel.
 
 Mvh Maria 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            John N. H. (25-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : John N. H. | 
  Dato :  25-06-10 21:19 |  
  |   
            "Maria Frederiksen"  skrev i en meddelelse:
 
 > Problemstillingen er, at det koste en middelsvær formue som 
 > arbejdsgiver at kunne benytte E-Boks.
 
 OK, det vidste jeg ikke.
 Ville bare gøre opmærksom på muligheden.
 -- 
 Med venlig hilsen
 John
 ; -)) 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            KT (30-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : KT | 
  Dato :  30-06-10 05:38 |  
  |   
            
 "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message 
 news:4c2509fc$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >> Nogle arbejdsgivere sender da pdf-filen til e-boks.
 >> Så kan lønmodtageren logge ind her og hente sin fil, kan herefter gøre 
 >> med den, som han vil.
 >
 > Problemstillingen er, at det koste en middelsvær formue som arbejdsgiver 
 > at kunne benytte E-Boks. Derfor forsøges andre muligheder.
 > En middelsvær formue betyder at man som arbejdsgiver skal have mindst 100 
 > ansatte for at det kan svare sig at benytte E-Boks i forhold til porto på 
 > 8 kr. pr. lønseddel.
 >
 
 
 Kan man klare en lønseddel for 8 kroner er det faktisk meget billigt 
 sluppet - det svarer til ca. 1 minuts indsats (ved 540 kr/timen) Det får du 
 ikke megen revisorbistand el. for!!!
 
 Knud 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Maria Frederiksen (30-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Maria Frederiksen | 
  Dato :  30-06-10 17:40 |  
  |   
            >> Problemstillingen er, at det koste en middelsvær formue som arbejdsgiver 
 >> at kunne benytte E-Boks. Derfor forsøges andre muligheder.
 >> En middelsvær formue betyder at man som arbejdsgiver skal have mindst 100 
 >> ansatte for at det kan svare sig at benytte E-Boks i forhold til porto på 
 >> 8 kr. pr. lønseddel.
 >>
 >
 >
 > Kan man klare en lønseddel for 8 kroner er det faktisk meget billigt 
 > sluppet - det svarer til ca. 1 minuts indsats (ved 540 kr/timen) Det får 
 > du ikke megen revisorbistand el. for!!!
 
 Nu taler vi om at fremsende en lønseddel, ikke at danne den.
 
 Mvh Maria 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hans Kjaergaard (25-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard | 
  Dato :  25-06-10 22:00 |  
  |   
            On Fri, 25 Jun 2010 20:32:18 +0200, "Maria Frederiksen"
 <mf@easyfrag.dk> wrote:
 
 >Hvis man som virksomhed gerne vil sende lønsedler ud på mail (som vedhæftede 
 >pdf-filer), så gælder der en bekendtgørelse nr 1520, hvor det i §28 stk 2 
 >afsnit 4 stå:
 >
 >at persondatalovens krav om datasikkerhed overholdes, herunder navnlig at 
 >ikke andre end indkomstmodtageren selv kan få adgang til den pågældende 
 >meddelelse, og at indkomstmodtageren har mulighed for at udskrive eller 
 >videresende meddelelsen, uden at der er risiko for, at oplysningerne kommer 
 >til uvedkommendes kendskab.
 Hvis man benytter password beskyttede PDF dokumenter vil jeg anset
 reglerne som opfyldt.
 Selvf. skal alle enes medarbejdere ikke have samme password, ej heller
 have passwordet bygget op på samme vis eks. CPR nummer eller ligende.
 
 
 /Hans
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           David Mc Nally (25-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : David Mc Nally | 
  Dato :  25-06-10 17:35 |  
  |   
            On Jun 25, 10:59 pm, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
 wrote:
 > Hvis man benytter password beskyttede PDF dokumenter vil jeg anset
 > reglerne som opfyldt.
 
 I vores firma benytter vi netop den fremgangsmåde. Vi gør brug af
 Danløn, og alle lønsedler sendes som PDF, som er beskyttet med
 adgangskode.
 
 > Selvf. skal alle enes medarbejdere ikke have samme password, ej heller
 > have passwordet bygget op p samme vis eks. CPR nummer eller ligende.
 
 Adgangskoden er som standard en kombination af fornavn og postnummer -
 den kan man dog ændre.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Benny Andersen (26-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Benny Andersen | 
  Dato :  26-06-10 02:35 |  
  |   
            On 25 Jun., 21:10, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:
 > On Fri, 25 Jun 2010 20:32:18 +0200, "Maria Frederiksen"
 >
 >
 >
 > <m...@easyfrag.dk> wrote:
 > >Hvis man som virksomhed gerne vil sende l nsedler ud p mail (som vedh ftede
 > >pdf-filer), s g lder der en bekendtg relse nr 1520, hvor det i 28 stk 2
 > >afsnit 4 st :
 >
 > >at persondatalovens krav om datasikkerhed overholdes, herunder navnlig at
 > >ikke andre end indkomstmodtageren selv kan f adgang til den p g ldende
 > >meddelelse, og at indkomstmodtageren har mulighed for at udskrive eller
 > >videresende meddelelsen, uden at der er risiko for, at oplysningerne kommer
 > >til uvedkommendes kendskab.
 >
 > >Betyder det at man ikke m sende den til en almindelig emailadresse? Vi
 > >foruds tter her at medarbejderen selv har valgt at f l nsedlen p mail - s
 > >reelt er sp rgsm let nok mere om medarbejderen rent faktisk kan v lge det?
 > >En almindelig emailadredsse er vel ikke beskyttet mod risiko for at andre
 > >ser dem? G r det en forskel om det er en privat mail-adresse eller en
 > >firmamail?
 >
 > Hvis din mail er passwordbeskyttet (det er en arbejdsmail, du logger
 > jo p med et personligt login), s er det op til dig selv om andre
 > kender dine logon-informationer?
 
 Det siger kun noget om sidste led i mailens vandring over nettet, og
 henter en tilfældig medarbejder overhovedet sine mails ned over en
 sikker forbindelse. (https for webmail, sikker forbindelse for mail
 programmer)
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Benny Andersen (26-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Benny Andersen | 
  Dato :  26-06-10 02:55 |  
  |   
            On 25 Jun., 21:30, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
 
 > Ja, men det er kryptering da ikke en hindring for.
 > Man kan v lge en l sning hvor den ansatte selv henter sin
 > l nseddel p firmaets hjemmeside.
 
 IMO, nok det nemmeste at få 'helt almindelige brugere' med på.
 Det kræver så at firmaets hjemmeside har en dedikeret ip adresse så
 der kan afvikles https
 
 Hvis det ikke er tilfældet, hvordan får man billigst knækket den -
 hvad er det fordelagtigste for et mindre firma?
 
 > For vrigt burde man kunne sende l nsedlen som bilag til bankoverf rslen.
 
 Ja - og så et almindeligt 'usikkert' adviseringsmail - ville det ikke
 være fyldestgørende?
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Leif Neland (27-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leif Neland | 
  Dato :  27-06-10 21:00 |  
  |   
            Benny Andersen skrev:
 > On 25 Jun., 21:30, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
 > 
 >> Ja, men det er kryptering da ikke en hindring for.
 >> Man kan v lge en l sning hvor den ansatte selv henter sin
 >> l nseddel p firmaets hjemmeside.
 > 
 > IMO, nok det nemmeste at få 'helt almindelige brugere' med på.
 > Det kræver så at firmaets hjemmeside har en dedikeret ip adresse så
 > der kan afvikles https
 > 
 > Hvis det ikke er tilfældet, hvordan får man billigst knækket den -
 > hvad er det fordelagtigste for et mindre firma?
 > 
 Det fordelagtigste for et mindre firma er at få et eksternt 
 servicebureau til at klare det, med indberetning til skat med letløn, 
 indhentning af skatteoplysninger, udsendelse af lønsedler på en lovlig 
 og betryggende måde, osv.
 
 Fra 15 kr/md pr lønseddel, er det ikke noget, man skal selv skal rode med.
 
 (Det er dog pudsigt, at man ikke kan finde et lønservicebureau på krak 
 eller dgs, når det er det ord, skat bruger)
 
 Leif
 
 -- 
 Bevar P2, luk P3, der er nok P3'er i forvejen.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Maria Frederiksen (27-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Maria Frederiksen | 
  Dato :  27-06-10 23:05 |  
  |   
            > Det fordelagtigste for et mindre firma er at få et eksternt servicebureau 
 > til at klare det, med indberetning til skat med letløn, indhentning af 
 > skatteoplysninger, udsendelse af lønsedler på en lovlig og betryggende 
 > måde, osv.
 >
 > Fra 15 kr/md pr lønseddel, er det ikke noget, man skal selv skal rode med.
 
 Problmet er ikke små virksomheder med op til 5 ansatte. De kan bruge Letløn 
 eller dataløn med fordel. Når en virksomhed har 15 timelønnede medarbejder, 
 så er det billigere at køre løn selv, men op til 100 ansatte er det 
 billigere at sende lønsedlen til 8 kr. pr stk. frem for at anvende E-Boks.
 
 Det er ikke ret fikst prissat, og derfor forsøger vi at finde en anden 
 løsning.
 
 Mvh Maria 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Leif Neland (27-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leif Neland | 
  Dato :  27-06-10 22:20 |  
  |   
            Maria Frederiksen skrev:
 >> Det fordelagtigste for et mindre firma er at få et eksternt 
 >> servicebureau til at klare det, med indberetning til skat med letløn, 
 >> indhentning af skatteoplysninger, udsendelse af lønsedler på en lovlig 
 >> og betryggende måde, osv.
 >>
 >> Fra 15 kr/md pr lønseddel, er det ikke noget, man skal selv skal rode 
 >> med.
 > 
 > Problmet er ikke små virksomheder med op til 5 ansatte. De kan bruge 
 > Letløn eller dataløn med fordel. Når en virksomhed har 15 timelønnede 
 > medarbejder, så er det billigere at køre løn selv, men op til 100 
 > ansatte er det billigere at sende lønsedlen til 8 kr. pr stk. frem for 
 > at anvende E-Boks.
 > 
 > Det er ikke ret fikst prissat, og derfor forsøger vi at finde en anden 
 > løsning.
 > 
 > Mvh Maria
 
 En email med en passwordbeskyttet pdf er en løsning, der er "lovlig".
 
 Leif
 
 
 -- 
 Bevar P2, luk P3, der er nok P3'er i forvejen.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Benny Andersen (26-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Benny Andersen | 
  Dato :  26-06-10 03:09 |  
  |   
            On 25 Jun., 21:58, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:
 
 > Hvilket er uinteressant. Hvor meget post modtager du fra din arbejdsgiver?
 Ja - men fraværet af en sikkert mail system som standard er grunden
 til at problemet overhovedet eksisterer, og dermed er det ville det
 være godt hvis nogen gik foran så det kunne blive udbredt.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jesper Lund (26-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Lund | 
  Dato :  26-06-10 13:56 |  
  |   
            Henning wrote:
 
 > Hvis din mail er passwordbeskyttet (det er en arbejdsmail, du logger jo
 > på med et personligt login), så er det op til dig selv om andre kender
 > dine logon-informationer?
 
 Er du sikker på at du er den eneste som kan få adgang til din arbejdsmail?
 
 -- 
 Jesper Lund
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jesper Lund (26-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Lund | 
  Dato :  26-06-10 18:19 |  
  |   
            Carsten Riis wrote:
 
 >> Er du sikker på at du er den eneste som kan få adgang til din
 >> arbejdsmail?
 >>
 >>
 > Er du sikker på, at andre ikke åbner dine breve når frem til dig?
 
 Når brevene er nået frem til min postkasse, er jeg rimelig sikker på 
 dette, man man-in-the-middle angreb fra staten eller kriminelle mod min 
 post kan jeg ikke gardere mig mod.
 
 -- 
 Jesper Lund
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jesper Lund (26-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Lund | 
  Dato :  26-06-10 18:53 |  
  |   
            Maria Frederiksen wrote:
 
 > I min optik må en medarbejder selv vælge, men i henhold til
 > bekendtgørelsen må han ikke. Og det har E-Boks luret, så de tager en
 > lille formue for at man kan sende til E-Boks - dyrere end 8 kr. pr.
 > brev. for mindre virksomheder.
 
 Hvordan E-boks kan leve op til Datatilsynets generelle krav, som du har 
 citeret, er mig en gåde. Både E-boks og Gmail (Google) har det til fælles 
 at dine private oplysninger ligger på en central server uden kryptering 
 (kun kryptering med din private nøgle bør tælle her) og uden for din 
 kontrol.
 
 Visse lønmodtagergrupper endda tvangsindlagt til at bruge E-boks og dele 
 deres private oplysninger med en kommerciel tredjepart.
 
 -- 
 Jesper Lund
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Leif Neland (27-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leif Neland | 
  Dato :  27-06-10 20:43 |  
  |   
            Maria Frederiksen skrev:
 > Hvis man som virksomhed gerne vil sende lønsedler ud på mail (som 
 > vedhæftede pdf-filer), så gælder der en bekendtgørelse nr 1520, hvor det 
 > i §28 stk 2 afsnit 4 stå:
 > 
 > at persondatalovens krav om datasikkerhed overholdes, herunder navnlig 
 > at ikke andre end indkomstmodtageren selv kan få adgang til den 
 > pågældende meddelelse, og at indkomstmodtageren har mulighed for at 
 > udskrive eller videresende meddelelsen, uden at der er risiko for, at 
 > oplysningerne kommer til uvedkommendes kendskab.
 > 
 > Betyder det at man ikke må sende den til en almindelig emailadresse? Vi 
 > forudsætter her at medarbejderen selv har valgt at få lønsedlen på mail 
 > - så reelt er spørgsmålet nok mere om medarbejderen rent faktisk kan 
 > vælge det? En almindelig emailadredsse er vel ikke beskyttet mod risiko 
 > for at andre ser dem? Gør det en forskel om det er en privat 
 > mail-adresse eller en firmamail?
 > 
 > Mvh Maria
 
 Min lønseddel kommer som pdf, der er låst med password.
 Så burde der ikke være et problem.
 Det eneste skulle så være at man ikke har printer hjemme, men kun kan 
 udskrive lønsedlen på en fælles printer på arbejde.
 
 Leif
 
 -- 
 Bevar P2, luk P3, der er nok P3'er i forvejen.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bertel Lund Hansen (28-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  28-06-10 01:01 |  
  |  
 
            Leif Neland skrev:
 > Det eneste skulle så være at man ikke har printer hjemme, men kun kan 
 > udskrive lønsedlen på en fælles printer på arbejde.
 Det er ikke nødvendigt at udskrive den.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           N/A (27-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : N/A | 
  Dato :  27-06-10 21:00 |  
  |   
            
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jesper Lund (28-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Lund | 
  Dato :  28-06-10 12:46 |  
  |  
 
            Carsten Riis wrote:
 > Der var for et par uger siden en debat om lønsedler skulle være på
 > papir.
 > 
 > Jf. et notat i Randers kommune har lønmodtageren ret til at få sine
 > lønoplysninger, men mediet behøvedes ikke være papir.
 >  http://nemweb.randers.dk/NemAgenda/DocumentView.aspx?document_id=1199044
> 
 > Men det gælder naturligvis også kun offentligt ansatte.
 Hvordan får man adgang til sin lønseddel (som man har "ret" til) hvis man 
 ikke kan acceptere betingelserne for at bruge e-Boks, herunder ikke 
 mindst det samtykke efter persondataloven som man giver til e-Boks?
 -- 
 Jesper Lund
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jesper Lund (04-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Lund | 
  Dato :  04-07-10 15:01 |  
  |   
            Maria Frederiksen wrote:
 
 >> Hvordan får man adgang til sin lønseddel (som man har "ret" til) hvis
 >> man ikke kan acceptere betingelserne for at bruge e-Boks, herunder ikke
 >> mindst det samtykke efter persondataloven som man giver til e-Boks?
 > 
 > Så vidt jeg ved har man ikke pligt til at modtage sin lønseddel i f.eks.
 > E-Boks eller på mail. Man kan jo være i den situation at man ikke ejer
 > en pc privat.
 
 Det har statsansatte. Og muligvis andre offentligt ansatte.
 
 -- 
 Jesper Lund
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jesper Lund (04-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Lund | 
  Dato :  04-07-10 17:31 |  
  |   
            Maria Frederiksen wrote:
  
 > Er det fordi de kan modtage den på arbejde? For man kan vel ikke kræve
 > at folk har en hjemmepc på samme måde som man kan kræve at de har en
 > postkasse?
 
 Arbejdsgiveren er vist forpligtet til at stille nogle [få] computere med 
 printer til rådighed for de ansatte som ikke har PC hjemme eller på deres 
 normale tjenestested (som en naturlig del af deres arbejde).
 
 Men.. det ændrer ikke ved at folk skal acceptere betingelserne for brugen 
 af e-Boks for at få adgang til deres "egen" lønseddel. Det er efter min 
 mening det kritiske punkt.
 
 Jeg har set private ansættelseskontrakter (uden for overenskomst) hvor en 
 af paragrafferne var at lønsedlen blev afleveret i e-Boks [sic!], og 
 måske kan du finde kollektive overenskomster med tilsvarende 
 aftaleelement. Men i forhold til de statsansatte blev e-Boks elementet i 
 sin tid indført som en ensidig handling fra arbejdsgiverens side (ingen 
 aftale eller forudgående forhandling, altså et diktat).
 
 -- 
 Jesper Lund
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |