Harddisk server - bedste løsning?
Fra : Morten

Dato : 22-06-10 01:44

Hej med jer

Priserne på harddiske er ret lave - f.eks. kan man pt. få en 1,5 TB
Samsung disk til 634,- (svarer til 42 øre pr. GB) - en DVD koster ca.
3,- (svarer til 64 øre pr. GB)

Det er faktisk derfor billigere at købe harddiske til sin data, end at
købe DVD skiver, og samtidig har du fordelen ved at de ikke bliver
ridsede - du kan nemt indeksere, de fylder mindre, du kan slette ting
hvis du en dag vil bruge pladsen på noget andet, osv....

Jeg vil derfor lave en harddisk server med en masse plads i, så jeg
kan droppe skiverne, og har i den forbindelse nogle spørgsmål:

1) I stedet for en PC, ville jeg gerne have en boks med USB og LAN
stik, hvor jeg kan sætte 4-8 diske i (nøjagtig som en ekstern harddisk
boks - bare med flere diske). Er der nogen der kan anbefale noget i
den stil?

2) Jeg har hørt om et system hvor man kan ligge flere diske sammen til
eet drev - og hvis een disk så står af, kan man skifte den ene ud,
uden at noget data går tabt. Er der nogen der kan lede mig på vej til
en sådan løsning?

Det var vist alt for nu ...

/Morten

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-06-10 12:15

Morten <morten2000@gmail.com> wrote:

<snip>

> [...]
> stik, hvor jeg kan sætte 4-8 diske i (nøjagtig som en ekstern harddisk
> boks - bare med flere diske). Er der nogen der kan anbefale noget i

DIY (Do It Yourself)

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/swerver2.jpg

> [...]
> eet drev - og hvis een disk så står af, kan man skifte den ene ud,
> uden at noget data går tabt. Er der nogen der kan lede mig på vej til

Det hedder RAID - prøv at Google det.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Morten

Dato : 22-06-10 07:08

On 22 Jun., 13:14, hl...@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

> DIY (Do It Yourself)

Kan du evt. uddybe hvorfor du mener denne løsning er bedre end den jeg
foreslog?

Fra : SvenP

Dato : 22-06-10 14:23

[...]

Prøv at kigge på edbpriser.dk under computer->lagringsserver, f. eks.
Synology har et godt ry og et fornuftigt udvalg.

[...]

Det kan en del af disse NAS servere som de også kaldes. Du skal se om de
understøtter RAID. (og de skal naturligvis have plads til 2 eller flere
harddiske)

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-06-10 21:47

"Morten" <morten2000@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Dine beregninger holder ikke. Hvis man har stort behov for diske, kan man
købe dvd skiver hjem fra Tyskland for ca. 1 kr. stykket.
Dernæst skal du oven i prisen på dine harddiske lægge prisen på kabinettet
til diskene. Det vil koste ca. det samme som diskene.
F.eks. Synology DS410j, som kan indeholde 4 diske og koster godt et par
tusinde.
Men hvis du har et behov som går helt op til 8 x 1,5 TB, så vil det jo
nærmest være utopi at spekulere på at gemme data på dvd skiver.
Så du skal altså kigge efter noges Nas server løsning, og hvis du samtidig
jfr. 2 vil have raid funktion, ja så skal der altså også dobbelt så mange
diske til, hvorved dit regnestykke skrider endnu mere.

Kurt

Fra : Henning

Dato : 23-06-10 10:52

> [...]
>ridsede - du kan nemt indeksere, de fylder mindre, du kan slette ting
>hvis du en dag vil bruge pladsen på noget andet, osv....

Du kan ikke sammenligne de to produkter! DVD kan bruges til backup,
når først den er skrevet kan du ikke slette ved et uheld, miste data
ved controllernedbrud, miste data på grund af virus osv.
Skal du blot bruge plads til midlertidig data, kan du sagtens købe
diske - skal data være varige køber du DVD eller bånd.

Fra : Morten

Dato : 23-06-10 05:13

On 22 Jun., 22:47, "Kurt B. Andersen" <kurtanos...@privat.dk> wrote:
> [...]
> jfr. 2 vil have raid funktion, ja så skal der altså også dobbelt så mange
> diske til, hvorved dit regnestykke skrider endnu mere.

Jeg mener ikke selv at diske til 1,- er brugbare, jeg bruger altid
Verbatim eller lignende kvalitet, hvor prisen er ca. 3,-.

Detudover er det rigtigt at du skal bruge mere hardware end selve
disken for at få glæde af dem - men så kan du jo også sige at en DVD
skive ikke er noget værd i sig selv, der skal bruges en brænder, en
læser/afspiller osv ... så det var bare for at sammenligne den rå
lagringspris - hvad du så vælger at bruge på setup udover det er jo
individuelt.

Jeg troede ikke (bare) at RAID var en spejling hvor alt data lå 2
gange ... kan man ikke lave det på en måde så man f.eks. kan have 4
diske, og så få glæde af pladsen fra 3 af dem, eller skal man altid
doble samtlige diske hvis en skal kunne udskiftes uden datatab?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-06-10 12:41

"Morten" <morten2000@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Jeg troede ikke (bare) at RAID var en spejling hvor alt data lå 2
> gange ...

Det er det heller ikke - RAID er mange ting.

Spejlede diske giver mere sikkerhed, da alle data ligger to gange

Hvis du lægger flere diske sammen så får du dobbelt så meget plads - men
mindre sikkerhed - hvis en disk ryger kan du miste alt.

Derudover findes der så en del forskellige RAID typer der kombinerer
disse muligheder.

Men Google selv på RAID.

Jan

PS - her lidt til at starte med - fundet via Google:

JBOD - Volume
Alle diske lagt sammen, uden nogen datasikkerhed og uden
hastighedsforbedring. Mister man en disk er kun data på denne disk tabt,
da data ikke spredes udover alle diskene.

Raid 0 - Stripe
Dataene læses og skrives skiftevis ud over alle diskene, dette giver
derfor de hurtigste læse- og skrivehastigheder men ingen ekstra
datasikkerhed.

Raid 1 - Mirror
Dataene læses skiftevis fra begge diske, men skrives til begge diske
samtidig. Den ene disk er altså en kopi (mirror) af den anden, dette
giver forbedret læsehastighed, ingen eller lidt langsommere
skrivehastighed og god datasikkerhed, man spilder dog halvdelen af sin
lagerkapacitet.

Raid 3 - Dedikeret paritetsdisk
Dataene læses og skrives skiftevis fra alle diske, samtidig med at
paritetsdata til datagendannelse skrives på en separat paritetsdisk. Kan
være en fordel i specifikke situationer, men RAID 5 skaber for det meste
en bedre løsning.

Raid 5 - Paritet spredt
Dataene læses og skrives skiftevis fra alle diske, samtidig med at
paritetsdata til datagendannelse skrives spredt på alle diske. Giver
forbedret læse- og skrivehastighed, samt datasikkerhed, lagerkapaciteten
falder med cirka 28%.

Raid 10 - Stripe ovenpå flere mirrors
En kombination af RAID 0 og 1, hvor man lægger datahastighed ovenpå et
RAID der giver datasikkerhed.

Raid 50 - Stripe ovenpå flere RAID5
En kombination af RAID 0 og 5, hvor man lægger datahastighed ovenpå et
RAID der giver datasikkerhed. Dette giver en fordel især ved store RAID
5, hvor man nu kan tabe en disk på hvert RAID5 samtidig, uden at miste
data, samtidig med at genopbygning af et RAID ved tab af en disk ikke
påvirker det samlede RAID i samme grad. Kører du med hot spare, kan
dette kræve en hot spare disk per RAID5.

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-10 08:34

> [...]
> det samlede RAID i samme grad. Kører du med hot spare, kan dette kræve en

Fin gennemgang tak

Fra : Morten

Dato : 23-06-10 05:57

On 23 Jun., 13:40, "Jan Vestergaard" <j...@jve.invalid> wrote:
> "Morten" <morten2...@gmail.com> skrev i meddelelsen
>
> Derudover findes der s en del forskellige RAID typer der kombinerer
> disse muligheder.
>
> Men Google selv p RAID.

Jeg havde prøvet, men synes kun at jeg kunne finde nogle engelske ret
tekniske beskrivelser som ikke gjorde mig meget klogere!

> Raid 5 - Paritet spredt
> Dataene l ses og skrives skiftevis fra alle diske, samtidig med at
> paritetsdata til datagendannelse skrives spredt p alle diske. Giver
> forbedret l se- og skrivehastighed, samt datasikkerhed, lagerkapaciteten
> falder med cirka 28%.

Dette lyder som om det er dette jeg skal bruge - der kan jeg jo netop
have 4 diske, og udnytte pladsen på 3 af dem, og være mere eller
mindre 100% sikker hvis jeg skifter en disk ud så snart den
cracher ...

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-06-10 16:03

"Morten" <morten2000@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Raid 5 - Paritet spredt
> Dette lyder som om det er dette jeg skal bruge

Ja - jeg ved så ikke lige, hvilke NAS'er der har RAID5 - mange i den
billige ende har "kun" RAID0 og RAID1 - jeg har f.x. en 2 disk DLINK med
disse muligheder.

Men nu har du da noget at lede efter

Jan

Fra : Henning

Dato : 24-06-10 08:31

> [...]
>have 4 diske, og udnytte pladsen på 3 af dem, og være mere eller
>mindre 100% sikker hvis jeg skifter en disk ud så snart den
Nej nej nej - du må ALDRIG erstatte en backup med et raidsetup!

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 24-06-10 10:43

"Morten" <morten2000@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hejsa,

Jeg vil foreslå at du køber en Synology NAS.

Enten en DS-2XX/DS-7XX med plads til 2 diske hvor du har mulighed for RAID 1

Eller en DS-4XXX/DS-10XXX med plads til 4/5 diske med mulighed for RAID
1/5/6

De skulle opfylde dine behov.

Hilsen

Jacob

Fra : Morten

Dato : 25-06-10 06:20

On 24 Jun., 09:30, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Nej nej nej - du må ALDRIG erstatte en backup med et raidsetup!

Hvorfor dog ikke?

Fra : Sune

Dato : 25-06-10 14:23

On Fri, 25 Jun 2010 05:19:52 -0700 (PDT), Morten <morten2000@gmail.com>
wrote:

>Hvorfor dog ikke?

Fordi en rigtig backup er kopieret i 8 eksemplarer og distribueret til
atombombesikre bunkere rundt om på kloden.

Et raid setup er som regel placeret ét sted og kan gå til i en brand
eller ved tyveri.

Mvh
Sune

Fra : N_B_DK

Dato : 05-07-10 20:22

"Morten" <morten2000@gmail.com> wrote in message
> Hvorfor dog ikke?

Fordi RAID IKKE beskytter mod slettede filer, virus osv.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Morten

Dato : 25-06-10 07:56

On 25 Jun., 15:23, Sune <*2009jan@*tdcadsl*dk> wrote:

> Fordi en rigtig backup er kopieret i 8 eksemplarer og distribueret til
> atombombesikre bunkere rundt om på kloden.
>
> Et raid setup er som regel placeret ét sted og kan gå til i en brand
> eller ved tyveri.

:) Ja okay ... det må så være afhængigt af dataens vigtighed ....