GPS på Iphone
Fra : --= Bo =--

Dato : 19-06-10 10:20

Hvordan ved jeg om min Iphone 3GS bruger GPS istedet for teledata (3G) når
jeg bruger Google maps?
Jeg kan ikke finde nogen steder i telefonen hvor jeg kan se eller
aktivere/deaktivere GPS.

BG

Fra : Chano Andersen

Dato : 19-06-10 11:52

Den 19-06-2010 11:20, --= Bo =-- skrev:

> Hvordan ved jeg om min Iphone 3GS bruger GPS istedet for teledata (3G)
> når jeg bruger Google maps?
> Jeg kan ikke finde nogen steder i telefonen hvor jeg kan se eller
> aktivere/deaktivere GPS.

Hvis præcisionen er undre ca. 20-30 meter, er der over 95% chance for,
at den har fundet positionen via GPS.

- Chano Andersen

Fra : --= Bo =--

Dato : 19-06-10 16:09

"Chano Andersen" <sunsite092009@chanoandersen.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis præcisionen er undre ca. 20-30 meter, er der over 95% chance for, at
> den har fundet positionen via GPS.
>
> - Chano Andersen

Jooo, men jeg vil nu gerne være sikker, så ikke der pludselig kommer en stor
telefonregning.

Er der ingen steder man kan se det på telefonen?

BG

Fra : Ivar

Dato : 19-06-10 17:04

--= Bo =-- skrev:

> Jooo, men jeg vil nu gerne være sikker, så ikke der pludselig kommer en stor
> telefonregning.

Det koster intet at navigere ud fra mobilsignalet. Telefonen
ved hvilken mast den er tættest på, og det er det den finder
positionen ud fra.

Ivar Magnusson

Fra : --= Bo =--

Dato : 19-06-10 19:02

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Det koster intet at navigere ud fra mobilsignalet. Telefonen
> ved hvilken mast den er tættest på, og det er det den finder
> positionen ud fra.
>

> Ivar Magnusson

Hver gang der hentes kort på Google maps, så er det 3G/tele der bruges, og
det koster penge.
Jeg har ladet mig fortælle at der er indbygget GPS i Iphonen, og bruger man
den er det gratis.
På min HTC Touch Pro2 kan jeg vælge mellem at bruge data på telefonen eller
den indbyggede GPS.

BG

Fra : Chano Andersen

Dato : 19-06-10 20:37

Den 19-06-2010 20:01, --= Bo =-- skrev:
> På min HTC Touch Pro2 kan jeg vælge mellem at bruge data på telefonen
> eller den indbyggede GPS.

Jeg tror du misforstår konceptet....

GPS modtager er en ting, den modtager positionsdata fra en række
satellitter, og er ret præcis.

Positionsbestemmelse via mobil masterne, laves ud fra en beregning af
hvilke master der er synlige for telefonen, samt hvor stærkt signalet
er/hvor lang tid det tager for signalet at komme frem og tilbage fra
mobil til mast.

Begge koncepter er, alt efter implementeringen, (Mastepositionerne kan
lagers i telefonen på forhånd, og der kan hentes data om GPS
satellitterne fra nettet) gratis at benytte til at få de aktuelle
koordinater.

Den mest normale måde mobiler navigere på nu tildags, er først at
bestemme en grov position via mobilnettets master, relevante data sendes
normalvis via nettet og en position returneres. Det er også normalt at
hente data om GPS satellitterne fra nettet (Koster data trafik) dette
kaldes ofte A-GPS, og gør det væsentligt hurtigere at få positionen, end
at vente på de samme data, fra satellitterne (Tager op til 12½ minut).

Det næste der sker, er at man viser positionen på et kort, hvilket gør
at de beregnede koordinater er brugbare. Nogle løsninger (F.eks.
Navigon, OVI Maps og Tom Tom) henter kort ned på telefonen, hvor de så
bliver liggende, her koster det ikke anden data trafik, end hvad der
eventuelt bruges til at bestemme positionen.

Andre løsninger (Google maps, eller løsninger baseret på Google maps)
henter kortene fra nettet efterhånden som der er brug for dem, og de
koster en del data trafik. Jeg plejer at få et data forbrug på ca. ½ MB
for en tur på ca. 10 km. når jeg benytter Google maps.

Så alt efter navigations løsningen, er det en god idé at overveje en
datapakke fra din teleudbyder, hvis du har planer om at bruge det meget.
Selve positionsbestemmelsen bruger ikke mere end et par kilobyte, det er
download af kort der trækker mest på regningen.

- Chano Andersen

Fra : Ivar

Dato : 19-06-10 22:22

--= Bo =-- skrev:

> Hver gang der hentes kort på Google maps, så er det 3G/tele der bruges, og
> det koster penge.

Ja, det er rigtigt, og som Chano skriver har det intet med selve
navigationen at gøre. Din iPhone henter kort, og det har igen
betydning om den bruger gps eller ej. Hvis du vil spare penge,
skal du købe et sæt kort til din iPhone.

Ivar Magnusson

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-10 21:00

--= Bo =-- wrote:
> Hvordan ved jeg om min Iphone 3GS bruger GPS istedet for teledata
> (3G) når jeg bruger Google maps?
> Jeg kan ikke finde nogen steder i telefonen hvor jeg kan se eller
> aktivere/deaktivere GPS.

Når du bruger Google til navigering, skal der downloades nye kort løbende,
da de ikke ligger på telefonen.
Derfor er telefonen nødt til at være i kontakt med internettet, og så koster
datatrafikken.
Det er muligt at købe navigeringssoftware ti Iphone fra flere udbydere via
Itunes.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-06-10 09:07

Frodo Nifinger skrev den 19-06-2010 22:00:

> [...]
> koster datatrafikken.
> Det er muligt at købe navigeringssoftware ti Iphone fra flere udbydere

Enig.

Der er fx Navigon til Iphone.
Selve kortet skal du nok først hente ned, når du er i nærheden af WiFi
(det er i hvert fald på bilnavigationen ca. 1½ Gigabyte data som skal
hentes).

Om garmin eller tomtom også findes til Iphone skal jeg ikke kunne svare på.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : --= Bo =--

Dato : 20-06-10 11:49

Takker for de oplysende indspark. )

Bruger jeg Google Maps på telefonen koster det datatrafik når der hentes
kort.
Bruger jeg TomTom m. f.eks. Europe installeret bruger jeg GPS - dog
datatrafik til lige at hente satellitoplysningerne.

Er der ingen steder i selve telefonen jeg kan se GPS info ?

Apropo datatrafik. Har jeg forstået det ret, at når jeg er på et trådløst
net f.eks. hjemme, så er det den trådløse netforbindelse der bruges til al
datatrafik.

BG

Fra : Chano Andersen

Dato : 22-06-10 22:06

Den 20-06-2010 12:48, --= Bo =-- skrev:
> Apropo datatrafik. Har jeg forstået det ret, at når jeg er på et
> trådløst net f.eks. hjemme, så er det den trådløse netforbindelse der
> bruges til al datatrafik.

Det er delvist korrekt...

Har du trådløst net hjemme, eller andre steder, kan du sætte din iPhone
op til at benytte disse til netværks trafik. Hvis iPhonen har en aktiv
trådløst netværksforbindelse, vil den automatisk bruge den til internet
adgang.

- Chano Andersen

Fra : --= Bo =--

Dato : 23-06-10 15:51

> [...]
> til at benytte disse til netværks trafik. Hvis iPhonen har en aktiv
> trådløst netværksforbindelse, vil den automatisk bruge den til internet

Takker alle for svarene - Go´ sommer. )

BG

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-06-10 12:57

Bo skrev

> Har jeg forstået det ret, at når jeg er på et trådløst net
> f.eks. hjemme, så er det den trådløse netforbindelse der
> bruges til al datatrafik.

Ja.

Mvh,

--