Min computer er langsom........
Fra : CC

Dato : 17-06-10 12:54

Det er sønnens postulat.... Suk !!
Derfor ønsker jeg forslag til hvordan maskinen kan gøres bedre/hurtigere
(den er vira og deslignende fri)

Maskinen består af:
Asus M3A78-EM motherboard med
onboard ATI HD3200 256 MB ram
CPU: AMD Athlon X2 7750 2,7 GHz
RAM: 2 x 2 MB DDR2 1GHz

Maskinen bruges til:
WOW. CS, Call of Duty, HL2
MS office
Facebook, Skype, Messenger, Ventrilo
Musik

1) Nyt grafikkort (fx. ATI HD 5450, Gforce GT220 eller et andet PCIe x16 2,0
kort)
2) Nyt motherboard
3) Ny CPU
4) Ny RAM
5) Kombination af 2, 3 og/eller 4
6) Skotte maskine (håber ikke det er svaret, da pengene er små)

Fra : Ole C

Dato : 17-06-10 13:55

CC skrev blandt andet:

> Det er sønnens postulat.... Suk !!

Det siger sådan nogle altid
Årsagen er som regel, at de selv har "svinet" pc'en til i tidens løb....

> Derfor ønsker jeg forslag til hvordan maskinen kan gøres
> bedre/hurtigere (den er vira og deslignende fri)

Hvilken tillid til dit antimalware-program...

> Maskinen består af:
> Asus M3A78-EM motherboard med
> onboard ATI HD3200 256 MB ram
> CPU: AMD Athlon X2 7750 2,7 GHz
> RAM: 2 x 2 MB DDR2 1GHz
>
> Maskinen bruges til:
> WOW. CS, Call of Duty, HL2
> MS office
> Facebook, Skype, Messenger, Ventrilo
> Musik

Det bøt kun være spillene, der er problemer med.
Mht. resten burde han kunne nøjes med en pc fra 1995

> [...]
> 4) Ny RAM
> 5) Kombination af 2, 3 og/eller 4
> 6) Skotte maskine (håber ikke det er svaret, da pengene er små)

I dit/jeres sted, ville jeg forhøre mig om et fornuftigt alternativ til
grafikkortet i "dk.edb.hardware.grafikkort" ud fra maskinens øvrige
bestanddele. Det er nok det bestående som udgør flaskehalsen, for der er for
eksempel rigeligt med RAM - faktisk mere end maskinen kan håndtere.
Når I så har det i hus, ville jeg lave en helt ny installation. Det tager
lidt tid, men er ofte ulejligheden værd for at få ryddet ud i resterne fra
alt det skrammel, der plejer at have været på maskiner, som teenagere har
adgang til....
Og når I så har en maskine, der er opdateret og med de grundlæggende
programmer installeret, så tag et image af harddisken, så den hurtigt (igen)
kan bringes i god, køreklar stand, næste gang den er fuld af rester fra
gamle spil etc.
Der findes mange gratis programmer til formålet - f. eks. Clone-Maxx:
http://www.pcinspector.de/CloneMaxx/info.htm?language=1
Paragon: http://www.paragon-software.com/home/db-express/features.html - og
mange andre....

--
vh
Ole C

Fra : Martin

Dato : 17-06-10 17:00

On 17-06-2010 14:55, Ole C wrote:

> [...]
> bestanddele. Det er nok det bestående som udgør flaskehalsen, for der er
> for eksempel rigeligt med RAM - faktisk mere end maskinen kan håndtere.

4MB ram, det burde den da kunne klare :P
Men ja, er helt enig - et nyt grafikkort kan gøre underværker, det er
trodsalt det der trækker det meste - om det så skal være topklassen af
grafikkort eller bare et lidt "mindre" - det er helt op til hvad der kan
være råd til.

Pengene er små, ja men hvor små - er det 200,- eller 2000,-

> [...]
> tager lidt tid, men er ofte ulejligheden værd for at få ryddet ud i
> resterne fra alt det skrammel, der plejer at have været på maskiner, som

Sku ikke kun teenagere, windows har det bare med at blive langsomt
generelt - hvis man selvfølgelig bruger den :)

> [...]
> rester fra gamle spil etc.
> Der findes mange gratis programmer til formålet - f. eks. Clone-Maxx:

Jeg har altid tænkt over om det er godt med sådan et image, hvad så med
drivere, windows updates og ellers alle andre program opdateringer - de
skal jo alligevel opdateres bagefter - og der går vel måneder/år imellem
man bruger sit image.

Fra : Ole C

Dato : 17-06-10 17:48

Martin skrev blandt andet:

> 4MB ram, det burde den da kunne klare :P

Ikke hvis det er et 32-bit styresystem...

> [...]
>
> Sku ikke kun teenagere, windows har det bare med at blive langsomt
> generelt - hvis man selvfølgelig bruger den :)

Ikke korrekt. Windows kan køre smertefrit i årevis, hvis det vedligeholdes
og maskinen ikke er "griset til" af mere eller mindre mystiske
tredjepartsprogrammer...

> [...]
> opdateringer - de skal jo alligevel opdateres bagefter - og der går
> vel måneder/år imellem man bruger sit image.

Efter det oprindelige indlæg kunne det ellers lyde, som om I burde gøre det
lidt oftere
I øvrigt skal man jo kun opdatere med det, der er kommet siden image'et blev
lavet.
Har netop restaureret en maskine, der var gåer i udu. På en time var den
opdateret og helt oppe på mærkerne. Alle data var naturligvis lagt på en
anden partition.

--
vh
Ole C

Fra : Ole C

Dato : 17-06-10 17:51

Martin skrev blandt andet:

> 4MB ram, det burde den da kunne klare :P

Først nu ser jeg, at der står 4MB RAM
Men mon ikke der menes 4 GB...

--
vh
Ole C

Fra : CC

Dato : 17-06-10 19:45

"Ole C" skrev i meddelelsen ...

> Først nu ser jeg, at der står 4MB RAM
> Men mon ikke der menes 4 GB...

Jo selvfølgelig - en mindre trykfejl fra forfatteren...

Fra : John V.

Dato : 18-06-10 19:06

Din computer er alt ligelig til wow, de andre spil kender jeg ikke.
Men, der kan ændres på opsætningen af wow, man kan fjerne skygger,
reflekser og sådan noget.
Nogle af de ændringer betyder ikke det store for interfacet, men øger
hastigheden drastisk.
Ved ændringerne står der i små beskeder hvad der eventuelt kan øge
hastigheden.
Internetforbindelse på 512/128 må være minimum, men der findes vist slet
ikke så langsomme forbindelser mere.
Derudover kan opsætningen af din router måske skulle ændres, der står en
masse om det på Blizzards hjemmeside, også for forskellige routere.
Ventrilo er et voicechat program, der mindst optager lige så meget
båndbredde som wow (op til 1Mbit), men det virker, modsat det indbyggede
som man skal slå fra.
Det man IKKE kan gøre noget ved, er at Blizzards servere ofte er
overbelastede, fordi der er for mange brugere på enkelte servere som er
mere populære, hovedsagligt på pvp servere.
Kører man wow, Facebook, Skype, Messenger og Ventrilo samtidig, kan det
sikkert også give problemer, men her er det internetforbindelsen der
skal være hurtig, det bliver den ikke af at købe en dyr ny computer.
Desuden ændre det overhovedet ikke på hastigheden at sætte et bedre
grafikkort i, kun at man kan have reflekser fra vand se længere væk og
sådan noget.
Når man logger ind, kan man vælge "Change Realm" den liste der
fremkommer viser hvor belastet hver enkelt server er, f.eks. RavenChest
er stort set altid rød, hvilket betyder meget belastet. Så er problemet
bare at man ofte har fået en masse venner lige netop på den server man
spiller på, de følger jo ikke nødvendigvis med til en anden server,, da
det ofte koster penge at skifte, selv om det af og til er gratis, netop
for at aflaste de meget brugte servere..

John

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Martin

Dato : 19-06-10 12:56

On 18-06-2010 20:05, John V. wrote:
> Din computer er alt ligelig til wow, de andre spil kender jeg ikke.

WoW er det mindst resource krævende fra den liste.

> Men, der kan ændres på opsætningen af wow, man kan fjerne skygger,
> reflekser og sådan noget.
> Nogle af de ændringer betyder ikke det store for interfacet, men øger
> hastigheden drastisk.

Der er nogle min. settings som man skal have, hvis man er endgame spiller.

Grunden er at man får nogle buffs som bliver vist med grafik, og som er
essentiale for at overleve at de bliver vist.

> Desuden ændre det overhovedet ikke på hastigheden at sætte et bedre
> grafikkort i, kun at man kan have reflekser fra vand se længere væk og
> sådan noget.

betydning - hvis man hakker rundt imens man er igang med en boss, så kan
det have fatal betydning - hvis man ikke lige får fjernet sig fra et
sted i rette tid, fordi man ikke når at se at det er på en selv.

Der er kæmpe forskel fra 10fps til 30fps

Fra : John V.

Dato : 19-06-10 17:39

Den 19-06-2010 13:55, Martin skrev:

> [...]
> sted i rette tid, fordi man ikke når at se at det er på en selv.
>
> Der er kæmpe forskel fra 10fps til 30fps

Ja, men kommunikation med serveren er langt det vigtigste. Langsom
forbindelse, eventuelt hvis serveren er overbelastet giver altid
problemer, jeg kan som regel køre 90-120 FPS på wow.med alt slået til ok
i høj opløsning, men jeg har også brugt en halv formue på grafikkort og
alt muligt andet, en framerate på 25-30 er nødvendigt og kan betyde
visse indstillinger skal ændres.

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Henning

Dato : 17-06-10 14:19

On Thu, 17 Jun 2010 13:53:46 +0200, "CC" <CC@mail.dk> wrote:

>Det er sønnens postulat.... Suk !!
>Derfor ønsker jeg forslag til hvordan maskinen kan gøres bedre/hurtigere
>(den er vira og deslignende fri)

Langsom - i forhold til hvad? Har du prøvet en frisk installation af
OS, det hjælper ofte. Hardwaren bliver jo ikke langsommere med
tiden

Fra : jk

Dato : 17-06-10 14:52

> [...]

>4) Ny RAM
>5) Kombination af 2, 3 og/eller 4
>6) Skotte maskine (håber ikke det er svaret, da pengene er små)

Et grafikkort skal nok hjælpe. Men det er jo spil, der er problemet !
(undlad at spille og problemet er løst).

Ram er der nok af. CPU skulle være god nok. Men onboard grafik har
aldrig været en stor spiller.

mvh

John

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-06-10 21:56

"CC" <CC@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> 4) Ny RAM
> 5) Kombination af 2, 3 og/eller 4
> 6) Skotte maskine (håber ikke det er svaret, da pengene er små)
Som andre skriver skal du kun udskifte grafikkort, da den ellers er rigeligt
bestykket til det nævnte.
Husker i at rydde op i midlertidige internetfiler? Jeg har set masser af
pc.er, som næsten intet kunne fordi de var sovset til med midlertidige
internetfiler. På nogen var der over 100.000.
Derudover skal I være opmærksomme på, hvilke programmer der starter op, når
computeren starter. Det er ikke usædvanligt, at der starter en masse ting,
som er helt unødvendige og kun tager resourcer. Prøv via msconfig at se
under start, om ikke der er noget i kan undvære. Det skulle være mærkeligt,
hvis ikke der er noget.

Kurt

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 20-06-10 07:00

CC wrote:
> Det er sønnens postulat.... Suk !!
> Derfor ønsker jeg forslag til hvordan maskinen kan gøres bedre/hurtigere
> [...]

Der er masser af hestekræfter i den maskine endnu så det kan udmærket
være et påskud for at få far til at spendere en ny maskine.

Det kan også være fordi der ligger nogle ting og kører i maskinen som
æder datakraften. Altså hen og rense ud i revl og krat af programmer
der ikke længere bruges. Eller simpelthen installere maskinen om.

Men inden du gør det så prøv en af online-scannerne på www.spywarefri.dk
hvor de også kan hjælpe dig hvis der er kommet rigtigt genstridigt
malware ind på maskinen. Facebook og Messenger er blevet
distributionscentraler for den slags møgprogrammer hvis man ikke er
meget kritisk med hvad der klikkes på..

Jeg går ud fra at der er kørt disk-defragmentering, ellers prøv med det
først.

Hvis den kører med Windows Vista kan du givet vinde en bedre performance
ved at opdgradere til Windows-XP eller Windows-7. (Og installere
maskinen om nu i alligevel er igang.)

/Lars

Fra : CC

Dato : 20-06-10 10:50

"CC" skrev i meddelelsen ...
> [...]
> 4) Ny RAM
> 5) Kombination af 2, 3 og/eller 4
> 6) Skotte maskine (håber ikke det er svaret, da pengene er små)
Tak for alle jeres input, som jeg har læst med stor interesse.

Jeg vil sætte et nyt PCIe grafikkort i, for at give en bedre
billedekvalitet/flere detaljer i spillene
Prisen (sønnen pris) er, at han skal rydde op i maskinen, og kopier alt hvad
han vil gemme, på en ekstern harddisk.
Herefter foretager jeg en reinstall af XP
Så må han undvære dyret imens

Fra : Ole C

Dato : 20-06-10 12:37

CC skrev blandt andet:

> [...]
> alt hvad han vil gemme, på en ekstern harddisk.
> Herefter foretager jeg en reinstall af XP

Lyder fornuftigt...

--
vh
Ole C