Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Indviklet SLR valg..
Fra : ...

Dato : 05-08-01 19:21

Hej..

Jeg går i øjeblikket med tanker om at skifte mit Pentax MZ-10 ud til et nyt
spejlreflekskamera - da det simpelthen ikke længere lever op til mine
forventninger om hva den slags kamera skal kunne:

Jeg mangler for eksempel spot-måling, bracketing og et mindre fokusfelt
(eller i det mindste valget - Pentax MZ10 har kun et .. og det fylder over
10procent af matskiven) så man nemmere og hurtigere kan fokusere på en
person i en større mænde (for nu at nævne et eksempel

Jeg kunne godt tænke mig at arbejde lidt mere med mine billeder mht
optageteknik - men synes også der at MZ10 begrænser mig en del.

Jeg tager en del billeder og ofte i forbindelse med mit job som
webdesigner - gennemsnitlig dog omkring en rulle om ugen privat (i
øjeblikket) .. men med jævne mellemrum (et par gange om måneden) bliver der
taget omkring 10 ruller om dagen i forbindelse med arbejde. (nu har i en ide
om forbruget).

Jeg har nu været ude og kigge lidt på markedet og fundet at der er to
prisklasser jeg måske bør overveje. Den ene klasse indeholder F80 og EOS30..
Den anden (noget dyrere) klasse er F100 eller EOS3..
Jeg kan umiddelbart ikke heeeelt se hvorfor jeg skulle tage den dyrere
klasse da jeg ikke helt er klar over hvad de kan bedre end de små. Men
omvendt gider jeg ikke bruge 5000 på et kamera der ikke lever op til mine
forventninger om et år. I øvrigt kan jeg da godt mærke at de to dyre
kameraer føles betydeligt dejligere at holde ved (vægt og volumen).. Men
følelesen alene er jeg ikke sikker på jeg er villig til at betale 5000kr
for - når man for eksempel bare kan købe et batterigreb til de små

Mit spørgsmål efter denne lange udredning er så.. Er der nogen der kunne
give mig nogle hints i min søgen efter det perfekte (sådan da) kamera til
mig. Nogle erfaringer med et eller flere af disse kameraer jeg har nævnt?
Nogen jeg har overset? (er det for eksempel stadig værd at overveje F90X?)..
Jeg håber i kan hjælpe mig lidt på vej.

Beklager den lange mail

Med venlig hilsen
Henrik Pedersen

Fra : Henrik Ehlert

Dato : 05-08-01 19:22

Tjaa Jeg vil anbefale en Minolta Dynax 7. Der er mange meninger om det, men
Jeg er personlig helt vild med det. Det skal jeg selvfølgelig sige, når jeg
nu har et :) Men ta et kig på det, inden du bestemmer dig...

Henrik Ehlert

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 05-08-01 20:01

Hej Henrik

Tak for dit hurtige svar og din anbefaling. Jeg vil bestemt tjekke den også.
Det eneste der umiddelbart ville være et minus ved Minolta er at udvalget i
objektiver er mere begrænset end eks. Canon og Nikon.

Henrik Pedersen

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 05-08-01 19:59

Lige en bemærkning fra mig selv..
Jeg har bemærket i tit spørger om hvilke typer billeder der bliver taget.
Det er en stor blanding. Jeg er vild med stort set alle typerne.. Dog er jeg
meget til mennesker.. og ansigter.

Henrik Pedersen

Fra : Fenger-Olesen

Dato : 05-08-01 23:20

Hej Henrik

Tjaa, her ser det ud til at du vil høre til vores favorit kamera ???
men hvis du har lidt ext. udstyr til pentax vil det nok blive en dyr løsning
at skifte til et andet mærke.
Jeg er selv meget glad for mine Olympus huse 3 og 4 Ti, men du får ikke
autofocus, men et robust og driftsikkert hus ganske manuel " du ville jo
gerne styr dine optaglser ???"
men skulle jeg se på at du bruger 360 optaglser om dagen på jobbet ville jeg
nok se mig om efter digital, eksempelvis Canon n30 "tror jeg nok det heder "
vi bruger det selv på jobbet og er ok til tryksager i magasin kvalitet op
til omk. 18 * 24

hilsen søren

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 06-08-01 06:33

Hej Søren

Tak for din anbefaling.

Jeg er dog nok for fæstet ved det "gammeldags" i at tage billeder (endnu da)
til at bruge et digitalt kamera. Jeg synes kvaliteten stadig er alt for
ringe i forhold til hvad man får ud af et rigtigt fotografi/dia - med mindre
man naturligvis vil ud og bruge VANDVITTIG mange penge på sit kamera. Det er
jeg ikke forberedt på

Men ja. Det kommer til at koste mig penge. Det er jeg med på. Det har jeg
heller ikke noget imod. Bare jeg ikke skal skifte igen om to år

Mht min månedlige tilbagevendende 360skuds-dag vil jeg jo lige sige at jeg
ikke bruger alle de billeder jeg tar. Jeg vil skyde på at ca. 40 af disse
bliver af en kvalitet jeg synes jeg kan bruge til noget. (så stor en
fejlmargin har jeg desværre

Manuelt?? ej.. jeg tror ikke jeg vil den vej. Det er for tidskrævende. Det
er jo ikke altid jeg vil have SÅ meget styr over mine skud

Men igen.. tak for din mail!

Med venlig hilsen
Henrik

Fra : McRepsej

Dato : 06-08-01 07:28

Hej Henrik.

Hvis du spørger en Canon bruger vil han selvfølgelig anbefale Canon osv.

Da selv har været Nikon bruger i 25 år vil jeg selvfølgelig også anbefale
Nikon. Og det for at se lidt længere frem.

Som du skriver er du ikke på vej over i den digitale verden, men tænk på at
der inden for de næste par år vil komme en hel del brugte Nikon D1 til salg
efter at de har lanceret Nikon D1x (som er et super kamera der som standard
leverer A4 i trykkvalitet og ved behændigt brug af PhotoShop også klarer A3.
Jeg er selv den lykkelige ejer af en nu 4 uger gl. D1x'eren).

Derfor er mit råd til dig. Køb F80'eren og nogle få men gode optikker og så
om et/to år køb en brugt D1'er til at lave dine webfoto. Ellers kan du også
nå utrolig langt med et Nikon Coolpix 995. Faktisk overvejer at købe et som
supplement til min D1x'er, da den pga. af sit design kan komme ind i kroge
og hjørner, hvor et konventionelt kamara ikke kan komme til. Eller bare kort
nævne fugle- og fiskeperspektiv.

Fenger-Olsen anbefaler Canon D30. Jeg har prøvet det og må sige at det kun i
få tilfælde kan klare omtalte kvalitet. Det skuffede mig fælt og var ikke så
lidt ringere end Fuji FinePix S1 Pro til 5.000 mere. Jeg tror ikke at det
kun var en dårlig optik der var med. Jeg har hørt andre der ikke var helt
tilfredse med den.

Hilsen

Jesper

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 06-08-01 07:40

"..." <j@k.dk> wrote in

> [...]
> over 10procent af matskiven) så man nemmere og hurtigere kan fokusere
> på en person i en større mænde (for nu at nævne et eksempel

EOS 30/33 har ikke spotmåling (10%) - der skal du op i EOS 3 (2.4%). Begge
har bracketing. Hvad mener du med et mindre fokusfelt?

Du kan sammenligne features på Canons modeller og Nikons modeller her:

   http://www02.bhphotovideo.com/FrameWork/charts/comp_canslr_1.html
   http://www01.bhphotovideo.com/FrameWork/charts/comp_nikonslr_1.html

> Jeg kunne godt tænke mig at arbejde lidt mere med mine billeder mht
> optageteknik - men synes også der at MZ10 begrænser mig en del.

Her mener du "spot-måling, bracketing og et mindre fokusfelt"?

--
Hilsen
Kenneth

Fra : EGON STICH

Dato : 05-08-01 19:37

.... <j@k.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b6d8ea3$0$44022$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
EOS30..
> Den anden (noget dyrere) klasse er F100 eller EOS3..

Tag springet, og anskaf en EOS 3.
Ligeså godt få noget der fungerer med det samme i stedet for at risikere
fejlkøb og fortrydelse.
Ganske enkelt et pragtfuldt kamera. Med tilhørende systemblitz mener jeg den
er uovertruffen og, med fare for at starte en religionskrig, slår nikon.

MVH
Egon.

Fra : KNL DtP

Dato : 06-08-01 14:22

.... <j@k.dk> skrev i en

Mit valg = Canon EOS 5 (eller nu EOS 3)

> [...]
> 10procent af matskiven) så man nemmere og hurtigere kan fokusere på en
> person i en større mænde (for nu at nævne et eksempel

Spot-måling - tjeck (kan låses til det man kigger på)
Bracketing - tjeck (+- 2 blænder med ½ blændes interval)
Fokus-felt (der er fem fokus felter der kan vælges manuelt eller med øjet!!)

>Jeg kunne godt tænke mig at arbejde lidt mere med mine billeder mht
> optageteknik - men synes også der at MZ10 begrænser mig en del.

EOS 5 er lækker at arbejde med!

> [...]
EOS30..
> Den anden (noget dyrere) klasse er F100 eller EOS3..

Med dit forbrug ville jeg vælge den lækre klasse.

> Mit spørgsmål efter denne lange udredning er så.. Er der nogen der kunne
> give mig nogle hints i min søgen efter det perfekte (sådan da) kamera til
> mig.

Tjaa, i Canon EOS 5 har jeg et lækkert og solidt kamera med tons af
indstillinger. Et rigtigt værktøj!

>Nogle erfaringer med et eller flere af disse kameraer jeg har nævnt?

Købte min i Sverige, da EOS 3 blev indført - og sparede mange penge. Har
brugt den i over to år - den er bare lækker.

> Nogen jeg har overset? (er det for eksempel stadig værd at overveje
F90X?)..
> Jeg håber i kan hjælpe mig lidt på vej.

Som før nævnt vil en Canon-mand anbefale Canon og omvendt - så om du køber
Nikon eller Canon er et fedt! De har begge mange fede kameraer og et stort
udvalg i objektiver og andet udstyr. Mit råd er at købe ét i den dyre ende,
for du vil ærge dig over at skulle opgradere om et par år - fordi den
billige ikke kunne holde til de mange ruller film eller fordi den ikke har
nok funktioner.

Prøv dig frem - få lov at holde kameraet i hånden. Et solidt kamera du kan
"kramme" i hænderne, uden der kommer knirkelyde fra plasticet er solidt!

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 06-08-01 15:27

Tusind tak.. Gode tips!

Fra : Kim Østrup

Dato : 06-08-01 20:02

.... <j@k.dk> skrev i en
> Hej..
SNIP
> [...]
nævnt?
> Nogen jeg har overset? (er det for eksempel stadig værd at overveje

Med dit forbrug bør du bevæge dig op i klasserne og købe et af
topmodellerne - og hvorfor skal du så det ?

For det første vil du gerne have en masse muligheder - disse muligheder
kan topmodellerne indfri - du vil meget hurtig mærke begrænsningerne ved
EOS30/F80 - eksempelvis vil du med F80 ikke kunne bruge ældre Nikon
objektivet - og det er ellers en fordel fordi de er billige - med Eos 30
vil du mangle ægte spot. Derudover er topmodellerne testet til mange
flere skud (100000 for F100) mens F90x_kun_er testet til 50000.

Jeg har ikke prøvet Eos3, men overvejede meget kraftigt selv at købe den
sidste år - jeg endte dog op med at købe først et F90x og senere hen et
F100. Jeg var meget fascineret af F90x - med en Mb10 på har man et
kamera af professionel kaliber - det ikke bare kunne det jeg ville ha´
det føltes også rigtig godt.

Jeg solgte det dog hurtigt til fordel for et F90x - det skal lige siges
at jeg købte F90x brugt med flere objektiver og en SB28 til - så nu
skulle jeg jo "bare" betale forskellen mellem sagsprisen på F90x og en
F100 og det gik konen med til

F100 er et suverænt kamera - det kan alt hvad jeg har brug for og så
lidt til. Autofokus er meget hurtig og præcis og kvalitetsfornemmelsen
er endnu bedre end den var/er med F90x.

En har nævnt at du kan købe en F80´er så du får dig nogle Nikon
objektiver for så senere at købe et brugt D1 eller lignende. Ideen er
måske ikke dum - men jeg vil sige - Køb det du vil ha´ fra starten - der
er sjældent penge i at sælge efter kort tid.

Mvh

Kim

Fra : TORBEN JESSEN CALLES~

Dato : 06-08-01 20:25

Hej Henrik
Jeg er bruger af et EOS 3 med en 28-135mm SIS.
det jeg vil sige er at det Eyes Control er sagen, så er man sikker på at det
rigtige sted fokuseringen ligger når det skal gå hurtigt.
Hilsen Torben