ahw <nix> wrote:
> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i
> meddelelsen
> news:1jjljia.115b1oankdqwwN%per@RQNNE.invalid...
>
> >> Desuden nytter det ikke noget at kræve brug af it i skolen bedre hvis
> >> der ikke er råd til eller mulighed for at lade alle eleverne få deres
> >> egen bærbare, sådan som han udtalte sig om.
> >
> > I øvrigt er meget af det der skrives og siges om edb i undervisningen
> > temmelig overdrevet. Generelt virker det som om man har forestillinger
> > om at man med edb kan spare lærertimer. Det skrevet af en datalog med
> > snart 20 års undervisningserfaring.
>
> Jamen, Per, dog - den tanke har jo allerede været luftet i Tanten. Det var
> vist ikke mere end en uge side at man dér skrev at man kunne spare så og
> så mange lærere, 51 vistnok, i en standardkommune (hvad det så måtte være)
> hvis man i stedet indførte IT-undervisning til eleverne så de selv kunne
> lære sig noget af de programmer der findes. Lærerne var altså overflødige
> i høj grad.
Jamen, jeg læste skam også artiklen ...
> > Ja, jeg har også haft en 4. klasse i historie [og dansk]. Til og med 3.
> > klasse havde »undervisningen« bestået i afspilningen af et kassettebånd,
> > hvor skolebogsforfatteren læste op af sin bog, mens børnene kiggede på
> > bogens billeder. Bøgerne blev uddelt ved timens start og indsamlet ved
> > timens afslutning; så kunne de jo også bruges af de to parallelklasser.
>
> Præcis det samme sker på min skole: man forestiller sig at taskebøger er
> noget skidt, fordi det belaster de stakkels smås rygge, det er besværligt
> at samle dem ind ved skoleårets slutning, så hellere et klassesæt som kan
> føres - af læreren naturligvis - til de øvrige klasser. Store mængder
> bøger som eleverne ikke kan få med hjem og evt. fordybe sig i -selvom det
> er i strid med skoleloven, da der skal være tid til fordybelse. Og skidt
> med lærernes rygge og helbred. Vi skal jo spare -og så kan vi jo blot lade
> eleverne se på nettet (hvilket indebærer at der skal være adgang til
> it-lokalerne i de pågældende timer, hvilket der ofte ikke er).
> >
> > Ja, jeg overtog en alvorligt syg lærers skema. I 4. klasse var der ikke
> > mere råd til kassettebåndet, så der skulle jeg så blot læse op af bogen.
> > Som om Frederik IVs tid fortalte om en ulvejagt i Jylland, med rejse fra
> > København over Storebælt. Klart utilfredsstillende, men at bruge en
> > bunke tid til at finde andet materiale til et fag med en time om ugen,
> > uden en ordentlig forberedelsesfaktor, syntes jeg var for langt ude.
>
> Helt enig. Jeg har netop haft et "opgør" med afdelingslederen for det
> pædagogiske center. Hun mente at vi havde en masse bøger i historie som
> eleverne kunne bruge og det udviklede sig jo ikke. (Selvom nogle af
> bøgerne er over 20 år gamle og ganske utidssvarende, rodede og
> uforståelige og som slet ikke lægger op til den afgangsprøve eleverne skal
> igennem med kilder og vurderinger m.v.). Hun nægter at indse at tiden har
> forandret sig, at historieundervisning ikke længere blot er fortællinger
> om begivenheder i fortiden, men i stedet er overvejelser over hvad
> kilderne udsiger i forhold til de historiske forhold.
> > Frederik IV? Det havde vel i den forbindelse været mere relevant at tale
> > om Holbergs København i 1720erne - Store Nordiske Krig er 10-årige nok
> > for små til.
>
> Vi kan ikke være mere enige - men desværre er der ikke lydhørhed over for
> dette på min skole i hvert fald.
Jamen - så er vi jo her helt enige
.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe