/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
316i går istå ved lave omdrejninger
Fra : Thomsen


Dato : 04-06-10 16:29

Hej,

Har en gammel BMW 316i fra 1990, som har det med at gå istå ved lave
omdrejninger.
F.eks når jeg nærmer mig et vejkryds og skal stoppe for rødt, sker de at
moteren ud efter jeg har sluppet speederen og omdrejningerne falder.

Den går dog ikke istå, når bilen står stille med tomgang.

Hvad kan jeg mon gøre?
Kan det alligevel hjælpe hvis jeg øger tomgangen? Og hvor gør jeg så det?
Der skulle vist være en skrue et sted man drejer på.

mvh Ole



 
 
Armand (04-06-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-06-10 19:11

Thomsen skrev:
> Hej,
>
> Har en gammel BMW 316i fra 1990, som har det med at gå istå ved lave
> omdrejninger.
> F.eks når jeg nærmer mig et vejkryds og skal stoppe for rødt, sker de at
> moteren ud efter jeg har sluppet speederen og omdrejningerne falder.
>
> Den går dog ikke istå, når bilen står stille med tomgang.
>
> Hvad kan jeg mon gøre?
>
Hvor længe siden er det at du har skiftet tændrør?
Er du i tvivl, så prøv at skrue ét ud og se om elektroderne måske er
ganske nedslidte => et nyt sær rør vil sikkert kunne gøre meget!

--
Armand.

Thomsen (04-06-2010)
Kommentar
Fra : Thomsen


Dato : 04-06-10 20:35


>> Hej,
>>
>> Har en gammel BMW 316i fra 1990, som har det med at gå istå ved lave
>> omdrejninger.
>> F.eks når jeg nærmer mig et vejkryds og skal stoppe for rødt, sker de at
>> moteren ud efter jeg har sluppet speederen og omdrejningerne falder.
>>
>> Den går dog ikke istå, når bilen står stille med tomgang.
>>
>> Hvad kan jeg mon gøre?
>>
> Hvor længe siden er det at du har skiftet tændrør?
> Er du i tvivl, så prøv at skrue ét ud og se om elektroderne måske er
> ganske nedslidte => et nyt sær rør vil sikkert kunne gøre meget!
>
> --
> Armand.


Det var måske en mulighed. Det må jeg tjekke.
Mener det er ca. 1½ år siden de blev skiftet.

hilsen Ole



ShutEye (04-06-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 04-06-10 20:44

> Det var måske en mulighed. Det må jeg tjekke.
> Mener det er ca. 1½ år siden de blev skiftet.

Pyt med tiden. Hvor mange km er det siden?
40Mm siger bogen om min gamle møgspand mellem skift.



Thomsen (04-06-2010)
Kommentar
Fra : Thomsen


Dato : 04-06-10 20:59


"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse
news:4c095772$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
>> Det var måske en mulighed. Det må jeg tjekke.
>> Mener det er ca. 1½ år siden de blev skiftet.
>
> Pyt med tiden. Hvor mange km er det siden?
> 40Mm siger bogen om min gamle møgspand mellem skift.
>

Det har du selvfølgelig ret i.
Det er nok kun et sted mellem 4000 og 8000 km. Så det kan nok ikke være
tændrørende.

Hvad er 40Mm?

mvh Ole



Klaus D. Mikkelsen (04-06-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 04-06-10 21:09

Thomsen skriver:
>
> Hvad er 40Mm?

Megameter
40 millioner meter, eller 40.000 km.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

ShutEye (04-06-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 04-06-10 21:19

>>> Det var måske en mulighed. Det må jeg tjekke.
>>> Mener det er ca. 1½ år siden de blev skiftet.
>>
>> Pyt med tiden. Hvor mange km er det siden?
>> 40Mm siger bogen om min gamle møgspand mellem skift.
>
> Det har du selvfølgelig ret i.
> Det er nok kun et sted mellem 4000 og 8000 km. Så det kan nok ikke være
> tændrørende.

Sikkert ikke. De sidder ret godt beskyttet (når man ikke kører).

> Hvad er 40Mm?

Min protest imod 40 kilo kilo meter :)
Og Som Klaus skriver: 40.000 km



Ib Jakobsen (04-06-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 04-06-10 21:19

Den 04-06-2010 21:59, Thomsen skrev:

>
> Hvad er 40Mm?

Nå, det. Bare en poppet måde at skrive 40.000km på. Kunne også skrives
som 4x10E7m.



--
MVH
Ib Jakobsen

ShutEye (04-06-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 04-06-10 21:24

>> Hvad er 40Mm?
>
> Nå, det. Bare en poppet måde at skrive 40.000km på. Kunne også skrives som
> 4x10E7m.

Poppet? Hmm. Du skriver også 1.000.000 kroner som 1.000 kilo kroner?
Eller skriver du bare "En million"?



Ib Jakobsen (05-06-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 05-06-10 00:07

Den 04-06-2010 22:23, ShutEye skrev:
>>> Hvad er 40Mm?
>>
>> Nå, det. Bare en poppet måde at skrive 40.000km på. Kunne også skrives som
>> 4x10E7m.
>
> Poppet? Hmm. Du skriver også 1.000.000 kroner som 1.000 kilo kroner?
> Eller skriver du bare "En million"?

Der er noget pjat at blande diverse notationer og præfiks. Det har altid
heddet f.eks et 40.000 km eftersyn. Og en million kroner.

Så blev det moderne at skulle betale "10 kilo" for en vare. Kort tid
efter ser man så en anden bruge vendingen "10kg" om et beløb af en der
ikke har fattet en skid.

Men det er sikkert en del af tiden. F.eks snakker Discovery om 2
milliarder liter vand. Det lyder da også af mere. Men vi er ude i "Dansk
sprognævn".


--
MVH
Ib Jakobsen

Ukendt (05-06-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-06-10 00:40

On 05/06/10 01.06, Ib Jakobsen wrote:
> Den 04-06-2010 22:23, ShutEye skrev:
>>>> Hvad er 40Mm?
>>>
>>> Nå, det. Bare en poppet måde at skrive 40.000km på. Kunne også
>>> skrives som
>>> 4x10E7m.
>>
>> Poppet? Hmm. Du skriver også 1.000.000 kroner som 1.000 kilo kroner?
>> Eller skriver du bare "En million"?
>
> Der er noget pjat at blande diverse notationer og præfiks. Det har altid
> heddet f.eks et 40.000 km eftersyn. Og en million kroner.
>
> Så blev det moderne at skulle betale "10 kilo" for en vare. Kort tid
> efter ser man så en anden bruge vendingen "10kg" om et beløb af en der
> ikke har fattet en skid.
>
> Men det er sikkert en del af tiden. F.eks snakker Discovery om 2
> milliarder liter vand. Det lyder da også af mere. Men vi er ude i "Dansk
> sprognævn".
>
>
Jeg tror da bare det er ShutEyes protest mod dem som konsekvent skriver
40kkm i stedet for 40.000 km.
Jeg vil give ham ret, der er ikke noget der hedder 40kkm!

--
Mvh.
Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.
Det er ikke en fejl - det er en udokumenteret feature!

Ib Jakobsen (05-06-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 05-06-10 08:31

Den 05-06-2010 01:40, Anders Sørensen skrev:

> Jeg tror da bare det er ShutEyes protest mod dem som konsekvent skriver
> 40kkm i stedet for 40.000 km.
> Jeg vil give ham ret, der er ikke noget der hedder 40kkm!

Åh ja. Den deltalje havde jeg ikke lige set. Så er han tilgivet.



--
MVH
Ib Jakobsen

ShutEye (05-06-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 05-06-10 10:02

>> Jeg tror da bare det er ShutEyes protest mod dem som konsekvent skriver
>> 40kkm i stedet for 40.000 km.
>> Jeg vil give ham ret, der er ikke noget der hedder 40kkm!
>
> Åh ja. Den deltalje havde jeg ikke lige set. Så er han tilgivet.

Pyha :P

/Ole



ShutEye (05-06-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 05-06-10 10:02

> Jeg tror da bare det er ShutEyes protest mod dem som konsekvent skriver
> 40kkm i stedet for 40.000 km.

Præcis.

> Jeg vil give ham ret, der er ikke noget der hedder 40kkm!

Nix. Men det var nu ikke meningen at der skulle blive en hel debat ud af det
:)

/Ole



alexbo (05-06-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 05-06-10 10:53


"ShutEye" skrev

> Nix. Men det var nu ikke meningen at der skulle blive en hel debat ud af
> det :)

Næh sådan har du jo sikkert altid skrevet, det må komme bag på dig at det
bemærkes som usædvanligt.

Det er måske på tide vi gør op med mange af de mærkelige betegnelser.
Min bil har en afstandstæller der måler i kilometer, med en decimal.
Den skalerer op til km, og så klister den en decimal på.
Det vil sige at den måler i hektometer, men helt tåbeligt viser den
kilometer med decimal.

At vi her i 2010 stadig bruger hestekræfter som effektenhed, selv om det er
lige så forældet som pund, pægl og træskolængder kan også undre en del.

mvh
Alex Christensen



Ib Jakobsen (05-06-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 05-06-10 13:49

Den 05-06-2010 11:52, alexbo skrev:

>
> At vi her i 2010 stadig bruger hestekræfter som effektenhed, selv om det er
> lige så forældet som pund, pægl og træskolængder kan også undre en del.

Ja, underligt. Men de fleste mener de ved hvor meget en hestekraft er.
Altså hvor meget den "vejer" hvis man kunne løfte på den. Joule er også
en af den der er svære at få indført. Kalorier sidder godt fast.



--
MVH
Ib Jakobsen

Kent Friis (05-06-2010)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 05-06-10 14:39

Den Sat, 05 Jun 2010 14:49:19 +0200 skrev Ib Jakobsen:
> Den 05-06-2010 11:52, alexbo skrev:
>
>>
>> At vi her i 2010 stadig bruger hestekræfter som effektenhed, selv om det er
>> lige så forældet som pund, pægl og træskolængder kan også undre en del.
>
> Ja, underligt. Men de fleste mener de ved hvor meget en hestekraft er.
> Altså hvor meget den "vejer" hvis man kunne løfte på den.

Mja, det er en kendt størrelse, når man ved hvor mange HK ens egen bil
har, kan man hurtigt sammenligne. Hvis man derimod skal købe en ny bil
der er opgivet i kW, og den gamle i HK, er det svært at sammenligne.
Det er et overgangsproblem som altid.

> Joule er også
> en af den der er svære at få indført. Kalorier sidder godt fast.

Der er jeg til gengæld ikke enig. Jeg aner ikke hvor meget en kalorie
er. Da jeg gik i skole lærte vi kun joule, og jeg er 33.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Ib Jakobsen (06-06-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 06-06-10 08:41

Den 05-06-2010 15:38, Kent Friis skrev:

>
> Mja, det er en kendt størrelse, når man ved hvor mange HK ens egen bil
> har, kan man hurtigt sammenligne. Hvis man derimod skal købe en ny bil
> der er opgivet i kW, og den gamle i HK, er det svært at sammenligne.
> Det er et overgangsproblem som altid.

Det er mindst 20 år siden EU bestemte at effekter skulle opgives i KW.
F.eks har mange tømrere smidt deres "4" stolper" væk, og bruger i stedet
100(95)mm.

>
>> Joule er også
>> en af den der er svære at få indført. Kalorier sidder godt fast.
>
> Der er jeg til gengæld ikke enig. Jeg aner ikke hvor meget en kalorie
> er. Da jeg gik i skole lærte vi kun joule, og jeg er 33.

Jeg er 14 år ældre og lærte også Joule i skolen. Men den dag i dag står
der Kcal (og Kjoule) på alle de madvarer jeg har i køleskabet. Og set
man bare få minutter af et af de programmer med fede mennesker i tv, så
siger de Kcal.

Nå, nu har jeg ikke tid mere. Skal lige hen efter et pund kaffe.



--
MVH
Ib Jakobsen

Kent Friis (06-06-2010)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 06-06-10 08:50

Den Sun, 06 Jun 2010 09:41:11 +0200 skrev Ib Jakobsen:
> Den 05-06-2010 15:38, Kent Friis skrev:
>
>>
>> Mja, det er en kendt størrelse, når man ved hvor mange HK ens egen bil
>> har, kan man hurtigt sammenligne. Hvis man derimod skal købe en ny bil
>> der er opgivet i kW, og den gamle i HK, er det svært at sammenligne.
>> Det er et overgangsproblem som altid.
>
> Det er mindst 20 år siden EU bestemte at effekter skulle opgives i KW.
> F.eks har mange tømrere smidt deres "4" stolper" væk, og bruger i stedet
> 100(95)mm.

Ja, og der står sikkert også kW med små bogstaver et eller andet sted i
papirerne. Men sælgeren siger HK, for det er det kunden kender.

>>> Joule er også
>>> en af den der er svære at få indført. Kalorier sidder godt fast.
>>
>> Der er jeg til gengæld ikke enig. Jeg aner ikke hvor meget en kalorie
>> er. Da jeg gik i skole lærte vi kun joule, og jeg er 33.
>
> Jeg er 14 år ældre og lærte også Joule i skolen. Men den dag i dag står
> der Kcal (og Kjoule) på alle de madvarer jeg har i køleskabet. Og set
> man bare få minutter af et af de programmer med fede mennesker i tv, så
> siger de Kcal.

Og bagefter genudsender de Matador eller lignende. Dansk TV er gået i
stå for maaange år siden.

> Nå, nu har jeg ikke tid mere. Skal lige hen efter et pund kaffe.

Det er cirka 10 kroner

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Armand (07-06-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-06-10 08:55

Ib Jakobsen skrev:
> Den 05-06-2010 15:38, Kent Friis skrev:
>
>>
>> Mja, det er en kendt størrelse, når man ved hvor mange HK ens egen bil
>> har, kan man hurtigt sammenligne. Hvis man derimod skal købe en ny bil
>> der er opgivet i kW, og den gamle i HK, er det svært at sammenligne.
>> Det er et overgangsproblem som altid.
>
> Det er mindst 20 år siden EU bestemte at effekter skulle opgives i KW.
> F.eks har mange tømrere smidt deres "4" stolper" væk, og bruger i stedet
> 100(95)mm.
>
4-4 tømmeret forsvandt allerede med indførelsen af meter-systemet i
1912, men har hængt ved i håndværkene langt frem i tiden.
I grunden eksistere de gamle tomme-mål stadig eftersom at en stor del af
de forekommende mm-dimensioner er omregnede tomme-dimensioner.
Således er 6mm (á 1/4") bolte standard selvom en 5mm-dimension ville
passe bedre i forhold til selvsagte 10mm.
12mm (á 1/2") og 16mm (á 5/8") hænger på samme måde ved som dimensioner
for rundjern; gevind og pladetykkelser i jernindustrien!

--
Armand.

alexbo (05-06-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 05-06-10 14:38


"Ib Jakobsen" skrev

> Ja, underligt. Men de fleste mener de ved hvor meget en hestekraft er.
> Altså hvor meget den "vejer" hvis man kunne løfte på den.

Ja eller det er bilsælgeren der synes at 136 heste lyder bedre end 100kW
Moment skiftede fra kgm til Nm på ingen tid simpelthen fordi 150 Nm lyder af
mere end 15kgm, og der er alligevel ingen der ved hvad det er for noget, i
hvert fald ikke bilisterne.

Det er den omvendte verden synes jeg, heste er svært at sætte i forhold til
andet, mens kilowatt er ganske enkelt.
Har man en motor på 100kW kan den lave strøm 50 kaffemaskiner på hver 2.000
watt.
Hvad kan 136 heste.

15 kgm er 15 kg på en stang på en meter, det er forholdvis enkelt.
Hvad er 150Nm.

Maxmoment er en fuldstændig tåbelig størrelse at bruge i en motordebat, men
alle er så stolte af deres diesels store maxmoment..
Der er ikke ret mange der kan forklare hvad man skal med det, der er højst
noget med at trække noget tungt.
En lille pige på 40 kg der står på en 5 m vippe påvirker den med 200 kgm
eller 2.000 Nm der er nogenlunde det samme som en 12 liters Scania kan
klare.

mvh
Alex Christensen



Armand (05-06-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-06-10 21:40

alexbo skrev:
>
>
> Maxmoment er en fuldstændig tåbelig størrelse at bruge i en motordebat, men
> alle er så stolte af deres diesels store maxmoment..
> Der er ikke ret mange der kan forklare hvad man skal med det, der er højst
> noget med at trække noget tungt.
> En lille pige på 40 kg der står på en 5 m vippe påvirker den med 200 kgm
> eller 2.000 Nm der er nogenlunde det samme som en 12 liters Scania kan
> klare.
>
En 80kg's cyklist der træder max på en 20cm pedal, leverer 16kg/m "på
krumtappen", hvilket er langt mere end de små bensin-motorer kan præstere!

--
Armand.

Ib Jakobsen (06-06-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 06-06-10 08:34

Den 05-06-2010 22:40, Armand skrev:

> En 80kg's cyklist der træder max på en 20cm pedal, leverer 16kg/m "på
> krumtappen", hvilket er langt mere end de små bensin-motorer kan præstere!


Godt eksempel. Også på det hurtigt kan gå galt og skabe forvirring. Kgm
og ikke Kg/m.



--
MVH
Ib Jakobsen

Ib Jakobsen (06-06-2010)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 06-06-10 08:31

Den 05-06-2010 15:37, alexbo skrev:



> 15 kgm er 15 kg på en stang på en meter, det er forholdvis enkelt.
> Hvad er 150Nm.

Det er for at gøre det nemmere regneteknisk. Er der tale om dynamik i
stangen og skal man regne på belastningen af stangen, så er man nød til
at skifte til Newton. Men du har ret i forklaringsmæssigt kan det ikke
ligger Kgm lige til højrefoden.


>
> Maxmoment er en fuldstændig tåbelig størrelse at bruge i en motordebat, men
> alle er så stolte af deres diesels store maxmoment..
> Der er ikke ret mange der kan forklare hvad man skal med det, der er højst
> noget med at trække noget tungt.
> En lille pige på 40 kg der står på en 5 m vippe påvirker den med 200 kgm
> eller 2.000 Nm der er nogenlunde det samme som en 12 liters Scania kan
> klare.

Jeg synes nu heller ikke det var en størrelse man snakkede om for bare
ti år siden. Nu skal den gerne med overalt. Gerne med en decimal.


--
MVH
Ib Jakobsen

Armand (05-06-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-06-10 21:35

alexbo skrev:
> "ShutEye" skrev
>
>> Nix. Men det var nu ikke meningen at der skulle blive en hel debat ud af
>> det :)
>
> Næh sådan har du jo sikkert altid skrevet, det må komme bag på dig at det
> bemærkes som usædvanligt.
>
> Det er måske på tide vi gør op med mange af de mærkelige betegnelser.
> Min bil har en afstandstæller der måler i kilometer, med en decimal.
> Den skalerer op til km, og så klister den en decimal på.
> Det vil sige at den måler i hektometer, men helt tåbeligt viser den
> kilometer med decimal.
>
Hæ - Hvor filosofisk!
Men farven gør en forskel:
Hvis alle tal var hvide på sort baggrund, havde du ret, men sidste
ciffers farvemæssige divergens gør det til en decimal og der ér jo noget
der hedder 4,2km ligesåvel som 4½km!

> At vi her i 2010 stadig bruger hestekræfter som effektenhed, selv om det er
> lige så forældet som pund, pægl og træskolængder kan også undre en del.
>
Vanens magt er stor!
Derudover er der områder hvor det internationalt accepteres at holde
fast i gamle mål - Fælg-diametre og TV-skærmstørrelser, f.eks!

--
Armand.

Klaus D. Mikkelsen (05-06-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 05-06-10 21:48

Armand skriver:
>
> Hvis alle tal var hvide på sort baggrund, havde du ret

Øøh, det er de......i min bil.

http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/3/943/8917789/dsg-51877.JPG




Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Armand (05-06-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-06-10 22:54

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>> Hvis alle tal var hvide på sort baggrund, havde du ret
>
> Øøh, det er de......i min bil.
>
> http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/3/943/8917789/dsg-51877.JPG
>
OK - Jeg var alt for traditionelt tænkende hér, for min egen har jo også
ensfarvede (orange-brune) tal på lysdisplay.
Men dér er der jo så også et decimal-tegn á et punktum :-|

--
Armand.

Troels [around 9000] (18-06-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 18-06-10 01:34

> Hvad kan jeg mon gøre?

Når nu folk er færdig med at kneppe fluer: Tomgangsregulatoren.

Troels


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408851
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste