Honninggurami
Fra : Ard Jongsma

Dato : 05-08-01 17:48

Hej

Har i noget tid haft honningguramier i et akvarie og så hos en
forhandler nogle guramier der blev solgt som honningguramier men ikke
er den klassiske type. De kom i et akvarie med en hun af de 'store'
honningguramier. Hun vil have den nye han men han har slet ikke lyst
til hende. Hun sørger dog for at de nye hunner heller ikke få en
chance. Ud af opførslen afleder jeg at de er tæt beslægtede.

De er væsentlig mindre (tre, højst fire cm), meget lyse og noget
gennemsigtige. Er der nogen som kender denne type guramier og ved om
de har et andet latinsk navn så jeg kan lede efter mere information om
dem ? Jeg købte fem og er vældig glad for dem.

Ard

Fra : Silverflame

Dato : 05-08-01 18:06

Mig bekendt findes der kun én slags Honninggurami, nemlig Colisa chuna. Og
mig bekendt bliver disse ikke større end 3-4 cm (hannen op til 5 cm.). Som
jeg forstår det, mener du at den klassiske type er større? I det tilfælde
vil jeg tro at de nye du har købt er den 'rigtige' type... Prøv evt. at
kigge på billeder af Colisa lalia, C. fasiatur og C. labiosa. Disse er de
øvrige gurami arter i slægten Colisa. Måske er den ene af dine typer en af
dem istedet...
MVH SF.

Fra : Ard

Dato : 05-08-01 19:02

On Sun, 5 Aug 2001 19:06:06 +0200, "Silverflame"
<nmt1362@vip.cybercity.dk> wrote:

> Mig bekendt findes der kun én slags Honninggurami, nemlig Colisa chuna. Og
>mig bekendt bliver disse ikke større end 3-4 cm (hannen op til 5 cm.). Som
>jeg forstår det, mener du at den klassiske type er større?

Nej, jeg har Colisa Sota/Chuna (der er mig bekendt ingen enighed om
navngivningen). De er op til 5cm, hvilket hos en lille fisk er tydelig
større end 3-4 cm. Hunnerne er leverpostejfarvede som så fint
beskrevet på St.KBH's Akvarieklubs sider
(http://users.cybercity.dk/~bkb5381/art14.html)

De nye hunner er hvide/transparante med et lyserødt/orange skær.

Ard

Fra : Morten

Dato : 05-08-01 21:08

Hejsa
Dette er direkte afskrift af Akvarie Håndbogen:

Honninggurami, Colisa Chuna

Kønsforskelle: Hunnen er også farveløs, når den er i legestmning.

Henvisning: I den handlendes akvarium er fisken som regel farveløs

Kan det være dette der er "galt"?

MvH
Morten

Fra : Silverflame

Dato : 05-08-01 22:30

> [...]
> (http://users.cybercity.dk/~bkb5381/art14.html)
>
> De nye hunner er hvide/transparante med et lyserødt/orange skær.

OK, det havde jeg så misforstået. Men i så fald vil jeg mene at der
er tale om en avlsform og ikke en selvstændig art... i dette tilfælde vil
den ikke have sit eget latinske navn. Men derfor kan det jo godt ske at der
findes information om denne variant et eller andet sted. Jeg vil nu tro at
den er meget lig alm. Honniggurami i adfærd og krav til omgivelser.
MVH SF.

Fra : Ard

Dato : 05-08-01 23:59

On Sun, 5 Aug 2001 23:29:54 +0200, "Silverflame"
> [...]

>findes information om denne variant et eller andet sted. Jeg vil nu tro at
>den er meget lig alm. Honniggurami i adfærd og krav til omgivelser.

Jo det gør den. Igen: jeg er godt bekendt med honningguramien som den
er beskrevet i litteraturen og disse fisk *er* anderledes. Du har
sikkert ret i at det er en avlsform men det er præcist derfor jeg
lavede dette indlæg. Jeg vil gerne høre fra andre som kender fisken
og har viden om den.

Ard