ahw <nix> wrote:
> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i
> meddelelsen
> news:1jjkgdd.1pderr61615oqkN%per@RQNNE.invalid...
> > Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
> >
> >> Jeg vil tro at følgende:
> >>
> >> <
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/06/03/202048.htm?rss=true>
> >>
> >> vil have en vis interesse i gruppen ...
> >
> > Og endnu en eksamens-brøler fra ministeriet:
> >
> > <
http://ing.dk/artikel/109394-afgangsproeve-om-foedekaeden-rigtigt-svar-
> > straffes-med-lav-karakter?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_cam
> > paign=ingformiddag>
>
> Jeg er undtagelsesvis fuldkommen enig med dig og min kollega i artiklen:
> Enten er spørgsmålet rigtigt eller også er det forkert. At henvise til at
> det ikke er folkeskolepensum er en bortforklaring af rang. Her er det at
> flosklen om at alle skal være "lige dumme" får god næring. I det hele
> taget er MC-opgaver noget bras - det giver ikke eleverne mulighed for at
> komme med uddybende svar og andre finurligheder - så hellere en mundtlig
> afgangsprøve også i de to fag (biologi og geografi).
> Jeg var til stede da mine elever fik deres karakterer i de to fag geografi
> og biologi, og jeg undrede mig såre over at selv elever der var udenfor
> pædagogisk rækkevidde i forhold til at forberede sig, kunne ende med
> topkarakterer. Jeg havde fx en elev om hvem jeg ved aldrig nogensinde
> åbnede en bog i det pågældende fag han kom op i i MC-opgaverne, og
> alligevel blev han ikke alene færdig på 10 minutter ved blot at
> "tilfældighedsgætte", men han fik også topkarakteren 10 for opgaven. En
> hån mod de elever der udnyttede tiden til fulde og som virkelig har været
> flittige - sådan er systemet altså, og det ville vi have uanset hvordan
> sådanne MC opgaver måtte være skruet sammen, men at lave et system der gør
> at elever der blot gætter sig frem kan få topkarakterer, er ikke i orden.
> Det er til gengæld et godt argument for at afskaffe den form for eksaminer
> /afgangsprøver.
Jeg har endnu til gode i min fagforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, at møde en der var tilhænger af multiple choice. Ved en
mundtlig eksamen kan eksaminator og censor give en nuanceret bedømmelse
af eksaminand; det er fuldstændigt umuligt med MC.
Men det virker som om politikerne ser nogle spare-perspektiver i det
her. Milliardudgifterne til udvikling af de nødvendige edb-systemer til
det, og de resultater der foreløbig har kunnet ses, tyder nu snarere på
at det er penge der er smidt direkte ud af vinduet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe