/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
EU vil sikre billig bilreparation...
Fra : Henrik B.


Dato : 27-05-10 21:14

http://nyhederne.tv2.dk/politik/article/30819201/

"EU vil sikre billig bilreparation
Torsdag d. 27. maj 2010; kl. 17:57 af jely / ritzau for TV 2 Nyhederne (opd.
d. 27/5 2010; 18:01)
Det skal være billigere for europæerne at få repareret deres biler. Derfor
laver EU-Kommissionen nu en større ændring af reglerne for autoværksteder.

Med de nye regler sætter EU allerede fra 1. juni en stopper for det udbredte
krav fra bilproducenter om, at olieskift og servicetjek skal foregå på
autoriserede værksteder for, at garantien gælder. Samtidig skal uafhængige
autoværksteder have bedre adgang til tekniske informationer om bilerne, der
er nødvendige for at udføre reparationerne, ligesom de skal have bedre
adgang til reservedele.

"Jeg er overbevist om, at de nye regler vil give konkrete fordele for
forbrugerne ved at nedbringe udgifterne til reparation og vedligeholdelse,"
siger EU's konkurrencekommissær, Joaquin Almunia.

Specielt udleveringen af tekniske informationer har i flere år været et
stridspunkt mellem bilproducenterne og EU. Blandt andet har EU ført sager
mod både Toyota, Fiat, General Motors og DaimlerChrysler for at få dem til
at udlevere oplysningerne.

Den europæiske bilistorganisation, FIA, glæder sig over de nye regler og
håber især på, at kommissionen vil holde fast i kravet om lige adgang til
tekniske informationer.

Uden de informationer er det nærmest umuligt for de uafhængige værksteder at
reparere nutidens biler, som nærmest er "computere med hjul", lyder
argumentet.

"Adgangen til tekniske informationer for uafhængige værksteder er afgørende,
hvis forbrugerne skal have gavn af en dynamisk konkurrence, frit valg og
lavere udgifter til reparation og vedligehold," skriver FIA i en kommentar
til de nye EU-regler."

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk


 
 
folmer@rasmussen.dk (27-05-2010)
Kommentar
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 27-05-10 22:13

On Thu, 27 May 2010 22:13:45 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>http://nyhederne.tv2.dk/politik/article/30819201/
>
>"EU vil sikre billig bilreparation
>Torsdag d. 27. maj 2010; kl. 17:57 af jely / ritzau for TV 2 Nyhederne (opd.
>d. 27/5 2010; 18:01)
>Det skal være billigere for europæerne at få repareret deres biler. Derfor
>laver EU-Kommissionen nu en større ændring af reglerne for autoværksteder.
>
>Med de nye regler sætter EU allerede fra 1. juni en stopper for det udbredte
>krav fra bilproducenter om, at olieskift og servicetjek skal foregå på
>autoriserede værksteder for, at garantien gælder. Samtidig skal uafhængige
>autoværksteder have bedre adgang til tekniske informationer om bilerne, der
>er nødvendige for at udføre reparationerne, ligesom de skal have bedre
>adgang til reservedele.
>
>"Jeg er overbevist om, at de nye regler vil give konkrete fordele for
>forbrugerne ved at nedbringe udgifterne til reparation og vedligeholdelse,"
>siger EU's konkurrencekommissær, Joaquin Almunia.
>
>Specielt udleveringen af tekniske informationer har i flere år været et
>stridspunkt mellem bilproducenterne og EU. Blandt andet har EU ført sager
>mod både Toyota, Fiat, General Motors og DaimlerChrysler for at få dem til
>at udlevere oplysningerne.
>
>Den europæiske bilistorganisation, FIA, glæder sig over de nye regler og
>håber især på, at kommissionen vil holde fast i kravet om lige adgang til
>tekniske informationer.
>
>Uden de informationer er det nærmest umuligt for de uafhængige værksteder at
>reparere nutidens biler, som nærmest er "computere med hjul", lyder
>argumentet.
>
>"Adgangen til tekniske informationer for uafhængige værksteder er afgørende,
>hvis forbrugerne skal have gavn af en dynamisk konkurrence, frit valg og
>lavere udgifter til reparation og vedligehold," skriver FIA i en kommentar
>til de nye EU-regler."

>--

Det er glimragende.

Min bekymring går bare på om det nogensinde bliver til noget.

Jeg synes stadig der er noget krumning på agurkerne, på trods af at
det er adskillige år siden det blev besluttet at rette dem op.

--

Venlig hilsen
Folmer

Klaus D. Mikkelsen (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 27-05-10 22:49

folmer@rasmussen.dk skriver:
>
> Jeg synes stadig der er noget krumning på agurkerne, på trods af at
> det er adskillige år siden det blev besluttet at rette dem op.

Du følger ikke rigtigt med gør du?

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article1319917.ece


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Per Henneberg Kriste~ (28-05-2010)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 28-05-10 14:33

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4BFEE8B8.C9E937F3@du.kan.finde.den...
> folmer@rasmussen.dk skriver:
>>
>> Jeg synes stadig der er noget krumning på agurkerne, på trods af at
>> det er adskillige år siden det blev besluttet at rette dem op.
>
> Du følger ikke rigtigt med gør du?
>
> http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article1319917.ece


Det kniber for ham at følge med i det hele når han både skal køre lastbil og
på værksted med østbilen :)


--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.


Klaus D. Mikkelsen (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 27-05-10 22:52

"Henrik B." skriver:
>
> Med de nye regler sætter EU allerede fra 1. juni en stopper for det udbredte
> krav fra bilproducenter om, at olieskift og servicetjek skal foregå på
> autoriserede værksteder for, at garantien gælder.

Ovenstående gælder da ikek for Danmark?

> Samtidig skal uafhængige
> autoværksteder have bedre adgang til tekniske informationer om bilerne, der
> er nødvendige for at udføre reparationerne, ligesom de skal have bedre
> adgang til reservedele.

Det fatter jeg så ikke. Skal vi der sælger andet specialiseret ydstyr
også til at udlevere al teknisk dokumentaion til vores konkurrenter,
så de kan reparere vores udstyr?




Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

alexbo (27-05-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 27-05-10 23:49


"Klaus D. Mikkelsen" skrev

>> Med de nye regler sætter EU allerede fra 1. juni en stopper for det
>> udbredte
>> krav fra bilproducenter om, at olieskift og servicetjek skal foregå på
>> autoriserede værksteder for, at garantien gælder.

> Ovenstående gælder da ikke for Danmark?

Sådan har det været de sidste 10 år.
Der er ikke noget krav i Danmark om at der skal bruges autoriseret værksted
for at garantien dækker.
Ved garantireparationer findes et sådant krav, frie værksteder kan ikke lave
garantireparationer.

> Det fatter jeg så ikke. Skal vi der sælger andet specialiseret ydstyr
> også til at udlevere al teknisk dokumentaion til vores konkurrenter,
> så de kan reparere vores udstyr?

Sandsynligvis, kunderne skal have mulighed for frit at vælge reparatør.
Teoretisk set er det kunden der skal have adgang til materialet.

mvh
Alex Christensne




Klaus D. Mikkelsen (28-05-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 28-05-10 00:03

alexbo skriver:
>
> Sådan har det været de sidste 10 år.
> Der er ikke noget krav i Danmark om at der skal bruges autoriseret værksted
> for at garantien dækker.

Altås intet nyt under solen der.

> Ved garantireparationer findes et sådant krav, frie værksteder kan ikke lave
> garantireparationer.

Klart. Hvis jeg har en garantireperation af mit fjernsyn, er det da op
til den der skal betale regningen at vælge, hvor arbejdet skal
udføres.

> Sandsynligvis, kunderne skal have mulighed for frit at vælge reparatør.
> Teoretisk set er det kunden der skal have adgang til materialet.

Fuldstændigt åndssvagt.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

KASO (29-05-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 29-05-10 00:14

>
>> Sandsynligvis, kunderne skal have mulighed for frit at vælge reparatør.
>> Teoretisk set er det kunden der skal have adgang til materialet.
>
> Fuldstændigt åndssvagt.
>

Hvorfor?

At jeg vælger at få skiftet olie og oliefilter på et uafhængigt værksted,
fritager da ikke sælgeren for ansvar, hvis el-rudehejset svigter? Hvorfor
skal en garanti/reklamationsret være afhængig af, hvor jeg får vedligeholdt
min bil - blot vedligeholdelsen ikke er årsag til en evt. fejl, som jeg
forsøger at få dækket?


Klaus D. Mikkelsen (29-05-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-05-10 06:47

KASO skriver:
>
> At jeg vælger at få skiftet olie og oliefilter på et uafhængigt værksted,
> fritager da ikke sælgeren for ansvar, hvis el-rudehejset svigter?

Korrekt

> Hvorfor
> skal en garanti/reklamationsret være afhængig af, hvor jeg får vedligeholdt
> min bil - blot vedligeholdelsen ikke er årsag til en evt. fejl, som jeg
> forsøger at få dækket?

Læs, hvad jeg skriver, i stedet for at køre ud af en helt anden
tangent.
Men jeg skal da lige skære det ud i pap for dig:

Hvis jeg køber en bil af fabrikat XX, er det selvfølgelig værksted
tilhørende fabrikat XX der bestemmer hvor jeg skal have repareret min
garantisag på min bil XX, da det er XX der skal betale for
reparationen. Kører jeg til værksted ZZ for at få lavet min
garantireparation på min XX bil, hvor XX fabrikanten har en
garantiforpligtigelse, kan du da ikke forlange at XX skal betale for
den reparation som ZZ udfører.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

KASO (29-05-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 29-05-10 18:52


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4C00AA6F.3F265EFA@du.kan.finde.den...
> KASO skriver:
>>
>> At jeg vælger at få skiftet olie og oliefilter på et uafhængigt værksted,
>> fritager da ikke sælgeren for ansvar, hvis el-rudehejset svigter?
>
> Korrekt
>
>> Hvorfor
>> skal en garanti/reklamationsret være afhængig af, hvor jeg får
>> vedligeholdt
>> min bil - blot vedligeholdelsen ikke er årsag til en evt. fejl, som jeg
>> forsøger at få dækket?
>
> Læs, hvad jeg skriver, i stedet for at køre ud af en helt anden
> tangent.
> Men jeg skal da lige skære det ud i pap for dig:
>
> Hvis jeg køber en bil af fabrikat XX, er det selvfølgelig værksted
> tilhørende fabrikat XX der bestemmer hvor jeg skal have repareret min
> garantisag på min bil XX, da det er XX der skal betale for
> reparationen. Kører jeg til værksted ZZ for at få lavet min
> garantireparation på min XX bil, hvor XX fabrikanten har en
> garantiforpligtigelse, kan du da ikke forlange at XX skal betale for
> den reparation som ZZ udfører.
>

Og deri er vi så ganske enige - men det er der mig bekendt heller ingen
nuværende eller kommende lovgivning, der vil forlange. Det vil jo være det
rene "tag-selv-bord" at lave garantisager på andres mærker....

Det var blot ikke sådan, jeg læste, hvad du skrev - men så er vi jo ganske
enige i virkeligheden


Anders Majland (28-05-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 28-05-10 08:28

>>> krav fra bilproducenter om, at olieskift og servicetjek skal foregå på
>>> autoriserede værksteder for, at garantien gælder.
>
>> Ovenstående gælder da ikke for Danmark?
>
> Sådan har det været de sidste 10 år.
> Der er ikke noget krav i Danmark om at der skal bruges autoriseret
> værksted for at garantien dækker.

Her skal der lige skelnes mellem den 2årige reklamationsret og så en
eventuel garanti der godt kan stille skrappere krav. F.eks er det meget
normalt at for at en rustgaranti gælder skal et autoriseret værksted have
lavet rustinspektioner undervejs

Men det er en jungle - har for få måneder siden haft en diskussion hvor det
autoriserede værksted ikke mente at der var mere end 12 måneders
garanti/reklamation på en reperation - fordi det var hvad importøren ville
dække for dem.... Det viste sig så at det "kun" var 11måneder og 3 uger
siden de foretog reperationen så det blev ikke nødvendigt at hive FDM ind
over ...

Btw var det bagruden på c5'en.
- Efter 1 år kunne den ikke åbnes - limet en ledning på glasset
- Efter knap 2år (dvs stadig reklamationsret) var eltråde på ruden brændt
over hvor de gik imod gummilisten - og der var brændt hul i gummilisten (fik
ruden skiftet og bagklappen omlakeret pga rust ved håndtag og
nummerpladelys)
- Og så efter yderligere knap et årm kunne ruden ikke åbnes igen... Men det
tog dem da et par timer at få klæbet en ledning på igen ... Og det var
sidstnævnte diskussionen stod omkring ....

I min bog er en bagrude ikke en sliddel som man kan undtage fra den
almindelige 3års reklamationsret med baggrund i forældelsesloven.
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Reparationer/garanti


alexbo (28-05-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 28-05-10 09:17


"Anders Majland" skrev

> Her skal der lige skelnes mellem den 2årige reklamationsret og så en
> eventuel garanti der godt kan stille skrappere krav.


a.. For nye biler, der er solgt efter 1. januar 2003 må bilforhandlere og
importører ikke kræve at alle reparationer og service bliver foretaget på
garantigivers (forhandlerens) værksted, og med originale reservedele, som
betingelse for at opretholde garantien. Kun ved garantiarbejde/reparation
eller anden form for gratis arbejde kan der stilles krav om, at der skal der
anvendes autoriseret reparatør.
b.. Reparationer under garantien kan kun afvises, hvis garantigiveren kan
bevise, at fejlen skyldes, at forbrugeren har anvendt en fejlbehæftet eller
forkert reservedel eller ikke har vedligeholdt bilen efter anbefalingerne.
Det er således ikke et krav, at eftersyn og reparationer udføres med
originale dele, hvis de anvendte dele kvalitetsmæssigt er ligeså gode.
c.. Garantigiver er forpligtet til at udlevere specificerede service- og
eftersynsplaner til de enkelte bilmodeller til uautoriserede reparatører på
samme vilkår, som de udleveres til de autoriserede reparatører.
d.. Der må ikke stilles krav om, at rustinspektioner og reparation af
skader, der er omfattet af garantien, skal foretages på forbrugernes
regning.
e.. Garanti på udskiftede dele og reparationer udført under
nyvognsgarantien følger "dansk rets almindelige regler". Dette medfører en
ny garantiforpligtelse for de pågældende dele på samme vilkår og i
tilsvarende tidsrum, som var gældende for produktet i dets helhed.
---

Det var så ikke de sidste 10 år det har været sådan kun 7.

mvh
Alex Christensen





Benny (29-05-2010)
Kommentar
Fra : Benny


Dato : 29-05-10 07:05

On 27 Maj, 23:48, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> fol...@rasmussen.dk skriver:
>
>
>
> > Jeg synes stadig der er noget krumning på agurkerne, på trods af at
> > det er adskillige år siden det blev besluttet at rette dem op.
>
> Du følger ikke rigtigt med gør du?
>
> http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article1319917.ece

Næh. Regeringens største informationskilde bliver omtalt her i
gruppen.

Benny

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408851
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste