Fået ip hos TDC; W2k - Linux
Fra : Ian Matheson

Dato : 05-08-01 15:29

Fået fast P-adresse, 80.xx.....

Nu virker mine interne 192.168.... ikke til internet mere, lun til lokalnet.

Har w2k på alle mine pcere, TDC bredbånd uden router, 10/100 hub og diverse
pcere med båbe 10 og 100 mbit netkort.

Skal jeg have en router ? Eller kan jeg gøre det sotwaremæssigt ?

Eller skal jeg bare, som jeg har tænkt mig inden længe, allerede nu kaste
mig ud i Linux på serveren ??? (Har alligevel fået fast Ip for at have min
hjemmeside hos mig selv, så er Linux vel svaret)

Og kan jeg så komme på internettet med Linux på mine w2k arbejstationer,
uden router ???

Tak for svarene

Ian Matheson
www.matheson.dk

Fra : Steen Suder

Dato : 05-08-01 16:56

Ian Matheson wrote:

> Fået fast P-adresse, 80.xx.....
>
> Nu virker mine interne 192.168.... ikke til internet mere, lun til lokalnet.

Allerede her er de fleste stået af...
Vi mangler en beskrivelse af hvorledes dit netværkssetup er.

> Har w2k på alle mine pcere, TDC bredbånd uden router, 10/100 hub og diverse
> pcere med båbe 10 og 100 mbit netkort.
>
> Skal jeg have en router ? Eller kan jeg gøre det sotwaremæssigt ?

Hvordan har det været indtil videre?

> Eller skal jeg bare, som jeg har tænkt mig inden længe, allerede nu kaste
> mig ud i Linux på serveren ??? (Har alligevel fået fast Ip for at have min
> hjemmeside hos mig selv, så er Linux vel svaret)

Du kunne jo anvende en Linux som gateway, dvs. som router. Prøv f.eks.
med Mandrake Security Single Network Firewall 7.2. Den er ret nem at
have med at gøre.

> Og kan jeg så komme på internettet med Linux på mine w2k arbejstationer,
> uden router ???

Jeg vil ikke sige at jeg er helt sikker på hvad du mener, så jeg laver
en antagelse istedet

Hvis du anvender en Linux som gateway for dit lokale netværk vil du fint
kunne gå på internettet igennem Linuxboxen.
Du vil f.eks. kunne have en webserver på en W2K bag gateway'en
(firewall) som ville kunne tilgåes udefra. Det har jeg lavet flere gange
med stor succes.

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Martin Høeg Larsen

Dato : 05-08-01 17:43

Hvis vi antager at du kun har købt en ip adresse hos tdc kan kun en pc'er
være direkte på internettet. Hvis de andre computere skal på internet, er du
nødt til at have en router, eller bruge en af dine maskiner som router.

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 05-08-01 23:17

> Nu virker mine interne 192.168.... ikke til internet mere, lun til
lokalnet.

De har aldrig duet til andet.

Mv. Flemming Nielsen