fodnote på side
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-08-01 14:56

Jeg vil gerne indsætte en fodnote på samtlige af mine sider. Til dette
vil jeg bruge SSI således at fodnoten har samme format på alle siderne.
Mit problem er fodnotens placering.
fodnoten skal gerne paceres således at den stor nederst på siden,
forstået således at hvis sidens øvrige indhold fylder mere end
browservinduets højde skal fodnoten stå efter alt indholdet, og hvis
sidens øvrige indhold fylder mindre end winduets højde skal fodnoten
blot stå i bunden af siden (altså aligneret til vinduets nederste kant).
Håber dette er forståeligt.
kan dette gøres med noget fikst CSS?
Med venlig hilsen
Lars hoffmann

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-08-01 16:08

Sun, 05 Aug 2001 15:56:21 +0200, skrev Lars Hoffmann
<larshoffmann@teleline.es>:

>Jeg vil gerne indsætte en fodnote på samtlige af mine sider. Til dette
>vil jeg bruge SSI således at fodnoten har samme format på alle siderne.
>Mit problem er fodnotens placering.

>kan dette gøres med noget fikst CSS?

Det kan lade sig gøre med CSS, problemet er bare at der vidst
ikke er nogen browsere, der understøtter det endnu...

På w3cs sider står det nævnt med flg. eksempel:
(jeg har gemt dem lokalt, man kan downloade en zipfil med css 2,
så jeg har ikke et link og siderne er svære at finde rundt på).

Står under 9.6.1 Fixed positioning:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0//EN">
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>A frame document with CSS2</TITLE>
<STYLE type="text/css">
BODY { height: 8.5in } /* Required for percentage heights
below */
#header {
position: fixed;
width: 100%;
height: 15%;
top: 0;
right: 0;
bottom: auto;
left: 0;
}
#sidebar {
position: fixed;
width: 10em;
height: auto;
top: 15%;
right: auto;
bottom: 100px;
left: 0;
}
#main {
position: fixed;
width: auto;
height: auto;
top: 15%;
right: 0;
bottom: 100px;
left: 10em;
}
#footer {
position: fixed;
width: 100%;
height: 100px;
top: auto;
right: 0;
bottom: 0;
left: 0;
}
</STYLE>
</HEAD>
<BODY>
<DIV id="header"> ... </DIV>
<DIV id="sidebar"> ... </DIV>
<DIV id="main"> ... </DIV>
<DIV id="footer"> ... </DIV>
</BODY>
</HTML>

Eksemplet skulle kunne erstatte en en top- og bundframe samt i
midten en side- og mainframe.

Leger du med det og kan få det til at fungere, så må du meget
gerne sende et link og oplyse om, hvilken browser det fungerer i.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Rettelse kan hentes på http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/oefix.exe

Fra : Wired Earp

Dato : 05-08-01 16:29

Knud Gert Ellentoft wrote:

> position: fixed;

Fixed positioning er vistnok understøttet af Opera 5+ og Mozilla 0.8+,
men det kan ikke klare den hér. Filuren skal ligge i bunden af
navigatorens viewport hvis siden ikke har meget indhold [og det kan
fixed positioning klare] men i bunden af dokumentets body hvis der ér
meget indhold [altså static positioning]. Det er noget værre noget og
det skal scriptes før det får den ønskede effekt, ligegyldig om du
anvender fixed positioning eller ej. Det kunne se sådan ud:

1] find browservinduets vertikale dimension;
2] placér filuren et stykke under denne værdi [position: absolute].
'Under' betyder selvfølgelig at den vises højere oppe.
3] read offsetHeight på dokument.body objektet;
4] hvis 3] er større end 1], placér filuren et stykke under den anden
værdi, altså den vi fandt i 3].

Gør dette onLoad, onScroll og onResize.

--
Wired Earp
Wunderbyte

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-08-01 17:32

Wired Earp wrote:

> Fixed positioning er vistnok understøttet af Opera 5+ og Mozilla 0.8+,
> men det kan ikke klare den hér.

tak for svar begge to, jeg kigger på det og melder tilbage.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-08-01 21:45

05 Aug 2001 15:28:33 GMT, skrev wiredearp*REMOVE*@wunderbyte.com
(Wired Earp):

> [...]
>det skal scriptes før det får den ønskede effekt, ligegyldig om du
>anvender fixed positioning eller ej. Det kunne se sådan ud:

Nu er vi ved at nå ud, hvor jeg ikke kan bunde, men som jeg
forstår w3c, så burde det der står i stylesheetet kunne klare
det.

Hvis man skal til at bergne en hel masse, så vil man aldrig få
det til erstatte frames.

Hvad er iøvrigt en filur? (vidstnok en is...)

med venlig hilsen
Knud

Fra : Wired Earp

Dato : 06-08-01 00:45

Knud Gert Ellentoft wrote:

>Hvis man skal til at bergne en hel masse, så vil man aldrig få
>det til erstatte frames.

Nej, det er generelt en fjollet idé. Men årsagen til at bruge det var
helt gyldig, det kunne være smart om det kunne lade sig gøre. En måde
at få et eventuelt script til at hakke mindre når displayet opdateres
[som det ellers gør når man prøver at simulere fixed positioning med
script] er at switche elementetes position paremeter efter aflæsning
af de nævnte værdier. 'static' hvis document.body.offsetHeight er
større end document.body.clientHeight [window.innerHeight] og
'absolute' hvis den er mindre. Det absolutte element placeres
stadigvæk ved script, mens det statiske indgår i sidens naturlige
flow. Så kommer der ihvertfald ikke et stykke text som hakker løs i
bunden mens man scroller ned langs siden. Bare sørg for at elementet
placeres på det rigtige sted i html strukturen.

>Hvad er iøvrigt en filur?

Det er en foo :]

--
Wired Earp