/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvad er overdrive ?
Fra : Allan M


Dato : 23-05-10 10:37

Hvad er kontakten "overdrive" til en Previa med automatgear ?
Har selvfølgelig prøvet at slå til / fra men syntes egentligt ikke der er
forskel.
Når jeg slår overdrive fra under kørsel stiger den dog et par 100 omdr/min
på omdrtæller.

Ved acc. er der umiddelbart heller ikke forskel på hvor langt den kører ud i
gearene som jeg ville ha' forventet.

Men hvad er det lige helt præcist den gør godt for ?


Allan



 
 
Armand (23-05-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-05-10 10:45

Allan M skrev:
> Hvad er kontakten "overdrive" til en Previa med automatgear ?
> Har selvfølgelig prøvet at slå til / fra men syntes egentligt ikke der
> er forskel.
> Når jeg slår overdrive fra under kørsel stiger den dog et par 100
> omdr/min på omdrtæller.
>
> Ved acc. er der umiddelbart heller ikke forskel på hvor langt den kører
> ud i gearene som jeg ville ha' forventet.
>
> Men hvad er det lige helt præcist den gør godt for ?
>
Traditionelt er overdrive et decideret tillægs-gear monteret i
forlængelse ag gearkassen og med det formål at reducere omdrejningerne
ved fast fart og betinget af monteringen var det almindeligvis elektrisk.
Tidligere var det bl.a. et af særkenderne ved GT-modeller, der til
forskel måtte regnes for at skulle køre flere touring/landevejs km's!

At omdrejningerne ligefrem stiger ved aktivering af Previa'ens overdrive
er mig uforståeligt!
Gælder dét også højgear (hvilket jeg egentlig godt er klar over,
eftersom at det er dér at man har tid til at sidde og lege med slige sager)?

--
Armand.

Klaus D. Mikkelsen (23-05-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 23-05-10 10:47

Armand skriver:
>
> Allan M skrev:
> > Når jeg slår overdrive fra under kørsel stiger den dog et par 100
> > omdr/min på omdrtæller.

> At omdrejningerne ligefrem stiger ved aktivering af Previa'ens overdrive
> er mig uforståeligt!

Læs igen....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Armand (23-05-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-05-10 11:09

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>> Allan M skrev:
>>> Når jeg slår overdrive fra under kørsel stiger den dog et par 100
>>> omdr/min på omdrtæller.
>
>> At omdrejningerne ligefrem stiger ved aktivering af Previa'ens overdrive
>> er mig uforståeligt!
>
> Læs igen....
>
Ohhh!


--
Armand.
(der godt kunne bruge et overdrive på sin 1,4HDi)

TG (23-05-2010)
Kommentar
Fra : TG


Dato : 23-05-10 10:02

On 23 Maj, 11:45, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Allan M skrev:> Hvad er kontakten "overdrive" til en Previa med automatgear ?
> > Har selvfølgelig prøvet at slå til / fra men syntes egentligt ikke der
> > er forskel.
> > Når jeg slår overdrive fra under kørsel stiger den dog et par 100
> > omdr/min på omdrtæller.
>
> > Ved acc. er der umiddelbart heller ikke forskel på hvor langt den kører
> > ud i gearene som jeg ville ha' forventet.
>
> > Men hvad er det lige helt præcist den gør godt for ?
>
> Traditionelt er overdrive et decideret tillægs-gear monteret i
> forlængelse ag gearkassen og med det formål at reducere omdrejningerne
> ved fast fart og betinget af monteringen var det almindeligvis elektrisk.
> Tidligere var det bl.a. et af særkenderne ved GT-modeller, der til
> forskel måtte regnes for at skulle køre flere touring/landevejs km's!
>

Ja, så den var det på min gample Volvo 145, en genial detaljer, sænker
støjniveauet og reducerer brændstof-forbruget.
På Land Roveren var det dog rent mekanisk, og fungerede på alle gear,
så i teorien var der 4 x 2 x 2 fremadgående og 1 x 2 x 2 bak gear. Men
eftersigende skulle man ikke lege med reduktionsgear og over-gear på
samme tid, så i praksis var der kun 12 fremadgående og 3 bak.

/TG

Armand (23-05-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-05-10 22:53

TG skrev:
>
>> Traditionelt er overdrive et decideret tillægs-gear monteret i
>> forlængelse ag gearkassen og med det formål at reducere omdrejningerne
>> ved fast fart og betinget af monteringen var det almindeligvis elektrisk.
>>
>
> Ja, så den var det på min gample Volvo 145, en genial detaljer, sænker
> støjniveauet og reducerer brændstof-forbruget.
> På Land Roveren var det dog rent mekanisk, og fungerede på alle gear,
> så i teorien var der 4 x 2 x 2 fremadgående og 1 x 2 x 2 bak gear. Men
> eftersigende skulle man ikke lege med reduktionsgear og over-gear på
> samme tid, så i praksis var der kun 12 fremadgående og 3 bak.
>


Min første oplevelse af Overdrive var også på Volvo: På min storebrors
Amazon 123GT!

--
Armand.

TG (24-05-2010)
Kommentar
Fra : TG


Dato : 24-05-10 00:42

On 23 Maj, 23:52, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> TG skrev:
>
>
>
> >> Traditionelt er overdrive et decideret tillægs-gear monteret i
> >> forlængelse ag gearkassen og med det formål at reducere omdrejningerne
> >> ved fast fart og betinget af monteringen var det almindeligvis elektrisk.
>
> > Ja, så den var det på min gample Volvo 145, en genial detaljer, sænker
> > støjniveauet og reducerer brændstof-forbruget.
> > På Land Roveren var det dog rent mekanisk, og fungerede på alle gear,
> > så i teorien var der 4 x 2 x 2 fremadgående og 1 x 2 x 2 bak gear. Men
> > eftersigende skulle man ikke lege med reduktionsgear og over-gear på
> > samme tid, så i praksis var der kun 12 fremadgående og 3 bak.
>
> Min første oplevelse af Overdrive var også på Volvo: På min storebrors
> Amazon 123GT!
>
> --
> Armand.

Det var jo også den samme (hoved-)gearkasse, og sandsynligvis også den
samme motor (B21 el. B19)

Preben (24-05-2010)
Kommentar
Fra : Preben


Dato : 24-05-10 09:55


"TG" <tg4600@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:baae6377-cc1d-4b97-b8a0-bc8e0346cbc4@c22g2000vbb.googlegroups.com...
On 23 Maj, 23:52, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> TG skrev:
>
>
>
> >> Traditionelt er overdrive et decideret tillægs-gear monteret i
> >> forlængelse ag gearkassen og med det formål at reducere omdrejningerne
> >> ved fast fart og betinget af monteringen var det almindeligvis
> >> elektrisk.
>
> > Ja, så den var det på min gample Volvo 145, en genial detaljer, sænker
> > støjniveauet og reducerer brændstof-forbruget.
> > På Land Roveren var det dog rent mekanisk, og fungerede på alle gear,
> > så i teorien var der 4 x 2 x 2 fremadgående og 1 x 2 x 2 bak gear. Men
> > eftersigende skulle man ikke lege med reduktionsgear og over-gear på
> > samme tid, så i praksis var der kun 12 fremadgående og 3 bak.
>
> Min første oplevelse af Overdrive var også på Volvo: På min storebrors
> Amazon 123GT!
>
> --
> Armand.

Det var jo også den samme (hoved-)gearkasse, og sandsynligvis også den
samme motor (B21 el. B19)

Hej
Overdrive var ofte en boks med et planet gear med friløb der sidder på
udgangen af den alm. gearkasse, mod kardanakslen.
på En Sunbeam Alpine 4cyl var det kun udgangsakslen der er er forskellig,
jeg har brugt en gearkasse fra en alm Sunbeam 1600 i en Alpine ved at bytte
akslen og overgear til den alm gearkasse..
Den elektriske model fx Volvo og engelske sportsvogne, blev skiftet
elektrisk kontakt,
men selve skiftet til overdrive/planetgear var en lille oliepumpe der blev
trukket af kardanakslen..
Gearet kan kun virke fremad pga friløbet. I Bakgear blokeres gearet !
det bør ikke kunne bruges i andet end det høje gear, og normalt er der en
kontakt i gearkassen der kun tillader indkobling i det gear,
fordi konstruktionen kun tillader et relativt begrænset moment, da
olietrykket aktiverer et bremsebånd når der skiftes til overgear..
Dette bremsebånd brænder af, hvis man bruger gearet i de små gear, min
Erfaring da jeg fik koblet det ind på alle gear.

Landrover må være helt mekanisk hvis det kan køre i alle gear..
mvh
Preben



TG (24-05-2010)
Kommentar
Fra : TG


Dato : 24-05-10 13:50

On 24 Maj, 10:54, "Preben" <ingenmail@***intetdomæne.overhovedet>
wrote:
> "TG" <tg4...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:baae6377-cc1d-4b97-b8a0-bc8e0346cbc4@c22g2000vbb.googlegroups.com...
> On 23 Maj, 23:52, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
>
>
>
>
> > TG skrev:
>
> > >> Traditionelt er overdrive et decideret tillægs-gear monteret i
> > >> forlængelse ag gearkassen og med det formål at reducere omdrejningerne
> > >> ved fast fart og betinget af monteringen var det almindeligvis
> > >> elektrisk.
>
> > > Ja, så den var det på min gample Volvo 145, en genial detaljer, sænker
> > > støjniveauet og reducerer brændstof-forbruget.
> > > På Land Roveren var det dog rent mekanisk, og fungerede på alle gear,
> > > så i teorien var der 4 x 2 x 2 fremadgående og 1 x 2 x 2 bak gear.. Men
> > > eftersigende skulle man ikke lege med reduktionsgear og over-gear på
> > > samme tid, så i praksis var der kun 12 fremadgående og 3 bak.
>
> > Min første oplevelse af Overdrive var også på Volvo: På min storebrors
> > Amazon 123GT!
>
> > --
> > Armand.
>
> Det var jo også den samme (hoved-)gearkasse, og sandsynligvis også den
> samme motor (B21 el. B19)
>
> Hej
> Overdrive var ofte en boks med et planet gear med friløb der sidder på
> udgangen af den alm. gearkasse, mod kardanakslen.
> på En Sunbeam Alpine 4cyl  var det kun udgangsakslen der er er forskellig,
> jeg har brugt en gearkasse fra en alm Sunbeam 1600 i en Alpine ved at bytte
> akslen og overgear til den alm gearkasse..
> Den elektriske model fx Volvo og engelske sportsvogne, blev skiftet
> elektrisk kontakt,
> men selve skiftet til overdrive/planetgear var en lille oliepumpe der blev
> trukket af  kardanakslen..
> Gearet kan kun virke fremad pga friløbet.  I Bakgear blokeres gearet !
>  det bør ikke kunne bruges i andet end det høje gear, og normalt er der en
> kontakt i gearkassen der kun tillader indkobling i det gear,
> fordi  konstruktionen kun tillader et relativt begrænset moment, da
> olietrykket aktiverer et bremsebånd når der skiftes  til overgear..
> Dette bremsebånd brænder af, hvis man bruger gearet i de små gear,  min
> Erfaring da jeg fik koblet det ind på alle gear.
>
> Landrover må være helt mekanisk hvis det kan køre i alle gear..
> mvh
> Preben

Ja, så vidt jeg husker også et planet-gear, men skifte mekanismen rent
mekanisk, med en ekstra gearstang. I øvrigt pokkers til arbejde at
skifte sådan en gearkasse. Sæder og bund skalle ud af bilen og dernæst
skulle +70 kg gearkasse vippes ind igennem kabinen

/TG

alexbo (23-05-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 23-05-10 11:13


"Allan M" <am@allanm.dk> skrev

> Hvad er kontakten "overdrive" til en Previa med automatgear ?
> Har selvfølgelig prøvet at slå til / fra men syntes egentligt ikke der er
> forskel.
> Når jeg slår overdrive fra under kørsel stiger den dog et par 100 omdr/min
> på omdrtæller.
> Ved acc. er der umiddelbart heller ikke forskel på hvor langt den kører ud
> i gearene som jeg ville ha' forventet.
> Men hvad er det lige helt præcist den gør godt for ?

Jeg tror ikke det er et overdrive men et lock up, en kontakt der låser
oliekoblingen fast, så bilen er i et afst gear.
At omdrejningerne stiger ved frakobling skyldes at så kan koblingen glide.

mvh
Alex Christensen



Lars G (23-05-2010)
Kommentar
Fra : Lars G


Dato : 23-05-10 11:37

On 23-05-2010 12:12, alexbo wrote:
> "Allan M"<am@allanm.dk> skrev

> Jeg tror ikke det er et overdrive men et lock up, en kontakt der låser
> oliekoblingen fast, så bilen er i et afst gear.
> At omdrejningerne stiger ved frakobling skyldes at så kan koblingen glide.
>

Så bør den køre længere på literen når den er slået til.

Lars

Allan M (23-05-2010)
Kommentar
Fra : Allan M


Dato : 23-05-10 11:42

> Så bør den køre længere på literen når den er slået til.


Søgte lidt mere på nettet og det lader til at overdrive virker som det skal.
Skulle gi' et lidt bedre forbrug på kørsel ved landevej.

Men læste mig til at den skulle være aktiveret som udgangspunkt (og det er
den) og kun slås fra
hvis man evt. kørte med læs og det kneb op ad en lang bakke.


Allan



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408851
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste