|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Software installering med Flash Installer? Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  23-05-10 16:44
 | 
 |  | 
 En god veninde har lige købt sig en ny HP 3-i-1 printer/scan/copy. Den 
 medflg. software CD er så ny, at den åbenbart har en ny ver. af Flash 
 Installer til installering af softwaren.
 De første par gange, hun prøvede at installere, stod den bare og kørte i 
 godt 6 timer uden at komme videre, hvorefter hun så ringede til mig... 
 Jeg anbefalede at tvanglsukke installeringen og hente den nyeste 
 FlashPlayer og installere den, før hun prøvede igen, hvilket hun så 
 gjorde. Og ganske rigtig... Installering gik denne gang smertefrit.
 Hendes computer er en 17" professionel HP prod. dec.2009 med Win7 
 Ultimate og printeren en PhotoSmart C4680 fra mar.2010... Utroligt det 
 skulle give så store problemer...
 Jeg har ikke den store kendskab til Win7, men åbenbart nok til, at jeg 
 alligevel kunne hjælpe, - men måske også lige så meget, fordi, jeg véd, 
 der har været store problemer med Adobe FlashPlayer 10.0.x, som var den 
 ver., der lå på maskinen. - Det gælder også på WinXP Pro og på Mac OS X. 
 Så det er da vist godt, Adobe nu får et 'hak over tuden' ved, at så 
 mange nu vil droppe Flash til fordel for HTML5. - Det kan jo være, det 
 får dem til at oppe sig noget.   mvh. Erik Richard
 -- 
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
 NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
  Jakob (23-05-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob
 | 
 Dato :  23-05-10 18:03
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 23 May 2010 17:44:17 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:
 > Jeg har ikke den store kendskab til Win7, men åbenbart nok til, at jeg 
 > alligevel kunne hjælpe, - men måske også lige så meget, fordi, jeg véd, 
 > der har været store problemer med Adobe FlashPlayer 10.0.x, som var den 
 > ver., der lå på maskinen. - Det gælder også på WinXP Pro og på Mac OS X. 
 > Så det er da vist godt, Adobe nu får et 'hak over tuden' ved, at så 
 > mange nu vil droppe Flash til fordel for HTML5. - Det kan jo være, det 
 > får dem til at oppe sig noget.   > 
 > mvh. Erik Richard
 Problemet i det tilfælde er ikke Flash som sådan men de kegler der har
 lavet CD'en. Der er ikke lavet noget den kan lave fall-back til hvis den
 ikke finder en kompatibel flashplayer, det er ikke Adobes skyld
 Og det er da vist kun Apple der vil droppe Flash.
 -- 
 /Jakob
 Battle Against Any Raid Five
http://www.baarf.com/ |  |  | 
  Ivan V. Klattrup (23-05-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivan V. Klattrup
 | 
 Dato :  23-05-10 18:26
 | 
 |  | 
 
            Jakob skrev:
 >Og det er da vist kun Apple der vil droppe Flash.
 Nej, jeg ser også frem til at skidtet er helt væk
 -- 
 Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk |  |  | 
  Erik Richard Sørense~ (23-05-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  23-05-10 20:13
 | 
 |  | 
 Jakob wrote:
 > On Sun, 23 May 2010 17:44:17 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:
 >> Jeg har ikke den store kendskab til Win7, men åbenbart nok til, at jeg 
 >> alligevel kunne hjælpe, - men måske også lige så meget, fordi, jeg véd, 
 >> der har været store problemer med Adobe FlashPlayer 10.0.x, som var den 
 >> ver., der lå på maskinen. - Det gælder også på WinXP Pro og på Mac OS X. 
 >> Så det er da vist godt, Adobe nu får et 'hak over tuden' ved, at så 
 >> mange nu vil droppe Flash til fordel for HTML5. - Det kan jo være, det 
 >> får dem til at oppe sig noget.   > 
 > Problemet i det tilfælde er ikke Flash som sådan men de kegler der har
 > lavet CD'en. Der er ikke lavet noget den kan lave fall-back til hvis den
 > ikke finder en kompatibel flashplayer, det er ikke Adobes skyld
 Ja, OK, det kan forklare noget, men ikke alt. - Hvorfor vil en nyere 
 FlashInstaller ikke kommunikere med en FlashPlayer 10.0.x, men godt med 
 en 10.1.x?
 > Og det er da vist kun Apple der vil droppe Flash.
 Nej, der er flere nu. Opera står også af på Flash, Mozilla (Firefox + 
 Thunderbird) går også med. I det sidste nyhedsbrev, jeg fik fra 
 SUN/Oracle ymter de også noget om, at de overvejer at melde fra. - Flere 
 af de store producenter af webdesignprogrammer har også været ude og 
 give Flash en bandbulle, og det seneste, jeg har læst, er at Microsoft 
 overvejer det. Og Filemaker har meldt ud, at de ikke vil lave nogen form 
 for integrationsmuligheder til Flash i deres WebCompagnon del... - Så 
 det er ikke bare Apple...
 mvh. Erik Richard
 -- 
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
 NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
   Rado (24-05-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rado
 | 
 Dato :  24-05-10 05:22
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 23 May 2010 21:13:04 +0200, Erik Richard Sørensen
 <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 >Nej, der er flere nu. Opera står også af på Flash, Mozilla (Firefox + 
 >Thunderbird) går også med. I det sidste nyhedsbrev, jeg fik fra 
 >SUN/Oracle ymter de også noget om, at de overvejer at melde fra. - Flere 
 >af de store producenter af webdesignprogrammer har også været ude og 
 >give Flash en bandbulle, og det seneste, jeg har læst, er at Microsoft 
 >overvejer det. Og Filemaker har meldt ud, at de ikke vil lave nogen form 
 >for integrationsmuligheder til Flash i deres WebCompagnon del... - Så 
 >det er ikke bare Apple...
 Hm, det er måske grunden til at jeg lige har fået et helt usandsynligt
 godt opgraderingstilbud på Swish Flashdesigner.  Undrede mig lidt over
 den uhyrligt lave pris...     -- 
 Rado
 "Den genetiske kode minder ikke om software - den ER software, 
 blot mere avanceret end noget, vi nogensinde har fundet på."
  - Bill Gates
            
             |  |  | 
   Jakob (24-05-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob
 | 
 Dato :  24-05-10 12:52
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 23 May 2010 21:13:04 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:
 > Ja, OK, det kan forklare noget, men ikke alt. - Hvorfor vil en nyere 
 > FlashInstaller ikke kommunikere med en FlashPlayer 10.0.x, men godt med 
 > en 10.1.x?
 Svært at sige uden at se selve det actionscript det drejer sig om, men det
 betragtes som bad practice kun at kode til nyeste version specielt hvis det
 er noget der skal udgives på en CD. Det kan man ikke bebrejde Flash men de
 kegler der har lavet koden. Derudover bør man altid lave en fall-back så
 hvis den ikke bliver afviklet kommer der noget standard html.
 >> Og det er da vist kun Apple der vil droppe Flash.
 > 
 > Nej, der er flere nu. Opera står også af på Flash, Mozilla (Firefox + 
 > Thunderbird) går også med. I det sidste nyhedsbrev, jeg fik fra 
 > SUN/Oracle ymter de også noget om, at de overvejer at melde fra. - Flere 
 > af de store producenter af webdesignprogrammer har også været ude og 
 > give Flash en bandbulle, og det seneste, jeg har læst, er at Microsoft 
 > overvejer det. Og Filemaker har meldt ud, at de ikke vil lave nogen form 
 > for integrationsmuligheder til Flash i deres WebCompagnon del... - Så 
 > det er ikke bare Apple...
 Microsoft hyber deres egen Silverlight men hvis de lukker af for at andre
 kan lave multimedia plug-ins til deres browser så bliver de efter al
 sandsynlighed bombet tilbage til stenalderen af samtlige konkurrenceråd og
 -styrelser i den vestlige verden.
 Hvis Mozilla skal til at lukke kræver det vel at de lukker af for deres
 kode og ændrer hele strategien med at hvemsomhelst kan lave plug-ins. Det
 er da en ny strategi fra et af de mest kendte open-source projekter.
 Opera ved jeg ikke noget om, men de af SUNs produkter der er interessante
 på consumermarkedet er jo også open-source så hvis man har lyst, og det
 tror jeg Adobe har, så kan man jo lave alle de plug-ins man gider
 -- 
 /Jakob
 Battle Against Any Raid Five
http://www.baarf.com/ |  |  | 
    Erik Richard Sørense~ (24-05-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  24-05-10 16:33
 | 
 |  | 
 Jakob wrote:
 > On Sun, 23 May 2010 21:13:04 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:
 >> Ja, OK, det kan forklare noget, men ikke alt. - Hvorfor vil en nyere 
 >> FlashInstaller ikke kommunikere med en FlashPlayer 10.0.x, men godt med 
 >> en 10.1.x?
 > 
 > Svært at sige uden at se selve det actionscript det drejer sig om, men det
 > betragtes som bad practice kun at kode til nyeste version specielt hvis det
 > er noget der skal udgives på en CD. Det kan man ikke bebrejde Flash men de
 > kegler der har lavet koden. Derudover bør man altid lave en fall-back så
 > hvis den ikke bliver afviklet kommer der noget standard html.
 Det virkede ihvertfald efter, den nyeste FlashPlayer blev installeret, 
 og det er jo hovedsagen.   - Men du har da for såvidt ret, siden HP 
 plejer at være en af dem, der såvidt muligt laver deres 
 installationsmedier bagud-kompatible. - Jeg har fx. en gammel PSC-2117 
 stående, som jeg skal have sat op, da den sagtens dækker mit behov for 
 farveudskrivning. - Den understøtter Mac helt ned til OS 8.5.1 (8.1 med 
 USB Driverkit 1.2) og Windows 98 med USB driverkit 1.0, der endda ligger 
 på 98-CD'øen, men bare ikke installeres.   - HP har så valgt nu at 
 sige, at den serie er så gammel, at de ikke længere vil lave 
 opdateringer til hverken Mac OS 10.6.x eller Window 7. Til gengæld har 
 de så beskrevet en work-around til Win7 og anbefale brug af Gutenprint 
 til OS 10.6, så en 2117 kan stadig godt bruges.   >>> Og det er da vist kun Apple der vil droppe Flash.
 >> Nej, der er flere nu. Opera står også af på Flash, Mozilla (Firefox + 
 >> Thunderbird) går også med. I det sidste nyhedsbrev, jeg fik fra 
 >> SUN/Oracle ymter de også noget om, at de overvejer at melde fra. - Flere 
 >> af de store producenter af webdesignprogrammer har også været ude og 
 >> give Flash en bandbulle, og det seneste, jeg har læst, er at Microsoft 
 >> overvejer det. Og Filemaker har meldt ud, at de ikke vil lave nogen form 
 >> for integrationsmuligheder til Flash i deres WebCompagnon del... - Så 
 >> det er ikke bare Apple...
 > 
 > Microsoft hyber deres egen Silverlight men hvis de lukker af for at andre
 > kan lave multimedia plug-ins til deres browser så bliver de efter al
 > sandsynlighed bombet tilbage til stenalderen af samtlige konkurrenceråd og
 > -styrelser i den vestlige verden.
 Jeg har aldrig prøvet Silverlight på Windows, og kun én gang på Mac OS X 
 10.5.8, og /det7 er ikke just nogen fornøjelse...
 Men det kan jo være, de har 'set lyset', nu hvor EU Domstolen har givet 
 dem et ordentligt dunk med en vognstang. - Det er ihvertfald nu muligt 
 selv at bestemme, hvilken browser, man vil installere og bruge. - Selv 
 med de seneste opd. til XPPro fik jeg pludselig mulighed for frit at 
 vælge.   - Samtidig kom der en dialog, der 'fortalte mig', at jeg jo 
 allerede brugte Firefox og Seamonkey, og hvis jeg ikke var interesseret 
 i at installere eller opdatere andre browsere, skulle jeg blot gå til 
 næste side.   > Hvis Mozilla skal til at lukke kræver det vel at de lukker af for deres
 > kode og ændrer hele strategien med at hvemsomhelst kan lave plug-ins. Det
 > er da en ny strategi fra et af de mest kendte open-source projekter.
 Jeg tror ikke, Mozilla vil gøre deres kode lukket eller proprietær, men 
 derimod vil lave det sådan, at man frit vil kunne vælge om man vil bruge 
 Flash og/eller HTML5 sideordnet - ihvertfald i en overgangsfase...
 > Opera ved jeg ikke noget om, men de af SUNs produkter der er interessante
 > på consumermarkedet er jo også open-source så hvis man har lyst, og det
 > tror jeg Adobe har, så kan man jo lave alle de plug-ins man gider
 Det kan jo godt undre, at Opera netop nu springer fra efter at have 
 vundet over MS, men det kan jo godt skyldes, at de har fundet ud af, at 
 Flash ikke er fremtiden, når Apple så tydeligt har valgt at stå af på 
 deres iPods, iPhone og ikke mindst iPad. - Opera Mobile er jo nok pt. 
 den bedste og hurtigste og bedste browser til mobilt grej - skarpt 
 forfulgt af Googles nye mobile browser. - Jeg har ikke noget mobilt 
 gre3j, hvor man kan bruge hverken Opera Mobile eller Googles, men på min 
 store MacPro med både OS X og XPPro kører den nyeste standard Opera 
 forrygende hurtig. Jeg foretrækker så Firefox og SeaMonkey, da man endnu 
 ikke fuldt ud kan styre farvesystemet på Opera, som man kan på de to 
 Mozilla browsere, da det pga. mit syn er nødvendigt, at jeg skal kunne 
 ændre på de forskellige farvevalg til både tekst og baggrunde.
 mvh. Erik Richard
 -- 
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
 NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
  Kurt B. Andersen (23-05-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kurt B. Andersen
 | 
 Dato :  23-05-10 18:28
 | 
 |  | 
 "Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i meddelelsen
 news:4bf94d51$0$32166$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
 
 printeren en PhotoSmart C4680
 
 Så må man håbe, at hun har et meget lille printbehov, da denne printer er
 billig i anskaffelse men uforskammet dyr i drift.
 Det er bl.a. lykkedes for HP at lave en sort blækpatron som kun indeholder 4
 ml!! - og alligevel koster over 100 kr.
 Det er lige før, at det er rekord.
 
 Kurt
 
 
 
 
 |  |  | 
  Erik Richard Sørense~ (23-05-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  23-05-10 20:18
 | 
 |  | 
 Kurt B. Andersen wrote:
 > "Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev:
 >> printeren en PhotoSmart C4680
 > 
 > Så må man håbe, at hun har et meget lille printbehov, da denne printer er 
 > billig i anskaffelse men uforskammet dyr i drift.
 > Det er bl.a. lykkedes for HP at lave en sort blækpatron som kun indeholder 4 
 > ml!! - og alligevel koster over 100 kr.
 > Det er lige før, at det er rekord.
 Ja, lige nu har hun et minimalt behov. - Hun har planer om senere at 
 købe en s/h laserprinter og kun bruge HP'en til lidt billeder og til 
 scanning. - For hendes vedkommende er det også pt. et pladsproblem.   mvh. Erik Richard
 -- 
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
 NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
  Allan Vebel (23-05-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Vebel
 | 
 Dato :  23-05-10 22:31
 | 
 |  | 
 
            Erik Richard Sørensen skrev:
 > at så mange nu vil droppe Flash til fordel for HTML5.
 Det varer nok mange år endnu inden html5 bliver
 almindelig.
 Det fungerer kun i den nyeste Firefox, Crome, Opera
 og andre alternative browsere, men ikke i IE 7 og 8,
 som er de mest brugte, se:
http://fdim.dk/Statistik/teknik/browserbarometer Det fungerer i IE9, som endnu ikke er repræsenteret
 på listen - og i øvrigt ikke kan installeres på XP eller
 ældre.
 Jeg husker samtidig tilbage til den tid hvor alle ventede
 på at Netscape 4 skulle dø - og IE 4 ville komme med
 en opdatering - der gik adskillige år.
 Jeg bruger ikke selv Flash, men jeg tror på at der går
 mange år før den dør, og endnu flere år inden alle er
 med på html5-bølgen.
 -- 
 Allan Vebel
http://vebel.dk  | http://html-faq.dk
http://webdesigngruppen.dk |  |  | 
  Erik Richard Sørense~ (24-05-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  24-05-10 16:05
 | 
 |  | 
 Allan Vebel wrote:
 > Erik Richard Sørensen skrev:
 >> at så mange nu vil droppe Flash til fordel for HTML5.
 > 
 > Det varer nok mange år endnu inden html5 bliver
 > almindelig.
 Det tror jeg ikke, du skal være så sikker på...
 > Det fungerer kun i den nyeste Firefox, Crome, Opera
 > og andre alternative browsere, men ikke i IE 7 og 8,
 > som er de mest brugte, se:
 > 
 > http://fdim.dk/Statistik/teknik/browserbarometer > 
 > Det fungerer i IE9, som endnu ikke er repræsenteret
 > på listen - og i øvrigt ikke kan installeres på XP eller
 > ældre.
 Jeg bruger slet ikke IE selv, og min veninde kun, når hun skal logge på 
 et bestemt skolenetværk, - ellers er det Firefox, vi begge bruger + 
 SeaMonkey for mit vedkommende.
 > Jeg husker samtidig tilbage til den tid hvor alle ventede
 > på at Netscape 4 skulle dø - og IE 4 ville komme med
 > en opdatering - der gik adskillige år.
 Ja, for 128-bits versionen af Netscape, men 56-bits versionen røg da 
 meget hurtigt ud, da US Defense Office gav lov til at alle kunne bruge 
 128-bits versionen uden tilladelse. - Jeg kan huske, jeg i sin tid måtte 
 søge om lov til at bruge 128-bits udgaven. - Det var da noget værre 
 bøvl, men jeg fik tilladelse til det, da jeg dengang havde en amerikansk 
 baseret samarbejdspartner.   > Jeg bruger ikke selv Flash, men jeg tror på at der går
 > mange år før den dør, og endnu flere år inden alle er
 > med på html5-bølgen.
 Jeg er ikke så sikker på, det vil gå så langsom denne gang... Apple har 
 jo før dannet skole, og hvis nu iPad'en bliver lige så stor en succes 
 som både iPods og iPhone, så tror jeg, det vil komme til at gå endda 
 meget hurtigt - især, hvis MS også melder helt fra...
 mvh. Erik Richard
 -- 
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
 NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
   Allan Vebel (24-05-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Vebel
 | 
 Dato :  24-05-10 20:29
 | 
 |  |  |  |  | 
    Erik Richard Sørense~ (25-05-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  25-05-10 00:43
 | 
 |  | 
 Allan Vebel wrote:
 > Erik Richard Sørensen skrev:
 >>> Det varer nok mange år endnu inden html5 bliver
 >>> almindelig.
 >> Det tror jeg ikke, du skal være så sikker på...
 > 
 > Jeg har fulgt med i webudvikling siden 1998,
 > og når man ser på hvor lang tid tidligere teknologier
 > har været undervejs, hvorfor skal jeg så ikke være
 > sikker her?
 Fordi udviklingen er accelereret uhyggeligt meget bare inden for det 
 sidste godt og vel halve års tid... Bare så sent som i sep/okt 09, var 
 der ikke ret mange 'almindelige' brugere og webdesignere, der kendte ret 
 meget til HTML5. Men siden det kom frem i slutningen af jan., at Apple 
 har droppet Flash og ikke vil udvikle Flash til brug på hverken iPod 
 Touch, iPhone eller den iPad, der blev præsenteret i januar, så har der 
 været snakket HTML5 contra Flash i stort set alle kredse.
 Og alle de nyeste browsere til Mac understøtter mig bekendt HTML5 - 
 inkl. Firefox, Camino, Opera og SeaMonkey 2. - Jeg har også lagt mærke 
 til, at flere websider, der førhen var ret tunge at danse med, nu er 
 blevet en del hurtigere, så enten har de virkelig fået optimeret også 
 til brug med Flash, men mange har samtidig HTML5 kodning. Og min 
 fornemmelse er, at browseren selv detekterer, hvad der er hvad og så 
 bruger dne bedste løsning. - Det er især tydeligt ved brug af SeaMonkey 
 1.1.18 mod SeaMonkey 2.0.4. - Stadig lige tunge i 1.1.18, men ca. 2x 
 hurtigere i 2.0.4...
 >> Jeg bruger slet ikke IE selv, og min veninde kun,
 >> når hun skal logge på et bestemt skolenetværk
 > 
 > http://fdim.dk/Statistik/teknik/browserbarometer > siger at 78 procent fortsat bruger enten IE6, 7 eller
 > 8 - resten er fordelt på andre - hvor Firefox er den
 > største af de alternative.
 Den statestik tror jeg ganske enkelt ikke på. Du skal jo regne med, at 
 mange bruger både IE og en anden browser - Opera eller Firefox. Og hvis 
 Firefox ikke er sat som std. browser i Windows, vil det stadig være IE, 
 der vil blive registreret som 'standard web browser', selvom man aldrig 
 bruger den. - Og du glemmer også her, at både den nye SeaMonkey, Firefox 
 og Opera kan skifte 'ham' så at sige, - at selvom du bruger en af de 
 tre, kan du sætte dem til at registrere som IE for at omgå "Denne side 
 kræver Internet Explorer x.xx...". - Og hvorfor nævnes kun Opera 9.x, 
 når den allerede er oppe på ver. 10.5.3?
 - Dvs., at alle tre vil vises på sådan et 'barometer' som værende IE... 
 - Jeg bruger selv det trick både på OS X og på XPPro til nogle bestemte 
 websites ved at bruge 'User Agent Switcher', hvilket jo så betyder, at 
 selv i Mac Os X vil det blive registreret som værende en IE version - 
 trods det, at IE slet ikke findes til Mac længere...
 > Prøv at sammenligne visningen af denne:
 > 
 > http://nettuts.s3.amazonaws.com/373_html5/final/index.html > 
 > i IE8 og Firefox eller andet!
 Ja, og? - Jeg bruger som sagt ikke IE i nogen som helst version, og der 
 er såvidt jeg kan se, ingen forskel i hverken Firefox 3.x Mac/Win, 
 Safari 4.x Mac/Win eller SeaMonkey 2.x Mac/Win - eller i nyeste Camino 
 til Mac. Og der er heller ingen forskel, hvis jeg sætter Opera 10.5.3 
 Mac/Win til at agere som IE 8.x, eller om den står til std. visning som 
 Opera, så jeg kan ikke se, hvad du vil sige med den side...
 mvh. Erik Richard
 -- 
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
 NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
     Allan Vebel (25-05-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Vebel
 | 
 Dato :  25-05-10 21:16
 | 
 |  | 
 
            Erik Richard Sørensen skrev:
 >> http://fdim.dk/Statistik/teknik/browserbarometer >> siger at 78 procent fortsat bruger enten IE6, 7 eller
 >> 8 - resten er fordelt på andre - hvor Firefox er den
 >> største af de alternative.
 >
 > Den statestik tror jeg ganske enkelt ikke på.
 Det er den officielle danske statistik for den slags,
 hvad ville du ellers bruge?
 > hvis Firefox ikke er sat som std. browser i Windows,
 > vil det stadig være IE, der vil blive registreret som
 > 'standard web browser', selvom man aldrig bruger
 > den.
 Det er noget vrøvl - en browser der ikke bliver brugt
 på nettet, sender ikke noget ud til statistikken.
 > jeg kan ikke se, hvad du vil sige med den side...
 Vise at de nuværende IE-versioner viser html5-sider
 meget anderledes end andre browsere, men du
 kan jo ikke se det, når du ikke har IE   -- 
 Allan Vebel
http://vebel.dk  | http://html-faq.dk
http://webdesigngruppen.dk |  |  | 
      Erik Richard Sørense~ (25-05-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  25-05-10 23:50
 | 
 |  | 
 Allan Vebel wrote:
 > Erik Richard Sørensen skrev:
 >>> http://fdim.dk/Statistik/teknik/browserbarometer >>> siger at 78 procent fortsat bruger enten IE6, 7 eller
 >>> 8 - resten er fordelt på andre - hvor Firefox er den
 >>> største af de alternative.
 >> Den statestik tror jeg ganske enkelt ikke på.
 > 
 > Det er den officielle danske statistik for den slags,
 > hvad ville du ellers bruge?
 Muligt, men det er stadig ikke en 'officiel' statestik. De eneste 
 _officielle statestikker i Danmark, man blot nogenlunde kan regne med, 
 er dem fra Danmarks Statestik... - Og helt ærlig, nok er jeg primært Mac 
 bruger, men du skal altså ikke bilde mig ind, at Safari skulle være den 
 fjerde mest brugte browser i Danmark. - Hvis det er det, må der dælme 
 være mange Windows brugere, der har valgt Safari som std. browser, - og 
 så god er den altså heller ikke.
 > 
 >> hvis Firefox ikke er sat som std. browser i Windows,
 >> vil det stadig være IE, der vil blive registreret som
 >> 'standard web browser', selvom man aldrig bruger
 >> den.
 > 
 > Det er noget vrøvl - en browser der ikke bliver brugt
 > på nettet, sender ikke noget ud til statistikken.
 Og dog... Se lige mit svar til Carl Drud. IE starter automatisk, når der 
 er opdateringer fra MS uanset, hvilken browser, der er sat som std. 
 browser. Og det er lige så sikkert, at jeg bagefter igen skal ind og 
 sætte Firefox eller SeaMonkey som std. browser efter div. MS opdateringer.
 >> jeg kan ikke se, hvad du vil sige med den side...
 > 
 > Vise at de nuværende IE-versioner viser html5-sider
 > meget anderledes end andre browsere, men du
 > kan jo ikke se det, når du ikke har IE   Ihvertfald ikke før næste større opdatering fra MS, for så kommer den 
 igen. - Den er ligesom snerler, - den er ikke til at slå ihjel.  !
 Men jeg har på fornemmelsen, hvad du mener. Jeg bruger primært SeaMonkey 
 1.1.18 på den her OS X maskine, og kan dér se, at nogle sider vises lidt 
 anderledes - bl.a. den, du henviser til, men der mangler ikke noget på 
 siderne, hvilket jeg kan se ved at åbne siderne i både SeaMonkey 1.x og 
 i fx. Firefox 3.x.
 mvh. Erik Richard
 -- 
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
 NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
       Allan Vebel (26-05-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Vebel
 | 
 Dato :  26-05-10 00:09
 | 
 |  | 
 
            Erik Richard Sørensen skrev:
 > Muligt, men det er stadig ikke en 'officiel'
 > statestik.
 Jo, der det er den der bliver brugt i alle andre'
 sammenhænge.
 > De eneste officielle statestikker i Danmark,
 > man blot nogenlunde kan regne med, er dem
 > fra Danmarks Statestik
 Har du et link til brug at browsere, så man kan
 sammenligne de to?
 > Og dog... Se lige mit svar til Carl Drud. IE starter
 > automatisk, når der er opdateringer fra MS
 > uanset, hvilken browser, der er sat som std.
 > browser.
 Så er det op til dig at bevise det   Jeg mener
 fortsat at det er noget vrøvl - en browser sender
 ikke noget ud før den er åben, og tæller derfor
 ikke med i en statistik. Bevis det modsatte, i
 stedet for bare at komme med en påstand - og en
 masse om SeaMonkey, som blot forvirrer debatten!
 -- 
 Allan Vebel
http://vebel.dk  | http://html-faq.dk
http://webdesigngruppen.dk |  |  | 
        Erik Richard Sørense~ (26-05-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  26-05-10 01:46
 | 
 |  | 
 Allan Vebel wrote:
 > Erik Richard Sørensen skrev:
 >> Muligt, men det er stadig ikke en 'officiel'
 >> statestik.
 > 
 > Jo, der det er den der bliver brugt i alle andre'
 > sammenhænge.
 Selvom det er den, der bliver brugt, gør det den jo ikke mere 
 'officiel'... - Du kunne jo fx. tage et kig på de her, - og det er 
 ganske andre tal, der kommer her...
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp
http://www.w3counter.com/globalstats.php
http://marketshare.hitslink.com/browser-market-share.aspx?qprid=0 Og du vil se, de er vidt forskellige - selv de to fra W3C, og de er 
 fuldt ud lige så 'officielle' eller 'uofficielle', som den du henviser til.
 >> De eneste officielle statestikker i Danmark,
 >> man blot nogenlunde kan regne med, er dem
 >> fra Danmarks Statestik
 > 
 > Har du et link til brug at browsere, så man kan
 > sammenligne de to?
 Jeg tænker nu mere på det officielle i statestik. - Faktisk aner jeg 
 ikke, om de laver statestik på den slags også...
 >> Og dog... Se lige mit svar til Carl Drud. IE starter
 >> automatisk, når der er opdateringer fra MS
 >> uanset, hvilken browser, der er sat som std.
 >> browser.
 > 
 > Så er det op til dig at bevise det   Jeg mener
 > fortsat at det er noget vrøvl - en browser sender
 > ikke noget ud før den er åben, og tæller derfor
 > ikke med i en statistik. Bevis det modsatte, i
 > stedet for bare at komme med en påstand - og en
 > masse om SeaMonkey, som blot forvirrer debatten!
 Tja, der er såmænd også andre browsere, der sender information ud, 
 selvom de ikke er startet op. - Det gør fx. også Safari både på Mac og 
 Windows, når Apple Software Update søger efter nye opdateringer. Selv 
 SeaMonkey og Firefox gør det, da de jo ruger samme type WebKit som 
 'kernen' i programmerne.
 Og hvad angår 'bevis', så er det for mig at se bevis nok, at der kommer 
 et IE ikon i både opd.vinduet og i proceslinien, når Microsoft Update 
 kører, selvom jeg sidder og benytter en anden browser.
 mvh. Erik Richard
 -- 
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
 NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
         Allan Vebel (27-05-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Vebel
 | 
 Dato :  27-05-10 00:27
 | 
 |  | 
 
            Erik Richard Sørensen skrev:
 > Og hvad angår 'bevis', så er det for mig at se
 > bevis nok, at der kommer et IE ikon
 Det er ikke bevis nok - jeg forventede en masse
 forskellige seriøse links til din påstand, men det
 står helt alene nu   Kommer man med hårdnakkede påstande om det
 ene eller det andet, er det en god ide at komme
 med beviser og links der understøtter det - ellers
 er der der ingen der vil tro på hvad du siger.
 Det er sådan jeg har det nu - og ingen bakker dig
 op, og hvorfor?
 -- 
 Allan Vebel
http://vebel.dk  | http://html-faq.dk
http://webdesigngruppen.dk |  |  | 
    Rado (25-05-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rado
 | 
 Dato :  25-05-10 21:30
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 24 May 2010 21:29:26 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:
 >Prøv at sammenligne visningen af denne:
 >
 >http://nettuts.s3.amazonaws.com/373_html5/final/index.html >
 >i IE8 og Firefox eller andet!
 Ja den ser ikke godt ud i IE8. Men doctype ser nu også noget
 ureglementeret ud:
 <!doctype html>
 Eller skal den være sådan i HTML5?
 -- 
 Rado
 "Den genetiske kode minder ikke om software - den ER software, 
 blot mere avanceret end noget, vi nogensinde har fundet på."
  - Bill Gates
            
             |  |  | 
     Kerim Ellentoft (25-05-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kerim Ellentoft
 | 
 Dato :  25-05-10 21:52
 | 
 |  |  |  |  | 
      Rado (26-05-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rado
 | 
 Dato :  26-05-10 07:52
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 25 May 2010 22:51:37 +0200, Kerim Ellentoft
 <kerim@mail.tele.invalid> wrote:
 >Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>  skrev :
 >
 >><!doctype html>
 >>
 >>Eller skal den være sådan i HTML5?
 >
 >Se
 >http://dev.w3.org/html5/html4-differences/#doctype OK, tak. God udvikling der simplificerer tingene en hel del. 
 -- 
 Rado
 "Den genetiske kode minder ikke om software - den ER software, 
 blot mere avanceret end noget, vi nogensinde har fundet på."
  - Bill Gates
            
             |  |  | 
  Carl Drud (25-05-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carl Drud
 | 
 Dato :  25-05-10 17:42
 | 
 |  | Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:
 
 > Og hvis Firefox ikke er sat som std. browser i Windows, vil det stadig
 > være IE, der vil blive registreret som 'standard web browser', selvom
 > man aldrig bruger den.
 
 Har du nogen dokumentation for dette?
 
 --
 Carl
 
 
 |  |  | 
  Jesper Lund (29-05-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper Lund
 | 
 Dato :  29-05-10 19:35
 | 
 |  | Erik Richard Sørensen wrote:
 
 > Tja, der er såmænd også andre browsere, der sender information ud,
 > selvom de ikke er startet op. - Det gør fx. også Safari både på Mac og
 > Windows, når Apple Software Update søger efter nye opdateringer. Selv
 > SeaMonkey og Firefox gør det, da de jo ruger samme type WebKit som
 > 'kernen' i programmerne.
 
 Statistikken laves garanteret ud fra Useragent angivelsen i HTTP GET
 headeren (på dansk: din browser fortæller webserveren hvem den er).
 
 Brugeren kan selv ændre denne Useragent streng, og i princippet kan man
 skrive IE selv om man bruger Firefox. Det er der nok ikke så mange som
 gør mere, men en grund til at gøre det kunne være at undgå tåbelige
 advarsler om at siderne kun kan vises ordentligt i IE (dr.dk gør stadig
 dette visse steder).
 
 --
 Jesper Lund
 
 
 |  |  | 
 |  |