Navne
Fra : Trine Bonne

Dato : 05-08-01 14:16

Hejsa!

Vi har netop anskaffet os følgende fisk, som vi mangler "danske"/latinske
navne på (for at vi kan finde noget læsestof):

Gibbiceps Hi Fin
Trinileatus

Desuden har vi købt nogle Corydoras schwartzi - er det den man kalder
Sortfinnet corydoras?

Er der nogle der kan hjælpe os med at finde andre navne for disse fisk, og
evt. henvise til nogle hjemmesider/bøger, hvor vi kan læse om disse?

På forhånd tak!

Mvh.

Trine & Morten

Fra : Trine Bonne

Dato : 05-08-01 18:41

Hej NG!

Da der tilsyneladende ikke er nogle, der er på nettet i dag, kan jeg lige nå
at rette mig selv.

Gibbiceps Hi Fin har vi fundet ud af vist nok hedder Pterygoplichthys
gibbiceps (Leopard Sailfin Pleco), men vi mangler stadig henvisning til
noget læsestof. Dette gælder også for trilineatus (vi havde lige fået byttet
lidt rundt på bogstaverne), som vist nok hedder Corydoras julii (Leopard
Cory Cat).

Desuden har jeg lige et tillægsspørgsmål:

Vi har netop købt 3 Nijssen dværgcichlider (1 han & 2 hunner), og 1 par
sommerfuglecichlider. Vores problem er, at den ene Nijssen-hun bliver
jagtet af den anden Nijssen-hun og af begge sommerfuglecichliderne. Hun står
derfor mest stille i toppen af den ene hjørne og "hænger" med halen. Desuden
har hun næsten helt mistet sine farver. Skal vi gøre noget, eller bør man
blot lade fiskene være?

Mvh.

Trine

Trine Bonne <trine.bonne@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:GDbb7.377$TY5.3708@news.get2net.dk...

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 06-08-01 21:20

Hej Trine.
Jeg ved ikke om jeg klare at poste denne, da mailserveren er nede. Tror din
fisk er syg. JEg snakkede med en som har masse cichlider og han siger de
ofte kan have bugvandssot. Hvis det er det, så køb noget medisin med metylen
blåt og giv alle fiskene en omgang, eller isoler den som er syg og giv den
medisinen. Hellere giv en gang for meget, end at miste dine fisk, siger nu
jeg. Min mening, der er sikkert mange som er af en anden opfattelse :)
Der kan gå op til en uge før fisken responderer på behandlingen. Men giv
behandling hurtig, for ellers så hjælper det ikke, da de indre organerne
ikke tåler at komme under det tryk som opstår pga vand i bughulen.

Angående navn:
Søg via søgemotor: corydoras'ene kan du bare skrive ind corydoras, og så
finder du fram til tekster som indeholder ordet. JEg skal prøve at finde
noget mere information, til dig.
Hilsen Ditte

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-08-01 09:12

Ditte Cecilie Simonsen <ditte@godjenta.com> skrev i en
> [...]
> behandling hurtig, for ellers så hjælper det ikke, da de indre organerne
> ikke tåler at komme under det tryk som opstår pga vand i bughulen.

Beklager Ditte, men det er ikke sandt!

Mange fisk får bugvattersot, og det kan på ingen måde kureres med
medicin indeholdende
metylenblåt.
Fiskene skal behandles med Metronidazol, enten som tabletterne
Metronidazol, som kun kan fåes, hos du læge
eller dyre-læge.
Der findes et billigere alternativ og et middel der er lettere at få fat
i, det hedder Niproprinaol.
Det kan fåes i de præperater der hedder enten Aqua-furan(dyrt) eller
Pondfuran. Man får bare 4 gange så meget
til den halve pris.

Bugvattersot skyldes nogle encellede organismer af Hexametia(mener jeg)
familien.
Organismerne findes i alle fisk, men ved stress og lign, f.eks dårlig
vand kvalitet, hvor fiskens
imun forsvar er svækket, kan de få overtaget, og sygdommen er i udbrud.
Behandles sygdommen korrekt og i tide, er fisken rask igen efter 1 uge.

Det der fysisk sker med fisken er at de encellede organismer æder fisken
op indefra, tarm systemet er det første
de går igang med.

Carsten

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 07-08-01 16:49

Hej Carsten.
Nu gjorde du mig en lille smule sur. Det er i højeste grad sandt at jeg kan
kurere fisk med bugvandssot med medisin som indeholder metylenblått - for
ellers ville min kampfisk ikke have levet i dag - og han var MEGET syg. :)
Den information jeg fandt frem til den gang, hvor jeg skulle finde
behandlingsmetode, tilsagde at bugvandssot var en bakterisygdom. Jeg slog op
i "fiskeejerens grønne bibbel" (jeg ved godt at bogen ikke hedder det, men
jeg kan ikke lige huske den rigitge tittel. - men flere akvarieforhandlere
har bogen liggende, deraf navnet), Og der stod det at bugen på fisken bliver
fylt med vand. Også ved at læse på nettet, (engelske netsider - kan ikke
huske adressen, mere - beklager) fik jeg også indikation på at det var
bakteriesygdom og at det kunne behandles med metylenblåt.
Så kan du være så sød at ikke skælde mig ud - jeg deler jo bare af den
viden, jeg har.
Og ikke gør denne strengen længre end nødvendig, for jeg tror ikke der er så
mange der har den helt store glæde af at høre på to eller tre som
skændes.....
Hilsen Ditte :)

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-08-01 23:36

> [...]
> Og ikke gør denne strengen længre end nødvendig, for jeg tror ikke der er

> mange der har den helt store glæde af at høre på to eller tre som

Jeg kan kun sige at du i så fald kan noget ingen andre kan!
Ellers osse var det ikke bugvattersot, din fisk havde.

Carsten

Fra : ole larsen

Dato : 07-08-01 23:50

Carsten Gall skrev i meddelelsen <9kpq7s$20u2$1@news.cybercity.dk>...

>Ditte Cecilie Simonsen <ditte@godjenta.com> skrev i en
>kan

Ja, den undrede også mig indtil jeg bemærkede at du skrev " som indeholder
". Havde du skrevet
"som kun indeholder" havde jeg også protesteret med det samme.

> Ellers osse var det ikke bugvattersot, din fisk havde.

Og dette er nok problemet - bugvattersot er vel ikke så nem at diagnosticere
sikkert uden at skære fiske op ?
Andre sygdomme kan også give tyk bug.

> Carsten

Men efter lidt søgninger ser det ud til at der er tale om bakterielle
infektioner m. pseudomonas og/eller ??.
Og at fiskene kan være sunde smittebærere, der så angribes i stressende ( i
videste forstand) situationer.
Helbredelseschancerne angives fra nul til helt gode (med metronidazol)

Se evt. på dancichlid - site

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-08-01 16:51

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Og dette er nok problemet - bugvattersot er vel ikke så nem at
diagnosticere
> sikkert uden at skære fiske op ?

Og endeligt er spørgsmålet om "bugvattersot" er én sygdom eller om det er et
symptom, der kan hidrøre fra flere forskellige årsager (hvilket undertegnede
tror).

mvh
Jan

Fra : Erik Berg

Dato : 08-08-01 22:33

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> wrote in message
> [...]
et
> symptom, der kan hidrøre fra flere forskellige årsager (hvilket

Som du sier er bukvannssott _ikke_ en sykdom, men et symptom. Bukvannssot
kan skyldes en rekke ulike sykdommer og tilstander. Symptomene kan oppstå
ved generell organsvikt (nyre,lever,o.l. Grunnet f.eks. feilernæring og
forgiftning.) , kreft, fiske-tuberkolose, bakterielle infeksjoner, virus og
parasitter. Symptomene skyldes væskeansamlinger/blødninger i og rundt de
indre organene. Siden det finnes mange årsaksforhold, er det vanskelig å si
noe om medisinering.
Ulike typer antibiotika blir mest brukt som medisin. Metylblått er en
relativt svak medisin, som primært brukes ved ytre sykdommer som parasitter,
bakteriell sopp, osv. Når det er sagt, har medisiner som inneholder
metylblått ofte flere andre ingredienser som har større effekt mot de indre
ikke-kroniske sykdommene nevnt over. Rask medisinering er meget viktig. Hvis
fisken allerede er svulmet opp, kan det desverre i mange tilfeller være for
sent.

Mvh
-Erik Berg

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 08-08-01 20:04

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message
Klip> Og dette er nok problemet - bugvattersot er vel ikke så nem at
diagnosticere
> sikkert uden at skære fiske op ?
> Andre sygdomme kan også give tyk bug.
Klip
> [...]
> videste forstand) situationer.
> Helbredelseschancerne angives fra nul til helt gode (med metronidazol)

Hej Ole.
Jeg er glad for at høre at der er andre som har fundet oplysninger om at
bugvandssot kan komme pga bakterie.
De som så fisken mens han var på det værste, var ikke i tvivl om at det var
snak om bugvandssot (han lignede en golfbold med pigge). Og det var da også
lige før at han endte i det kogende vand, fordi jeg ikke kunne klare at se
på at han havde det dårligt. Men så hjalp medisinen altså :)
Lige for en ordens skyld:
Da jeg købte fisken levede han ikke de bedste vilkår. Faktisk tror jeg at
han ville have været død inden nogle få dager, hvis jeg ikke havde købt ham,
for butikken havde gjort dem bummert at sætte hans glas hend i et hjørne og
så helt glemt ham. Jeg ved godt at det ikke er verdens smarteste ide at købe
en fisk, som lever under sådanne vilkår, men det sagde bare bang, da jeg
fandt ham mellem alle de tomme akvarierne. Vandet var så tykt af gamle alger
at han ikke kunne bevæge sig i det, engang. :(
Men han lever stadig i beste velgående og jeg er blevet en lille smule
klogere, og køber kun fisk fra en forhandler som jeg ved er lige så optaget
af at fiskene skal have det godt, som jeg.
Hilsen Ditte

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 08-08-01 20:04

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message
Klip
> Jeg kan kun sige at du i så fald kan noget ingen andre kan!
> Ellers osse var det ikke bugvattersot, din fisk havde.
>

> Carsten

Hej Carsten.
Jo, det var bugvandssot, og fisken lignede på en golfbold med pigge. Jeg fik
en som er vandt til at se sådanne tilfælde, til at se på fisken, så jeg er
ret sikker på at det var dette han havde pådraget sig.
Så måske kan jeg noget andre ikke kan, men det gør vel heller ikke så meget,
vel ? :)
Jeg er mest glad for at jeg reddet fisken, da det er hans skyld at jeg
begyndte med akvarier igen. Og jeg er temmelig sikker på at den hobbyen
ville have fået nådestødet, ret kraftig, hvis jeg havde mistet lige netop
den fisken - ihvert fald på daværende tidspunkt :)
Ha' en god aften
Hilsen Ditte

Fra : Ard

Dato : 09-08-01 00:46

Jeg er ikke Dansk. Er der nogen som kan fortælle mig om det i kalder
bugvandssot er det samme som det man på engelæsk kalder dropsy ?

Ard

Fra : Madsen

Dato : 09-08-01 02:21

"Ard" <ard(CutThisPart)@image.dk> skrev:

> Jeg er ikke Dansk. Er der nogen som kan fortælle mig om det i kalder
> bugvandssot er det samme som det man på engelæsk kalder dropsy ?

Tit har jeg også på engelske sider om fiskesygdomme set at der
bare står "bloat", men ordet "bloat" på engelsk betyder vel også
"opsvulmet", eller noget i den stil, så det tror jeg du har ret i.

Se evt. dette link:
<http://www.google.com/search?q=cache:nhBx-TBH2kc:exotictropicals.com/encyclo/information/freshwater_fish/Diseases.htm+Bloat+fish&hl=da>

Ordene skulle være fremhævet med farve så det er til at finde i
teksten et sted.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Ard

Dato : 09-08-01 13:05

On Thu, 9 Aug 2001 03:21:10 +0200, "Madsen" <madsens@whomail.dk>
wrote:
>Se evt. dette link:
><http://www.google.com/search?q=cache:nhBx-TBH2kc:exotictropicals.com/encyclo/information/freshwater_fish/Diseases.htm+Bloat+fish&hl=da>

Interessant link. Tak for det.

Ard

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-08-01 18:01

"Ard" <ard(CutThisPart)@image.dk> wrote in message

> Jeg er ikke Dansk. Er der nogen som kan fortælle mig om det i kalder
> bugvandssot er det samme som det man på engelæsk kalder dropsy ?

Eftesom bugvattersot næppe er én sygdom må svaret strengt logisk være
'måske'. Men hvis du spørger om 'dropsy' eller 'bloat' er det som Malawi- og
Tanganyikacichlider ofte lider af er svaret ja.

mvh
Jan

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 09-08-01 18:43

> [...]
>
> Jeg er ikke Dansk. Er der nogen som kan fortælle mig om det i kalder
> bugvandssot er det samme som det man på engelæsk kalder dropsy ?

Hej Ard.
Jo, dette er samme "sygdom".....
Hilsen Ditte

Fra : Ludo

Dato : 08-08-01 17:18

Nijssen dværgcichlider: det er sådan at de lever i små harem: Et super
revir domineret af hannen. derefter har hunnerne små territorier inde
i superreviret. og en rangorden. den hun der bliver jagtet, er lavest
i hirakiet.
Det i kan gøre er at lave nogle flere gemmesteder i akv. helst langt
fra den førende hun. Men at hun bliver helt ladt i fred, kan i nok
ikke gøre noget ved.

On Sun, 5 Aug 2001 19:40:44 +0200, "Trine Bonne"
> [...]

>har hun næsten helt mistet sine farver. Skal vi gøre noget, eller bør man

HUSK: Man kan kun komme med råd, udfra ens eget niveau