Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken film vil i anbefale?
Fra : Claus Olsen

Dato : 05-08-01 13:13

Hej NG

Jeg er ret newbie hvad angår foto, men tror da nok jeg er ved at lære det
Jeg mener da selv jeg har taget nogle ret gode billeder, de bliver lagt
op til kritik senere.
Men jeg vil gerne vide hvad film i mener der er bedst til allround
fotografiering.
Mit udstyr er:
Pentax MZ-10
Sigma 28-80 mm f:3.5-5.6 Macro
Sigma 70-300 mm f:4-5.6 APO Macro Super

I øjeblikket bruger jeg Kodak gold 400, men det kan jo nemt ske at der er en
anden der er bedre for mig.

Mvh
Claus Olsen
--
ICQ 97427770

Fra : Amund Johansen

Dato : 05-08-01 15:58

Claus Olsen wrote:

> [...]
> Sigma 70-300 mm f:4-5.6 APO Macro Super
>
> I øjeblikket bruger jeg Kodak gold 400, men det kan jo nemt ske at der er en

   Hei,
har du prøvd Fuji Superia 100 ? Evt. Sensia 100 hvis du tar
sjansen på lysbilder - da lærer du virkelig hvordan lysmåleren
virker. Jeg synes for det meste at 400 ISO ikke er noen god hastighet
- for lav hvis det virkelig er mørkt, da er f.eks Superia 800 bra.
Til normal belysning er den for rask. Dessuten er den en plage
å scanne hvis du planlegger det.

Skulle lukkertidene bli plagsomt treige med 100 ISO, betyr det
en ting - ikke skift hastighet, bruk stativ !

Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/index.html

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 05-08-01 19:52

Amund Johansen <amundjo@online.no> wrote:

[om 400 ISO]

> Dessuten er den en plage å scanne hvis du planlegger det.

Kan du uddybe den? Er 400 specialt vanskelig at scanne? Og hvorfor?

-j

--
Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Fra : Pia

Dato : 05-08-01 20:00

korn

:Pia

Fra : Amund Johansen

Dato : 05-08-01 20:09

Janus Sandsgaard wrote:

> Amund Johansen <amundjo@online.no> wrote:
>
> [om 400 ISO]

> Kan du uddybe den? Er 400 specialt vanskelig at scanne? Og hvorfor?
>
> -j

   Kodak Gold 400 er noe herk å scanne.
Vanskelige farger og dårlig på jevne ensfargete flater.
Og mye annet. Heller ikke noen "jevn" film, Superia 100
kan jeg scanne med samme instilling på alle filmene -
Gold 400 må jeg justere scanneren til for hver film, ofte
flere ganger underveis for at scanningen skal sitte.

Drittfilm !

Amund

Fra : Martin Damgård

Dato : 06-08-01 12:16

Daws Claus!

FUJI Superia 400 og Super G 800 er ganske glimrende film. Sidstnævnte kan uden
besvær speedes til 3200 ISO.

MVH
Martin