MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
XP på en maskine med Win7
Fra : Erling G

Dato : 06-05-10 21:15

Nok et mere teoretisk spgs.mål, men
kan man på en maskine med Win7 efterfølgende installere XP-pro og have en
dualboot ?

Mvh.
Er

Fra : Chano Andersen

Dato : 06-05-10 21:25

Den 06-05-2010 22:15, Erling G skrev:
> Nok et mere teoretisk spgs.mål, men
> kan man på en maskine med Win7 efterfølgende installere XP-pro og have en
> dualboot ?

Man kan hente XP mode fra Microsoft, og køre det virtualiseret, fungere
godt på ordentlig hardware, skidt på f.eks. en netbook. ;)

Det kræver dog den rigtige udgave af Win7, mener det er pro og ultimate,
der understøtter det. (Og enterprise, men der er ikke tilgængelig for
normale mennesker.)

Alternativet er at installere i omvendt rækkefølge. Først Win7, derefter
WinXP, så laver Win7 multiboot. (Har ikke testet, men antager at det
ikke er forskelligt fra Vista.)

- Chano Andersen

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 06-05-10 21:43

Chano Andersen <sunsite092009@chanoandersen.dk> skrev :

>Alternativet er at installere i omvendt rækkefølge. Først Win7, derefter
>WinXP, så laver Win7 multiboot. (Har ikke testet, men antager at det
>ikke er forskelligt fra Vista.)

Der er da vist en bøf i det svar.

XP først, så Windows 7.

Altid ældste først og nyeste sidst.
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Cykelsmeden

Dato : 06-05-10 21:55

Kerim Ellentoft skrev:

> Der er da vist en bøf i det svar.
>
> XP først, så Windows 7.
>
> Altid ældste først og nyeste sidst.

nysgerrig: hvorfor?

Jeg har da altid gjort omvendt, mestendels fordi jeg har haft ældre
apps som ikke har været glade for at køre på nye OS

finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 06-05-10 22:00

Kerim Ellentoft skrev:

> Der er da vist en bøf i det svar.
>
> XP først, så Windows 7.
>
> Altid ældste først og nyeste sidst.

parallelt med tidligere:

Jeg bruger gerne både win og lin den ene gerne virtualiseret.
Hvilken bør jeg så bruge som basis, og hvilken virtuelt?

finn

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-05-10 19:59

Den 06-05-2010 22:59, Cykelsmeden skrev:
> Jeg bruger gerne både win og lin den ene gerne virtualiseret.
> Hvilken bør jeg så bruge som basis, og hvilken virtuelt?

Det OS du har planer om at bruge som det primære OS, bør ikke være det
du kører virtualiseret.

Så hvis du har planer om at bruge længere tid i Windows, end Linux, så
er det Linux du virutalisere, og omvendt.

- Chano Andersen

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-05-10 19:58

Den 06-05-2010 22:43, Kerim Ellentoft skrev:

> Der er da vist en bøf i det svar.

Ups, ja, jeg ved sgu ikke lige hvorfor de endte i omvendt rækkefølge. :S

- Chano Andersen

Fra : Erling G

Dato : 06-05-10 21:48

"Chano Andersen" <sunsite092009@chanoandersen.dk> wrote in message
> [...]
> WinXP, så laver Win7 multiboot. (Har ikke testet, men antager at det ikke

Du mener altså ikke at det er XP der først skal være på maskinen - hvis det
skal være ?

Mvh.
Er

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-05-10 20:01

Den 06-05-2010 22:47, Erling G skrev:
> Du mener altså ikke at det er XP der først skal være på maskinen - hvis det
> skal være ?

Jo, jeg mener naturligvis at det ældste system skal installeres først, i
dette tilfælde XP.. Hvis man så ønsker trippel boot med f.eks. XP,
Vista og Win7, så installere man først XP, derefter Vista, og til sidst
Win7...

Årsagen er at det nyere OS kender til eksistensen af alle de gamle, og
kan derfor lave en fungerende multiboot opsætning, mens et ældre OS
aldrig ville kunne tage højde for et nyere, der måske fungere helt
anderledes.

- Chano Andersen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-05-10 22:49

"Erling G" <er@nomail.dk> skrev i meddelelsen
> Nok et mere teoretisk spgs.mål, men
> kan man på en maskine med Win7 efterfølgende installere XP-pro og have en
> dualboot ?

Det kan man godt, det kræver bare et særligt dualboot program, som du kan se
nærmere om her:
http://www.intowindows.com/download-easybcd-for-windows-7/

Kurt

Fra : Dr.Xerox

Dato : 07-05-10 09:55

"Erling G" <er@nomail.dk> skrev i meddelelsen
klip
> kan man på en maskine med Win7 efterfølgende installere XP-pro?
>
> Mvh.
> Er
Ja det kan du.
Som andre har fortalt XP-pro først, herefter Win7 hvis du vil have dualboot,
men det kan du klare ved:
Hvis du har 2 eller flere HDD i maskinen?
Du skal unlade dualboot, og i stedet bruge F8, den indbyggede bootmenu i
maskinen,
med den, kan du vælge hvilken HDD/OS maskinen skal boote op på.
Du har fx. Win7 på HDD-1 på C:\ og det kører godt
du vil nu gerne have XP-pro ind i maskinen også,
og den skal så installeres på HDD-2 på D:\
inden du begynder at installere på HDD-2 skal du tage
strøm / datakablet fra på HDD-1
Når installationen er ok. og XP-pro kører som den skal
slukker du maskinen og tilslutter strøm / datakablet igen til HDD-1
nu kan du boote op det system du ønsker men F8 bootmenu.
Der er kun een hage ved hele, og det er at det gendannelsespunkt som
Win7 opretter, forsvinder totalt når du booter op på XP-pro
og det gør det uanset om du bruger dualboot eller F8 bootmenu,

Mvh. Poul

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 07-05-10 12:40

Dette er forkert og vil ikke virke.
En dual boot menu skal være sat op for at virke med F8 og det gør du
ingen steder i det beskrevne.
Det ville dog være muligt med det du beskriver at bruge BIOS setup til
at bestemme hvilken HD der skulle bootes fra (findes ikke i alle
PC'er).

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Dr.Xerox

Dato : 07-05-10 20:48

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i meddelelsen
> [...]
> Det ville dog være muligt med det du beskriver at bruge BIOS setup til
> at bestemme hvilken HD der skulle bootes fra (findes ikke i alle

Hej Jens Peter

Du har sikkert ret, med det tastatur du bruger, det er der nemlig meget
forskel på.
Mit tastatur er et PS2, og F8 bringer boot menuen frem (dvs. boot fra
floppy, IDE, osv.) hvor jeg kan vælge hvad jeg vil med piletasterne.
Og skal jeg starte op i safemode, med eller uden netværk m.v. skal jeg
først fjerne Boot menuen med Esc tasten og igen trykke F8.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 07-05-10 23:52

Du bør huske på at næsten ingen i dag har et PS2 tastatur inden du
kommer med forslag der med 99% sandsynlighed ikke vil virke for
personen der spørger.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Dr.Xerox

Dato : 08-05-10 13:51

> Du bør huske på at næsten ingen i dag har et PS2 tastatur inden du
> kommer med forslag der med 99% sandsynlighed ikke vil virke for
> personen der spørger.
>
> Regards Jens Peter Karlsen.

Hvis man ikke har et tastatur der virker 100% til alt, skal man ikke
eksperimentere
med div. opgaver.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 09-05-10 00:34

Hvad man eksperimenterer med på ens egen computer må vel være op til
en selv.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 08-05-10 14:25

Dr.Xerox formulated on fredag :
> [...]
> Og skal jeg starte op i safemode, med eller uden netværk m.v. skal jeg først
> fjerne Boot menuen med Esc tasten og igen trykke F8.

Det har ikke noget med tasturet at gøre om det er F8, F9 eller F12 der
får boot-menuen frem.

--
/klaus

Fra : Dr.Xerox

Dato : 08-05-10 16:50

"Klaus Jørgensen" <kj@address.invalid> skrev i meddelelsen
> Dr.Xerox formulated on fredag :
>
> Det har ikke noget med tasturet at gøre om det er F8, F9 eller F12 der får
> [...]

Hej Klaus

Nej det er det ikke, men det er nu en god ting at have,
du kan ikke klare det med musen alene.

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-05-10 20:04

Den 07-05-2010 13:40, Jens Peter Karlsen skrev:
> Dette er forkert og vil ikke virke.

Pjat, det vil virke, hvis BIOS Boot device selection menu tilfældigvis
ligger på F8...

På de fleste nyere maskiner jeg har arbejdet med, ligger den dog på
enten ESC, eller F12. Og på ThinkPads, fås den endda også ved at trykke
på "ThinkVantage" knappen.

- Chano Andersen

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-05-10 21:01

Jens Peter Karlsen skrev:

> Dette er forkert og vil ikke virke.
> En dual boot menu skal være sat op for at
> virke med F8 og det gør du ingen steder i
> det beskrevne.

Jeg bruger det dagligt, og har sat det op på
mange forskellige maskiner i tidens løb.

Med F8 bootmenu kan jeg selv bestemme
hvilket drev jeg vil boote fra, fuldstændig som
Poul beskriver det.

Her kan jeg vælge harddisk 1, harddisk 2, dvd
eller usb - det kører helt uafhængigt af dualboot,
det er en død sild, som netop kræver en
rækkefølge af styresystemerne.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-05-10 21:50

Den 10-05-2010 22:01, Allan Vebel skrev:
> Med F8 bootmenu kan jeg selv bestemme
> hvilket drev jeg vil boote fra, fuldstændig som
> Poul beskriver det.

Men det kræver STADIG at det er F8 der aktivere den boot device menu,
som du taler om. Det er ikke tilfældet på ALLE maskiner, ofte er det ens
inden for enten samme BIOS producent, eller samme bundkorts producent.

- Chano Andersen

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-05-10 22:54

Chano Andersen skrev:

> Men det kræver STADIG at det er F8 der
> aktiverer den boot device menu, som du
> taler om.

Det er meget få maskiner der ikke har den
mulighed.

Enkelte gange er det Esc man skal bruge i
gerningsøjeblikket, andre gange er det andre
taster.

Det står i nogle få sekunder under boot-processen,
her skal man være klar med fuck-fingeren

> Det er ikke tilfældet på ALLE maskiner, ofte
> er det ens inden for enten samme BIOS
> producent, eller samme bundkorts producent.

Jeg ser kundemaskner hver eneste dag, og det
er meget sjældendt at jeg ikke får mulïghed for
at vælge hviklet drev jeg vil installere fra - det kan
jeg fra maskinens boot-menu.

Alternativt skal jeg ind i BIOS, og her vælge boot-
rækkefølge, men det er sjældendt nødvendigt.

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-05-10 23:25

Den 10-05-2010 23:54, Allan Vebel skrev:
> Det er meget få maskiner der ikke har den
> mulighed.

Enig, men det er bestemt MANGE der ikke har den på F8, som er det jeg
forsøger at sige.

> Det står i nogle få sekunder under boot-processen,
> her skal man være klar med fuck-fingeren

Kommer igen an på BIOS'en.. Nogle producenter synes en "flot" grafik er
bedre, end at vise POST output, desværre er der så lige en del der
glemmer at vise info om f.eks. boot device selection, eller tasten for
at starte BIOS setup programmet.

> Jeg ser kundemaskner hver eneste dag, og det
> er meget sjældendt at jeg ikke får mulïghed for
> at vælge hviklet drev jeg vil installere fra - det kan
> jeg fra maskinens boot-menu.

Præcis, men med mindre de alle er af samme fabrikat (Bundkort primært)
variere tasten der skal benyttes.

- Chano Andersen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 11-05-10 22:00

Allan Vebel formulerede mandag:
> Her kan jeg vælge harddisk 1, harddisk 2, dvd
> eller usb - det kører helt uafhængigt af dualboot,
> det er en død sild, som netop kræver en
> rækkefølge af styresystemerne.

Der er sikkert mange andre mulighedder, men jeg har en del år brugt
denne
www.osloader.com
På HD0 har jeg 3 Primære partitioner og en extended. De 2 primære der
ikke er i brug er Hidden og jeg får 3 forskellige C-drev med Windows
XP, Vista og 7.

Jeg installerer Windows i den rækkefølge jeg aktuelt har brug
uafhængigt af de eksisterende Windows.

Største ulempe er, at osloader blver slettet hver gang jeg installerer
et Windows system.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-05-10 23:05

Jørgen Nielsen skrev:

> Største ulempe er, at osloader blver slettet
> hver gang jeg installerer et Windows system.

Sådan er det ikke når man bruger Boot Menu,
det er en del af BIOS.

Jeg har netop i dag testet det på flere maskiner,
hvor det i de fleste tilfælde er F2 eller Esc der
tilgår menuen - i enkelte tilfælde er det F10.

Her kan jeg vælge alle drev, og også at boote
på en usb-pen, hvor jeg lige har lavet en installation
af 7'eren.