"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> skrev
> Jeg kan se du har ret. Nu fandt jeg MAN's retningslinjer for opbygning.
> Nå, men jeg må have fat i smeden og sikre mig, at han er med på hvordan
> denne fleksibilitet skal laves korrekt.
Jeg kan se du har fundet MAN's opbyggervejledning, men måske er der flere så
her er i hvert fald et link.
https://www.manted.de/manted/aufbaurichtlinien/gb_l2000.html
De mål du har efterspurgt har jeg ikke fundet, men en nøje gennemgang af
https://www.manted.de kan måske give et resultat.
En så flekssibel løsning som du ønsker vil være svært at få godkendt, den
bedste måde at gøre det på er en fast montering bag, store monteringsplader
bag baghjul og en sideværts forrest for at forhindre at overrammen kan
bevæge sig sidelæns men tillader bevægelse lodret, et par "arme" op fra
rammen på siden af overrammen, og ingen montering derimellem, det vil give
bilen mulighed for at vride sig under kassen uden at kassen vrides, det vil
nærmest opføre sig som et tiplad, den forreste del af overrammmen vil løfte
sig fra bilen hvis den krummer ryg eller vrider
Men metoden med ingen montering foran baghjul ser ikke særlig overbevisende
ud til et syn.
En anden udgave er med fast montering bag og med fjedrende for, jo længere
fjedre jo længere bevægelsessmulighed.
Jeg er ikke klar over om monteringen af kassen på overrammen er af bedre
kvalitet end overrammen på bilen, men det kan din smed jo også kigge på,
forhåbentlig har dit opbygger haft bedre forstand på at lave kassen og
monteringen af den end monteringen af overrammen.
Der er huller i overrammens tværstivere, men om det er bolte tværs gennem
bunden på kassen eller det er med gevind i en forstærkning er ikke til at
se, men jeg synes det hele ser meget "hjemmelavet" ud.
Det havde være bedre om monteringen havde været ned på siden af overrammen
det ville give kassen og enderne af tværstiverne en mulighed for at slippe
hinanden en
smule.
Jo flere steder der kan indbygges flexibilitet uden at give køb på en sikker
montering jo større chance vil en uflexibel kasse have for at overleve
vridning af bilen.
Tilsyneladende er overrammen i samme bredde som bilen, så er det ikke for
vanskeligt at lave overrammens montering om.
Jeg tror jeg ville have valgt en container eller halv tipladsløsning når man
forventer rigtig terrænkørsel, en fast montering af overramme og kassen
fastgjort i de fire hjørner, med mulighed for at låse de to op.
Men det kræver at kassen til at starte med er bygget til det formål.
En rigtig tipbar kasse der kunne løfte sig 20 cm op, kunne køre i meget
skævt terræn og bare digle lidt fra side til side uden at vride sig det
mindste.
mvh
Alex Christensen