Problem med killing..
Fra : Jesper Christiansen

Dato : 05-08-01 11:28

Heysa

Vi har lige erhvervet os en killing for en uge siden, staklen er 10 uger
gammel - og havde det rigtigt godt de første par dage. Mine forældre rejste
til grækenland i 14 dage i tirsdags, og jeg er nu alene med det lille kræ.

Staklen har fået tynd mave, det startede for nogle dage siden, hvor det var
forholdsvist tyk i konsistensen.. Men nu er det blevet værre, og det er
blevet meget tyndt, den har selv problemer med at kontrollere det. Når den
ligger ned og slapper af - løber det engang bare ud.. uden den gør sig nogle
anstrengelser.. Dette forårsager for det første en masse rod.. Men også en
masse frustration hos mig, da jeg ikke aner hvad jeg skal gøre.. Den får
vand at drikke, har ikke fået mælk.. Den spiser en del, så er vel heller
ikke det?

Please hjælp mig!

På forhånd tak!
En meget fortvivlet Jesper Christiansen

Fra : Gitte J.L

Dato : 05-08-01 12:00

Jeg ville fluks ringe til dyrlægen ... ingen grund til at tage chancer med det
lille kræ. Den kan blive dehydreret af diarréen og der må jo være en årsag til,
at den har fået det så dårligt at det ligefrem bare løber ud af den. Endvidere
er den meget ung (12 uger burde den min. være før den tages fra), og kan vel
sagtens være blevet smittet med noget.
Hels og lykke til den lille mis.
-Gitte

Fra : Birgitte

Dato : 05-08-01 21:26

Hej Jesper...
Allerførst ET STORT TILLYKKE med den lille ny, håber når alt dette, at I får
masser af glæde i mange mange år med det kære kræ.
Det sker nogen gange ved en flytning, at killinger får dårlig mave/Diarre,
det kan skyldtes mange ting....stress, kolibakterier, virus, Coronavirus
ændret kostvaner osv...
En tur til dyrlægen er uundgåelig.
Du må indtil du kan komme til dyrlæge imorgen tidlig, sørge for, at den
lille killing får godt med væske.
Et godt tegn på dehydræring er : løft op i skindet i nakken/ryggen bliver
det ligesom stående oppe skal den have vand.
Kog en liter vand med en spiseske salt og en spiseske sukker bland godt og
giv killingen lidt væske i en pipette/engangssprøjte ca. hver anden time.
Lad os endelig vide hvordan det går.
Mange miauuer fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Jesper Christiansen

Dato : 06-08-01 11:21

Hejsa

Jeg ringede til dyrlægen i morges inden jeg skulle i skole. Han mente at jeg
skulle prøve at koge noget ris, eller lave noget havregrød som den så fik at
spise, eventuelt blandet i dens kost. Så skulle det gerne gå over i løbet af
et døgn eller to, og hvis ikke dette hjalp blev jeg nødt til at kigge forbi.

Den viser ingen tegn på dehydrering, og den har masser af vand.

Nu vi er ved det med kosten, hvad er godt at give sådan nogle små killinger,
noget bestemt?

Mvh
Jesper

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-08-01 12:09

Et af de lødige fodermærker fx Hill's, Royal Canin, Specifik i
killingeversionen

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Gitte J.L

Dato : 06-08-01 12:17

Håber misseren snart er ovenpå igen
Hills har vist et temmelig godt killingefoder, som kan købes ved dyrlægen. Hills
er desuden ret billigt i brug, da kattene kun skal have ganske små mængder foder
om dagen...jeg kan fx fodre for ca. 1,5 - 2 kr pr kat. når jeg bruger Hills Pr.
Diet. Men kvalitetsfoder som Royal Canin, Eukanuba og den slags (dyrehandleren)
har vel også godt killingefoder på markedet...vil jeg tro (har kun voksne katte
selv). Tørfoder er billigt i brug, giver tænderne lidt at arbejde med og hvis du
køber kvalitet er risikoen for urinvejssten mindre.
Jeg mindes iøvrigt også at nogen engang har anbefalet kogt torsk til katte med
diarré her på NG'en...?
-Gitte

Fra : Grit Wessel

Dato : 06-08-01 12:36

> Jeg mindes iøvrigt også at nogen engang har anbefalet kogt torsk til katte
med
> diarré her på NG'en...?

Ris, kogt torsk og ærter er super godt til tynd mave

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Jesper Christiansen

Dato : 06-08-01 22:21

Nu har den fået ris blandet op med sin mad siden i morges - men når man
kigger på dens afføring, så kommer risene hele ud igen - som om den ikke kan
fordøje dem, skal de det?

Jeg havde den rendende rundt nedenunder i vores hus, det vil sige nede i
køkken, spisestue, værelser, stue osv. Men jeg bryder mig ikke om, at
hvergang når jeg kom hjem, så skulle jeg hen at gøre rent efter den lille
mis - pga. dens dårlige mave.. Derfor har jeg lukket den ud i vores
udestue.. den er meget meget kælen nu, og hænger sig fast i mit bukseben når
jeg kommer derud.. Den vil som sagt meget gerne kæles, men den miawer
konstant, og i et stykke tid efter jeg er gået.. Skal den det? Er der noget
galt med den lille kat? er ikke vant til den sådan snakker.. bliver så
urolig og ked af det

Noget helt andet er, hvor meget "sand" skal der ca. fyldes i sådan en
kattebakke? og hvor mange gange kan man forvente at den skal tømmes dagligt
når maven kommer iorden igen hos den lille miaw..

Håber snart det hele kommer i orden, er hårdt at være alene med den.. og
ikke rigtig vide hvad jeg skal gøre.. Har dog fået fat på noget Royal Canin
killinge tørfoder halløj - håber det hjælper den..

Mvh
Jesper

Fra : Gitte J.L

Dato : 06-08-01 23:09

Hej stakkels Jesper, som vel næppe får den bedste nattesøvn i disse dage (føler
med dig)

Jesper Christiansen wrote:

> Nu har den fået ris blandet op med sin mad siden i morges - men når man
> kigger på dens afføring, så kommer risene hele ud igen - som om den ikke kan
> fordøje dem, skal de det?

Æhh...aner det faktisk ikke. Jeg har endnu ikke oplevet tynd mave hos
mine...udover en enkelt gang, hvor de måske havde fået en anelse for meget
kattemalt. Men, har mislingen fået mindre tynd mave, bortset fra, at risene
kommer hele ud igen?

> [...]
> galt med den lille kat? er ikke vant til den sådan snakker.. bliver så

Jeg ville personligt lade mislingen blive inde...det er synd, at den skal
stresses med at blive lukket ude i udestuen, oveni at den har dårlig mave. Kan
godt se problemet med rengøringen, men altså...den bliver jo ensom derude og
usikker, fordi den lige pludselig ikke må være i det, der skulle være dens nye
hjem. Lidt megen stress for sådan et bette krapyl, efter min mening. Den mjaver
garanteret af samme grund....eller måske fordi den er sulten..?

> Noget helt andet er, hvor meget "sand" skal der ca. fyldes i sådan en
> kattebakke? og hvor mange gange kan man forvente at den skal tømmes dagligt
> når maven kommer iorden igen hos den lille miaw..

Jeg fylder ca. 6-10 cm sand/grus i mine bakker....og jeg tømmer løbende i løbet
af dagen (når jeg har tid og ser at der ligger noget). Dvs...jeg tømmer 2-3
gange dagligt, men jeg har også to katte.

> Håber snart det hele kommer i orden, er hårdt at være alene med den.. og
> ikke rigtig vide hvad jeg skal gøre.. Har dog fået fat på noget Royal Canin
> killinge tørfoder halløj - håber det hjælper den..

RC er vist er udmærket foder...mine to var vilde med Indoor 27 Har du ikke
en god kattebog (Politikens fx) som du kan læse i...ellers vil jeg anbefale dig
et biblioteksbesøg. Hvis mislingen ikke har det betydeligt bedre nu, så ville
jeg (men jeg er måske også ekstremt forsigtig) drøne den til dyrlægen
imorgen....også fordi du er så usikker og måske ikke -pga. manglende erfaring
hvad syge katte angår- helt er i stand til at bedømme, hvorvidt det faktisk står
rigtig skidt til med mislingen.
Mvh. Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-08-01 00:21

Hej Jesper

Killingen er meget ked af at blive lukket ude i havestuen, og den er ked af
at være alene.

Du skal koge risene mindst 45 minutter og så skal du blende dem inden du
blander dem i maden.

Med så lille en killing synes jeg, du har set tiden an længe nok. Gå til
dyrlægen hurtigst muligt og tag evt. en afføringsprøve med.

Bor du i københavnsområdet vil jeg anbefale dig at konsultere Raiku Sarvå,
Felina dyreklinik -Tom Schantz-Kristensen, Skovlunde dyreklinik eller
Dahlgårds dyreklinik i Birkerød, de ved nemlig en masse om katte, det er
ikke alle dyrlæger der gør det.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 08-08-01 13:42

d. 06/08/01 23:20 skrev Jesper Christiansen på raze@mail.tele.dk i artiklen
> [...]

> kigger på dens afføring, så kommer risene hele ud igen - som om den ikke kan

Hej Jesper
Jeg er klog af skade her - har en kat med kronisk tyktarmskatar
Ja, hvis du koger ris på normal vis kommer de hele ud. De skal koge _længe_
- til en art risengrød, som du så kan blande i kogt hvid fisk. Desværre
kunne min patient ikke lide risen, hun kunne finde fisken og nøjes med at
spise den, selv om det var moset sammen til ukendelighed
Det gik (lidt) bedre med mosede ærter i.
Endelig kan man også købe skånekost hos dyrlægen. Det er lidt pebret, men så
bliver missen ikke fejlernæret, hvis problemet trækker ud.
Men hvis diarréen fortsætter, så gå til dyrlægen - så kan du få råd dér.

> [...]
> galt med den lille kat? er ikke vant til den sådan snakker.. bliver så

Jeg tror den er ked af at være lukket ude. Og måske er det en af de katte
(som min) der kalder og søger trøst hos dig når den har det skidt. Min Donna
kalder, klager og "klistrer" når hun har ondt i maven.

Jeg håber det snart går bedre med din misling.
--
Knus fra Ann R, Donna & Ditte

Fra : Birgitte Krogh

Dato : 07-08-01 15:39

Hej Jesper!

Har den lille fået ormekur? Så vidt jeg ved, kan orm godt give tynd mave.
Men som de andre også siger, skynd dig at få killingen til dyrlægen - udover
at han/hun ser på katten, vil det sikkert også give dig en større tryghed,
og ro, at der er en, der ved noget om det, som kan se på killingen og
fortælle dig, om der er noget galt. Og hvis der er noget, du er i tvivl om,
så vær ikke bange for at spørge ham/hende.
Held og lykke med det, skriv endelig hvordan det går.

Hilsen Birgitte