Plante gødning.
Fra : G&B

Dato : 05-08-01 11:08

Mit akvarie indeholder nogle grimme alger (brunt snask på bladene & lidt
grønne plet alger), de SKAL væk.
Mit akvarie er på 325L, CO2, 3x40Watt rør, PH=6,8, KH=4, GH=6,
Temperatur=27,5C.
Fisk: Discus, Pragt Smerlinge, Kobber & Plet Maller.
Fiskenes tilstand er ok ingen syge/døde, og de vokser pænt.
Foder: Kun frost foder, hovedsageligt Røde Orm.
Jeg har flere gange prøvet at få planter til at gro uden det store held.
Fosfat værdierne har drillet, nu ligger der en pose JBL fosfat "killer" i
den ene pumpe, god ide???
Er der nok lys, eller er det en god ide at montere endnu et rør???

Jeg læste med stor interesse artiklen: "Kontrol af Alger"
(www.akvariet.dk/artikler/algekontrol.html).
Her står bl.a. vdr. vandskift: Ikke rode op i bunden, ingen brug af
vandforbedringsmidler.
Det har jeg altid benyttet mig af!!! Men ikke mere!

Mit helt store spørgsmål: Dossering af plante gødning.
Jeg har tidligere brugt JBL plantegødning, men bruger nu Tropica Master Grow
(TMG).
På Tropica flasken står 10ml/100liter/uge; MEN på deres WWW står der ved
GH<10 kun halv dosis !?!?!?
Jeg hælder altså 15ml TMG i vandet om ugen. Hvad gør I, hvor meget & hvor
tit?
Jeg har det bedst når jeg kan måle indholdet i vandet.
Den eneste målbare parameter vdr. plantegødning er mig bekendt jern (Fe),
men Fe er umåleligt i mit akvarie med den beskrevne dose!
Igen hvad gør I ???

På forhånd tak
Bo.

Fra : ole larsen

Dato : 05-08-01 16:50

G&B skrev i meddelelsen ...
> [...]
>Den eneste målbare parameter vdr. plantegødning er mig bekendt jern (Fe),
>men Fe er umåleligt i mit akvarie med den beskrevne dose!

I dit tilfælde tror jeg ville hoppe ud i det og prøve en af de på det sidste
så roste Gibbiceps.
Ellers er der så mange muligheder. Er omtalte planter Anubias, er TMG ikke
kun i forb. m. vandskifte, hvordan har du fået KH/TH der ned, overskud af
fosfat angives ofte som en af de væsentligste enkeltårsager til alger, hvad
er fosfat-killer (ionbytter eller fældningsmiddel)

Ole

Fra : G&B

Dato : 05-08-01 20:30

Jeg vil ikke have flere maller (Gibbiceps) mit mål er at akvariet kan hvile
i sig selv (ingen alger).
Planter: Der er mange forskellige slags, fra meget lette til vanskelige
typer.
KH/GH er nedbragt med vand fra omvendt osmose anlæg.
Min fosfat "killer" er fra JBL og hedder PhosEX, det består vistnok af en
fintmalet stenmasse med den egenskab at massen kan optage en vis mængde
fosfat (se evt. www.jbl.de).
Jeg har set andre med plante problemer, hvor problemet skyldtes temperatur
forskel mellem vand & bundlag, det problem har jeg ikke (er checket).

Bo.