Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skylight
Fra : Georg Tranholm

Dato : 05-08-01 10:45

Hej

Da jeg forleden købte et brugt objektiv, var der påmonteret et filter
som jeg
faktisk troede var et UV filter. Det viser sig nu at være et SKYLIGHT
(1A)
Jeg kender ikke ret meget til filtre, og kunne godt tænke mig at vide
hvilke
egenskaber et sådant filter har udover at beskytte optikken.

Georg Tranholm

Fra : Kim Østrup

Dato : 05-08-01 10:51

Georg Tranholm <tranholm@post5.tele.dk> skrev i en
> [...]
> hvilke
> egenskaber et sådant filter har udover at beskytte optikken.

Hej Georg

I bedste fald har dit skylight ligeså lidt effekt (og formentlig ingen)
som et almindeligt UV-filter. Jeg har selv skylight 1a på til
beskyttelse af mine objektiver. Skylight har nøjagtig samme formål som
uv - altså at beskytte mod uv-stråling - men har som uv-filtre sjældent
nogen effekt - hvad den eksakte forskel beror på kan det være andre ved
mere om.

Mvh

Kim

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 05-08-01 15:37

"Georg Tranholm" <tranholm@post5.tele.dk> wrote in

> [...]
> hvilke
> egenskaber et sådant filter har udover at beskytte optikken.

Skylight filtre har udover UV filteret en "varmende" effekt på dine
billeder - effekten er dog væentlig mindre end et regulært varmende filter,
fx 81A, 81B..

Du kan læse mere om forskellige filtre her ->

http://www.tiffen.com/camera_filtersby_ira_tiffen.htm
http://www.2filter.com/faq/faq.html

Hilsen
Kenneth

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-08-01 08:37

Georg Tranholm skrev...
> [...]
> hvilke
> egenskaber et sådant filter har udover at beskytte optikken.

Et Skylightfilter er, udover at være et UVfilter, beregnet
til at fjerne det blåstik, der kommer i skyggerne på en
solskinsdag.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.