Skærme
Fijala 3554
Fladskærm til billedbehandling
Fra : Jens Olsen

Dato : 05-08-01 10:20

Kan man bruge en fladskærm til billedbehandling?

Jeg scanner ofte billeder ind med min Nikon filmscanner og
viderebehandler dem i Paint Shop Pro.

Hvis jeg bliver for ihærdig, ender det gerne med flimmer for øjnene.
Derfor drømmer jeg lidt om en fladskærm, men mener at have hørt at de
ikke er så gode til billedbehandling.

Jens

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-08-01 11:54

In article <3b700f7f.268389@news.get2net.dk>, Jens Olsen wrote:
> Kan man bruge en fladskærm til billedbehandling?

Ja, men billedet, altsaa det du ser paa skaermen paa en
fladskaerm er lidt anderledes end paa en CRT. Det er
lidt mere "grynet".

> Jeg scanner ofte billeder ind med min Nikon filmscanner og
> viderebehandler dem i Paint Shop Pro.
>
> Hvis jeg bliver for ihærdig, ender det gerne med flimmer for øjnene.

hvilken oploesning og skaerm har du nu ??
Proev evt. en bedre/anden oploesning.

> Derfor drømmer jeg lidt om en fladskærm, men mener at have hørt at de
> ikke er så gode til billedbehandling.

Billedet er bare "grynet", maaske kan du leve med det, maaske kan du
ikke.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Jens Olsen

Dato : 05-08-01 15:49

On Sun, 5 Aug 2001 10:53:36 +0000 (UTC), bendtsen@brok.diku.dk (Jon
Bendtsen) wrote:

>Ja, men billedet, altsaa det du ser paa skaermen paa en
>fladskaerm er lidt anderledes end paa en CRT. Det er
>lidt mere "grynet".
klip>
>hvilken oploesning og skaerm har du nu ??
>Proev evt. en bedre/anden oploesning.
klip>

Min nuværende skærm er en GoldStar. Jeg har prøvet diverse
indstillinger og bruger normalt 800X600.

Da skærmen 'kun' er 15" ville det måske snart være tid til at overveje
en ny og lidt større, da jeg bruger mere og mere tid på billedarbejde.

Og da TFT-skærmene tilsyneladende endelig er ved at falde lidt i pris
- ja så kunne det jo være fristende, hvis de ellers også kan bruges
til billedbehandlingen. Hvis det kun drejede sig om tekstbehandling,
så var der ingen tvivl, så ville jeg ubetinget købe en TFT.

Mvh. Jens

Fra : Madsen

Dato : 05-08-01 13:17

"Jens Olsen" <jens@olsen.dk> skrev:

> [...]
>
> Hvis jeg bliver for ihærdig, ender det gerne med flimmer for øjnene.
> Derfor drømmer jeg lidt om en fladskærm, men mener at have hørt at de

Nu ved jeg ikke om der er sket markante ændringer på fladskærme
inden for det sidste års tid, men for omkring 7-8 måneder siden
læste jeg en test af fladskærme, hvor de ikke blev fundet egnede
til billedbehandling, fordi gråtoner har det med at klaske sammen
til sorte felter eller plamager.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Henrik Skjærbæk

Dato : 05-08-01 20:28

> Derfor drømmer jeg lidt om en fladskærm, men mener at have hørt at de
> ikke er så gode til billedbehandling.

Det store problem med TFT skærme er at farver/kontraster ikke ser ens ud fra
andre vinkler hvilket gør dem uegnede til 'professionel' billede behandling.

Hilsen
Henrik Skjærbæk