|
| Asfalt Fra : Fly Christensen |
Dato : 30-04-10 10:17 |
|
I Syd - og Sønderjylland er de ved at renovere motorvejen.
Det, der undrer mig, er valget af asfalt. Den gamle asfalt er den slags,
hvor stenene køres ned i asfalten af bilerne. Når det regner, er
asfalten næsten tør og der er meget lidt vandtåge fra bilerne.
Den nye asfalt er kulsort og spejlblank. Her er der kaskader af vandtåge
så snart, at det bare drypper en lille smule.
Hvorfor bruger man en asfalt, som ikke afleder vandet, man lader det
ligge ovenpå? Det må da alt andet lige give mindre trafiksikkerhed.
Fly
| |
Cykelsmeden (30-04-2010)
| Kommentar Fra : Cykelsmeden |
Dato : 30-04-10 10:58 |
|
Fly Christensen skrev:
> I Syd - og Sønderjylland er de ved at renovere motorvejen.
>
> Det, der undrer mig, er valget af asfalt. Den gamle asfalt er den
> slags, hvor stenene køres ned i asfalten af bilerne. Når det regner,
> er asfalten næsten tør og der er meget lidt vandtåge fra bilerne.
>
> Den nye asfalt er kulsort og spejlblank. Her er der kaskader af
> vandtåge så snart, at det bare drypper en lille smule.
>
> Hvorfor bruger man en asfalt, som ikke afleder vandet, man lader det
> ligge ovenpå? Det må da alt andet lige give mindre trafiksikkerhed.
Det skulle vel ikke være i et område med bebyggelse?
Den nye asfalt er markant mere støjsvag.
finn
| |
Armand (30-04-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-04-10 11:05 |
|
Fly Christensen skrev:
> I Syd - og Sønderjylland er de ved at renovere motorvejen.
>
> Det, der undrer mig, er valget af asfalt. Den gamle asfalt er den slags,
> hvor stenene køres ned i asfalten af bilerne. Når det regner, er
> asfalten næsten tør og der er meget lidt vandtåge fra bilerne.
>
> Den nye asfalt er kulsort og spejlblank. Her er der kaskader af vandtåge
> så snart, at det bare drypper en lille smule.
>
> Hvorfor bruger man en asfalt, som ikke afleder vandet, man lader det
> ligge ovenpå? Det må da alt andet lige give mindre trafiksikkerhed.
>
Typen med et stenlag øverst ser man ikke længere på stærkt trafikerede
stræk.
Dels er det til længerevarende gene at stenene skal henligge til '
nedkørsel af trafikken, hvor 'almindelig' asfalt er fuldt brugbar kort
tid efter udlægningen. Dels er der et stort usikkerhedsmoment i perioden
med løst grus på kørebanen (ikke mindst for motorcyklister(*)).
Risikoen for stenslags-skader i forruder gør det ligeledes ulogisk at
overlade arbejdets afslutning til borgerne.
Endelig har asfalttypen en kedelig tendens til at få kørt bitumen-laget
op i overfladen på de varmeste sommerdage, og er dét først sket kan man
tale om regn-glathed :-|
(*):
Jeg har på et tidspunkt fanget Lunderskov kommune i at de i grunden
regnede overskuds-gruset for at forsvinde af sig selv, hvor de faktiske
forhold var at der på pågældende sognevejs-strækning lå høje brede
bræmmer af grus i svingene, dér hvor der aldrig kommer andre hjulsæt end
netop motorcyklisters. At de sporadisk opsatte papskilte med beskeden
'grus på kørebanen' på tidspunktet forlængst var regnet væk, gjorde ikke
situationen overskuelig.
--
Armand.
| |
Peter Dalgaard (30-04-2010)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 30-04-10 12:56 |
|
On Fri, 30 Apr 2010 12:05:16 +0200, Armand wrote:
> Typen med et stenlag øverst ser man ikke længere på stærkt trafikerede
> stræk.
> Dels er det til længerevarende gene at stenene skal henligge til '
> nedkørsel af trafikken, hvor 'almindelig' asfalt er fuldt brugbar kort
> tid efter udlægningen. Dels er der et stort usikkerhedsmoment i perioden
> med løst grus på kørebanen (ikke mindst for motorcyklister(*)). Risikoen
> for stenslags-skader i forruder gør det ligeledes ulogisk at overlade
> arbejdets afslutning til borgerne. Endelig har asfalttypen en kedelig
> tendens til at få kørt bitumen-laget op i overfladen på de varmeste
> sommerdage, og er dét først sket kan man tale om regn-glathed :-|
De er også ret irriterende på cykel.
En gang under Sjælland Rundt på Cykel havde nogen fået den lyse ide at
nybelægge en del af ruten med omtalte type sten-på-asfalt et sted på
Sydsjælland. Resultat: 4000 cyklister i "gåsegang" ad 10 cm bred frikørt
asfalt.
--
Peter Dalgaard
Center for Statistics, Copenhagen Business School
Phone: (+45)38153501
Email: pd.mes@cbs.dk Priv: PDalgd@gmail.com
| |
folmer@rasmussen.dk (30-04-2010)
| Kommentar Fra : folmer@rasmussen.dk |
Dato : 30-04-10 14:59 |
|
On 30 Apr 2010 11:55:53 GMT, Peter Dalgaard <PDalgd@gmail.com> wrote:
>On Fri, 30 Apr 2010 12:05:16 +0200, Armand wrote:
>
>
>> Typen med et stenlag øverst ser man ikke længere på stærkt trafikerede
>> stræk.
>> Dels er det til længerevarende gene at stenene skal henligge til '
>> nedkørsel af trafikken, hvor 'almindelig' asfalt er fuldt brugbar kort
>> tid efter udlægningen. Dels er der et stort usikkerhedsmoment i perioden
>> med løst grus på kørebanen (ikke mindst for motorcyklister(*)). Risikoen
>> for stenslags-skader i forruder gør det ligeledes ulogisk at overlade
>> arbejdets afslutning til borgerne. Endelig har asfalttypen en kedelig
>> tendens til at få kørt bitumen-laget op i overfladen på de varmeste
>> sommerdage, og er dét først sket kan man tale om regn-glathed :-|
>
>De er også ret irriterende på cykel.
>
>En gang under Sjælland Rundt på Cykel havde nogen fået den lyse ide at
>nybelægge en del af ruten med omtalte type sten-på-asfalt et sted på
>Sydsjælland. Resultat: 4000 cyklister i "gåsegang" ad 10 cm bred frikørt
>asfalt.
>--
Aha!! Det er hvad der skal til for at få de skide cyklister til at
lade være med at køre ved siden af hinanden.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Andreas M. Hansen (30-04-2010)
| Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 30-04-10 16:00 |
|
> Aha!! Det er hvad der skal til for at få de skide cyklister til at
> lade være med at køre ved siden af hinanden.
>
Så har vi det på det rene - kan du så til gengæld fortælle hvad der skal til
for at få lastbiler til at lade være med at køre ved siden af hinanden ? -
for asfalttypen ser sgu desværre ikke ud til at have indflydelse på dem,
desværre...
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Lars [6710] (30-04-2010)
| Kommentar Fra : Lars [6710] |
Dato : 30-04-10 16:12 |
|
Andreas M. Hansen skrev:
>> Aha!! Det er hvad der skal til for at få de skide cyklister til at
>> lade være med at køre ved siden af hinanden.
>>
>
> Så har vi det på det rene - kan du så til gengæld fortælle hvad der skal
> til for at få lastbiler til at lade være med at køre ved siden af
> hinanden ? - for asfalttypen ser sgu desværre ikke ud til at have
> indflydelse på dem, desværre...
>
>
> mvh
>
> Andreas M. Hansen
>
>
Det får du med garanti IKKE et entydigt kort svar på.... men det ku'
være ret lækkert at vide
--
Venlig hilsen
Lars Hørlyck Sørensen
| |
folmer@rasmussen.dk (30-04-2010)
| Kommentar Fra : folmer@rasmussen.dk |
Dato : 30-04-10 20:26 |
|
On Fri, 30 Apr 2010 17:11:52 +0200, "Lars [6710]"
<lars@hoerXXXXlyck.dk> wrote:
>Andreas M. Hansen skrev:
>>> Aha!! Det er hvad der skal til for at få de skide cyklister til at
>>> lade være med at køre ved siden af hinanden.
>>>
>>
>> Så har vi det på det rene - kan du så til gengæld fortælle hvad der skal
>> til for at få lastbiler til at lade være med at køre ved siden af
>> hinanden ? - for asfalttypen ser sgu desværre ikke ud til at have
>> indflydelse på dem, desværre...
>>
>>
>> mvh
>>
>> Andreas M. Hansen
>>
>>
>Det får du med garanti IKKE et entydigt kort svar på.... men det ku'
>være ret lækkert at vide
>--
Det får du her.
Fjern begrænseren i samtlige lastbiler, så er det problem løst.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Brian Sørup (01-05-2010)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 01-05-10 07:41 |
|
<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen
news:ijbmt5l52v2da0fhdfc1keh2nk99nb8rao@4ax.com...
> On Fri, 30 Apr 2010 17:11:52 +0200, "Lars [6710]"
> <lars@hoerXXXXlyck.dk> wrote:
>
> Fjern begrænseren i samtlige lastbiler, så er det problem løst.
>
Den fjerner vi da bare.
Sæt så samtidig hastigheden op til 80Km/t på landeveje og100Km/t på
motorveje for lastbiler og trailer/CV-folket.
Bødestraffen for at køre for stærkt skal for disse grupper så hæves med ikke
mindre end en faktor 5 - og overskridelser med mere end 15Km/t udløser 1 års
ubetinget frakendelse af styrebrevet.
Stadig interesseret Folmer ?
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1986 Oldsmobile Custom Cruiser
| |
folmer@rasmussen.dk (01-05-2010)
| Kommentar Fra : folmer@rasmussen.dk |
Dato : 01-05-10 13:52 |
|
On Sat, 1 May 2010 08:41:17 +0200, Brian Sørup
<camaropower454@hotmail.com> wrote:
>
><folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen
>news:ijbmt5l52v2da0fhdfc1keh2nk99nb8rao@4ax.com...
>> On Fri, 30 Apr 2010 17:11:52 +0200, "Lars [6710]"
>> <lars@hoerXXXXlyck.dk> wrote:
>>
>> Fjern begrænseren i samtlige lastbiler, så er det problem løst.
>>
>
>Den fjerner vi da bare.
>Sæt så samtidig hastigheden op til 80Km/t på landeveje og100Km/t på
>motorveje for lastbiler og trailer/CV-folket.
>Bødestraffen for at køre for stærkt skal for disse grupper så hæves med ikke
>mindre end en faktor 5 - og overskridelser med mere end 15Km/t udløser 1 års
>ubetinget frakendelse af styrebrevet.
>
>Stadig interesseret Folmer ?
>
>--
Nu er det jo ikke mig der har problemer med elefantoverhalinger, vel?
Jeg er faktisk fuldstændigt ligeglad med hvor hurtigt man må føre sig
frem med lastbil. De 80 vi må køre i dag er fint med mig.
Man skal bare gøre sig klart, at hvis jeg kører bag en tungere bil end
min egen, så overhaler jeg den hvis jeg kan, selv med 0.5 km/t. i
forskel, fordi det bliver meget værre længere henne hvor bakken er, og
der er der overhalingsforbud!
Derfor.
Det er jo sateme også fuldkommen forrykt, at en familie med bil og CV,
der vælger at køre 1 km/t. langsommere end lastbilerne, ikke kan
syncronpisse, så man i stedet for 1 elefantoverhaling, får 4!!
Hvad skal sådan en familie straffes med?
For det er vel ikke sådan, at det kun er lastbilchauffører man går
efter, og ikke de reelle problemer på vejene, uanset hvem der skaber
dem?
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
KASO (01-05-2010)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 01-05-10 14:40 |
|
> Man skal bare gøre sig klart, at hvis jeg kører bag en tungere bil end
> min egen, så overhaler jeg den hvis jeg kan, selv med 0.5 km/t. i
> forskel, fordi det bliver meget værre længere henne hvor bakken er, og
> der er der overhalingsforbud!
>
> Derfor.
Jeps - det er vigtigt, at netop du ikke forsinkes med ½ km/t - så hellere 20
andre, der forsinkes med 20/40 km/t - det er da logisk, at det må være
sådan........
| |
folmer@rasmussen.dk (01-05-2010)
| Kommentar Fra : folmer@rasmussen.dk |
Dato : 01-05-10 16:09 |
|
On Sat, 1 May 2010 15:40:18 +0200, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:
>> Man skal bare gøre sig klart, at hvis jeg kører bag en tungere bil end
>> min egen, så overhaler jeg den hvis jeg kan, selv med 0.5 km/t. i
>> forskel, fordi det bliver meget værre længere henne hvor bakken er, og
>> der er der overhalingsforbud!
>>
>> Derfor.
>
>Jeps - det er vigtigt, at netop du ikke forsinkes med ½ km/t - så hellere 20
>andre, der forsinkes med 20/40 km/t - det er da logisk, at det må være
>sådan........
>--
Når vi kommer til bakken, er det helt andre cifre end halve km/t. vi
taler om.
Og hvorfor tror du at egoismen er mindre fremtrædende hos
lastbilchauffører end hos andre bilister?
Vi kører allesammen personbil ind i mellem. Der lærer vi meget.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
lom k (01-05-2010)
| Kommentar Fra : lom k |
Dato : 01-05-10 17:07 |
|
folmer@rasmussen.dk wrote:
> On Sat, 1 May 2010 15:40:18 +0200, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:
>
> >> Man skal bare gøre sig klart, at hvis jeg kører bag en tungere bil
> end >> min egen, så overhaler jeg den hvis jeg kan, selv med 0.5
> km/t. i >> forskel, fordi det bliver meget værre længere henne hvor
> bakken er, og >> der er der overhalingsforbud!
> > >
> >> Derfor.
> >
> > Jeps - det er vigtigt, at netop du ikke forsinkes med ½ km/t - så
> > hellere 20 andre, der forsinkes med 20/40 km/t - det er da logisk,
> > at det må være sådan........
>
> > --
>
> Når vi kommer til bakken, er det helt andre cifre end halve km/t. vi
> taler om.
>
> Og hvorfor tror du at egoismen er mindre fremtrædende hos
> lastbilchauffører end hos andre bilister?
>
> Vi kører allesammen personbil ind i mellem. Der lærer vi meget.
det burde være forbudt for langsom kørende køretøjere at bruge det
yderste spor på en flere sporet vej. langsomkørende = et køretøj som
ikke fysisk eller lovlig kan køre den maximale hastighed.
At en lastbil overhelder med 0,5 kmt er kun et bevis på at deres
forstand mange gange ( naturligvis ikke alle) sider langt fra ørene
--
| |
Finn Guldmann (01-05-2010)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 01-05-10 18:36 |
|
lom k skrev:
>> Og hvorfor tror du at egoismen er mindre fremtrædende hos
>> lastbilchauffører end hos andre bilister?
>> Vi kører allesammen personbil ind i mellem. Der lærer vi meget.
> det burde være forbudt for langsom kørende køretøjere at bruge det
> yderste spor på en flere sporet vej. langsomkørende = et køretøj som
> ikke fysisk eller lovlig kan køre den maximale hastighed.
> At en lastbil overhelder med 0,5 kmt er kun et bevis på at deres
> forstand mange gange ( naturligvis ikke alle) sider langt fra ørene
>
Når nu I er så dygtige til at hakke på lastbilerne, er I så også så
dygtige at I kan komme med acceptable begrundelser for hvorfor
personbilerne har brug for at kunne køre så meget hurtigere end lastbilerne?
Jeg har hørt mange begrundelser, men ingen der ikke kan føres tilbage
til den egoisme Folmer nævner.
| |
Klaus D. Mikkelsen (01-05-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 01-05-10 19:09 |
|
Finn Guldmann skriver:
>
> Når nu I er så dygtige til at hakke på lastbilerne, er I så også så
> dygtige at I kan komme med acceptable begrundelser for hvorfor
> personbilerne har brug for at kunne køre så meget hurtigere end lastbilerne?
Hvis lastbilerne måtte køre 130 ville de så ikke det?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
lom k (01-05-2010)
| Kommentar Fra : lom k |
Dato : 01-05-10 20:06 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Finn Guldmann skriver:
> >
> > Når nu I er så dygtige til at hakke på lastbilerne, er I så også så
> > dygtige at I kan komme med acceptable begrundelser for hvorfor
> > personbilerne har brug for at kunne køre så meget hurtigere end
> > lastbilerne?
>
> Hvis lastbilerne måtte køre 130 ville de så ikke det?
>
>
> Klaus
ved lovl km/torstås den begræning der er for den type køretøj altså
lastbil
--
| |
Anders Majland (04-05-2010)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 04-05-10 17:53 |
|
> det burde være forbudt for langsom kørende køretøjere at bruge det
> yderste spor på en flere sporet vej.
Hvis vi får opgraderet vejnettet til mindst 3 spor i hver retning så behøver
vi slet ikke en lovændring ...
| |
lom k (05-05-2010)
| Kommentar Fra : lom k |
Dato : 05-05-10 11:19 |
|
Anders Majland wrote:
> > det burde være forbudt for langsom kørende køretøjere at bruge det
> > yderste spor på en flere sporet vej.
>
> Hvis vi får opgraderet vejnettet til mindst 3 spor i hver retning så
> behøver vi slet ikke en lovændring ...
nej og det er da også lige noget vi gør fordi Tumpe lastbiler lige skal
uden om med 1/2 kmt. Det er ikke forbudt at være en smulle realist i
det man skriver.
--
| |
KASO (01-05-2010)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 01-05-10 22:07 |
|
<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen
news:5rgot5lm757gqoll1chgreffnhab8d8cfq@4ax.com...
> On Sat, 1 May 2010 15:40:18 +0200, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:
>
>>> Man skal bare gøre sig klart, at hvis jeg kører bag en tungere bil end
>>> min egen, så overhaler jeg den hvis jeg kan, selv med 0.5 km/t. i
>>> forskel, fordi det bliver meget værre længere henne hvor bakken er, og
>>> der er der overhalingsforbud!
>>>
>>> Derfor.
>>
>>Jeps - det er vigtigt, at netop du ikke forsinkes med ½ km/t - så hellere
>>20
>>andre, der forsinkes med 20/40 km/t - det er da logisk, at det må være
>>sådan........
>
>>--
>
> Når vi kommer til bakken, er det helt andre cifre end halve km/t. vi
> taler om.
Men stadig kun 1 person - og stadig langt fra de 20/40 km/t til forskel
......
>
> Og hvorfor tror du at egoismen er mindre fremtrædende hos
> lastbilchauffører end hos andre bilister?
Det tror jeg skam heller ikke - det er der absolut intet belæg for...
Jeg undrer mig kun over, at den er så meget større.....!
>
> Vi kører allesammen personbil ind i mellem. Der lærer vi meget.
>
Men åbenbart ikke nok
| |
Lars [6710] (01-05-2010)
| Kommentar Fra : Lars [6710] |
Dato : 01-05-10 18:04 |
|
folmer@rasmussen.dk skrev:
>
> Fjern begrænseren i samtlige lastbiler, så er det problem løst.
>
Ingen chauffør ???... det går ikke
--
Venlig hilsen
Lars Hørlyck Sørensen
| |
Hans Paulin (6310) (30-04-2010)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 30-04-10 17:52 |
|
Andreas M. Hansen sendte dette med sin computer:
>> Aha!! Det er hvad der skal til for at få de skide cyklister til at
>> lade være med at køre ved siden af hinanden.
>>
>
> Så har vi det på det rene - kan du så til gengæld fortælle hvad der skal til
> for at få lastbiler til at lade være med at køre ved siden af hinanden ? -
> for asfalttypen ser sgu desværre ikke ud til at have indflydelse på dem,
> desværre...
>
Havde engang en radioantenne på min Honda 7½ og dét ku åbenbart få to
tyske turistbusser der kørte ved siden af hinanden til at køre
parademarsch efterfølgende da de fik øje på mig!
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Kent Friis (30-04-2010)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 30-04-10 19:40 |
|
Den 30 Apr 2010 11:55:53 GMT skrev Peter Dalgaard:
> On Fri, 30 Apr 2010 12:05:16 +0200, Armand wrote:
>
>
>> Typen med et stenlag øverst ser man ikke længere på stærkt trafikerede
>> stræk.
>> Dels er det til længerevarende gene at stenene skal henligge til '
>> nedkørsel af trafikken, hvor 'almindelig' asfalt er fuldt brugbar kort
>> tid efter udlægningen. Dels er der et stort usikkerhedsmoment i perioden
>> med løst grus på kørebanen (ikke mindst for motorcyklister(*)). Risikoen
>> for stenslags-skader i forruder gør det ligeledes ulogisk at overlade
>> arbejdets afslutning til borgerne. Endelig har asfalttypen en kedelig
>> tendens til at få kørt bitumen-laget op i overfladen på de varmeste
>> sommerdage, og er dét først sket kan man tale om regn-glathed :-|
>
> De er også ret irriterende på cykel.
>
> En gang under Sjælland Rundt på Cykel havde nogen fået den lyse ide at
> nybelægge en del af ruten med omtalte type sten-på-asfalt et sted på
> Sydsjælland. Resultat: 4000 cyklister i "gåsegang" ad 10 cm bred frikørt
> asfalt.
Jeps. Her i byen fik cykelstien ("Rådhusstien") et nyt lag ligeledes med
løse sten. I de efterfølgende uger, kørte største delen af cyklisterne på
fortovet.
Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
| |
Kent Friis (30-04-2010)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 30-04-10 19:45 |
|
Den Fri, 30 Apr 2010 11:17:23 +0200 skrev Fly Christensen:
> I Syd - og Sønderjylland er de ved at renovere motorvejen.
>
> Det, der undrer mig, er valget af asfalt. Den gamle asfalt er den slags,
> hvor stenene køres ned i asfalten af bilerne. Når det regner, er
> asfalten næsten tør og der er meget lidt vandtåge fra bilerne.
Hovedvejen mellem Kruså og Aabenraa fik sådan et lag asfalt med løse
sten for et par år siden. Det kostede mig en ny forrude, og
efterfølgende fik jeg også et stenslag i den nye - endda et sted hvor
jeg er bange for at synsmanden kan finde på at sige "ny forrude".
(Og inden folk nu skriver "du kan bare køre langsomt og holde afstand",
så vil sten fra mine dæk ikke være i stand til at ramme min forrude,
og det er pokkers svært at holde afstand til modkørende og folk der
overhaler).
Jeg endte med at køre en anden vej det næste halvårstid.
Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
| |
Hans Paulin (6310) (30-04-2010)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 30-04-10 20:14 |
|
Følgende er skrevet af Kent Friis:
> Den Fri, 30 Apr 2010 11:17:23 +0200 skrev Fly Christensen:
>> I Syd - og Sønderjylland er de ved at renovere motorvejen.
>>
>> Det, der undrer mig, er valget af asfalt. Den gamle asfalt er den slags,
>> hvor stenene køres ned i asfalten af bilerne. Når det regner, er
>> asfalten næsten tør og der er meget lidt vandtåge fra bilerne.
>
> Hovedvejen mellem Kruså og Aabenraa fik sådan et lag asfalt med løse
> sten for et par år siden. Det kostede mig en ny forrude, og
> efterfølgende fik jeg også et stenslag i den nye - endda et sted hvor
> jeg er bange for at synsmanden kan finde på at sige "ny forrude".
>
> (Og inden folk nu skriver "du kan bare køre langsomt og holde afstand",
> så vil sten fra mine dæk ikke være i stand til at ramme min forrude,
> og det er pokkers svært at holde afstand til modkørende og folk der
> overhaler).
Fik selv en sten i forruden på min GSi i sin tid samme sted da jeg lige
havde købt den; forruden var ellers det eneste på bilen som ikke
fejlede noget!
Har hørt at nordmænd anbringer en klump moddelervoks et asymetrisk sted
på forruden for at undgå at den bliver smadret i samme situation; har
derfor haft et forfængeligt håb om at et knytnæve presset mod ruden fra
indersiden af kunne udvirke mirakler i de situationer hvor man mødte en
anden billist der osse agerede vejtromle som en selv!?
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Armand (01-05-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 01-05-10 15:42 |
|
Hans Paulin (6310) skrev:
>
>
> Har hørt at nordmænd anbringer en klump moddelervoks et asymetrisk sted
> på forruden for at undgå at den bliver smadret i samme situation; har
> derfor haft et forfængeligt håb om at et knytnæve presset mod ruden fra
> indersiden af kunne udvirke mirakler i de situationer hvor man mødte en
> anden billist der osse agerede vejtromle som en selv!?
>
Det er en af de myter som Mythbusters i TV har slagtet!
--
Armand.
| |
Hans Paulin (6310) (01-05-2010)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 01-05-10 19:58 |
|
Armand skrev den 01-05-2010:
> Hans Paulin (6310) skrev:
>>
>> Har hørt at nordmænd anbringer en klump moddelervoks et asymetrisk sted på
>> forruden for at undgå at den bliver smadret i samme situation; har derfor
>> haft et forfængeligt håb om at et knytnæve presset mod ruden fra indersiden
>> af kunne udvirke mirakler i de situationer hvor man mødte en anden billist
>> der osse agerede vejtromle som en selv!?
>>
>
> Det er en af de myter som Mythbusters i TV har slagtet!
Tak!
Så slipper jeg for dét!
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Fly Christensen (01-05-2010)
| Kommentar Fra : Fly Christensen |
Dato : 01-05-10 13:46 |
|
On 30 Apr 2010 18:45:13 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>Hovedvejen mellem Kruså og Aabenraa fik sådan et lag asfalt med løse
>sten for et par år siden. Det kostede mig en ny forrude, og
>efterfølgende fik jeg også et stenslag i den nye - endda et sted hvor
>jeg er bange for at synsmanden kan finde på at sige "ny forrude".
OK. Men der må da kunne findes et alternativ imellem de to typer. Altså
en asfalt som leder vandet væk, uden at det koster 10-20 forruder før
det fungerer.
Fly
| |
Kent Friis (01-05-2010)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 01-05-10 16:26 |
|
Den Sat, 01 May 2010 14:46:13 +0200 skrev Fly Christensen:
> On 30 Apr 2010 18:45:13 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>
>
>>Hovedvejen mellem Kruså og Aabenraa fik sådan et lag asfalt med løse
>>sten for et par år siden. Det kostede mig en ny forrude, og
>>efterfølgende fik jeg også et stenslag i den nye - endda et sted hvor
>>jeg er bange for at synsmanden kan finde på at sige "ny forrude".
>
> OK. Men der må da kunne findes et alternativ imellem de to typer. Altså
> en asfalt som leder vandet væk, uden at det koster 10-20 forruder før
> det fungerer.
Vejens hældning leder vandet væk. Det stenene gør er at vandet løber ned
mellem stenene, så selv den smule vand der lige er faldet, og ikke ledt
væk endnu, heller ikke bliver hvirvlet op som en sky.
Hvis skyen kan få folk til at holde afstand, kan jeg iøvrigt heller ikke
se problemet.
Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
| |
Ukendt (01-05-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-05-10 03:19 |
|
Fly Christensen wrote:
> I Syd - og Sønderjylland er de ved at renovere motorvejen.
>
> Det, der undrer mig, er valget af asfalt. Den gamle asfalt er den
> slags, hvor stenene køres ned i asfalten af bilerne. Når det regner,
> er asfalten næsten tør og der er meget lidt vandtåge fra bilerne.
>
> Den nye asfalt er kulsort og spejlblank. Her er der kaskader af
> vandtåge så snart, at det bare drypper en lille smule.
>
> Hvorfor bruger man en asfalt, som ikke afleder vandet, man lader det
> ligge ovenpå? Det må da alt andet lige give mindre trafiksikkerhed.
Apropos asfalt-arbejde; hvorfor dælen er den nye asfalt på motorvejen mellem
Kolding og Vejle så ujævn? De har endda måtte sætte skilte op med "ujævn
vej" som advarsel! Godt nok var der mange frostskader på strækningen, men de
blev da lappet i første omgang? Nu har man for et par måneder siden lagt
helt ny asfalt i indersporet, men den er så ujævn at gebisset klaprer!
Sørensen
| |
Fly Christensen (01-05-2010)
| Kommentar Fra : Fly Christensen |
Dato : 01-05-10 09:22 |
|
On Sat, 1 May 2010 04:18:31 +0200, "Sørensen" <xxxxxxxx> wrote:
>Apropos asfalt-arbejde; hvorfor dælen er den nye asfalt på motorvejen mellem
>Kolding og Vejle så ujævn? De har endda måtte sætte skilte op med "ujævn
>vej" som advarsel! Godt nok var der mange frostskader på strækningen, men de
>blev da lappet i første omgang? Nu har man for et par måneder siden lagt
>helt ny asfalt i indersporet, men den er så ujævn at gebisset klaprer!
Jeg holder mig altid i venstre side der. Jeg gider ikke hopperiet.
Fly
| |
|
|