Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Batterier
Fra : Poul Nielsen

Dato : 05-08-01 09:34

Jeg har lige købt nogle batterier til mit kamara.
Det er af typen NI-MH 1800 mAh

Hvad er forskellen mellem disse batterier og NI-CD Batterier.

Det er ingenting der viser når batterierne er ladet op,hvorlang tid skal de
oplades?
Og kan man begynde en opladning inden batterierne er tomme.

På forhånd tak.

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-08-01 11:49

"Poul Nielsen" <poul@nielsen.mail.dk> wrote:

>Det er af typen NI-MH 1800 mAh
>
>Hvad er forskellen mellem disse batterier og NI-CD Batterier.

Plusser:
Højere kapacitet, mere miljøvenlige (cadmium er uhyggeligt giftigt),
skal ikke i samme grad som NiCd aflades fuldt før opladning for at
beholde kapaciteten.

Minusser:
Var i starten lidt dyrere i indkøb. Er vistnok nemmere at ødelægge ved
overladning. Derudover kan de vist heller ikke give så høj strømstyrke
som NiCd, men det kan nok aldrig blive et problem på et digitalkamera.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Lars Andersen

Dato : 05-08-01 11:51

1. Du får større kapasitet (strøm) med NI-MH iforhold til NI-CD batterier.

2. NI-MH har ikke den såkaldte "memory-effekt" som NI-CD batterier, dvs. du
behøver ikke at aflade dem helt før de skal oplades igen.
NI-CD batterier skal som tommefingerregel aflades helt da de ellers gradvist
vil miste deres totale kapasitet.

3. NI-MH er noget bedre for miljøet iforhold til NI-CD som bekendt
indeholder masser af Cadmium.

Hvis du ikke har en "intelligent" lader som styrer opladningen af enten
NI-MH eller NI-CD kan du ødelægger batterieren pga. for lang ladetid m.m.
Med hensyn til opladetiden afhænger det af kapasiteten på batteriet og hvor
megest strøm de lader afgiver.

Håber ovenstående er tilfredsstillende svar.

Mvh. Lars Andersen

Poul Nielsen <poul@nielsen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b6d04d8$0$44083$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Dragon

Dato : 05-08-01 14:02

> ødelægger batterieren pga. for lang ladetid m.m.

og ældre opladere kan slet ikke levere nok strøm til at oplade NiMH.

Fra : Lars Andersen

Dato : 06-08-01 21:57