| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | email til tidligere kunder, lovligt? Fra : Leif Neland | 
  Dato :  26-04-10 13:18 |  
  |  
 
            "Hej xxx
 Du har tidligere købt varer hos os, og vi vil derfor fortælle dig om vores 
 nyheder i de produktkategorier, du har handlet i.
 <liste over varer>
 Du kan framelde dig flere nyhedsbreve, eller vælge andre kategorier, ved at 
 gå på vores hjemmeside:
 http://www.voreshjemmeside.invalid/nyhedsbreve/userid=dajasioduy89qw7ye89qyasiu
Mvh
 Firma Angst & Bange.
 "
 Må man det, hvis der ikke har været mulighed for at fravælge nyhedsbreve?
 Hvis ikke, er dette så ok:
 "Hej yyy
 Du har tidligere købt varer hos os, og vi vil derfor gerne have mulighed for 
 at fortælle om nyheder.
 Du han melde dig til på ......
 eller sige nej tak til fremtidige henvendelser ved at klikke _her_
 "
 Uden at liste varer.
 For fremtiden vil der være et til/afmeldingsfelt på bestillingssiden.
 Leif
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (26-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  26-04-10 14:32 |  
  |   
            
 "Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev :
 
 >
 > Hvis ikke, er dette så ok:
 >
 > "Hej yyy
 >
 > Du har tidligere købt varer hos os, og vi vil derfor gerne have mulighed 
 > for at fortælle om nyheder.
 > Du han melde dig til på ......
 > eller sige nej tak til fremtidige henvendelser ved at klikke _her_
 > "
 > Uden at liste varer.
 >
 > For fremtiden vil der være et til/afmeldingsfelt på bestillingssiden.
 >
 > Leif
 
 Næh, det må man heller ikke. Man må ikke som firma sende uopfordrede 
 elektroniske henvendelser -
 Men de må gerne sende dig et ordinært brev og forespørge om du er 
 interesseret i at modtage elektroniske henvendelser.
 
 
 Men du har formentlig på et tidspunkt accepteret deres vilkår i forbindelse 
 med registrering eller køb af et produkt.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jubii (26-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jubii | 
  Dato :  26-04-10 15:47 |  
  |   
            "Firstname Lastname" <None> skrev i meddelelsen 
 news:4bd595d8$0$36569$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 
 > Men du har formentlig på et tidspunkt accepteret deres vilkår i 
 > forbindelse med registrering eller køb af et produkt.
 >
 >
 
 Men de vilkår må vel ikke indeholde accept af at der uopfordret sendes 
 emails, eller blot emails?
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (27-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  27-04-10 08:00 |  
  |   
            
 "Jubii" <jubii@msn.com> skrev
 >
 > Men de vilkår må vel ikke indeholde accept af at der uopfordret sendes 
 > emails, eller blot emails?
 >
 
 De er jo ikke uopfordrede, når han har accepteret dem...
 
 Det er almindeligt at du ved registrering eller køb samtidig accepterer at 
 firmaet efterfølgende sender dig informationer, som du kan have gavn af - 
 dvs at de en til fire gange om måneden sender dig en spand reklamer... 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Bertel Lund Hansen (27-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  27-04-10 09:15 |  
  |  
 
            Firstname Lastname skrev:
 > Det er almindeligt at du ved registrering eller køb samtidig accepterer at 
 > firmaet efterfølgende sender dig informationer, som du kan have gavn af -
 Sådan kan man ikke sige. Det er måske almindeligt at sælger beder
 om lov til at sende reklamer, men det er brugernes valg der afgør
 om det er almindeligt at de må eller ej.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jubii (27-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jubii | 
  Dato :  27-04-10 13:37 |  
  |   
            "Firstname Lastname" <None> skrev i meddelelsen 
 news:4bd68b8a$0$36571$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Jubii" <jubii@msn.com> skrev
 >>
 >> Men de vilkår må vel ikke indeholde accept af at der uopfordret 
 >> sendes emails, eller blot emails?
 >>
 >
 > De er jo ikke uopfordrede, når han har accepteret dem...
 >
 
 Jo, men spørgsmålet gik ud på om de var indeholdt i de mange gange store 
 tekstfiler der dukker op i et vindue, og hvor der under er et 
 afkrydsningsfelt, hvor man kan acceptere eller lade være at acceptere 
 hvad der står i vinduet.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bertel Lund Hansen (26-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  26-04-10 14:40 |  
  |  
 
            Leif Neland skrev:
 > Du har tidligere købt varer hos os, og vi vil derfor fortælle dig om vores 
 > nyheder i de produktkategorier, du har handlet i.
 > <liste over varer>
 Nej, det må du ikke.
 Hvis
 1. en kunde handler hos dig og derved oplyser sin mailadresse, og
 2. han klart bliver informeret om at du gerne vil sende ham
 reklamer i mail, og
 3. det er forudindstillet med et nej tak, og
 4. han derefter vælger ja tak,
 så må du senere sende reklamer i e-mail *der omhandler
 tilsvarende varer*.
 *forudsat* at der i hver reklamemail er let, gratis og
 velfungerende mulighed for at melde fra igen.
 Det var det lange svar. Det korte er:
 Lad dog være med at skræmme kunder væk med den irriterende form
 for reklame med alt det administrative besvær det kræver.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Uffe Kousgaard (26-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Kousgaard | 
  Dato :  26-04-10 17:37 |  
  |   
            "Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in message
 >
 > 1. en kunde handler hos dig og derved oplyser sin mailadresse, og
 
 Men altsammen kun gældende privatkunder, ikke sandt?
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Bertel Lund Hansen (26-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  26-04-10 19:08 |  
  |  
 
            Uffe Kousgaard skrev:
 > > 1. en kunde handler hos dig og derved oplyser sin mailadresse, og
 > Men altsammen kun gældende privatkunder, ikke sandt?
 Niks.
 Mit foregående svar er en omskrivning af markedsføringslovens § 6
 stk. 2. Paragraffens stk. 1 siger:
 § 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved
       brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller
       telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og
       andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser,
       medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.
 "Nogen" er helt generelt.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           David Mc Nally (27-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : David Mc Nally | 
  Dato :  27-04-10 00:07 |  
  |   
            On Apr 26, 3:39 pm, Bertel Lund Hansen
 <splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:
 > Nej, det må du ikke.
 >
 > Hvis
 >
 > 1. en kunde handler hos dig og derved oplyser sin mailadresse, og
 > 2. han klart bliver informeret om at du gerne vil sende ham
 > reklamer i mail, og
 > 3. det er forudindstillet med et nej tak, og
 
 Som jeg læser §6 stk 2, må det gerne være forudindstillet med et "Ja
 tak", med mulighed for at vælge "Nej tak". Gør man det på denne måde,
 må man kun sende reklamer omhandlende tilsvarende varer. Lader man i
 stedet brugeren vælge reklamer til aktivt, må man sende reklamer om
 "alt", så længe man holder sig indenfor det område modtageren har
 accepteret at modtage reklamer for.
 
 Tager jeg fejl i denne tolkning?
 
 /David
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bertel Lund Hansen (27-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  27-04-10 09:24 |  
  |  
 
            David Mc Nally skrev:
 > > 1. en kunde handler hos dig og derved oplyser sin mailadresse, og
 > > 2. han klart bliver informeret om at du gerne vil sende ham
 > > reklamer i mail, og
 > > 3. det er forudindstillet med et nej tak, og
 > Som jeg læser §6 stk 2, må det gerne være forudindstillet med et "Ja
 > tak", med mulighed for at vælge "Nej tak".
 Du har ret i at jeg skrev noget der er strammere end loven.
 > Gør man det på denne måde,
 > må man kun sende reklamer omhandlende tilsvarende varer. Lader man i
 > stedet brugeren vælge reklamer til aktivt, må man sende reklamer om
 > "alt", så længe man holder sig indenfor det område modtageren har
 > accepteret at modtage reklamer for.
 > Tager jeg fejl i denne tolkning?
 Ja. Lad os lige se stk. 2:
 Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde
       har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med
       salg af en vare eller en tjenesteydelse, markedsføre egne
       tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden via
       elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har
       mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i
       forbindelse med afgivelsen af adressen til den
       erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser.
 Køber skal have mulighed for at melde fra. Det gør man ved at
 sige "Nej tak" eller undlade at sige "Ja". Der er ikke loven
 skelnet mellem hvilken af de to muligheder der foreligger.
 Sælger må altså på sin almindelige forside (eller et andet sted
 der ikke er direkte forbundet med et konkret salg) lave en boks
 hvor man kan tilvælge reklamer om alt muligt.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Per Christoffersen (27-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Christoffersen | 
  Dato :  27-04-10 21:08 |  
  |   
            
"David Mc Nally" <dmcn42@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:01acc368-f2cd-4a2b-ab4c-10eb8f609521@k36g2000yqn.googlegroups.com...
 On Apr 26, 3:39 pm, Bertel Lund Hansen
 <splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:
 >> Nej, det må du ikke.
 >>
 >> Hvis
 >>
 >> 1. en kunde handler hos dig og derved oplyser sin mailadresse, og
 >> 2. han klart bliver informeret om at du gerne vil sende ham
 >> reklamer i mail, og
 >> 3. det er forudindstillet med et nej tak, og
 > Som jeg læser §6 stk 2, må det gerne være forudindstillet med et "Ja
 > tak", med mulighed for at vælge "Nej tak". Gør man det på denne måde,
 > må man kun sende reklamer omhandlende tilsvarende varer. Lader man i
 > stedet brugeren vælge reklamer til aktivt, må man sende reklamer om
 > "alt", så længe man holder sig indenfor det område modtageren har
 > accepteret at modtage reklamer for.
 > Tager jeg fejl i denne tolkning?
 Så vidt jeg kan se, er du enig med Forbrugerombudsmanden for så vidt angår 
 stk. 2.
 Men du må hellere selv læse hans vejledning, for man kan nemt løbe sur i 
 detaljerne    :
 http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Markedsfoeringsloven-i-praksis/uanmodedehenvendelse/spamundtagelse
/Per
 /David 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Bertel Lund Hansen (27-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  27-04-10 22:59 |  
  |  
 
            Per Christoffersen skrev:
 > Så vidt jeg kan se, er du enig med Forbrugerombudsmanden for så vidt angår 
 > stk. 2.
 Ikke så vidt jeg kan se:
       Det er endvidere kun tilladt at markedsfører når der er tale
       om tilsvarende produkter eller tjenesteydelser. Det skal dog
       ikke nødvendigvis forstås som fuldstændig identiske
       produkter eller tjenesteydelser.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Per Christoffersen (29-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Christoffersen | 
  Dato :  29-04-10 18:19 |  
  |   
            
 "Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en 
 meddelelse news:qfnet5hsi4j4pv9akifmii5m4gkca50vlt@news.dotsrc.org...
 > Per Christoffersen skrev:
 >
 >> Så vidt jeg kan se, er du enig med Forbrugerombudsmanden for så vidt 
 >> angår
 >> stk. 2.
 >
 > Ikke så vidt jeg kan se:
 >
 >  Det er endvidere kun tilladt at markedsfører når der er tale
 >  om tilsvarende produkter eller tjenesteydelser. Det skal dog
 >  ikke nødvendigvis forstås som fuldstændig identiske
 >  produkter eller tjenesteydelser.
 
 Det er jo også det David skriver.
 Citat:
 "Som jeg læser §6 stk 2, må det gerne være forudindstillet med et "Ja
 tak", med mulighed for at vælge "Nej tak". Gør man det på denne måde,
 må man kun sende reklamer omhandlende tilsvarende varer. "
 
 Og det er det jeg svarer stemmer overens med FOMs fortolkning.
 
 /Per 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Bertel Lund Hansen (01-05-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  01-05-10 11:57 |  
  |  
 
            Per Christoffersen skrev:
 > Og det er det jeg svarer stemmer overens med FOMs fortolkning.
 Nu pjatter du.
 Det jeg opponerer imod er dette afsnit (skrevet af David):
       Lader man i stedet brugeren vælge reklamer til aktivt, må
       man sende reklamer om "alt", så længe man holder sig
       indenfor det område modtageren har accepteret at modtage
       reklamer for.
 Det er der hverken belæg for i loven eller i
 Forbrugerombudsmandens udlægning.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Per Christoffersen (02-05-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Christoffersen | 
  Dato :  02-05-10 20:25 |  
  |   
            
 "Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en 
 meddelelse news:n42ot59i04joj7hvlupbffhjt4ce6jki24@news.dotsrc.org...
 
 > Det jeg opponerer imod er dette afsnit (skrevet af David):
 >
 >  Lader man i stedet brugeren vælge reklamer til aktivt, må
 >  man sende reklamer om "alt", så længe man holder sig
 >  indenfor det område modtageren har accepteret at modtage
 >  reklamer for.
 >
 > Det er der hverken belæg for i loven eller i
 > Forbrugerombudsmandens udlægning.
 
 Det er der fuldstændigt belæg for i MFL §6, stk. 1.
 
 /Per 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Leif Neland (02-05-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leif Neland | 
  Dato :  02-05-10 22:13 |  
  |   
            Per Christoffersen skrev:
 > "Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en 
 > meddelelse news:n42ot59i04joj7hvlupbffhjt4ce6jki24@news.dotsrc.org...
 > 
 >> Det jeg opponerer imod er dette afsnit (skrevet af David):
 >>
 >>  Lader man i stedet brugeren vælge reklamer til aktivt, må
 >>  man sende reklamer om "alt", så længe man holder sig
 >>  indenfor det område modtageren har accepteret at modtage
 >>  reklamer for.
 >>
 >> Det er der hverken belæg for i loven eller i
 >> Forbrugerombudsmandens udlægning.
 > 
 > Det er der fuldstændigt belæg for i MFL §6, stk. 1.
 > 
 Og i følge sund fornuft, skal ingen lov eller forbrugerombudsmand 
 forhindre Jens Forbruger i at modtage de nyhedsbreve, han aktivt tilvælger.
 
 Leif
 
 
 
 -- 
 Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Bertel Lund Hansen (02-05-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  02-05-10 22:32 |  
  |  
 
            Per Christoffersen skrev:
 > > Det er der hverken belæg for i loven eller i
 > > Forbrugerombudsmandens udlægning.
 > Det er der fuldstændigt belæg for i MFL §6, stk. 1.
 Jeg har svært ved at tro at hensigten med loven er at forbrugeren
 skal stilles forskelligt efter om der står "Nej tak" eller "Ja
 tak" i formularen.
 Og jeg vil ikke kalde en udfyldning af en købsordre for en
 forudgående anmodning om reklamer.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Bertel Lund Hansen (03-05-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  03-05-10 00:16 |  
  |  
 
            Per Christoffersen skrev:
 > > Det er der hverken belæg for i loven eller i
 > > Forbrugerombudsmandens udlægning.
 > Det er der fuldstændigt belæg for i MFL §6, stk. 1.
 Hvad skal man så med stk. 2?
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Per Christoffersen (04-05-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Christoffersen | 
  Dato :  04-05-10 22:01 |  
  |   
            
 "Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en 
 meddelelse news:tq1st5lcrlgt3qepj4j6rjftebjo2jdc9g@news.dotsrc.org...
 > Per Christoffersen skrev:
 >
 >> > Det er der hverken belæg for i loven eller i
 >> > Forbrugerombudsmandens udlægning.
 >
 >> Det er der fuldstændigt belæg for i MFL §6, stk. 1.
 >
 > Hvad skal man så med stk. 2?
 
 Den bruger man hvis man mener sig bedre stillet med et begrænset tilsagn som 
 er præudfyldt med et ja.
 Den er vidst ikke særlig brugt i praksis, - det er meget mere værd med et 
 positivt ja til markedsføring i et omfang man selv kan definere, end et 
 måske utilsigtet ja til en stærkt begrænset markedsføring.
 
 Jeg tror du skal læse indlæggene og MFL igen grundigt.
 Jeg medgiver gerne, at netop §6 måske nok synes meget enkel i sin tekst, men 
 faktisk er temmelig kringlet at overføre til praksis. Det kræver en meget 
 nøjagtig skelnen og en høj omhu i udførelsen.
 
 /Per 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           David Mc Nally (28-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : David Mc Nally | 
  Dato :  28-04-10 00:40 |  
  |   
            On Apr 27, 11:58 pm, Bertel Lund Hansen
 <splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:
 > Per Christoffersen skrev:
 >
 > > Så vidt jeg kan se, er du enig med Forbrugerombudsmanden for så vidt angår
 > > stk. 2.
 >
 > Ikke så vidt jeg kan se:
 >
 >          Det er endvidere kun tilladt at markedsfører når der er tale
 >          om tilsvarende produkter eller tjenesteydelser. Det skal dog
 >          ikke nødvendigvis forstås som fuldstændig identiske
 >          produkter eller tjenesteydelser.
 
 Men teksten indledes med:
 
          Det er i visse tilfælde lovligt at udsende reklamer via
          elektronisk post (e-mail, SMS, MMS mv.) uden man på forhånd
          har et aktivt samtykke. Der gælder dog en række betingelser
 som
          kan læses nedenfor.
 
 Altså, intet aktivt samtykke, men mulighed for at takke nej.
 Om en kunde i en købsproces har mulighed for konkret at vælge
 muligheden "Nej tak, jeg ønsker ikke at modtage jeres nyhedsbrev" i en
 checkbox, eller har mulighed for at fjerne en markering i en checkbox
 med teksten "Ønsker du at modtage vores nyhedsbrev?", er vel mere et
 spørgsmål om fluefornikation? :)
 
 /David
 
 P.S: For god ordens skyld: Jeg arbejder med kommunikation via e-mail,
 derfor min interesse i emnet, og mit ønske om at blive korrigeret,
 hvis jeg misfortolker lovgivningen.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bertel Lund Hansen (28-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  28-04-10 10:15 |  
  |  
 
            David Mc Nally skrev:
 > > > Så vidt jeg kan se, er du enig med Forbrugerombudsmanden for så vidt angår
 > > > stk. 2.
 > > Ikke så vidt jeg kan se:
 > >          Det er endvidere kun tilladt at markedsfører når der er tale
 > >          om tilsvarende produkter eller tjenesteydelser. Det skal dog
 > >          ikke nødvendigvis forstås som fuldstændig identiske
 > >          produkter eller tjenesteydelser.
 > Men teksten indledes med:
 Det er efter loven ligegyldigt om der står "Nej tak" eller "Ja
 tak", og det er også ligegyldigt om der er sat hak i forvejen.
 Som jeg skrev før, strammede jeg min udlægning på det punkt
 (fordi det er en uskik at påtvinge en uopmærksom bruger et valg).
 Det du tager (eller i hvert fald tog) fejl af, er at man skulle
 kunne udforme formularen så man kan få lov at sende reklamer om
 andet end tilsvarende varer. Det kan man ikke.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |