Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udskifte film
Fra : Grund

Dato : 05-08-01 07:30

Hej.

Kan man tage en film ud af kameraet, selvom filmen ikke er taget færdig, og
så sætte den i igen senere, for så at tage videre på filmen ?

I et spejlreflekskamera

Fra : Amund Johansen

Dato : 05-08-01 07:56

Grund wrote:

> Hej.
>
> Kan man tage en film ud af kameraet, selvom filmen ikke er taget færdig, og
> så sætte den i igen senere, for så at tage videre på filmen ?
>
> I et spejlreflekskamera

   Ja

Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/index.html

Fra : Kim Østrup

Dato : 05-08-01 08:24

Grund <byggegrund@yahoo.dk> skrev i en
> [...]
færdig, og
> så sætte den i igen senere, for så at tage videre på filmen ?

Hejsa

Det kan man godt - du skal lige bide mærke i hvor mange billeder du har
taget - så spoler du filmen tilbage (skriv på filmen hvor langt den skal
spoles frem).

Når den skal sættes i igen skal du først have filmsnippen ud af kasseten
(nogle kameraer kan lade den være ude) - der kan du købe en
filmudtrækker (eller brug en gammel stump film - eller som en nævnte den
anden da en gul postit til at fiske snippen ud) - stil kameraet på
mindste blænde (ex. 32) og hurtigste lukkertid (ex. 1/4000) - sæt
objektivdækslet på (og jeg plejer ydermere at holde objektivet ned i en
pude) og tag så det antal billeder som svarer til hvorhen på filmen du
skal.

Sørg for at køre mindst 1 til 2 billeder forbi det sted du var - det
ville være ærgeligt at få dobbelteksponeret.

Mvh

Kim

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-08-01 08:54

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> wrote:

>Sørg for at køre mindst 1 til 2 billeder forbi det sted du var - det
>ville være ærgeligt at få dobbelteksponeret.

Skal man ikke også passe på, hvor man får fremkaldt, eller kan de alle
finde ud af at klippe negativerne over det rigtige sted?

(Idet jeg går ud fra, at man ved ny isætning er næsten sikker på at få
en delingsfejl mellem den nye og den gamle billedserie.)

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Fototal.dk

Dato : 05-08-01 09:30

> [...]
> (Idet jeg går ud fra, at man ved ny isætning er næsten sikker på at få
> en delingsfejl mellem den nye og den gamle billedserie.)

Jeg bruger sådanne filmskift ret tit og har aldrig oplevet problemer med
klipningen.

--
Mvh: Finn / Fototal.dk
> Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.
Og når danske fotoamatører gemmer deres billeder på CD-R!

Fra : Kim Østrup

Dato : 05-08-01 10:46

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en

> [...]
>
> (Idet jeg går ud fra, at man ved ny isætning er næsten sikker på at få
> en delingsfejl mellem den nye og den gamle billedserie.)

Hej Allan

Det har jeg aldrig oplevet problemer med - og jeg har endda brugt det og
fået fremkaldt til discountpriser hos Merlin og andre.

Mvh

Kim

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-08-01 11:45

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> wrote:

>Det har jeg aldrig oplevet problemer med

Ok. Så er I to, så noget tyder på, at det passer. Jeg havde bare
forestillet mig, at fremkaldeapparaterne var lidt dummere end som så.

--
Allan Olesen, Lunderskov.