oz3bto skrev:
>> Hej!
>> Jeg har set man kan skifte de ofte meget standard 1 meter lange antenner
>> ud.
>> Hvor køber man disse, og er der nogen der kan anbefales?
>> Hvordan med montering - værksted? (Jeg er ikke mekaniker...)
>> Link gerne... :)
> Jo længere antenne jo bedere signal (såen groft set.. De kan dog blive for
> lange )
> En antenne til bilradio bør ikke være under 45-50 cm og gerne omkring 1m..
> Det optimale ligger omkring 165cm
> Det er der dog ingen der køre med af hvad jeg ved
>
Der er vist ikke mange radiostationer der sender på 86,5 Mhz.
Men sætter vi den nu til midt i det frekvensområde fm-stationerne sender
på (87-108 mhz) ender vi med:
- helbølge: 1,46 m
- halvbølge: 0,73 m
- kvartbølge: 0,37 m
Som en anden skriver falder effektiviteten med hvor langt væk fra
helbølgen man bevæger sig i antennelængde.
I "Hullerne" mellem hel-, halv- og kvartbølge er effekten minder end
hvis man holder sig til en af de tre længder.
Nogen antenneproducenter forsøger at opnå fuld effekt, uden at bruge en
lang pisk, ved at rulle antennen op. Jeg vil tro man finder 37 cm
oprullet ledning inden i en "GTI-antenne".
Noget andet man kan gøre, som kompromis mellem en lang pisk og en god
modtagelse, er at lave antenne som en 'dipol'. Det er bare ikke mange
biler det lader sig gøre på.
Med en dipol tager man en, 146 cm lange, ledning og anbringer den i en
cirkel. Den ene ende af ledningen forbindes til midterlederen i
antennekablet. Den anden forbindes til 'stel' (foringen).
For at opnå 'rundstråleeffekt' (at kunne modtage lige godt fra alle
retninger) skal dipolen ligge vandret. Og den må ikke ligge på metal.
(Derfor den med at der ikke er mange biler det lader sig gøre på. Der
er nok ikke mange der har et glastag der kan ligge en cirkel med 46 cm
diameter på.)
Lavede selv engang en dipol på en lastbil, der havde forhøjet tag, der
var lavet i glasfiber. Og det fungerede ret godt i forhold til den
monterede antenne.