Liljebåd?
Fra : Michael Jakobsen

Dato : 05-08-01 01:36

Jeg er blevet tilbudt at overtage en sejlbåd helt gratis. Det er en
Liljebåd, men jeg ville gerne have lidt flere oplysninger om bådtypen inden
jeg overtager den. Ejeren kan ikke hjælpe mig, men er der nogen her i NG'en
der måske kan fortælle lidt om skuden?

Fra : Peter S/Y Anicula

Dato : 05-08-01 08:50

Jeg havde tidligere en liljebåd.
Det er en krydsfiner-knækspant konstruktion. Længde:.7,00 m.
Bredde: 1,90 m. Dybdegående: 1,04 m. Kølvægt: 265-285 kg.
Sejlareal: 15 m2. Brug af trapez er tilladt.

Den blev tegnet af Ingeniør Jac M. Iversen fra Stockholm
til en sejlklub på Fyn, vist nok Odense Sejlklub, omkring
1960. De første blev bygget som selvbyggerprojekter i
klubben. De fleste er selvbyggede, og jeg har set både meget
smukke og knap så vellykkede eksemplarer.

Oprindelig var der tale om en åben båd, der kunne sejles med
trapez.
Den oprindelige båd sejler godt, men er ikke specielt
sødygtig da den ikke har selvlænsende cockpit og desuden er
noget rank. Nogle både har derfor været forsynet med
opdriftsmiddel.

Den jeg havde var bygget med et lille ruf (a la yngling
eller juniorbåd).
Jeg har set flere der er udstyret med en - ikke altid lige
køn - kabine.
Båden er konstrueret som en - for datiden - let og hurtig
båd. Hvis man øger vægten med aptering og kabine vil det gå
ud over sejlegenskaberne.

--
Peter S/Y Anicula
aniculapeter@hotmail.com

"Michael Jakobsen" <mijak@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse

Fra : Batman rules

Dato : 06-08-01 12:52

Er båden i rimelig stand er mit råd at tage den til sig. Min far og jeg renoverede D29 i 1979-80 og fik
en skøn båd ud af det. PÅ en af vores mange sejlture rundt om Fyn mødte vi i Kerteminde de to der havde
bygget den i sin tid.
Peter S/Y Anicula's beskrivelse af bådtypen er rigtigt god. Nogle både blev samlet af gammel
byggemateriale og andre, sådan som D29, var bygget på et kølsvin af egetræ efter alle kunstens regler.
Mine oplysninger siger at det var en bådtype der blev tegnet for søspejderne i Odense i sin tid, netop
som et selvbyggerprojekt.

Sejler hilsen fra Bjarne ____________/)___

PS. Vil du ikke selv have båden skal du bare sige til :)