/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Få bilen hjem (Lader ikke)
Fra : oz3bto


Dato : 19-04-10 13:12

Kammeratens kadett valgte igår at dø på vejen hjem og han kom frem til at
den ikke ladede mere (Viste 9volt da den ikke kunne mere)

N u var jeg på job i taxien så kørte ham hjem da vi ikke må bugsere biler
med taxien

Nu tænkte vi så at hvis han nu får et ny opladet 110AH batteri med ud og
kobler til bilen burde den så ikke kunne klare de 30km han har hjem ?




 
 
alexbo (19-04-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 19-04-10 13:23


"oz3bto" <no@in.dk> skrev

> Nu tænkte vi så at hvis han nu får et ny opladet 110AH batteri med ud og
> kobler til bilen burde den så ikke kunne klare de 30km han har hjem ?

Jo sagtens, den kan køre 6- 8 timer på det.
Et forbrug på ca 10 A og 110 Atimer at gøre godt med.

mvh
Alex Christensen



Hans Kjaergaard (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 19-04-10 15:36

On Mon, 19 Apr 2010 14:11:47 +0200, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:

>Kammeratens kadett valgte igår at dø på vejen hjem og han kom frem til at
>den ikke ladede mere (Viste 9volt da den ikke kunne mere)
>
>N u var jeg på job i taxien så kørte ham hjem da vi ikke må bugsere biler
>med taxien
>
>Nu tænkte vi så at hvis han nu får et ny opladet 110AH batteri med ud og
>kobler til bilen burde den så ikke kunne klare de 30km han har hjem ?
Det skulle nok kunne lade sig gøre.

Jeg kørte fra Sankt Petersborg i rusland til Odense (en tur på små 800
km ink. 2 færgere) i en Kadett der ikke kunne lade, men på en helt nyt
60Ah batteri, så 30 km skulle ikke være noget problem.
Ok, jeg sprang over hvor gæret var lavest og kørte uden lys.

/Hans

Armand (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-04-10 14:12

Hans Kjaergaard skrev:
> On Mon, 19 Apr 2010 14:11:47 +0200, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:
>
>> Kammeratens kadett valgte igår at dø på vejen hjem og han kom frem til at
>> den ikke ladede mere (Viste 9volt da den ikke kunne mere)
>>
>> N u var jeg på job i taxien så kørte ham hjem da vi ikke må bugsere biler
>> med taxien
>>
>> Nu tænkte vi så at hvis han nu får et ny opladet 110AH batteri med ud og
>> kobler til bilen burde den så ikke kunne klare de 30km han har hjem ?
> Det skulle nok kunne lade sig gøre.
>
> Jeg kørte fra Sankt Petersborg i rusland til Odense (en tur på små 800
> km ink. 2 færgere) i en Kadett der ikke kunne lade, men på en helt nyt
> 60Ah batteri, så 30 km skulle ikke være noget problem.
> Ok, jeg sprang over hvor gæret var lavest og kørte uden lys.
>

Et par af mine ungdomskammerater klarede problemet på turen hjem fra
Spanien, ved at skifte batterier på deres motorcykel hver gang at de var
inde at tanke

--
Armand.

Armand (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-04-10 13:59

oz3bto skrev:
> Kammeratens kadett valgte igår at dø på vejen hjem og han kom frem til at
> den ikke ladede mere (Viste 9volt da den ikke kunne mere)
>
> N u var jeg på job i taxien så kørte ham hjem da vi ikke må bugsere biler
> med taxien
>
> Nu tænkte vi så at hvis han nu får et ny opladet 110AH batteri med ud og
> kobler til bilen burde den så ikke kunne klare de 30km han har hjem ?
>
Jo!
Hvis det er et lukket batteri kan i for den sags skyld have det på
gulvet i kabinen og bruge cigartænder-stikket til at 'føde' igennem.

I skulle måske have tænkt over det ved afhentningen og taget Kadett'ens
egen akkumulator med hjem for opladning istedet :-/

Din makker burde have bemærket at ladelampen lyste forinden!?
Når man som han kan se at spændingen daler (=batteriet er ved at være
opbrugt) fordi ladelmpen ikke har lyst et stykke tid, kan man tit
nød-redde ved at give generatoren nogle faste gok med et
kammerskaft/lign. og derved få kullene til at danne kontakt og således
lade igen for en periode!
Tricket er for sent at forsøge at bruge når motoren har opgivet p.g.a.
strømmangel.

--
Armand.

oz3bto (19-04-2010)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 19-04-10 14:16


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4bcc537b$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> oz3bto skrev:
>> Kammeratens kadett valgte igår at dø på vejen hjem og han kom frem til
>> at den ikke ladede mere (Viste 9volt da den ikke kunne mere)
>>
>> N u var jeg på job i taxien så kørte ham hjem da vi ikke må bugsere biler
>> med taxien
>>
>> Nu tænkte vi så at hvis han nu får et ny opladet 110AH batteri med ud og
>> kobler til bilen burde den så ikke kunne klare de 30km han har hjem ?
>>
> Jo!
> Hvis det er et lukket batteri kan i for den sags skyld have det på gulvet
> i kabinen og bruge cigartænder-stikket til at 'føde' igennem.
>
> I skulle måske have tænkt over det ved afhentningen og taget Kadett'ens
> egen akkumulator med hjem for opladning istedet :-/
>
> Din makker burde have bemærket at ladelampen lyste forinden!?
> Når man som han kan se at spændingen daler (=batteriet er ved at være
> opbrugt) fordi ladelmpen ikke har lyst et stykke tid, kan man tit
> nød-redde ved at give generatoren nogle faste gok med et kammerskaft/lign.
> og derved få kullene til at danne kontakt og således lade igen for en
> periode!
> Tricket er for sent at forsøge at bruge når motoren har opgivet p.g.a.
> strømmangel.
>
> --
> Armand.


Han vidste godt at den ikke ladede som den skulle men håbede på at den kunne
køre hele vejen hjem

Jeg har nu smidt 110AH batteri bag i taxien sammen med 2 lange start kabler
så han kan komme hjem



Anders Majland (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 19-04-10 14:36

> Din makker burde have bemærket at ladelampen lyste forinden!?

Ikke nogen garanti for at ladelampen lyser. Da smarten ikke ladede ordenligt
i efteråret var der ingen advarsler. Efter skift af generator og fuldt
opladet batteri kunne den køre 60km inden den ikke kunne starte igen selv.
Der lyste ladelampen heller ikke og værktedet fandt en dårlig
stelforbindelse.

/A


Uffe Ravn (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 19-04-10 22:48


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:4bcc5c32$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
>> Din makker burde have bemærket at ladelampen lyste forinden!?
>
> Ikke nogen garanti for at ladelampen lyser. Da smarten ikke ladede
> ordenligt i efteråret var der ingen advarsler. Efter skift af generator og
> fuldt opladet batteri kunne den køre 60km inden den ikke kunne starte igen
> selv. Der lyste ladelampen heller ikke og værktedet fandt en dårlig
> stelforbindelse.

En meget almindelig Opel fejl, specielt i Kadett.

Generatorens kappe af stål ruster, og forbindelsen til stel, via
stelledningen til motorblokken bliver dårlig, løsningen er at rense af til
rent metal.

Mvh. Uffe Ravn



Finn Guldmann (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 19-04-10 16:19

oz3bto skrev:
> Kammeratens kadett valgte igår at dø på vejen hjem og han kom frem til at
> den ikke ladede mere (Viste 9volt da den ikke kunne mere)
> N u var jeg på job i taxien så kørte ham hjem da vi ikke må bugsere biler
> med taxien
> Nu tænkte vi så at hvis han nu får et ny opladet 110AH batteri med ud og
> kobler til bilen burde den så ikke kunne klare de 30km han har hjem ?
>
Var engang selv ude for at løbe tør for strøm.

I stedet for at skulle til at bugsere mig hjem, satte falckmanden sin
batteripakke ned i mit motorrum og forbandt den til mit batteri. Og så
fulgte han blot efter mig hjem.

At kunne køre 6-8 timer, som en anden nævner, er nok lidt højt sat. For
medmindre man kobler bilens batteri fra vil en stor del af effekten fra
det ekstra batteri gå til at oplade bilens batteri.

Men man kan komme et godt stykke vej på den måde.

Cykelsmeden (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 19-04-10 18:00

Finn Guldmann wrote:

> oz3bto skrev:
> > Kammeratens kadett valgte igår at dø på vejen hjem og han kom frem
> > til at den ikke ladede mere (Viste 9volt da den ikke kunne mere) N
> > u var jeg på job i taxien så kørte ham hjem da vi ikke må bugsere
> > biler med taxien Nu tænkte vi så at hvis han nu får et ny opladet
> > 110AH batteri med ud og kobler til bilen burde den så ikke kunne
> > klare de 30km han har hjem ?
> >
> Var engang selv ude for at løbe tør for strøm.
>
> I stedet for at skulle til at bugsere mig hjem, satte falckmanden sin
> batteripakke ned i mit motorrum og forbandt den til mit batteri. Og
> så fulgte han blot efter mig hjem.
>
> At kunne køre 6-8 timer, som en anden nævner, er nok lidt højt sat.
> For medmindre man kobler bilens batteri fra vil en stor del af
> effekten fra det ekstra batteri gå til at oplade bilens batteri.
>
> Men man kan komme et godt stykke vej på den måde.

Jeg forstår ikke problemet i denne tråd!!

Jeg har da aldrig været ude for at en bil ikke kan køre helt uden
batteri. Det kan være et problem at starte, men det kan gøres med et
løst bateri, startkabler eller igangskubning. Hvilken fejl skulle
foranledige at den ikke kan køre??

finn

oz3bto (19-04-2010)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 19-04-10 18:08


"Cykelsmeden" <Cykelsmeden@her.dk> skrev i en meddelelse
news:xn0gt2ycvi7roa000@news.tele.dk...
> Finn Guldmann wrote:
>
>> oz3bto skrev:
>> > Kammeratens kadett valgte igår at dø på vejen hjem og han kom frem
>> > til at den ikke ladede mere (Viste 9volt da den ikke kunne mere) N
>> > u var jeg på job i taxien så kørte ham hjem da vi ikke må bugsere
>> > biler med taxien Nu tænkte vi så at hvis han nu får et ny opladet
>> > 110AH batteri med ud og kobler til bilen burde den så ikke kunne
>> > klare de 30km han har hjem ?
>> >
>> Var engang selv ude for at løbe tør for strøm.
>>
>> I stedet for at skulle til at bugsere mig hjem, satte falckmanden sin
>> batteripakke ned i mit motorrum og forbandt den til mit batteri. Og
>> så fulgte han blot efter mig hjem.
>>
>> At kunne køre 6-8 timer, som en anden nævner, er nok lidt højt sat.
>> For medmindre man kobler bilens batteri fra vil en stor del af
>> effekten fra det ekstra batteri gå til at oplade bilens batteri.
>>
>> Men man kan komme et godt stykke vej på den måde.
>
> Jeg forstår ikke problemet i denne tråd!!
>
> Jeg har da aldrig været ude for at en bil ikke kan køre helt uden
> batteri. Det kan være et problem at starte, men det kan gøres med et
> løst bateri, startkabler eller igangskubning. Hvilken fejl skulle
> foranledige at den ikke kan køre??
>
> finn


Hvis en bil lader køre den fint uden batteri .. Men eftersom den ikke lader
så er der lidt problemer med at lave den strøm der kræves for at tændrørene
gnister



Kent Friis (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 19-04-10 18:10

Den 19 Apr 2010 16:59:30 GMT skrev Cykelsmeden:
> Finn Guldmann wrote:
>
>> oz3bto skrev:
>> > Kammeratens kadett valgte igår at dø på vejen hjem og han kom frem
>> > til at den ikke ladede mere (Viste 9volt da den ikke kunne mere) N
>> > u var jeg på job i taxien så kørte ham hjem da vi ikke må bugsere
>> > biler med taxien Nu tænkte vi så at hvis han nu får et ny opladet
>> > 110AH batteri med ud og kobler til bilen burde den så ikke kunne
>> > klare de 30km han har hjem ?
>> >
>> Var engang selv ude for at løbe tør for strøm.
>>
>> I stedet for at skulle til at bugsere mig hjem, satte falckmanden sin
>> batteripakke ned i mit motorrum og forbandt den til mit batteri. Og
>> så fulgte han blot efter mig hjem.
>>
>> At kunne køre 6-8 timer, som en anden nævner, er nok lidt højt sat.
>> For medmindre man kobler bilens batteri fra vil en stor del af
>> effekten fra det ekstra batteri gå til at oplade bilens batteri.
>>
>> Men man kan komme et godt stykke vej på den måde.
>
> Jeg forstår ikke problemet i denne tråd!!
>
> Jeg har da aldrig været ude for at en bil ikke kan køre helt uden
> batteri. Det kan være et problem at starte, men det kan gøres med et
> løst bateri, startkabler eller igangskubning. Hvilken fejl skulle
> foranledige at den ikke kan køre??

Hvor skulle bilen få strøm fra? Det var generatoren der var død.

Da min generator stod af, tændte "check engine" og motoren gik ud
da voltmetret stod midt imellem 0 og 12V.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Hans Kjaergaard (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 19-04-10 20:32

On 19 Apr 2010 16:59:30 GMT, "Cykelsmeden" <Cykelsmeden@her.dk> wrote:

>Jeg forstår ikke problemet i denne tråd!!
>
>Jeg har da aldrig været ude for at en bil ikke kan køre helt uden
>batteri.
Det forudsætter bla. at generator/dynamo virker, og det gør det så
ikke ifgl. OP. Og selvom generatoren virker er det ikke en garanti for
at den kan holde sig selv kørende med strøm, der er faktisk en risiko
for at den ikke kan finde ud af at måle batteri spændingen og derved
lader så kraftigt at spændingen stiger ret voldsomt og slår alt
elektrisk i stykker. Så at køre uden batteri er en dårlig ide selvom
det i nogle tilfælde kan lade sig gøre.

>Det kan være et problem at starte, men det kan gøres med et
>løst bateri, startkabler eller igangskubning.
Løst bateri eller startkabler kan da få dyret igang, men ikke
enesbetydende med at den vedbliver med at kunne køre når dette kobles
fra.
Igangskubning er kun muligt med dynamo, ellers er der ingen strøm til
tænding/magnetventiler/pumper etc.

>Hvilken fejl skulle foranledige at den ikke kan køre?
Defekt generator. Og den kan jo være defekt således at den dræner
batteriet.


/Hans

Cykelsmeden (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 19-04-10 19:45

Hans Kjaergaard wrote:

> On 19 Apr 2010 16:59:30 GMT, "Cykelsmeden" <Cykelsmeden@her.dk> wrote:
>
> > Jeg forstår ikke problemet i denne tråd!!
> >
> > Jeg har da aldrig været ude for at en bil ikke kan køre helt uden
> > batteri.
> Det forudsætter bla. at generator/dynamo virker, og det gør det så
> ikke ifgl. OP. Og selvom generatoren virker er det ikke en garanti for
> at den kan holde sig selv kørende med strøm, der er faktisk en risiko
> for at den ikke kan finde ud af at måle batteri spændingen og derved
> lader så kraftigt at spændingen stiger ret voldsomt og slår alt
> elektrisk i stykker. Så at køre uden batteri er en dårlig ide selvom
> det i nogle tilfælde kan lade sig gøre.
>
> > Det kan være et problem at starte, men det kan gøres med et
> > løst bateri, startkabler eller igangskubning.
> Løst bateri eller startkabler kan da få dyret igang, men ikke
> enesbetydende med at den vedbliver med at kunne køre når dette kobles
> fra.
> Igangskubning er kun muligt med dynamo, ellers er der ingen strøm til
> tænding/magnetventiler/pumper etc.
>
> > Hvilken fejl skulle foranledige at den ikke kan køre?
> Defekt generator. Og den kan jo være defekt således at den dræner
> batteriet.
>
>
> /Hans

Ok købt! jeg har selv ofte været ude for at manglende ladning ikke har
haft noget med defekt generator at gøre .-) (dioder/"laderelæ")

finn

Armand (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-04-10 21:54

Finn Guldmann skrev:
>
> At kunne køre 6-8 timer, som en anden nævner, er nok lidt højt sat. For
> medmindre man kobler bilens batteri fra vil en stor del af effekten fra
> det ekstra batteri gå til at oplade bilens batteri.
>
Nix!
Der flyder ikke strøm til det andet batteri med mindre at spændingen på
det friske er oppe på omkring 14V (derfor også 14,2V ladestrøm på
generatoren!) :-|

--
Armand.

Uffe Bærentsen (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 19-04-10 22:35


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4bccc2cf$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Finn Guldmann skrev:
>>
>> At kunne køre 6-8 timer, som en anden nævner, er nok lidt højt sat. For
>> medmindre man kobler bilens batteri fra vil en stor del af effekten fra
>> det ekstra batteri gå til at oplade bilens batteri.
>>
> Nix!
> Der flyder ikke strøm til det andet batteri med mindre at spændingen på
> det friske er oppe på omkring 14V (derfor også 14,2V ladestrøm på
> generatoren!) :-|

Heller ikke hvis det tomme batteri er nede på feks. 8V?

Det er der mange der vil blive kede af
(hvis det altså passede, hvad det ikke gør).



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Armand (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-04-10 22:51

Uffe Bærentsen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:4bccc2cf$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Finn Guldmann skrev:
>>> At kunne køre 6-8 timer, som en anden nævner, er nok lidt højt sat. For
>>> medmindre man kobler bilens batteri fra vil en stor del af effekten fra
>>> det ekstra batteri gå til at oplade bilens batteri.
>>>
>> Nix!
>> Der flyder ikke strøm til det andet batteri med mindre at spændingen på
>> det friske er oppe på omkring 14V (derfor også 14,2V ladestrøm på
>> generatoren!) :-|
>
> Heller ikke hvis det tomme batteri er nede på feks. 8V?
>
Hvis der skal 14V til at lade på en 12V akkumulator, vil 12V lade på en
Akkumulator der en nede på 8V. Men det varer ikke længe inden at
ladningen ophører, og den flade akkumulator kommer aldrig op på samme
12V som donor-akkumulatoren!

> Det er der mange der vil blive kede af
> (hvis det altså passede, hvad det ikke gør).
>
Hvid det ikke passer, hvorfor lades der så med over 14V på en 12V
akkumulator??

--
Armand.

Uffe Bærentsen (20-04-2010)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 20-04-10 15:11


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4bccd015$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>>> Der flyder ikke strøm til det andet batteri med mindre at spændingen på
>>> det friske er oppe på omkring 14V (derfor også 14,2V ladestrøm på
>>> generatoren!) :-|
>>
>> Heller ikke hvis det tomme batteri er nede på feks. 8V?
>>
> Hvis der skal 14V til at lade på en 12V akkumulator, vil 12V lade på en
> Akkumulator der en nede på 8V. Men det varer ikke længe inden at ladningen
> ophører, og den flade akkumulator kommer aldrig op på samme 12V som
> donor-akkumulatoren!

Spændingen vil udlignes.


>> Det er der mange der vil blive kede af
>> (hvis det altså passede, hvad det ikke gør).
>>
> Hvid det ikke passer, hvorfor lades der så med over 14V på en 12V
> akkumulator??

Det gør der heller ikke altid.



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Kent Friis (20-04-2010)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 20-04-10 18:56

Den Mon, 19 Apr 2010 23:50:40 +0200 skrev Armand:
> Uffe Bærentsen skrev:
>
>> Det er der mange der vil blive kede af
>> (hvis det altså passede, hvad det ikke gør).
>>
> Hvid det ikke passer, hvorfor lades der så med over 14V på en 12V
> akkumulator??

Fordi jo tættere de to tal kommer på hinanden, jo langsommere går det.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Finn Guldmann (20-04-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 20-04-10 00:41

Armand skrev:
>> At kunne køre 6-8 timer, som en anden nævner, er nok lidt højt sat.
>> For medmindre man kobler bilens batteri fra vil en stor del af
>> effekten fra det ekstra batteri gå til at oplade bilens batteri.
> Nix!
> Der flyder ikke strøm til det andet batteri med mindre at spændingen på
> det friske er oppe på omkring 14V (derfor også 14,2V ladestrøm på
> generatoren!) :-|
>
Hvis du tager to batterier og forbinder dem + til + og - til - vil de
udligne.

Så gør du det mest logiske, og forbinder det ekstra batteri til det
eksisterende vil du fylde på det, samtidig med at du bruger strøm til at
holde bilen kørende.

Skifter du derimod det eksisterende ud med det ekstra vil du opnå det du
skriver.

Hvis det er en lastbil, hvor du skal drive en 12 l motor i gang, kan det
godt være et problem at overføre strøm nok med kablerne. Der hjælper det
så at lade de to bilers strømsystemer være forbundet nogle minutter, så
der bliver ladet lidt på´det batteri der er løbet tør, inden man
forsøger at starte..

Armand (20-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-04-10 05:16

Finn Guldmann skrev:
> Armand skrev:
>>> At kunne køre 6-8 timer, som en anden nævner, er nok lidt højt sat.
>>> For medmindre man kobler bilens batteri fra vil en stor del af
>>> effekten fra det ekstra batteri gå til at oplade bilens batteri.
>> Nix!
>> Der flyder ikke strøm til det andet batteri med mindre at spændingen
>> på det friske er oppe på omkring 14V (derfor også 14,2V ladestrøm på
>> generatoren!) :-|
>>
> Hvis du tager to batterier og forbinder dem + til + og - til - vil de
> udligne.
>
NEJ!

Hvad er det den 'udligner' med? Spændingen??

Selv et meget afladet batteri vil have næsten samme spænding som et
friskopladet, og hvis spændingen er den samme hvad skal så foranledige
at strømmen vandrer??

--
Armand.

Cykelsmeden (20-04-2010)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 20-04-10 08:57

Armand wrote:

>
> Selv et meget afladet batteri vil have næsten samme spænding som et
> friskopladet, og hvis spændingen er den samme hvad skal så
> foranledige at strømmen vandrer??

Hvad med at tage et fysikkursus?
Vi taler bilbatterier, som normalt er blybatterier. Her er spænding et
direkte proportionalt udtryk for ladetilstand, og bruges direkte til at
styre ladeprocessen.
parallelkobling af blybatterier er meget uhensigtsmæssigt, og direkte
nedbrydende til dårligste fællesnævner. Gør man det af forskellige
årsager (eks starthjælp) bør det indskrænkes til mindst mulige tid.
(til motoren er igang)

finn

Armand (20-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-04-10 14:40

Cykelsmeden skrev:
> Armand wrote:
>
>> Selv et meget afladet batteri vil have næsten samme spænding som et
>> friskopladet, og hvis spændingen er den samme hvad skal så
>> foranledige at strømmen vandrer??
>
> Hvad med at tage et fysikkursus?
> Vi taler bilbatterier, som normalt er blybatterier. Her er spænding et
> direkte proportionalt udtryk for ladetilstand, og bruges direkte til at
> styre ladeprocessen.
>
Hvad med et kemi-kursus istedet?:
Man måler ikke ladetilstand med et Volt-meter, men med en syremåler!

--
Armand.

Cykelsmeden (20-04-2010)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 20-04-10 15:11

Armand wrote:

> Hvad med et kemi-kursus istedet?:
> Man måler ikke ladetilstand med et Volt-meter, men med en syremåler!

Fair nok - præcision!.
Det ændrer ikke på forholdet mellem spænding og ladetilstand på et
blybatteri. Der er ikke så mange bilmodeller, hvor det er en syremåler
som kontrollerer ladetilstanden

finn

Armand (20-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-04-10 19:35

Cykelsmeden skrev:
> Armand wrote:
>
>> Hvad med et kemi-kursus istedet?:
>> Man måler ikke ladetilstand med et Volt-meter, men med en syremåler!
>
> Fair nok - præcision!.
> Det ændrer ikke på forholdet mellem spænding og ladetilstand på et
> blybatteri. Der er ikke så mange bilmodeller, hvor det er en syremåler
> som kontrollerer ladetilstanden
>

Tilbage står at du ikke finder nogen batteri-lader der ikke kører med
15-20% over-spænding og at der er den simple årsag dertil at man ikke
skabder nogen ladnings-'flow' blot med dén spænding som
modtager-batteriet er nomineret til :-|

--
Armand.

Finn Guldmann (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 21-04-10 01:49

Armand skrev:
>>> Hvad med et kemi-kursus istedet?:
>>> Man måler ikke ladetilstand med et Volt-meter, men med en syremåler!
>> Fair nok - præcision!.
>> Det ændrer ikke på forholdet mellem spænding og ladetilstand på et
>> blybatteri. Der er ikke så mange bilmodeller, hvor det er en syremåler
>> som kontrollerer ladetilstanden
> Tilbage står at du ikke finder nogen batteri-lader der ikke kører med
> 15-20% over-spænding og at der er den simple årsag dertil at man ikke
> skabder nogen ladnings-'flow' blot med dén spænding som
> modtager-batteriet er nomineret til :-|
>
Kan du ikke lige forklare hvilken indflydelse det har på om to
batterier, hvor det ene er ladet fuldt op og det andet er afladet, vil
udligne hinanden hvis de forbindes parallelt?

Armand (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-04-10 14:42

Finn Guldmann skrev:
> Armand skrev:
>>>> Hvad med et kemi-kursus istedet?:
>>>> Man måler ikke ladetilstand med et Volt-meter, men med en syremåler!
>>> Fair nok - præcision!.
>>> Det ændrer ikke på forholdet mellem spænding og ladetilstand på et
>>> blybatteri. Der er ikke så mange bilmodeller, hvor det er en syremåler
>>> som kontrollerer ladetilstanden
>> Tilbage står at du ikke finder nogen batteri-lader der ikke kører med
>> 15-20% over-spænding og at der er den simple årsag dertil at man ikke
>> skabder nogen ladnings-'flow' blot med dén spænding som
>> modtager-batteriet er nomineret til :-|
>>
> Kan du ikke lige forklare hvilken indflydelse det har på om to
> batterier, hvor det ene er ladet fuldt op og det andet er afladet, vil
> udligne hinanden hvis de forbindes parallelt?

Øhh?
Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt:
Hvis man kunne lade et 12V batteri med 12V, så kørte ingen laderelæ med
over 14V ladespænding!

--
Armand.

Kent Friis (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 21-04-10 16:04

Den Wed, 21 Apr 2010 15:41:40 +0200 skrev Armand:
> Finn Guldmann skrev:
>> Armand skrev:
>>>>> Hvad med et kemi-kursus istedet?:
>>>>> Man måler ikke ladetilstand med et Volt-meter, men med en syremåler!
>>>> Fair nok - præcision!.
>>>> Det ændrer ikke på forholdet mellem spænding og ladetilstand på et
>>>> blybatteri. Der er ikke så mange bilmodeller, hvor det er en syremåler
>>>> som kontrollerer ladetilstanden
>>> Tilbage står at du ikke finder nogen batteri-lader der ikke kører med
>>> 15-20% over-spænding og at der er den simple årsag dertil at man ikke
>>> skabder nogen ladnings-'flow' blot med dén spænding som
>>> modtager-batteriet er nomineret til :-|
>>>
>> Kan du ikke lige forklare hvilken indflydelse det har på om to
>> batterier, hvor det ene er ladet fuldt op og det andet er afladet, vil
>> udligne hinanden hvis de forbindes parallelt?
>
> Øhh?
> Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt:
> Hvis man kunne lade et 12V batteri med 12V, så kørte ingen laderelæ med
> over 14V ladespænding!

Og hvis man kunne køre fra Århus til Kbh. med 10 km/t ville der ingen
biler være på motorvejene?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Finn Guldmann (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 21-04-10 16:13

Armand skrev:
>>> Tilbage står at du ikke finder nogen batteri-lader der ikke kører med
>>> 15-20% over-spænding og at der er den simple årsag dertil at man ikke
>>> skabder nogen ladnings-'flow' blot med dén spænding som
>>> modtager-batteriet er nomineret til :-|
>> Kan du ikke lige forklare hvilken indflydelse det har på om to
>> batterier, hvor det ene er ladet fuldt op og det andet er afladet, vil
>> udligne hinanden hvis de forbindes parallelt?
> Øhh?
> Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt:
> Hvis man kunne lade et 12V batteri med 12V, så kørte ingen laderelæ med
> over 14V ladespænding!
>
Hvad et laderelæ gør har jo ikke meget med at gøre om den der bil, oppe
i Norge, kunne fåes til selv at køre hjem hvis der blev smidt et ekstra
batteri i, som blev koblet parallelt til det eksisterende.

Min vurdering er at det lader sig gøre for de der 30 km det handler om.

Men du mangler stadig at forklare hvorfor du siger nej til at to
batterier, hvor det ene et afladet og det andet er fuldt opladet, vil
udligne hinanden, hvis de forbindes parallelt.


Armand (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-04-10 17:46

Finn Guldmann skrev:
> Armand skrev:
>>>> Tilbage står at du ikke finder nogen batteri-lader der ikke kører
>>>> med 15-20% over-spænding og at der er den simple årsag dertil at man
>>>> ikke skabder nogen ladnings-'flow' blot med dén spænding som
>>>> modtager-batteriet er nomineret til :-|
>>> Kan du ikke lige forklare hvilken indflydelse det har på om to
>>> batterier, hvor det ene er ladet fuldt op og det andet er afladet,
>>> vil udligne hinanden hvis de forbindes parallelt?
>> Øhh?
>> Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt:
>> Hvis man kunne lade et 12V batteri med 12V, så kørte ingen laderelæ
>> med over 14V ladespænding!
>>
> Hvad et laderelæ gør har jo ikke meget med at gøre om den der bil, oppe
> i Norge, kunne fåes til selv at køre hjem hvis der blev smidt et ekstra
> batteri i, som blev koblet parallelt til det eksisterende.
>
> Min vurdering er at det lader sig gøre for de der 30 km det handler om.
>
> Men du mangler stadig at forklare hvorfor du siger nej til at to
> batterier, hvor det ene et afladet og det andet er fuldt opladet, vil
> udligne hinanden, hvis de forbindes parallelt.
>
Hvis de ville det, så må man gå ud fra at to 50Ah's batterier ville ende
med hver at have 25Ah efter at have stået og 'siveladet' sådan!
Følger man op på den tankegang burde et tomt 50Ah's bateri kunne lades
helt op af et 100Ah derved at begge batterier vil slutte med at have 50Ah.
Men hvad vil der så ske hvis man forbinder et 200Ah's batteri til et
tomt 50Ah's? Vil man overfylde det lille så det flækker eller melter
sammen, eller hvad?

--
Armand.

Cykelsmeden (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 21-04-10 18:19

Armand wrote:

> Hvis de ville det, så må man gå ud fra at to 50Ah's batterier ville
> ende med hver at have 25Ah efter at have stået og 'siveladet' sådan!
> Følger man op på den tankegang burde et tomt 50Ah's bateri kunne
> lades helt op af et 100Ah derved at begge batterier vil slutte med at
> have 50Ah.
Dine konklusioner er "i princippet" korrekte, men virkeligheden er lidt
anderledes, bl. a. grundet et begreb som hedder batteriets indre
modstand, samt det faktum, at selvom spændingen er proportional med
ladetilstanden, er den ikke lineær.


> Men hvad vil der så ske hvis man forbinder et 200Ah's
> batteri til et tomt 50Ah's? Vil man overfylde det lille så det
> flækker eller melter sammen, eller hvad?
Nej, det 50Ah timers batteri bliver aldrig fuldt opladet, da det 100Ah
timer batteri jo falder i spænding ifb. med afladningen, hvorfor det
50Ah jo ikke modtager mere strøm når spændingen er blevet ens.
Topspænding er den samme for både det 50Ah og det 100Ah ved samme
temperatur (~2,1V/celle v. 20 graderC). Som påstået af mig tidligere i
tråden er det dog en uheldig kobling at parallelkoble, både af hensyn
til batteriernes holdbarhed, men også grundet den enorme strøm der vil
gå især i begyndelsen, hvor strømmen kun er begrænset af batteriernes
indre modstand. Heldigvis er den dog relativt stor ved et afladt
batteri.

finn

Anders Majland (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 21-04-10 19:10

> Nej, det 50Ah timers batteri bliver aldrig fuldt opladet, da det 100Ah
> timer batteri jo falder i spænding ifb. med afladningen, hvorfor det
> 50Ah jo ikke modtager mere strøm når spændingen er blevet ens.
> Topspænding er den samme for både det 50Ah og det 100Ah ved samme
> temperatur (~2,1V/celle v. 20 graderC).

Og det var så ved batterier der er i orden.

Når en bil står uden strøm er der stor chance for at batteriet er beskadiget
(eller bliver det). Der kan man så ikke længere regne med det. Et det kun et
par celler der er collapset (eller bare stærkt sulfateret) når spændingen
for batteriet aldrig op på den nominelle. Men min erfaring med gamle
batterier er at den indre modstand også stiger i defekte batterier og det
sænker strømmen ved parallelforbindelse med et godt batteri.

Typisk har startkabler også mindre end ideel forbindelse - det giver
modstand og virker også som strømbegrænser...


Finn Guldmann (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 21-04-10 19:16

Cykelsmeden skrev:
>> Men hvad vil der så ske hvis man forbinder et 200Ah's
>> batteri til et tomt 50Ah's? Vil man overfylde det lille så det
>> flækker eller melter sammen, eller hvad?
> Nej, det 50Ah timers batteri bliver aldrig fuldt opladet, da det 100Ah
> timer batteri jo falder i spænding ifb. med afladningen, hvorfor det
> 50Ah jo ikke modtager mere strøm når spændingen er blevet ens.
> Topspænding er den samme for både det 50Ah og det 100Ah ved samme
> temperatur (~2,1V/celle v. 20 graderC). Som påstået af mig tidligere i
> tråden er det dog en uheldig kobling at parallelkoble, både af hensyn
> til batteriernes holdbarhed, men også grundet den enorme strøm der vil
> gå især i begyndelsen, hvor strømmen kun er begrænset af batteriernes
> indre modstand. Heldigvis er den dog relativt stor ved et afladt
> batteri.
>
Det sidste du skriver er nok det der er grunden til at det i
lastbilbranchen, hvor to 12 volt batterier bruges til at give 24 volt,
frarådes at udskifte det ene af de to batterier hvis der er en celle der
falder sammen. Der bør man skifte begge batterier selvom det kun er galt
med det ene.

Ligesom det forringer batteriernes levetid at "lave" 12 volt i lastbilen
ved at tappe fra det ene batteri.

ShutEye (21-04-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 21-04-10 21:54

> Ligesom det forringer batteriernes levetid at "lave" 12 volt i lastbilen
> ved at tappe fra det ene batteri.

Hvordan gør man så det?
Eller det gør man måske ikke? Bruger 24V udstyr i stedet?



Finn Guldmann (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 21-04-10 22:34

ShutEye skrev:
>> Ligesom det forringer batteriernes levetid at "lave" 12 volt i lastbilen
>> ved at tappe fra det ene batteri.
> Hvordan gør man så det?
> Eller det gør man måske ikke? Bruger 24V udstyr i stedet?
>
Man bruger en 24/12 volt omformer, så man trækker lige meget på begge
batterier. (Er i øvrigt standard i de fleste lastbiler.)

Ligesom man bruger en 24/230 volt omformer og ikke en 12/230 volt, når
man har udstyr der ikke kan omstilles til 12-24 volt.

ShutEye (21-04-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 21-04-10 23:17

>>> Ligesom det forringer batteriernes levetid at "lave" 12 volt i lastbilen
>>> ved at tappe fra det ene batteri.
>>
>> Hvordan gør man så det?
>> Eller det gør man måske ikke? Bruger 24V udstyr i stedet?
>>
> Man bruger en 24/12 volt omformer, så man trækker lige meget på begge
> batterier. (Er i øvrigt standard i de fleste lastbiler.)
>
> Ligesom man bruger en 24/230 volt omformer og ikke en 12/230 volt, når man
> har udstyr der ikke kan omstilles til 12-24 volt.

Ok. Tak for svaret :)



Finn Guldmann (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 21-04-10 19:10

Armand skrev:
>> Men du mangler stadig at forklare hvorfor du siger nej til at to
>> batterier, hvor det ene et afladet og det andet er fuldt opladet, vil
>> udligne hinanden, hvis de forbindes parallelt.
> Hvis de ville det, så må man gå ud fra at to 50Ah's batterier ville ende
> med hver at have 25Ah efter at have stået og 'siveladet' sådan!
> Følger man op på den tankegang burde et tomt 50Ah's bateri kunne lades
> helt op af et 100Ah derved at begge batterier vil slutte med at have 50Ah.
> Men hvad vil der så ske hvis man forbinder et 200Ah's batteri til et
> tomt 50Ah's? Vil man overfylde det lille så det flækker eller melter
> sammen, eller hvad?
>
Jeg aner ikke hvad der vil ske hvis man gør som du skriver. Men jeg tror
at der blot vil ske det at det tomme batteri vil "låne" hvad det mangler
af det fyldte, indtil de er udlignet.

Men det er jo heller ikke nødvendig at vide noget om det for at løse
problemet oppe i Norge med at få den bil de 30 km hjem. Der vil det
virke udmærket.

Kent Friis (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 21-04-10 20:42

Den Wed, 21 Apr 2010 18:46:25 +0200 skrev Armand:
> Finn Guldmann skrev:
>> Armand skrev:
>>>>> Tilbage står at du ikke finder nogen batteri-lader der ikke kører
>>>>> med 15-20% over-spænding og at der er den simple årsag dertil at man
>>>>> ikke skabder nogen ladnings-'flow' blot med dén spænding som
>>>>> modtager-batteriet er nomineret til :-|
>>>> Kan du ikke lige forklare hvilken indflydelse det har på om to
>>>> batterier, hvor det ene er ladet fuldt op og det andet er afladet,
>>>> vil udligne hinanden hvis de forbindes parallelt?
>>> Øhh?
>>> Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt:
>>> Hvis man kunne lade et 12V batteri med 12V, så kørte ingen laderelæ
>>> med over 14V ladespænding!
>>>
>> Hvad et laderelæ gør har jo ikke meget med at gøre om den der bil, oppe
>> i Norge, kunne fåes til selv at køre hjem hvis der blev smidt et ekstra
>> batteri i, som blev koblet parallelt til det eksisterende.
>>
>> Min vurdering er at det lader sig gøre for de der 30 km det handler om.
>>
>> Men du mangler stadig at forklare hvorfor du siger nej til at to
>> batterier, hvor det ene et afladet og det andet er fuldt opladet, vil
>> udligne hinanden, hvis de forbindes parallelt.
>>
> Hvis de ville det, så må man gå ud fra at to 50Ah's batterier ville ende
> med hver at have 25Ah efter at have stået og 'siveladet' sådan!

I teorien, men der vil altid være et tab, der forsvinder som varme.

> Følger man op på den tankegang burde et tomt 50Ah's bateri kunne lades
> helt op af et 100Ah derved at begge batterier vil slutte med at have 50Ah.

Nix. Hvis man ser bort fra tabet, vil de i henhold til den tankegang
være i balance med 66 Ah på det store batteri, og 33 Ah på det lille.
Begge batterier 2/3 opladet.

> Men hvad vil der så ske hvis man forbinder et 200Ah's batteri til et
> tomt 50Ah's? Vil man overfylde det lille så det flækker eller melter
> sammen, eller hvad?

160 Ah på det store batteri, 40 Ah på det lille. Begge 4/5 opladet.

Forestil dig to beholdere fyldt med vand, det ene indeholder 200 liter,
det andet 50 liter. Bette beholdere er 12 cm høje (svarende til de 12
volt). Forbindes de to beholdere, løber vandet indtil det står lige
højt i begge beholdere - ikke indtil der er lige mange liter i hver.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Finn Guldmann (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 21-04-10 21:39

Kent Friis skrev:
> Forestil dig to beholdere fyldt med vand, det ene indeholder 200 liter,
> det andet 50 liter. Bette beholdere er 12 cm høje (svarende til de 12
> volt). Forbindes de to beholdere, løber vandet indtil det står lige
> højt i begge beholdere - ikke indtil der er lige mange liter i hver.
>
Overvejede en sammenligning i den retning, men kunne ikke finde en
formulering så god som din.

Brian (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 22-04-10 09:40



"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Overvejede en sammenligning i den retning, men kunne ikke finde en
> formulering så god som din.

Ahhh Finn - jeg har noget svært ved at tro, at du skulle være løbet tør for
ord!

/Brian


Finn Guldmann (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 22-04-10 15:41

Brian skrev:
>> Overvejede en sammenligning i den retning, men kunne ikke finde en
>> formulering så god som din.
> Ahhh Finn - jeg har noget svært ved at tro, at du skulle være løbet tør
> for ord!
>
Nu er jeg jo ikke ene om at vise at det at kende en masse ord ikke
automatisk er det samme som altid at kunne sætte dem rigtig sammen.

Jeg har blot en fordel fremfor visse andre; Jeg har ikke noget mod at
indrømme det.

Jeg havde tænkt på den med forbundne kar, men kunne ikke lige komme på
en løsning til at undgå flueknepperi om det med overfladen. Men det
kunne Kent.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408851
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste