/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
3 cylindre - jeres mening ?
Fra : Per


Dato : 18-04-10 14:12

Hej Ng !

Det er kommet meget på mode at give små biler 3-cylindrede motorer.

I de tests jeg har læst - kan motorjournalisterne generelt set ikke lide 3
cylindrede motorer.

De støjer, ryster (vibrationer) og kræver mange omdrejninger - og lyder
åbenbart ikke så godt altså jf. journalisterne.

Hvad mener I - er der noget om snakken ?

Jeg har da selv erfaring med 3-cylindrede motorer - godt nok til hhv. bil og
båd - og jeg må sige at de begge både trak godt og havde en rigtig fed lyd.

Kan man sige noget om at 3 cylindre er mindre holdbar end 4 - eller at de
har dårligere moment eller lign. siden motor-journalisterne ikke kan lide
dem ?

Mvh. Per



 
 
Klaus D. Mikkelsen (18-04-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 18-04-10 14:27

Per skriver:
>
> Det er kommet meget på mode at give små biler 3-cylindrede motorer.

Nåååh, du mener siden Lupo 3L -)

> I de tests jeg har læst - kan motorjournalisterne generelt set ikke lide 3
> cylindrede motorer.
>
> De støjer, ryster (vibrationer) og kræver mange omdrejninger - og lyder
> åbenbart ikke så godt altså jf. journalisterne.
>
> Hvad mener I - er der noget om snakken ?

Jeps, en 3 cylindret lyder ringest, en 6 cylindret dobbelt så godt og
en 12 cylindret endnu bedre.

> Jeg har da selv erfaring med 3-cylindrede motorer - godt nok til hhv. bil og
> båd - og jeg må sige at de begge både trak godt og havde en rigtig fed lyd.

Der har en "Nupo" 3L også - hvis man kan lide lyden...

Alt i alt er det en vanesag - ikke andet.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Brian Sørup (18-04-2010)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 18-04-10 14:54


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4BCB08AF.CE36C4CE@du.kan.finde.den...
> Per skriver:
>>
>> Det er kommet meget på mode at give små biler 3-cylindrede motorer.
>
> Nåååh, du mener siden Lupo 3L -)
>
Mener du ikke Daihatsu Charade ?
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1986 Oldsmobile Custom Cruiser


Klaus D. Mikkelsen (18-04-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 18-04-10 15:24

Brian Sørup skriver:
>
> Mener du ikke Daihatsu Charade ?

Årrrh jo, den havde jeg helt glemt...



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Per (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 21-04-10 13:43

Brian Sørup wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i
> meddelelsen news:4BCB08AF.CE36C4CE@du.kan.finde.den...
>> Per skriver:
>>>
>>> Det er kommet meget på mode at give små biler 3-cylindrede motorer.
>>
>> Nåååh, du mener siden Lupo 3L -)
>>
> Mener du ikke Daihatsu Charade ?

Kigger i så langt tilbage så husk også Wartburg 353 - to-takteren

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Wartburg_353_by_Hobson%27s_Conduit_1988.jpg

Den var vist før Charaden....

Mvh. Per


Simon (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Simon


Dato : 19-04-10 06:49

>> De støjer, ryster (vibrationer) og kræver mange omdrejninger - og lyder
>> åbenbart ikke så godt altså jf. journalisterne.

Sammenlignet med hvad? (ok ok, en 4-cyl, jeg ved det!)
. Normalt vil færre cyl = større cyl = kræfter ligger ved lavere omdr.
. Men vibrer måske mere end flere cyl. ja...
. På mc er Triumphs 3-cyl en FEED blanding af de gængse 4-cyl (finere
motorgang), og 2-cyl. (bedre bundtræk) - og de lyder kanongodt!

--
Simon

Armand (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-04-10 13:48

Simon skrev:
>>> De støjer, ryster (vibrationer) og kræver mange omdrejninger - og lyder
>>> åbenbart ikke så godt altså jf. journalisterne.
>
> Sammenlignet med hvad? (ok ok, en 4-cyl, jeg ved det!)
> . Normalt vil færre cyl = større cyl = kræfter ligger ved lavere omdr.
>
Det er snarere længere slaglængde og deraf bedre 'tråd' => drejningsmoment!

Og grunden til at man gerne vil ned på 3 cylindre skyldes at den ideelle
cylindervolumen er på lige under 400ccm, og små-motorerne på omkring 1L
således vil virke (á økonomi) bedre end en firecylindret.

Egentlig skulle en tre-cylindret vibrere mindre end en fire-cylindret,
men det er tilsyneladende ikke tilfældet - Eller også er
motorjournalister bare ikke vant til så lave omdrejninger hhv.
stempelslags-frekvens :-/ Måske at mængden af diesel-biler med tiden
ændrer dén opfattelse.

--
Armand.
(Der ud fra sin motorcykelbaggrund synes at 3-cyl's lyder fedt)

alexbo (19-04-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 19-04-10 08:25


"Per" skrev

> De støjer, ryster (vibrationer) og kræver mange omdrejninger - og lyder
> åbenbart ikke så godt altså jf. journalisterne.
>
> Hvad mener I - er der noget om snakken ?

Nej, støj og lyd er selvfølgelig svært at redegøre for.
En 3 cylindret har kun et stempel af gangen i dødpunkt, altså hvor et
stempel skifter retning, en 4 cylindret har alle 4 samtidig, der er ingen
grundt til at tro at en 3 cylindret skulle være sværere at gøre
vibrationsfri.
En 6 cylindret fine motorgang skyldes netop af stemplerne ikke er i dødpunkt
alle sammen samtidig, det er nærmest to 3 cylindret sat sammen.
En 3 cylindret med samme volumen som en 4 cylindret vil have større cylindre
og derfor af natur have effekten ved lavere omdrejningstal.

mvh
Alex Christensen




Anders Majland (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 19-04-10 09:16

> En 3 cylindret med samme volumen som en 4 cylindret vil have større
> cylindre
> og derfor af natur have effekten ved lavere omdrejningstal.


Læste engang noget om effektivitet kontra volumen. Det var konklusionen
noget om at ~400ccm var mest effektivt. men det var vist for sugemotorer ...

(Men kan ikke lige huske kilden)

Ud fra det giver det så ganske god mening at små motorer har færre cylindre

Husstanden har en 1600hdi på 4 cylindre og en 0,8cdi på 3. Tidliger har vi
haft en 1,2 benziner med 3 cylindre og en 2,0 og en 2, 2 benziner med 4.




Leo Jensen (20-04-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 20-04-10 05:02

On 19 Apr., 14:48, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Simon skrev:>>> De st jer, ryster (vibrationer) og kr ver mange omdrejninger - og lyder
> >>> benbart ikke s godt alts jf. journalisterne.
>
> > Sammenlignet med hvad? (ok ok, en 4-cyl, jeg ved det!)
> >  . Normalt vil f rre cyl = st rre cyl = kr fter ligger ved lavere omdr.
>
> Det er snarere l ngere slagl ngde og deraf bedre 'tr d' => drejningsmoment!
>
> Og grunden til at man gerne vil ned p 3 cylindre skyldes at den ideelle
> cylindervolumen er p lige under 400ccm, og sm -motorerne p omkring 1L
> s ledes vil virke ( konomi) bedre end en firecylindret.

Nemlig ja. Mine biler er så begge lidt ved siden af med 301 cc og 540
cc pr cylinder

>
> Egentlig skulle en tre-cylindret vibrere mindre end en fire-cylindret,

Hvorfor dog ?? Husk på at du ikke kun har op- og nedbevægelser.

I den 3-cylindrede vil der være pauser mellem forbrændingspulserne,
som højst kan vare 180°, mens der er 240° imellem dem, dvs 60° pause
mellem hver gang der trædes i pedalerne.
Jeg vil mene at det er disse 'huller' i kraftforløbet som gør en 1-2-3
cyl motor rå i gangen. Træls i en bil og fedt på en MC, hvor man gerne
vil kunne mærke at der er liv i motoren.

MVH Leo

Benny (20-04-2010)
Kommentar
Fra : Benny


Dato : 20-04-10 14:50

On 18 Apr., 15:11, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> Hej Ng !
>
> Det er kommet meget på mode at give små biler 3-cylindrede motorer.
>
> I de tests jeg har læst - kan motorjournalisterne generelt set ikke lide 3
> cylindrede motorer.
>
> De støjer, ryster (vibrationer) og kræver mange omdrejninger - og lyder
> åbenbart ikke så godt altså jf. journalisterne.
>
> Hvad mener I - er der noget om snakken ?
>
> Jeg har da selv erfaring med 3-cylindrede motorer - godt nok til hhv. bil og
> båd - og jeg må sige at de begge både trak godt og havde en rigtig fed lyd.
>
> Kan man sige noget om at 3 cylindre er mindre holdbar end 4 - eller at de
> har dårligere moment eller lign. siden motor-journalisterne ikke kan lide
> dem ?

Toyotas Aygo fås med en 1 liters 3 cylindret motor, og den har de nu
fået en del ros for.

Benny

ShutEye (20-04-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 20-04-10 23:18

<klip>
>> Kan man sige noget om at 3 cylindre er mindre holdbar end 4 - eller at de
>> har dårligere moment eller lign. siden motor-journalisterne ikke kan lide
>> dem ?
>
>Toyotas Aygo fås med en 1 liters 3 cylindret motor, og den har de nu
>fået en del ros for.

Jojo. Men den føles nu som en mellemting mellem en MC en en "rigtig" bil i
motorgangen.
Ikke dermed sagt at den ikke gør hvad den skal!



KASO (21-04-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 21-04-10 08:16


"Benny" <hojvaelde@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:3a59fe92-c699-4c26-87f9-5379b66f420a@j1g2000vbr.googlegroups.com...
On 18 Apr., 15:11, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> Hej Ng !
>
> Det er kommet meget på mode at give små biler 3-cylindrede motorer.
>
> I de tests jeg har læst - kan motorjournalisterne generelt set ikke lide 3
> cylindrede motorer.
>
> De støjer, ryster (vibrationer) og kræver mange omdrejninger - og lyder
> åbenbart ikke så godt altså jf. journalisterne.
>
> Hvad mener I - er der noget om snakken ?
>
> Jeg har da selv erfaring med 3-cylindrede motorer - godt nok til hhv. bil
> og
> båd - og jeg må sige at de begge både trak godt og havde en rigtig fed
> lyd.
>
> Kan man sige noget om at 3 cylindre er mindre holdbar end 4 - eller at de
> har dårligere moment eller lign. siden motor-journalisterne ikke kan lide
> dem ?

Toyotas Aygo fås med en 1 liters 3 cylindret motor, og den har de nu
fået en del ros for.

Benny
-------------------------------------------------------------------------------------

Og ringen er dermed sluttet - det er nemlig en Daihatsu motor
(som også bruges i Yaris 1.0).

De gamle Daihatsu'er fra starten af 80'erne havde ry for at holde rigtigt
mange km.

Fiat er på vej (tilbage) med 2-cyl motorer (med/uden turbo):
http://bilmagasinet.dk/article/36044


Benny (20-04-2010)
Kommentar
Fra : Benny


Dato : 20-04-10 20:19

>
> Jojo. Men den føles nu som en mellemting mellem en MC en en "rigtig" bil i
> motorgangen.
> Ikke dermed sagt at den ikke gør hvad den skal!

Jeg har en Yaris Verso 1.5 (1500 med 107 HK). Den virker også som en
motorcykkel motor, men det tror jeg at kan tillægges VVTI motoren. Den
er stor set ligeglad med om der står 2000 eller 5500 på
ondrejningstællern. Momentet føles som det samme over hele området.

Benny

ShutEye (21-04-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 21-04-10 10:59

>> Jojo. Men den føles nu som en mellemting mellem en MC en en "rigtig" bil
>> i
>> motorgangen.
>> Ikke dermed sagt at den ikke gør hvad den skal!
>
>Jeg har en Yaris Verso 1.5 (1500 med 107 HK). Den virker også som en
>motorcykkel motor, men det tror jeg at kan tillægges VVTI motoren. Den
>er stor set ligeglad med om der står 2000 eller 5500 på
>ondrejningstællern. Momentet føles som det samme over hele området.
>
>Benny

Men den er jo også 4-cylindret :)



Leo Jensen (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 21-04-10 05:40

On Apr 21, 9:16 am, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:
> "Benny" <hojvae...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:3a59fe92-c699-4c26-87f9-5379b66f420a@j1g2000vbr.googlegroups.com...
> On 18 Apr., 15:11, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
>
>
>
>
>
> > Hej Ng !
>
> > Det er kommet meget p mode at give sm biler 3-cylindrede motorer.
>
> > I de tests jeg har l st - kan motorjournalisterne generelt set ikke lide 3
> > cylindrede motorer.
>
> > De st jer, ryster (vibrationer) og kr ver mange omdrejninger - og lyder
> > benbart ikke s godt alts jf. journalisterne.
>
> > Hvad mener I - er der noget om snakken ?
>
> > Jeg har da selv erfaring med 3-cylindrede motorer - godt nok til hhv. bil
> > og
> > b d - og jeg m sige at de begge b de trak godt og havde en rigtig fed
> > lyd.
>
> > Kan man sige noget om at 3 cylindre er mindre holdbar end 4 - eller at de
> > har d rligere moment eller lign. siden motor-journalisterne ikke kan lide
> > dem ?
>
> Toyotas Aygo f s med en 1 liters 3 cylindret motor, og den har de nu
> f et en del ros for.
>
> Benny
> ---------------------------------------------------------------------------­----------
>
> Og ringen er dermed sluttet - det er nemlig en Daihatsu motor
> (som ogs bruges i Yaris 1.0).
>
> De gamle Daihatsu'er fra starten af 80'erne havde ry for at holde rigtigt
> mange km.
>
> Fiat er p vej (tilbage) med 2-cyl motorer (med/uden turbo):http://bilmagasinet.dk/article/36044- Hide quoted text -
>
> - Show quoted text -

Jeg har været ude at køre 3-cylindret Charade, og bortset fra at
motoren trak fint var det bestemt ingen opvisning i lækker motorgang.
På en skala fra 1-cylindret Briggs&Stratton til Rolls V12 ligger den
kun lige over bunden. En 2CV (2-cyl boxer) går markant jævnere og
vibrationsfrit...

Leo

KASO (22-04-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 22-04-10 07:23


"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:2cdd53b2-8727-4680-99da-843e3e597f1f@c21g2000yqk.googlegroups.com...
On Apr 21, 9:16 am, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:
> "Benny" <hojvae...@gmail.com> skrev i
> meddelelsennews:3a59fe92-c699-4c26-87f9-5379b66f420a@j1g2000vbr.googlegroups.com...
> On 18 Apr., 15:11, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
>
>
>
>
>
> > Hej Ng !
>
> > Det er kommet meget p mode at give sm biler 3-cylindrede motorer.
>
> > I de tests jeg har l st - kan motorjournalisterne generelt set ikke lide
> > 3
> > cylindrede motorer.
>
> > De st jer, ryster (vibrationer) og kr ver mange omdrejninger - og lyder
> > benbart ikke s godt alts jf. journalisterne.
>
> > Hvad mener I - er der noget om snakken ?
>
> > Jeg har da selv erfaring med 3-cylindrede motorer - godt nok til hhv.
> > bil
> > og
> > b d - og jeg m sige at de begge b de trak godt og havde en rigtig fed
> > lyd.
>
> > Kan man sige noget om at 3 cylindre er mindre holdbar end 4 - eller at
> > de
> > har d rligere moment eller lign. siden motor-journalisterne ikke kan
> > lide
> > dem ?
>
> Toyotas Aygo f s med en 1 liters 3 cylindret motor, og den har de nu
> f et en del ros for.
>
> Benny
> ---------------------------------------------------------------------------­----------
>
> Og ringen er dermed sluttet - det er nemlig en Daihatsu motor
> (som ogs bruges i Yaris 1.0).
>
> De gamle Daihatsu'er fra starten af 80'erne havde ry for at holde rigtigt
> mange km.
>
> Fiat er p vej (tilbage) med 2-cyl motorer (med/uden
> turbo):http://bilmagasinet.dk/article/36044- Hide quoted text -
>
> - Show quoted text -

Jeg har været ude at køre 3-cylindret Charade, og bortset fra at
motoren trak fint var det bestemt ingen opvisning i lækker motorgang.
På en skala fra 1-cylindret Briggs&Stratton til Rolls V12 ligger den
kun lige over bunden. En 2CV (2-cyl boxer) går markant jævnere og
vibrationsfrit...

Leo
---------------------------------------------------------------------------------------------
Til gengæld kørte Daihatsuen gerne nogle flere problemfri ture rundt om
Jorden mens 2CV'en holdt på værksted

Den gamle Charade var ekstremt driftsikker og slidstærk + den gik langt på
literen, men derudover var der ikke meget interessant at sige om den. Vi har
haft et eksemplar - og jeg fik ondt i ryggen af sæderne, og lydniveauet var
(u)rimeligt højt udenfor bykørsel - men den var ganske stabil - hvis man
kunne holde rusten væk....


Leo Jensen (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 21-04-10 07:22

On Apr 21, 2:42 pm, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> Brian Sørup wrote:
> > "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> skrev i
> > meddelelsennews:4BCB08AF.CE36C4CE@du.kan.finde.den...
> >> Per skriver:
>
> >>> Det er kommet meget på mode at give små biler 3-cylindrede motorer.
>
> >> Nåååh, du mener siden Lupo 3L -)
>
> > Mener du ikke Daihatsu Charade ?
>
> Kigger i så langt tilbage så husk også Wartburg 353 - to-takteren
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/File:Wartburg_353_by_Hobson%27s_Conduit_...
>
> Den var vist før Charaden....
>
> Mvh. Per

Den har så i modsætning til en 3-cyl 4-takter overlappende
forbrændingsimpulser svarende til en R6 4-takter, så sådan en går skam
lækkert. Jeg har haft en 3-cyl Suzuki GT550 totakt, og den går i hvert
fald ikke som en Charade...
DKW, som Wartburg stammer fra, kaldte jo også deres modeller 3=6

Leo

Benny (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Benny


Dato : 21-04-10 07:48

On 21 Apr., 13:40, Leo Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:
> On Apr 21, 9:16 am, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:
>
>
>
>
>
> > "Benny" <hojvae...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:3a59fe92-c699-4c26-87f9-5379b66f420a@j1g2000vbr.googlegroups.com...
> > On 18 Apr., 15:11, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
>
> > > Hej Ng !
>
> > > Det er kommet meget p mode at give sm biler 3-cylindrede motorer.
>
> > > I de tests jeg har l st - kan motorjournalisterne generelt set ikke lide 3
> > > cylindrede motorer.
>
> > > De st jer, ryster (vibrationer) og kr ver mange omdrejninger - og lyder
> > > benbart ikke s godt alts jf. journalisterne.
>
> > > Hvad mener I - er der noget om snakken ?
>
> > > Jeg har da selv erfaring med 3-cylindrede motorer - godt nok til hhv. bil
> > > og
> > > b d - og jeg m sige at de begge b de trak godt og havde en rigtig fed
> > > lyd.
>
> > > Kan man sige noget om at 3 cylindre er mindre holdbar end 4 - eller at de
> > > har d rligere moment eller lign. siden motor-journalisterne ikke kan lide
> > > dem ?
>
> > Toyotas Aygo f s med en 1 liters 3 cylindret motor, og den har de nu
> > f et en del ros for.
>
> > Benny
> > ---------------------------------------------------------------------------­­----------
>
> > Og ringen er dermed sluttet - det er nemlig en Daihatsu motor
> > (som ogs bruges i Yaris 1.0).
>
> > De gamle Daihatsu'er fra starten af 80'erne havde ry for at holde rigtigt
> > mange km.
>
> > Fiat er p vej (tilbage) med 2-cyl motorer (med/uden turbo):http://bilmagasinet.dk/article/36044-Hide quoted text -
>
> > - Show quoted text -
>
> Jeg har været ude at køre 3-cylindret Charade, og bortset fra at
> motoren trak fint var det bestemt ingen opvisning i lækker motorgang.
> På en skala fra 1-cylindret Briggs&Stratton til Rolls V12 ligger den
> kun lige over bunden. En 2CV (2-cyl boxer) går markant jævnere og
> vibrationsfrit...

Ja. ja.

Med de Aygo'er på vejene, må der også være nogle her i gruppen, der
har en benziner.

Om det er en Charade motor tvivler jeg lidt på.

Mener ikke at Charaden var hverken 4 ventilet eller havde VVT-I.

En balanceaksel ville nok være at foretrække, men så bliver motoren
dyrer at lave og så kunne de lige så godt have lavet en 4 cylindret
motor.

Benny

KASO (22-04-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 22-04-10 07:19


"Benny" <hojvaelde@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:7a3afa55-1962-410a-bbb5-ef3739c1815b@u21g2000yqc.googlegroups.com...
On 21 Apr., 13:40, Leo Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:
> On Apr 21, 9:16 am, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:
>
>
>
>
>
> > "Benny" <hojvae...@gmail.com> skrev i
> > meddelelsennews:3a59fe92-c699-4c26-87f9-5379b66f420a@j1g2000vbr.googlegroups.com...
> > On 18 Apr., 15:11, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
>
> > > Hej Ng !
>
> > > Det er kommet meget p mode at give sm biler 3-cylindrede motorer.
>
> > > I de tests jeg har l st - kan motorjournalisterne generelt set ikke
> > > lide 3
> > > cylindrede motorer.
>
> > > De st jer, ryster (vibrationer) og kr ver mange omdrejninger - og
> > > lyder
> > > benbart ikke s godt alts jf. journalisterne.
>
> > > Hvad mener I - er der noget om snakken ?
>
> > > Jeg har da selv erfaring med 3-cylindrede motorer - godt nok til hhv.
> > > bil
> > > og
> > > b d - og jeg m sige at de begge b de trak godt og havde en rigtig fed
> > > lyd.
>
> > > Kan man sige noget om at 3 cylindre er mindre holdbar end 4 - eller at
> > > de
> > > har d rligere moment eller lign. siden motor-journalisterne ikke kan
> > > lide
> > > dem ?
>
> > Toyotas Aygo f s med en 1 liters 3 cylindret motor, og den har de nu
> > f et en del ros for.
>
> > Benny
> > ---------------------------------------------------------------------------­­----------
>
> > Og ringen er dermed sluttet - det er nemlig en Daihatsu motor
> > (som ogs bruges i Yaris 1.0).
>
> > De gamle Daihatsu'er fra starten af 80'erne havde ry for at holde
> > rigtigt
> > mange km.
>
> > Fiat er p vej (tilbage) med 2-cyl motorer (med/uden
> > turbo):http://bilmagasinet.dk/article/36044-Hide quoted text -
>
> > - Show quoted text -
>
> Jeg har været ude at køre 3-cylindret Charade, og bortset fra at
> motoren trak fint var det bestemt ingen opvisning i lækker motorgang.
> På en skala fra 1-cylindret Briggs&Stratton til Rolls V12 ligger den
> kun lige over bunden. En 2CV (2-cyl boxer) går markant jævnere og
> vibrationsfrit...

Ja. ja.

Med de Aygo'er på vejene, må der også være nogle her i gruppen, der
har en benziner.
----------------------------------------------------------------------------------
Eller C1 eller 107

-----------------------------------------------------------------------------------

Om det er en Charade motor tvivler jeg lidt på.
-----------------------------------------------------------------------------------
Det behøver du nu ikke - Toyota ejer Daihatsu - og har motoren derfra:
http://www.motorsiden.dk/Biltest/Toyota%20Aygo%20Plus.htm
"Maskineriet er en 3-cylindret benzinmotor, udviklet af Toyotas
datterselskab Daihatsu."
http://www.erhvervsbladet.dk/transport-logistik/danmarks-billigste-varebiler
"Daihatsu er i dag ejet af Toyota-koncernen og er specialist i at fremstille
små-biler. Kendt teknik

Bilmærket forsyner også andre bilproducenter med teknologi. For eksempel er
den tre-cylindrede benzinmotor i Cuore-modellen også at finde i
klassekammerater som Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo"

-----------------------------------------------------------------------------------
Mener ikke at Charaden var hverken 4 ventilet eller havde VVT-I.

En balanceaksel ville nok være at foretrække, men så bliver motoren
dyrer at lave og så kunne de lige så godt have lavet en 4 cylindret
motor.

Benny


Leo Jensen (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 21-04-10 09:05

On 21 Apr., 15:22, Leo Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:
> On Apr 21, 2:42 pm, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
>
>
>
>
>
> > Brian Sørup wrote:
> > > "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> skrev i
> > > meddelelsennews:4BCB08AF.CE36C4CE@du.kan.finde.den...
> > >> Per skriver:
>
> > >>> Det er kommet meget på mode at give små biler 3-cylindrede motorer.
>
> > >> Nåååh, du mener siden Lupo 3L -)
>
> > > Mener du ikke Daihatsu Charade ?
>
> > Kigger i så langt tilbage så husk også Wartburg 353 - to-takteren
>
> >http://en.wikipedia.org/wiki/File:Wartburg_353_by_Hobson%27s_Conduit_...
>
> > Den var vist før Charaden....
>
> > Mvh. Per
>
> Den har så i modsætning til en 3-cyl 4-takter overlappende
> forbrændingsimpulser svarende til en R6 4-takter, så sådan en går skam
> lækkert. Jeg har haft en 3-cyl Suzuki GT550 totakt, og den går i hvert
> fald ikke som en Charade...
> DKW, som Wartburg stammer fra, kaldte jo også deres modeller 3=6
>
> Leo

Og den må jeg hellere selv korrigere: 2-takterens forbrændingspulser
varer jo ikke mere end 90-120° afhængigt af hvor højt
udstødningsporten er placeret, og dermed overlapper impulserne ikke i
en 3-cylindret totakter, men det er da tæt på...

Leo

Benny (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Benny


Dato : 21-04-10 12:34

On 18 Apr., 15:11, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> Hej Ng !
>
> Det er kommet meget på mode at give små biler 3-cylindrede motorer.
>
> I de tests jeg har læst - kan motorjournalisterne generelt set ikke lide 3
> cylindrede motorer.
>
> De støjer, ryster (vibrationer) og kræver mange omdrejninger - og lyder
> åbenbart ikke så godt altså jf. journalisterne.
>
> Hvad mener I - er der noget om snakken ?
>
> Jeg har da selv erfaring med 3-cylindrede motorer - godt nok til hhv. bil og
> båd - og jeg må sige at de begge både trak godt og havde en rigtig fed lyd.
>
> Kan man sige noget om at 3 cylindre er mindre holdbar end 4 - eller at de
> har dårligere moment eller lign. siden motor-journalisterne ikke kan lide
> dem ?

Jeg kan også huske at Bukhs 3 cylindrede gik underlig.
Bukh folkene løste en del af den urolige motorgang med et svinghjul på
samme vægt som en mindre bil.
Har prøvet at skifte et svinghjul på en sådan . 2 mand ku ikke løfte
hjulet.

Benny

Peter Dalgaard (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 21-04-10 21:34

On Wed, 21 Apr 2010 14:42:37 +0200, Per wrote:

> Brian Sørup wrote:
>> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i
>> meddelelsen news:4BCB08AF.CE36C4CE@du.kan.finde.den...
>>> Per skriver:
>>>>
>>>> Det er kommet meget på mode at give små biler 3-cylindrede motorer.
>>>
>>> Nåååh, du mener siden Lupo 3L -)
>>>
>> Mener du ikke Daihatsu Charade ?
>
> Kigger i så langt tilbage så husk også Wartburg 353 - to-takteren
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/File:Wartburg_353_by_Hobson%
27s_Conduit_1988.jpg
>
> Den var vist før Charaden....
>
> Mvh. Per

Jeg så faktisk en Charade i eftermiddags på Fasanvej, nummerplade KT et
eller andet. Tyder på en vis soliditet eller at der er nogen der passer
godt på deres bil...



--
Peter Dalgaard
Center for Statistics, Copenhagen Business School
Phone: (+45)38153501
Email: pd.mes@cbs.dk Priv: PDalgd@gmail.com

Leo Jensen (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 22-04-10 01:00

> Til gengæld kørte Daihatsuen gerne nogle flere problemfri ture rundt om
> Jorden mens 2CV'en holdt på værksted

Der tager du helt fejl af 2CV'en. Den ruster og er konstrueret så
ukonventionelt, så gennemsnitsmekanikeren kan ikke lide dem, men den
er simpel og driftsikker. Driftstop er altså ikke lige det der plager
dem. Jeg har ikke været jorden rundt, men Sydfrankrig er da ikke noget
problem, og jeg er ret sikker på at der er flere 2CV'er, der faktisk
har kørt jorden rundt end Charader...

Jeg har endnu ikke været ude for ikke at kunne køre hjem i de 25 år
jeg har haft min 2CV årg 1975, og den kører stort set hver dag året
rundt. Startproblemer har jeg haft 2 gange pga defekt tændingslås, men
den kan udskiftes af perlegrusmekanikeren.

Jeg har haft den på værksted 5 gange på 25 år for udskiftning af
forhjulslejer 2x og styrebolte 3x. Olieskift, rust, bremser,
udstødning, drivakselmanchetter og den slags vedligeholdsarbejde
ordner jeg selv, men der går ikke mange timer om året med det...

MVH Leo

KASO (22-04-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 22-04-10 09:30


"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:566de8ef-50bd-4b1d-ba74-bacb9677a7be@r27g2000yqn.googlegroups.com...
> Til gengæld kørte Daihatsuen gerne nogle flere problemfri ture rundt om
> Jorden mens 2CV'en holdt på værksted

Der tager du helt fejl af 2CV'en. Den ruster og er konstrueret så
ukonventionelt, så gennemsnitsmekanikeren kan ikke lide dem, men den
er simpel og driftsikker. Driftstop er altså ikke lige det der plager
dem. Jeg har ikke været jorden rundt, men Sydfrankrig er da ikke noget
problem, og jeg er ret sikker på at der er flere 2CV'er, der faktisk
har kørt jorden rundt end Charader...
-----------------------------------------------------------------------------------------

Utvivlsomt - og den er formentlig - trods alt - også mere komfortabel til
formålet
-----------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har endnu ikke været ude for ikke at kunne køre hjem i de 25 år
jeg har haft min 2CV årg 1975, og den kører stort set hver dag året
rundt. Startproblemer har jeg haft 2 gange pga defekt tændingslås, men
den kan udskiftes af perlegrusmekanikeren.

Jeg har haft den på værksted 5 gange på 25 år for udskiftning af
forhjulslejer 2x og styrebolte 3x. Olieskift, rust, bremser,
udstødning, drivakselmanchetter og den slags vedligeholdsarbejde
ordner jeg selv, men der går ikke mange timer om året med det...

MVH Leo
------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg skal ikke kunne sige, hvor driftsikker en 2CV er i praksis - men jeg er
godt klar over, at den er mere stabil end det spinkle ydre antyder. Det var
også mere en reference til, at en Charade uproblematisk kunne køre
3-400.000km, hvilket jeg ikke er sikker på, at en 2CV klarer.


Leo Jensen (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 22-04-10 04:02

On Apr 22, 10:29 am, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:
> "Leo Jensen" <leo.5...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:566de8ef-50bd-4b1d-ba74-bacb9677a7be@r27g2000yqn.googlegroups.com...
>
> > Til gengæld kørte Daihatsuen gerne nogle flere problemfri ture rundt om
> > Jorden mens 2CV'en holdt på værksted
>
> Der tager du helt fejl af 2CV'en. Den ruster og er konstrueret så
> ukonventionelt, så gennemsnitsmekanikeren kan ikke lide dem, men den
> er simpel og driftsikker. Driftstop er altså ikke lige det der plager
> dem. Jeg har ikke været jorden rundt, men Sydfrankrig er da ikke noget
> problem, og jeg er ret sikker på at der er flere 2CV'er, der faktisk
> har kørt jorden rundt end Charader...
> ---------------------------------------------------------------------------­--------------
>
> Utvivlsomt - og den er formentlig - trods alt - også mere komfortabel til
> formålet
> ---------------------------------------------------------------------------­--------------
>
> Jeg har endnu ikke været ude for ikke at kunne køre hjem i de 25 år
> jeg har haft min 2CV årg 1975, og den kører stort set hver dag året
> rundt. Startproblemer har jeg haft 2 gange pga defekt tændingslås, men
> den kan udskiftes af perlegrusmekanikeren.
>
> Jeg har haft den på værksted 5 gange på 25 år for udskiftning af
> forhjulslejer 2x og styrebolte 3x. Olieskift, rust, bremser,
> udstødning, drivakselmanchetter og den slags vedligeholdsarbejde
> ordner jeg selv, men der går ikke mange timer om året med det...
>
> MVH Leo
> ---------------------------------------------------------------------------­---------------
>
> Jeg skal ikke kunne sige, hvor driftsikker en 2CV er i praksis - men jeg er
> godt klar over, at den er mere stabil end det spinkle ydre antyder. Det var
> også mere en reference til, at en Charade uproblematisk kunne køre
> 3-400.000km, hvilket jeg ikke er sikker på, at en 2CV klarer.

Tja, motoren roterer 3000 omdrejninger på en kilometer i 4. gear, det
bliver så til en milliard omdrejninger på 333.333 km. Jeg er heller
ikke helt sikker på at der er så mange kilometer i motoren, men
200-250.000 km går de absolut uden problemer.

Manifolden kan gennemtære, gummitætninger bliver utætte hvis man ikke
bruger bilen og lejerne i motoren holder ikke evigt, hvis man sløser
med olieskift og samtidig mener at bundgas og 5.000 o/m er måden at
varme den op på.
Kørt og vedligeholdt bare nogenlunde fornuftigt er der masser af
kilometer i den, og glem ikke at den jo rent faktisk kører med
speederen ret tæt mod gulvet det meste af tiden, i hvert fald når man
er uden for byzone.

Leo

Lars G (23-04-2010)
Kommentar
Fra : Lars G


Dato : 23-04-10 16:35
Benny (23-04-2010)
Kommentar
Fra : Benny


Dato : 23-04-10 13:25

On 23 Apr., 17:35, Lars G <lar...@gmail.com> wrote:
> Engine Smoothnesshttp://www.autozine.org/technical_school/engine/smooth1.htm

Han snakker også om balanceaksel i en 3 cylindret motor.

Han er heller ikke held vild med VWs W-motor, der er lavet for at
kunne lave en mange cylindret motor af billige materialer til
almindelige forbrugere der ikke har råd til titanium stempler og
plejlstænger.

Benny

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste