En dame har købt en ejendom, hvori der skal sættes et nyt køkken op.
Hun kontakter et køkkenfirma, der for tiden påstår, at alle har råd til et 
fedt køkken. De sender en mand ud for at tegne rummet op, og give forslag 
til indretning af køkkenet osv. På stedet aftaler de i grove træk hvordan 
køkkenet skal indrettes, og manden kører hjem til firmaet og giver 
tegningerne videre til en anden afdeling, der udarbejder et egentligt tilbud 
med tegnininger af køkkenet osv.
Da kunden modtager tilbuddet, bemærker hun at der på tegningen kun er vist 
et vindue i rummet, mens der rent faktisk er 2. Dette påpeger hun overfor 
firmaet, der henslår det som en ubetydelig detalje, der ingen betydning har 
for køkkenet i øvrigt.
Kunden er tilfreds med den løsning der er aftalt, og den pris der er givet i 
tilbuddet, og køkkenet bestilles og leveres, så hendes egen håndværker kan 
sætte det op.
Under arbejdet med at forberede rummet til køkkenet opdager håndværkeren, at 
der er noget helt galt med køkkentegningerne og det leverede køkken. Målene 
på tegningerne passer ikke til rummet, og hvis det leverede køkken opsættes 
vil det betyde, at der kommer til at stå højskabe foran det ene vindue!
For forståelsens skyld, her en beskrivelse af problemet: Den del af køkkenet 
der er forkert skal stå langs en 5 meter lang væg, hvori der er 2 vinduer, 
placeret i de to trediedele af væggen der er længst til venstre. Fra venstre 
skal der være en række underskabe, opvaskemaskine, vask osv, altsammen med 
en ubrudt bordplade på. Helt til højre skal være 2 højskabe med hhv. 
indbygningsovn og køleskab. Firmaet har altså på en eller anden måde målt 
forkert eller lavet en anden fejl der har gjort, at de har lavet bordpladen 
90 cm. for kort, og tilsvarende mangler skabe til samme 90 cm.
Firmaet har sådan set erkendt, at det er dem der har lavet en fejl, selvom 
de internt ikke helt kan finde ud af hvem de skal bebrejde. Men kundens 
trængsler er slet ikke ovre.
For at køkkenet skal kunne bruges i rummet, skal der altså leveres en ny 
bordplade i den rigtige længde, med vasken underlimet på den rigtige 
placering, foruden 2 ekstra underskabe. Firmaet forlanger, at kunden betaler 
for de ekstra 90 cm. bordplade samt skabene. Er det rimeligt? Kunden har jo 
fået et tilbud på et køkken der skulle passe til rummet, og vurderet, blandt 
andet ud fra prisen, at acceptere tilbuddet. Nu bliver det dyrere end 
ventet, på grund af firmaets fejl.
Helt grotesk bliver det, at firmaet forlanger, at kunden selv skal returnere 
den forkerte bordplade for egen regning, før de vil levere hende en ny, som 
hun ydermere også skal betale transport for.
Hvad er juraen i en situation som denne?
-- 
Martin
www.martinbak.dk/
-- 
Martin
www.martinbak.dk/