Min dyt støder
Fra : Steen

Dato : 08-04-10 13:00

Min Renault Megane giver mig et rap over nallerne, når jeg har slukket
den - og lukker døren efter mig.
Hvad kan sådan en gang statisk eletricitet skyldes?

--
http://bit.ly/cm9tHC

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 08-04-10 06:17

On 8 Apr., 14:00, ist...@gmail.com (Steen) wrote:
> Min Renault Megane giver mig et rap over nallerne, når jeg har slukket
> den - og lukker døren efter mig.
> Hvad kan sådan en gang statisk eletricitet skyldes?

Statisk elektricitet, som forstærkes i tør vinterluft. Tag fat i døren
eller dørrammen (metallet) mens du stadig sidder i sædet og stå ud af
bilen mens du holder fast. Så får du ikke stød efterfølgende...

Mvh. Kasper

Fra : Steen

Dato : 08-04-10 16:48

Kasper Hansen [8270] <google2@postmand.com> wrote:

> [...]
> eller dørrammen (metallet) mens du stadig sidder i sædet og stå ud af
> bilen mens du holder fast. Så får du ikke stød efterfølgende...

Fjong - det vil jeg prøve.
--
http://bit.ly/cm9tHC

Fra : Ivar

Dato : 08-04-10 17:15

Steen skrev:

> Fjong - det vil jeg prøve.

Det virker næsten helt sikkert, men det kan godt give
sorte fingre

Ivar Magnusson

Fra : Steen

Dato : 08-04-10 18:17

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> Det virker næsten helt sikkert, men det kan godt give
> sorte fingre
>
> Ivar Magnusson

Jeg skulle lige i Føtex, og huskede at røre ved dørrammen på vej ud af
bilen - ingen stød.
Det er jo herligt
--
http://bit.ly/cm9tHC

Fra : Martin Bak

Dato : 09-04-10 08:46

Husk det også på tankstationen: http://www.youtube.com/watch?v=_MYchdglGp8

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 08-04-10 06:28

On 8 Apr., 14:00, ist...@gmail.com (Steen) wrote:
> Min Renault Megane giver mig et rap over nallerne, når jeg har slukket
> den - og lukker døren efter mig.
> Hvad kan sådan en gang statisk eletricitet skyldes?

Nylonjakken du har på, når du kører bilen......

Spray lidt bamseline på sæderne, så stopper det...

Klaus

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 08-04-10 14:33

Klaus D. Mikkelsen (google groups) kom med følgende:

> Nylonjakken du har på, når du kører bilen......

Øh jeg får det også, jeg er iført skindjakke

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 08-04-10 14:39

Brian Vestergaard har bragt dette til verden:
> Klaus D. Mikkelsen (google groups) kom med følgende:
>
> Øh jeg får det også, jeg er iført skindjakke

Mine løbesko er slemme; også når man går ind i en butik og rører ved en
reol

Har gjort mig det til en vane altid at lukke bildøren ved at puffe mod
vinduesglasset

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-04-10 21:37

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> Brian Vestergaard har bragt dette til verden:

> Mine løbesko er slemme; også når man går ind i en butik og rører ved en
> reol

De gange jeg har oplevet problemet, har det også været mine sko, som gav
problemet.

Kurt

Fra : Ivar

Dato : 08-04-10 21:44

Kurt B. Andersen skrev:

> De gange jeg har oplevet problemet, har det også været mine sko, som gav
> problemet.

Hvordan har du konstateret det?

Ivar Magnusson

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 08-04-10 22:06

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> writes:

> Hvordan har du konstateret det?

Vel sagtens at konstatere at problemet forsvand når han skiftede sko?

Jo mere isolerende skoene er, jo nemmere bliver kroppen opladet
elektrisk. Prøv at iføre dig f.eks. nogle kinasko af ren bomuld, så
vil du opleve at opbygningen af statisk elektricitet falder drastisk.

Der er en årsag til at man kan købe særlige ESD-sko til når man
arbejder med ubeskyttede elektronik komponenter i laboratorier.

Kai

Fra : Ivar

Dato : 08-04-10 22:35

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Jo mere isolerende skoene er, jo nemmere bliver kroppen opladet
> elektrisk.

Stort set alle sko i dag, er med meget dårligt ledende sål.
At skoene ikke aflader, gør dem ikke til årsagen til problemet.

Når man får stød, når man stiger ud af bilen, er det normalt
fordi man bliver opladet af kontakten mellem sæde og tøj.
Der skal ikke meget til, blot man sætter eller rejser sig
kan være nok.
Folk med lædersæder har ikke problemer med stød, når de
træder ud af bilen.

Ivar Magnusson

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 09-04-10 06:50

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> writes:

> Stort set alle sko i dag, er med meget dårligt ledende sål.
> At skoene ikke aflader, gør dem ikke til årsagen til problemet.

Det er jo kun en halv sandhed - alle der arbejder med elektronik
professionelt ved at sko betyder meget.

Kai

Fra : Ivar

Dato : 09-04-10 17:18

> Det er jo kun en halv sandhed - alle der arbejder med elektronik
> professionelt ved at sko betyder meget.

Selvfølgelig betyder skoene noget for afladningen, men som skrevet
skoene er ikke årsagen til opladningen.

Ivar Magnusson

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-04-10 21:03

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Hvordan har du konstateret det?
>

> Ivar Magnusson

Når jeg tog er par bestemte sko på, fik jeg altid en over nallerne, hvis
ikke jeg holdt i døren, når jeg steg ud.
Jeg kan se, at der i tråden er noget efterfølgende diskussion om afladning
osv. Uanset hvad teorien siger, så fik jeg stød, når jeg havde de pgl. sko
på.
Det var i øvrigt et par kondisko af et billigt fabrikat.

Kurt

Fra : Ivar

Dato : 11-04-10 21:19

Kurt B. Andersen skrev:

> Uanset hvad teorien siger, så fik jeg stød, når jeg havde de pgl. sko på.

Det var godt nok utoligt, at alle de sko du haft på nær et par
har afladet, så du ikke fik stød.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-04-10 21:26

Ivar skrev den 11-04-2010:

> Det var godt nok utoligt, at alle de sko du haft på nær et par
> har afladet, så du ikke fik stød.

Mine Brynje (eller hvad de nu hedder) sikkerhedssko som jeg skal bruge
på mit arbejde aflader fint nok...men engang skiftede jeg til løbesko
inden jeg forlod virksomheden, og jeg fik intet mindre end 5 (fem) stød
inden jeg nåede yderdøren

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-04-10 16:13

Brian Vestergaard skriver:

> Øh jeg får det også, jeg er iført skindjakke

Det er garbedinebukserne.......

Klaus

Fra : Ivar

Dato : 08-04-10 16:17

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Det er garbedinebukserne.......

Jeg havde en gang en kontorstol, hvor jeg kunne trække
gnistre på radiator eller andet, hvis jeg blot havde
sat mig på sædet og rejst mig igen med jeans.

Ivar Magnusson

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-04-10 16:21

Ivar skriver:

> Jeg havde en gang en kontorstol, hvor jeg kunne trække
> gnistre på radiator eller andet, hvis jeg blot havde
> sat mig på sædet og rejst mig igen med jeans.

Plastichjul, på et underlag?

Klaus

Fra : Ivar

Dato : 08-04-10 16:44

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Plastichjul, på et underlag?

Nej, du kan tro at jeg testede på alle måder. Uden at flytte
stol eller fødder kun jeg trække gnister. Blot numsen i sædet
og op igen var nok.

Ivar Magnusson

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 09-04-10 00:19

Klaus D. Mikkelsen forklarede den 08-04-2010:
> Brian Vestergaard skriver:

> Det er garbedinebukserne.......

Muligt, men så er det ikke mig der får stødet

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Ivar

Dato : 08-04-10 16:13

Brian Vestergaard skrev:

> Øh jeg får det også, jeg er iført skindjakke

og læderbukser?
Hvis du havde lædersæder i din bil, havde du ikke problemet.

Ivar Magnusson

Fra : Steen

Dato : 08-04-10 16:48

Klaus D. Mikkelsen (google groups) <moppemail@gmail.com> wrote:

> Nylonjakken du har på, når du kører bilen......
>
> Spray lidt bamseline på sæderne, så stopper det...
>
> Klaus

Læderjakke og jeans
--
http://bit.ly/cm9tHC

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-04-10 16:51

Steen skriver:

> Læderjakke og jeans

Foer i jakken?

Klaus

Fra : Steen

Dato : 08-04-10 18:17

Klaus D. Mikkelsen <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Steen skriver:

> Foer i jakken?
>

> Klaus

Ja - men den jakke jeg havde på i går havde ikke foer i
--
http://bit.ly/cm9tHC