Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken film?
Fra : Tommy Nitz

Dato : 04-08-01 21:07

Hej Alle,

Jeg skal til epypten snart og er lidt i tvivl om hvilken type film jeg skal
bruge. Det er jo hovedsageligt pyramiderne og den slags der skal tages
billeder af, og jeg vil gerne være sikker på at jeg får bedst mulige
resultat.

Jeg har købt en Canon EOS-300 til lejligheden, hvis det har noget at sige.

hilsener

Tommy

Fra : Søren Straszek

Dato : 04-08-01 21:39

Tommy Nitz <tn@dekreative.dk> wrote:

> [...]
> resultat.
>
> Jeg har købt en Canon EOS-300 til lejligheden, hvis det har noget at sige.

Jeg har selv fornylig været i Egypten, jeg brugte Kodak Supra 400 film
- det er en rigtig god allround film, oog det fik jeg nogle ret gode
billeder ud af. Men hvad mere vigtigt er - så er der jo ret meget sollys
i Egypten, så hvis ikke du har ét så er et polfilter et "must"

Søren Straszek

Fra : Kim Østrup

Dato : 04-08-01 21:52

Tommy Nitz <tn@dekreative.dk> skrev i en
> [...]
> resultat.
>
> Jeg har købt en Canon EOS-300 til lejligheden, hvis det har noget at

Hej Tommy

Der er nok 2 spørgsmål der indledningsvist skal besvares før der kan
gives eksakte bud på hvilken eller hvilke film du med fordel kan tage
med.

For det første hvilket udstyr du skal bruge - Eos 300 - men hvilke
objektiver (ex. 28-80/4-5,6 el.l.), flash og filtre. Som Søren råder til
så er et polfilter rigtig godt (det maler populært sagt himlen blå).

For det ander hvilket/hvilke resultat(er) du ønsker. Vil du have
lysbilleder eller alm. papirbilleder, vil du have stærke farver,
aftenbilleder, indendørsbilleder osv.

Imo lyder en iso 400 film alt for hurtig til alt det lys - men Søren har
på den anden side været der, så han har nok mere ballast i
argumentationen Har man et_langsomt_objektiv, så er man alligevel
sikret rimelig skarpe billeder, da det giver hurtigere lukkertider - men
tilgengæld bliver billederne mere grynet ved forstørrelse, set i forhold
til en iso 100.

Mit umiddelbare bud ville være en meget langsom fil (iso50-100) til
dagsoptagelser - gerne en rimelig neutral film (gerne varm imo), så
sandet ligner sand og ikke en gul mark Derudover en hurtigere film
(200-800) til aftenoptagelser inde som ude - hvis inde så helst med
blits.

Så mit bud vil lyde på en diasfilm der hedder Kodak ektachrome 100SW
(saturated warm) til dagsoptagelser (giver ganske gode hudfarver også).
Til aftenbrug ville jeg enten tage en standard Fuji - ex. den Søren
nævner - eller også en Kodak Gold 400 (evt. Royal Gold hvis du vil gøre
det lidt bedre .

Men mit svar er givet under visse forudsætninger - og holder de ikke må
du jo vende tilbage.

Mvh

Kim

Fra : Søren Straszek

Dato : 04-08-01 23:08

Kim Østrup <kojphoto@get2net.dk> wrote:

> [...]
> sikret rimelig skarpe billeder, da det giver hurtigere lukkertider - men
> tilgengæld bliver billederne mere grynet ved forstørrelse, set i forhold
Helt enig en 100 asa kan sagtens gøre det, men hvis man også skal tage
billeder indenørs, på museumer og ligende og man ikke gider at slæbe
rundt på en kuffert fuld af forskellige film, ja så mener jeg at en 400
asa af god kvalitet er et fornuftigt valg.

Søren Straszek