Armand skrev:
>> I 5-8 vil der ikke, som nævnt af en anden, være et tryk på op til 1000
>> bar, men op til 2000 bar. Afhængig af systemet.
> Der er ingen 'anden' end mig der har nævnt tallet 1000 i denne tråd.
> Hvis du går tilbage skrev jeg dog over(!) 1000 bar, og dét modsiger du
> jo ikke ligefrem :-|
>
Nej ikke ligefrem.
Men når man tænker på hvad en iltflaske, til et svejseanlæg, kan gøre
med sine 200-250 bar, bliver det lidt uhyggelig at tænke på hvad
1000-2000 bar kan gøre.
>> Punkt 6 kan være et eller flere rør, afhængig af systemet. I
>> "gammendages" systemer vil der være et rør fra højtrykspumpen og ud
>> til hver enkelt dyse, da indsprøjtningstidspunktet styres direkte i
>> pumpen. I nyere systemer, Common Rail, vil der være et enkelt rør fra
>> højtrykspumpen der går ud til samtlige dyser. Indsprøjtningstidspunket
>> styres i den enkelte dyse. Hvorfor fremføringsrøret vil være under
>> konstant tryk, op til 2000 bar, hele tiden.
> Jup!
> I det 'gammeldags' design styrer den enkelte dyses pumpe endvidere
> indsprøjtnings-trykket derved at en indbygget ventil i stil med en
> sikkerheds/overtryks -ventil åbner for gennemgang ved et givent tryk á
> det såkaldte åbningstryk. Pumpen er en stempelpumpe drevet af en knast
> der pumper trykket op på rette tidspunkt i forhold til stempelslagene
> hvorved rette indsprøjtningstryk leveres på rette tidspunkt!
> I det moderne står der konstant tryk på de elektriske
> indsprøjtnings-ventiler.
> Begge principper levner ikke behov/plads til et omløb helt ude ved dysen
> á dit #8! :-|
>
Kan du så ikke lige forklare hvorfor de har sat returrør på fra hver
dyse, på den tegning der er nede midtpå på denne side?
http://fueloptimiser.co.nz/where.html
Den første tegning er common rail. Tegningen lidt længere ned af et
"gammeldags" system har den, sjovt nok, også.
Det grønne på tegningerne er det de forsøger at sælge på den side. Til
mig at se er det vist i afdelingen tro/overtro.
>> Undertrykket i 1+2+9 opstår ved at der suges diesel ud af tanken (1+2)
>> i et kvantum der er større end det der kommer retur (9), uden at der
>> tilføres luft til at udligne trykket. Undertrykket gør at der ikke
>> behøves en pumpe til at sende returdieslen fra trykreguleringen til
>> tanken. Den bliver suget ud af undertrykket i tanken.
> Mjaarh!
> Der er en atmosfære tilgang i enhver tank, ellers vil den principielt
> blive suget flad i takt med at brændstoffet suges ud, endsige sprænges
> når man en varm dag tanker 10° varmt brændstof og stiller bilen hjem i
> indkørslen!
> Derved at denne atmosfære tilgang p.g.a. det lave flow blot behøver at
> være et nærmest kapillært hul har mange gennem tiden oplevet at dette er
> frosset/rimet til, hvorefter at motoren dør når brændstof-pumpen ikke
> lænere kan modarbejde det stigende vacuum.
> Ergo: REturløbet fungerer ikke på vacuum i tanken!
>
Der skal nok være en sikkerhedsventil et sted der modvirker at tanken
imploderer. Men det er bevist at man lader undertryk opstå i
tank/forsyningsrør/returrør.